Toon posts:

[98] Systeem wil niet meer na ghost*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta voor een klein raadsel. Een aantal maanden geleden heb ik het systeem (Pentium MMX 200 Mhz) onder handen genomen. Na een schone installatie van Windows 98SE liep het systeem prima (kwam vooral door een snelle harde schijf die wordt aangestuurd door een ATA controller en een flinke portie geheugen). Het systeem wordt vooral gebruikt voor internet, chatten en e-mailen. Snel genoeg daarvoor dus.

Gezien het feit dat er drie kinderen gebruik maken van het systeem, voorzag ik dat ik binnen enkele weken weer aan de slag kon. Vandaar dat ik van het systeem een Ghost-image heb gemaakt en een handleidinkje om die terug te zetten op de Windows-partitie.

Na drie weken heeft mijn kennis voor de eerste keer gebruik gemaakt van het image. Niks aan de hand. Vorige week (weer drie weken later) wilde hij dat nogmaals doen. Maar na het ghosten start het systeem niet meer door. Het blijft hangen vlak voordat hij moet overschakelen naar de 'Windows resolutie'. Je ziet dan in het scherm nog wat DOS-dingen (config.sys en autoexec.bat) met een knipperende cursor linksboven. Daar stopt het dus. Nog een paar keer geprobeerd het image terug te zetten, maar telkens stopt het systeem tijdens het booten op exact hetzelfde punt.

Aan het systeem is qua apparatuur helemaal niets verandert in die maanden. Sterker nog, er is geen stekker verplaatst. Waar moet ik hier aan denken?

• Mask
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 21:57
Ik zou zeggen, probeer eens in veilige modus te starten. Kijk eens of het systeem normaal opstart daar. Zoja, dan lijkt er toch iets te zijn met de display drivers ofzo. Ander probleem kan zijn dat de kernel niet goed laadt, maar dan zou ie wel een foutmelding geven.

Verder kan ik zeggen, je zou eens een PC doctor tool erover kunnen halen om het geheugen te scannen. Soms kan 1 simmetje de hele boel over de kop halen en dat hoeft niet meteen de eerste dag op te duiken.

Verwijderd

Topicstarter
In de veilige modus start het systeem wel gewoon door. Daar heb ik de display-drivers al eens verwijderd (althans het apparaat verwijderd in systeembeheer). Geen resultaat. Ook heb ik het geheugen al getest met DocMemory. Ook geen resultaat.

• Mask
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 21:57
Hmmmz, er is toch ook een optie "Stap-Voor-Stap-Bevestiging" ofzo? Als je dat probeert, gaat ie dan plat, zodra Windows wordt geladen?

• luie-steffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Is er niet iets in het bios van die PC veranderd ?
misschien zijn de IRQ's ofzo veranderd, waardoor die met het laden van de vga drivers vastloopt.

Probeer de drivers eens weg te halen, (in safe mode) en een nieuwere of oudere driver te installeren, en dan herstarten.

Je kan in het bios ook eens proberen de optie 'reset data'
zodat alle pnp dingen weer opnieuw uitgedeeld worden.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Hoe maak je gebruik van de ghost file? Laat je de computer vanuit windows (en dan bij norton ghost de restore wizard) herstellen? Of laat je de computer van de ghost-cd booten?

[ Voor 15% gewijzigd door Double J op 20-08-2004 09:38 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas even je topic titel aan zodat het os erin staat - probeer hier ook zelf aan te denken :)

Verwijderd

Topicstarter
In de BIOS is zeker niets veranderd. Ik zal straks eens kijken naar de VGA-drivers. Het Ghost-programma wordt geladen vanaf een diskette en het Ghost-image staat op een andere partitie.

Verwijderd

virus in de boot sektor?

Verwijderd

Topicstarter
Vaag. Na het systeem aldaar afgekoppeld te hebben en bij mezelf aangesloten (voeding, monitor, PS/2 muis en PS/2 toetsenbord) werkt alles gewoon! Zelfs na nogmaals het image terug te hebben gezet, start Windows 98 gewoon door!

Zoals gezegd heb ik bij mijn kennis ook al eens alles afgekoppeld behalve het hierboven genoemde, maar dat had toen geen resultaat.

Wat mij betreft kan het dus aan twee dingen liggen: de stroom is er een dag helemaal afgeweest of tijdens het transport is er iets teruggeschokt. Het tweede betwijfel ik echter, omdat er bij mijn kennis niemand aan de kast komt.

Ik laat er niettemin even wat testprogramma's op los.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:59

CasGas

.

Wou hebben dit ook vaak genoeg op de zaak als de pc blijft hangen na een nieuwe image. Op 1 of andere manier blijft die zut altijd hangen de betreffende machine al vaker een nieuwe image heeft gehad.

Bootdisc pakken en even "fdisk /mbr" doen en het probleem is opgelost.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Pagina: 1