[win2k3] Dns maar niet werken...

Pagina: 1
Acties:

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:45
Ik ben nu al bijna 'n half jaar bezig met 'n domein controller thuis op te zetten, maar het dns gebeuren krijg ik gewoon niet aan de praat.

Ik heb dcpromo gestart, en hier standaard dns laten installeren. In eerste instantie zag alles er (weer :O ) goed uit.... 2. 2 accounts + profiles ingesteld in AD, en inloggen maar. Dhcp etc werkt ook goed.

Informatie over netwerk / adressen:

Server: 199.100.100.29
FQDN: id-ser-05.orion.nl
Dns instellingen:
Forward zones:
_msdsc.orion.nl
*dc
*domains
*gc
*pdc
Nog 'n paar queries
orion.nl
*_msdsc
*_sites
*_tcp
*_udp
*DomainDnsZones
*ForestDnsZones
Reverse:
199.100.100.x Subnet

Hierbij heb ik 3 forwarders:
199.100.100.1
@home dns1
@home dns2
(@home dns komen uit instellingen router, die deze uit de dhcp van modem oppakt)

Dhcp instellingen:

Range 199.100.100.30 - 199.100.100.100
Gateway: 199.100.100.1
Dns: 199.100.100.29

Nu ga ik vanaf 'n windows 2000 prof. laptop inloggen op het domein met 'n account die lid is van administrators en 'n roaming profile op de server heeft. Dit werkt voorals nog goed....(hier verw8 ik duz al problemen met windows XP, omdat deze wat nauwkeuriger schijnt te kijken tov DNS)

Ga ik "nslookup home.nl" draaien op de laptop, krijg ik de volgende melding:

DNS request timed out.
Time out was 2 seconds.
*** Can't find server name for address 199.100.100.29: Timed out
*** Default server are not available
Server: Unknown
Address: 199.100.100.29

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
(de 2 forwarders? correct me if i'm wrong plz)
Request to unkown timed-out

Ga ik "nslookup id-ser-05.orion.nl" doen, krijg ik:

DNS request timed out.
Time out was 2 seconds.
*** Default server are not available
Server: Unknown
Address: 199.100.100.29

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
Request to unkown timed-out

Nu heb ik eigenlijk dus het probleem hierboven, waardoor het dns gebeuren niet werkt. Maar ik wil eigenlijk nog wat weten.

Ik wil dit domein puur op het interne netwerk gebruiken, en zit voor de rest dus achter een normale router. Heb ik de dns forwarders wel goed ingesteld? (zie config hierboven)

Als er nog onduidelijkheden zijn, zou ik het graag horen. Ik ben al heel lang met dit projectje bezig, en op school lukte het ook allemaal goed, maar hier thuis gaat het gewoon niet goed.... :|

Iig thx voor het meedenken :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je gebruikt allereerst niet een lan ip range.

Gebruik eens een ip range uit de 192.168.0.0, 10.0.0.0 of 172.19.0.0 range

In principe lijken de forwarders gewoon goed, als die naar je router / isp staan is dat gewoon goed.

Verder moet je dhcp natuurlijk de dns je domain controller aangeven en gateway de router.

En de juite ip-range als ip's

Dan moet het gewoon werken.

Tweakers Discord

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25

Arno

PF5A

Jouw AD is gedoemd te mislukken, want ten eerste is de IP range niet van jou, zoals tweakdude al aangeeft en ten tweede is het domain orion.nl op het internet in gebruik wat ook de nodige problemen oplevert. Als je perse orion in je domainnaam wilt, gebruik dan orion.lan of orion.local, die vind je ECHT niet op het internet ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:56

Equator

Crew Council

#whisky #barista

DNS request timed out.
Time out was 2 seconds.
Dat lijkt erop dat er geen PTR record voor je server zelf in je reverse lookup zone hebt staan.

