Toon posts:

Hoe een hard disc het zwijgen op leggen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, zit met een prescott ( |:( ) 2,8Ghz cpu waarvan de fan op volle toeren moest draaien om die wat koel te houden met de kast toe. Heb dan maar een zalman voeding gaan halen, een 12cm enermax casefan en een 8cm enermax case fan.

Lucht via die 12cm langs onder naar binnen aan 1300rpm en bovenaan langs de 8cm aan 1300rpm terug naar buiten. Met cpuidle/speedfan heb k m'n cpu koeler (den default van intel) nu ook op 1300rpm draaien en blijft lekker fris (44° cpu, 35° case) en bijna niet hoorbaar.

Nu zit ik echter met het volgende lawaai... 3 harde schijven. 2x sata WD 36Gb/10krpm in raid als system disc en een 200GB/7k2rpm voor storage. Hoe leg ik deze het best het zwijgen op ? Heb zitten denken om wat geluidsisolatie er rond te wikkelen. Aangezien maxtor (voelt het warms) slechts 26° word denk ik wel wat speling te hebben.

Dit alles zit in een maxi tower met de 3 discs reeds in de bovenste bays, dus met telkens 2 lege bays tussen elke schijf. Eventueel is het dan ook mogelijk om zulke disccoolers te steken, maar hoe goed isoleren deze het geluid ?

Zou geluidsisolatie rond die schijven
(a) niets uitmaken
(b) gevaarlijk zijn
(c) gewoon ronduit dom zijn
(d) all of the above

Graag je mening met de beste manier om ze het zwijgen op te leggen.

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08-2025
Maak je harddisk zelf lawaai of resoneert je kast mee?

Ik heb namelijk ook nogal last gehad van mn hds. Alleen bij mij kwam het doordat me kast begon mee te trillen. Toen heb ik een stukje laken om me baybus (waar de harddisks in hangen) gedaan en nu trilt me kast niet meer mee. Dit scheelt echt enorm veel :) Verder worden me hds er ook niet warmer van doordat het laken niet direct om de harddisks zit, maar om me baybus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk de harde schijf zelf. Een constant gezoem en als edonkey een opstaat krijg ik héél veel van dat getik. De kast is al vrij oud (ten tijde van de eerste P2's) en ligt op z'n zij om m'n voeten op te leggen :o Maar de kast is massief, denk een server case van een radiostation nog geweest.

Heeft iemand ervaring met 'Silentdrive' of 'Silentmaxx Aluminium Hard Drive Enclosure' ? (http://www.quietpc.com/uk/harddrive.php)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 02:26 ]

Verwijderd

De Antec kasten hebben de oplossing om alle HDD''s in rubbertjes te leggen, dan ben je van je resonantie af. Verder is isolatieschuim zoals redistorfolie of piepschuim niet echt een aanrader... de isolatiewaarde is bij simpele spullen al snel erg hoog, terwijl geluidsisolatie niet echt opschiet.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:19

Reptile209

- gers -

Ik heb eens zo'n SilentDrive gekocht, maar heb er nog niet echt veel plezier van gehad. Ik heb het idee (maar kan het niet makkelijk nameten: geen SMART temperatuuruitlezer in mijn model) dat mijn WD 30 GB behoorlijk warm wordt in dat kastje omdat 'ie die warmte veel minder goed kwijt kan.
Verder is het ontwerp van de SilentDrive behoorlijk onpraktisch: het inschuiven van de disk is makkelijk, maar het aanbrengen van het sluitplaatje niet! Men heeft er namelijk niet aan gedacht om een fatsoenlijke ruimte over te laten voor een (platte) IDE-kabel en een molex-kabeltje. Er zitten wel wat uitsparingen, maar die zitten voor mijn drive precies verkeerdom. Bovendien past het al helemaal niet lekker met een "middelste" aansluiting op een IDE-kabel zodat er aan beide zijden een kabel uit moet. En dan is het een hoop geklooi om zelf nieuwe uitsparinkjes te maken en om het deksel in het kastje geklikt/geramd te krijgen. Moet er niet aan denken dat dat misschien ooit nog eens los moet... :|
Kortom: wat mij betreft niet echt een enorme aanrader, hoewel het geluid uiteindelijk wel een stuk(je) minder is dan zonder dat ding. :)

Zo scherp als een voetbal!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

het opzich wel logisch he dat je harddisken zoveel geluid maken.
je hebt de wd 10000RPM versie. 2X! en deze maken in prenciepe veel meer geluid dan zijn 7200rpm broertjes. ;)
dus probeer het eens uit met alleen de 7200rpm hd aan en de 2 10000rpm hd's uitgeschakeld en kijk of het veel scheelt.
veel succes ;)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Verwijderd

De Silentmaxx HD Silencers zijn erg effectief. Eventueel met een laag toerig fanntjes erop gericht voor extra koeling.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 09:45:
De Silentmaxx HD Silencers zijn erg effectief. Eventueel met een laag toerig fanntjes erop gericht voor extra koeling.
laat ik nou eens een groot topic geopend hebben waar ik met silentmaxx HD enclosers mijn 2 36GB raptor het zwijgen op leg.

de wereld bestaat uit search en google. :P

/edit ik zal de link even geven
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/923996/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 10:31 ]

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Zo'n silentdrive heb ik hier ook een tijd geprobeerd voor een nogal lawaaiige Maxtor 5400rpm schijf. Het scheelt een beetje in geluid, maar niet veel. Wat bij mij hielp was de schijf los op de bodem van de kast leggen op een stukje stevig antistatisch schuim. Nu hoor ik 'm helemaal niet meer.

Qua oplossing komt dat een beetje in de buurt van wat commeric (2e post) doet. Helpt prima om te voorkomen dat de kast mee resoneert. Die silentdrive zal wellicht eerder bedoeld zijn om het geluid van de harddisk zelf te dempen, maar dat was in mijn geval dus niet het probleem.

edit:
Ik had wel een andere silentdrive dan de Silentmaxx enclosures die LittleTeun gebruikt. Is dan ook al een paar jaar geleden: http://www.quietpc.ca/silentdrive.html

[ Voor 15% gewijzigd door rvm op 20-08-2004 10:51 ]

Verwijderd

de silentmaxx encloser heeft ook 4 zachte pootjes aan de zijkant, wat die silentdrive dus niet heeft. En bij mij is het zo dat de hdd dus niet de trillingen aan de kast doorgeeft.
Pagina: 1