Vervolgens heb je een IP range die niet echt gebruikelijk is voor je lan. Waarom gebruik je niet gewoon 192.168.0.x of 10.0.0.x.

Verder is het zoals Tweakduke al meldde een kwestie van IP adres van je eigen DNS server uitgeven via dhcp aan je client. (En niet die van je ISP)

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Met welke background ben je begonnen aan dit projectje? Heb je een willekeurig handboek erover gelezen, een howto van microsoft?

Het is hier al vaak genoeg gezegd dat je IP range verkeerd is, maar daarnaast dus ook je FQDN. Als je met AD gaat beginnen raad ik je toch aan op zijn minst te gaan kijken naar best practices. Elk handboek van Microsoft * EN * de installatie wizard van DNS/AD refereren er naar dat je publieke FQDN's geregistreerd moet hebben voor je ze gebruikt, en elk handboek, waaronder de help van DHCP, en de handleiding van de breedband routertje refereren aan de private IP ranges....

10.x.x.x/8
172.x.x.x/16
192.168.x.x/24

Als die ranges je niets zeggen heb je daarnaast ook niet veel voor onderzoek gedaan denk ik zo.... Not to mention de informatie hier op het forum: Networking FAQ

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• Supermario16
Ik snap dat ik geen standaard range heb ja. Ik heb hier langs mij 'n boek van bijna 900blz's liggen en heb net het eerste jaar van mijn mbo opleiding ict beheer af, dus ik weet echt wel waar ik het over heb.

Ik zal eerst eens proberen de domeinnaam te veranderen.

De reden van de ip range, kan ik uitleggen. (gaat ver terug)

'n jaar of 7 geleden is mijn pa begonnen met de aanleg van ons netwerk, met 'n paar 486ers en zo meer. Hij heeft toen voor die range gekozen omdat juist het geen standaard range is, en zo duz ook niet iedereen vrij simpel op ons netwerk kon komen. (toen nog geen dhcp) Nu heb ik ongeveer dezelfde reden met mijn wlan verbinding, probeer deze range maar eens te vinden....

Daar komt bij dat ik (lees vader, die dat toch NEVER nooit gaat doen, mocht ik de range willen veranderen) 5 (ook 7 jaar oude) printservers moet gaan opnieuw instellen (wat weer niet simpel via 'n webconsole gaat) duz daar gaat net ietjes meer werk inzitten als simpel dhcp andere adressen uit laten geven. Daar komt nog eens boven dat vaders ook 2 unix machines op die ranges heeft draaien, en daarmee duz ook in de problemen komt.

Toch heeft deze range duz al meer als 7 jaar zo gewerkt (en de laatste 2 jaar ook perfect icm een @home verbinding). Zoals ik al zei, ik wil het domein gebeuren puur binnen mijn eigen netwerk houden, en wil *voorlopig* nog niets het internet op sturen qua dns etc....

Ik zal de domein naam wel eens veranderen, en zal hier wel een update plaatsen als er iets veranderd is :)

Alvast bedankt voor het meedenke.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40
Volgens mij heb je helemaal geen reverse zone. Klopt dat ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Je begrijpt toch hopelijk wel dat je meer tijd gaat verdoen aan het solven van problemen dan het instellen van 7 systemen op de DHCP server? Zeker omdat je er daarna vrijwel niets meer aan hoeft te doen, ook niet bij wijzigingen.

• Supermario16
StevenK schreef op 20 augustus 2004 @ 10:34:
Volgens mij heb je helemaal geen reverse zone. Klopt dat ?
Hij staat ergens in mijn openingspost.....

Dns instellingen:
Forward zones:
_msdsc.orion.nl
*dc
*domains
*gc
*pdc
Nog 'n paar queries
orion.nl
*_msdsc
*_sites
*_tcp
*_udp
*DomainDnsZones
*ForestDnsZones

Reverse:
199.100.100.x Subnet

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En staat er ook wat in de reverse zone...

de PTR is belangrijk

Zijn alle services ook geautorizeert voor in het domein

[ Voor 32% gewijzigd door Vorkie op 20-08-2004 10:40 ]

• StevenK
Supermario16 schreef op 20 augustus 2004 @ 10:36:

Reverse:
199.100.100.x Subnet
Maar toch zegt 'ie dat 'ie geen naam kan vinden voor je server. Dus staat er wel een PTR voor .29 in je reverse zone ?

en wat zegt 'ie als je
code:
1
nslookup - <dns server ip>

doet ?

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 20-08-2004 10:41 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

DNS naam aanpassen lukt je niet in een AD, tenzij je over een 2003 AD beschikt. (die laat dat met wat werk wel toe, al heb ik dat verder nooit geprobeerd) De enige oplossing bij een 2000 AD is om de boel te demoten, en de hele AD wizard opnieuw af te lopen.

IP Range kan je misschien verklaren, maar blijft een nare oplossing...

Nou, de grap van private ranges is dat internet core routers zijn geprogrammeerd om die te blokken. Er *kan* dus geen private ip als destination opgegeven worden, want die komt gewoon nergens aan.

Daarnaast zou een NAT-router van buiten af al alles tegen moeten houden wat je niet expliciet in een port forward open zet.

Tot slot is het leuke van standaarden dat het de bedoeling is dat je je ook aan die zelfde standaarden houdt, omdat je anders jezelf, en mogelijk anderen gaat frustreren.

btw, IP prinservertjes zouden ook BOOTP moeten ondersteunen, dus die kan je dan 1x instellen op BootP en - mocht je persé statische IP's willen houden - via een reserved IP in de DHCP server vast zetten. Het kost nu wat werk, maar je hebt - als je gekoppelt zit aan internet - er veel meer narigheid aan om in deze situatie verder te gaan. Veiligheid moet je hard maken met bescherming: Nat router/ Firewall, ipv sneaky een vaag IP te gebruiker waar je niet eens gebruik van MAG maken. Je kan ook op heel veel meer hulp rekenen als je je iig aan de algemene standaarden voldoet. (de software die je gebruikt snapt eea dan ook ineens een stuk beter en zit je mogelijk niet eens meer met dit probleem.)

Security through obscurity just doesn't work.

(een deel van de foutmelding - het Server: Unknown gedeelte - wordt idd veroorzaakt door het ontbreken van een Pointer record (reverse zone) maar het zal je niet helpen met het oplossen van het feitelijke probleem: geen DNS results ontvangen van @home.)

• Supermario16
Oke, heb met vaders overlegt en hij was bereid de hele knommel om te gooien. Nu ga ik eerst even met 3 pc's icm router proberen of het wel effect heeft. Heb net ook de domeinnaam naar orion.local veranderd (dmv ad opnieuw installeren) en zal over 'n uurtje ofzo, als ik alles weer heb zoals het hoort wel weer wat posten...

Edit:

Nog steeds dezelfde foutmeldingen, alleen nu met de "nieuwe" ip adressen. (192.168.0.x)

Hier 'n paar screenies van mijn dns instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/piet-verhaeg/Mario/dns1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/piet-verhaeg/Mario/dns2.JPG

De forward zone is automatisch door AD aangemaakt, de andere heb ik aangemaakt, bij de reverse mis ik 'n paar ptr records (?), moet ik die handmatig erin zetten...?

In de dhcp staat de dns server ook geinsteld...

[ Voor 50% gewijzigd door Supermario16 op 20-08-2004 11:24 . Reden: update ]

Verwijderd

Supermario16 schreef op 20 augustus 2004 @ 10:21:
Ik snap dat ik geen standaard range heb ja. Ik heb hier langs mij 'n boek van bijna 900blz's liggen en heb net het eerste jaar van mijn mbo opleiding ict beheer af, dus ik weet echt wel waar ik het over heb.
jaja
Ik zal eerst eens proberen de domeinnaam te veranderen.

De reden van de ip range, kan ik uitleggen. (gaat ver terug)

'n jaar of 7 geleden is mijn pa begonnen met de aanleg van ons netwerk, met 'n paar 486ers en zo meer. Hij heeft toen voor die range gekozen omdat juist het geen standaard range is, en zo duz ook niet iedereen vrij simpel op ons netwerk kon komen. (toen nog geen dhcp) Nu heb ik ongeveer dezelfde reden met mijn wlan verbinding, probeer deze range maar eens te vinden....

Daar komt bij dat ik (lees vader, die dat toch NEVER nooit gaat doen, mocht ik de range willen veranderen) 5 (ook 7 jaar oude) printservers moet gaan opnieuw instellen (wat weer niet simpel via 'n webconsole gaat) duz daar gaat net ietjes meer werk inzitten als simpel dhcp andere adressen uit laten geven. Daar komt nog eens boven dat vaders ook 2 unix machines op die ranges heeft draaien, en daarmee duz ook in de problemen komt.

Toch heeft deze range duz al meer als 7 jaar zo gewerkt (en de laatste 2 jaar ook perfect icm een @home verbinding). Zoals ik al zei, ik wil het domein gebeuren puur binnen mijn eigen netwerk houden, en wil *voorlopig* nog niets het internet op sturen qua dns etc....

Ik zal de domein naam wel eens veranderen, en zal hier wel een update plaatsen als er iets veranderd is :)

Alvast bedankt voor het meedenke.
lol, je gebruikt juist een private ip range omdat die niet gerouteerd wordt op internet. ik dacht dat je wist waar je het over had :)

op zich is het overigens geen probleem alleen als je toevallig naar het zelfde ip op inet zou moeten connecten, vooropgesteld dat je NAT en of natuurlijk geen routing info naar inet doorgeeft...

verder zou ik zeggen als je nu eens begint met de dhcp van je router uit te zetten en je dhcp door win2k3 laat afhandelen en de dns op clients en op server naar de server laat wijzen...

• StevenK
Supermario16 schreef op 20 augustus 2004 @ 10:51:
De forward zone is automatisch door AD aangemaakt, de andere heb ik aangemaakt, bij de reverse mis ik 'n paar ptr records (?), moet ik die handmatig erin zetten...?

In de dhcp staat de dns server ook geinsteld...
Ja, die PTR's moet je er zelf inzetten.

Het is zowieso handiger om zelf de DNS config te maken, voor je AD installeert, want dan weet je zeker dat de DNS geen problemen oplevert bij de installatie van AD.

Verwijderd

Supermario16 schreef op 20 augustus 2004 @ 10:51:
Oke, heb met vaders overlegt en hij was bereid de hele knommel om te gooien. Nu ga ik eerst even met 3 pc's icm router proberen of het wel effect heeft. Heb net ook de domeinnaam naar orion.local veranderd (dmv ad opnieuw installeren) en zal over 'n uurtje ofzo, als ik alles weer heb zoals het hoort wel weer wat posten...
ok is goede zaak...
Nog steeds dezelfde foutmeldingen, alleen nu met de "nieuwe" ip adressen. (192.168.0.x)

je kan je server ptr record zelf aanmaken. als je wilt dat dat automatisch gebeurt moet je voordat je je ad configged dns configgen... persoonlijk altijd al vaag gevonden waarom...

post eens ipconfig /all van je server en van je clients...

• Supermario16
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 11:29:
[...]

jaja

[...]

lol, je gebruikt juist een private ip range omdat die niet gerouteerd wordt op internet. ik dacht dat je wist waar je het over had :)

op zich is het overigens geen probleem alleen als je toevallig naar het zelfde ip op inet zou moeten connecten, vooropgesteld dat je NAT en of natuurlijk geen routing info naar inet doorgeeft...

verder zou ik zeggen als je nu eens begint met de dhcp van je router uit te zetten en je dhcp door win2k3 laat afhandelen en de dns op clients en op server naar de server laat wijzen...
Oke, ik d8 dat ik wist waarover ik het had. Ik ben leergierig, dus leg uit :P

Dhcp van win2k3 handeld al alles af. (zie openingspost, was misschien niet helemaal duidelijk)

Edit

Ipconfig /all server:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/piet-verhaeg/Mario/dns3.JPG

Client

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/piet-verhaeg/Mario/dns4.JPG

*srry voor brakke pics...

[ Voor 11% gewijzigd door Supermario16 op 20-08-2004 11:56 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 11:36:
[...]

ok is goede zaak...

[...]

je kan je server ptr record zelf aanmaken. als je wilt dat dat automatisch gebeurt moet je voordat je je ad configged dns configgen... persoonlijk altijd al vaag gevonden waarom...
...
Ik vond het ook al zo vreemd dat dcpromo met error's kwam als je DNS al had geconfigged. (I.i.g. op w2000)
Oke, ik d8 dat ik wist waarover ik het had. Ik ben leergierig, dus leg uit
Private adressen (zoals 192.168.1.x) worden op de internet routers niet gerouteerd.
Als ik vanaf server op internet een ping zou doen naar 192.168.0.29 dan wordt deze bij de eerste hop al getrashed.

Daarom heb je ook NAT als je een verbinding hebt met internet. Je router / nat-box veranderd het originating IP adres naar het externe internet IP adres. Doet hij dat niet, dan komt de vraag wel aan, maar wordt het antwoord weer verstuurd naar 192.168.1.x en die komt dus niet aan.

Een public IP adres (Dus bereikbaar op internet) wordt wel gerouteerd. Dus wordt het makkelijker om op je thuis PC te komen. (Makkelijker.. niet heel makkelijk)

Daarnaast zijn er natuurlijk website's die draaien op deze reeks, waardoor je deze nooit zal kunnen zien. Reden: je OS ziet het als lokaal, dus zal de aanvraag niet naar de default gateway sturen.

Na de edit van de TS:
Waarom heb je de server als DNS server 127.0.0.1 & 192.168.0.1 gegeven :?

Daar hoeft hij alleen maar 192.168.0.29 te hebben.
Binnen DNS stel je als forwarder je DNS server van de provider in.

[ Voor 61% gewijzigd door Equator op 20-08-2004 12:01 ]

• Supermario16
Iig bedankt voor je uitleg, dat had ik eigenlijk gedaan zodat mijn internet verbinding actief zou blijven op die server. (wat achteraf idd niet nodig was geweest, heb em nu ook weggehaald)

Heb ondertussen ook ptr record ingevoegd:

192.168.0.29 Pointer(ptr) id-ser-05.orion.local

Het heeft niet echt effect gehad, nslookup met de fqdn of met het ip adres geeft nog steeds time outs en errors uit openings post...

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

OK, klop de volgende code in een willekeurige client.

code:
1
2
3
4
5
6
C:\WINNT>nslookup

> server 192.168.0.29

> set d2
> orion.local

En post de outcome.. Tussen code tag's plz

[ Voor 12% gewijzigd door Equator op 20-08-2004 12:19 ]

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

StevenK schreef op 20 augustus 2004 @ 11:31:
[...]

Ja, die PTR's moet je er zelf inzetten.

Het is zowieso handiger om zelf de DNS config te maken, voor je AD installeert, want dan weet je zeker dat de DNS geen problemen oplevert bij de installatie van AD.
Mijn ervaring is dat dat meestal eerder in prut uitloopt:

Voor Windows DC's wil je bijvoorkeur een AD integrated zone hebben... die kan pas als de AD er op staat, en de AD kun je alleen installeren wanneer je al een DNS hebt... Ik geef toe, dat is een tegenstrijdigheid, maar daarom wordt die stap prima verwerkt tijdens het draaien van DCPromo.

- Server IP geven,
- GEEN DNS op geven in de netwerk config.
- DCPromo draaien
- krijgt vanzelf een waarschuwing van geen DNS hebben, en de keuze of je die lokaal installeren wilt... Ja dus.
- Na het voltooien van de AD installatie maak je handmatig nog ff een reverse zone aan, (en wanneer je het nodig vindt... ook ff de DNS server als PTR toevoegen)

Er wordt NIET automatisch een reverse zone aangemaakt door de wizard, omdat dit niet noodzakelijkerwijs nodig is, en soms zelfs helemaal de bedoeling is.

Stel je zit in een publieke range, en je hebt een Subnet van een provider... dan ben jij misschien wel de Start of Authority (SoA) van je DNS, maar je provider heeft de eigendom over je IP range. Zij hebben dus de SoA over de reversed lookups.

In Private ranges is het wel handig om dit dan zelf toe te voegen, maar voor het dagelijks Internet gebruik is dit niet echt belangerijk. PTR's worden pas interessant als je bijv. een Firewall log wil kunnen koppelen aan PC namen etc, of bij een traceroute de IP's geresolved wil hebben. Dit is voor het probleem van TS niet relevant.

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Supermario16 schreef op 20 augustus 2004 @ 12:07:
Het heeft niet echt effect gehad, nslookup met de fqdn of met het ip adres geeft nog steeds time outs en errors uit openings post...
Hoe ziet de Server configuratie er uit van de DNS service?

(DNS service MMC openen, rechtsklik op de server, en daar de propertie tabs ff afgaan.... * Firefox denkt dat de root servers missen, en er geen forwarders zijn ingesteld....)

Verwijderd

haal bij je server in ieder geval het ip nummer van je router weg. ALLEEN je eigen dns gebruiken.

in je screenies van je dns zone zie ik ook geen clients staan. Staan er errors op de clients mbt aanmelden op het domain/ de dns

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 12:51 ]

Verwijderd

Firefox schreef op 20 augustus 2004 @ 12:26:
[...]
- Na het voltooien van de AD installatie maak je handmatig nog ff een reverse zone aan, (en wanneer je het nodig vindt... ook ff de DNS server als PTR toevoegen)

Er wordt NIET automatisch een reverse zone aangemaakt door de wizard, omdat dit niet noodzakelijkerwijs nodig is, en soms zelfs helemaal de bedoeling is.
kijk dat weten we... wat alleen vreemd is dat na install alle nieuwe records netjes bij je reverse lookup worden toegevoegd, behalve de eerste server zelf!!!
In Private ranges is het wel handig om dit dan zelf toe te voegen, maar voor het dagelijks Internet gebruik is dit niet echt belangerijk. PTR's worden pas interessant als je bijv. een Firewall log wil kunnen koppelen aan PC namen etc, of bij een traceroute de IP's geresolved wil hebben. Dit is voor het probleem van TS niet relevant.
ik ben het met je eens dat het niet relevant is, maar het wel voor meer nodig dan jij doet vermoeden.

• Supermario16
CyberJ schreef op 20 augustus 2004 @ 12:15:
OK, klop de volgende code in een willekeurige client.

code:
1
2
3
4
5
6
C:\WINNT>nslookup

> server 192.168.0.29

> set d2
> orion.local

En post de outcome.. Tussen code tag's plz
code:
1
2
3
4
DNS Request timed out.
        Timeout was 2 seconds.
Default Server: [192.168.0.29]
Address: 192.168.0.29

en:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
SendRequest(), len 43
        HEADER:
                     opcode = query, id = 3, rcode = NOERROR
                     header flags:   query, want recursion
                     questions = 1, answers = 0, authority records = 0, additional = o

QUESTIONS:
                     29.0.168.192.in-addr.arpa, type = PTR, class = IN

----------------------------

DNS Request timed out.
        Timeout was 2 seconds.
timeout (2 secs)
SendRequest Failed
Default Server: [192.168.0.29]

@firefox:

- Server IP geven,
- GEEN DNS op geven in de netwerk config.
- DCPromo draaien
- krijgt vanzelf een waarschuwing van geen DNS hebben, en de keuze of je die lokaal installeren wilt... Ja dus.

*precies zo gedaan

Instellingen server:

Interfaces:
Listen on: All ip addresses

Forwarders:
Dns Domain
All other domains
Forward adressen:
199.100.100.1
213.51.129.168
213.51.144.168

Advanced:
Vinkjes voor:
Bind Secondaries
Enable Round robin
Enable netmask ordering
Secure cache againt pollution

Namechecking: Multibye (UTF8)
Load zone data on startup: From AD and registry

Root hits:
*'n hele hoop met FQDN's en addressen

Security:
*Standaard administrator en allemaal dat soort rechten...

Monitoring:
Geen vinkjes (soort test achtige omgeving?)

Event logging:
Alle events worden gelogd

Debug logging:
Alles staat uit.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Firefox schreef op 20 augustus 2004 @ 12:30:
[...]

Hoe ziet de Server configuratie er uit van de DNS service?

(DNS service MMC openen, rechtsklik op de server, en daar de propertie tabs ff afgaan.... * Firefox denkt dat de root servers missen, en er geen forwarders zijn ingesteld....)
Root servers zijn niet interessant in dit geval. Alleen forwarders zijn nodig.
Forward adressen:
199.100.100.1
Weg met dat adres. Niet nodig.
Alleen maar DNS servers van ISP als forwarders instellen.

Heb je de DNS server al eens herstart :?

• Supermario16
CyberJ schreef op 20 augustus 2004 @ 13:08:
[...]

Root servers zijn niet interessant in dit geval. Alleen forwarders zijn nodig.

[...]

Weg met dat adres. Niet nodig.
Alleen maar DNS servers van ISP als forwarders instellen.

Heb je de DNS server al eens herstart :?
:| oeps, dat was nog 'n "oud" adres. Heb em al 'n keer gerestart jah, maar zal nog wel 'n keer proberen....

• Supermario16
Supermario16 schreef op 20 augustus 2004 @ 13:19:
[...]

:| oeps, dat was nog 'n "oud" adres. Heb em al 'n keer gerestart jah,(edit, dat was duz de netlogon service |:( ) maar zal nog wel 'n keer proberen....
Edit:

Adres weggehaald, en gestopt / gestart. En ineens doet ie het.

Thx allemaal voor et meedenken en helpen, voorlopig kan ik weer eff vooruit iig :)

....

En dat was duz de qoute knop....

[ Voor 9% gewijzigd door Supermario16 op 20-08-2004 13:24 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Is dus niet meer nodig..
Veel succes ermee..

En weer een blije tweakert..

[ Voor 84% gewijzigd door Equator op 20-08-2004 13:23 ]

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 12:54:

kijk dat weten we... wat alleen vreemd is dat na install alle nieuwe records netjes bij je reverse lookup worden toegevoegd, behalve de eerste server zelf!!!

ik ben het met je eens dat het niet relevant is, maar het wel voor meer nodig dan jij doet vermoeden.
*speculatie*

Het registreren van het DDNS record wordt - zover ik kan nagaan - gedaan op het moment dat de DNS client service samen met de IPStack gestart wordt, daarmee ook eventueel het PTR record als dit mogelijk is....

De DNS service is echter afhankelijk van die IP stack, en zal daardoor later starten dan het moment dat de Dynamische DNS registratie aanvraag verstuurd wordt. Zeker op een DC zit er aanzienlijk wat tijd tussen het actief draaien van alle services en het moment dat de stack geinitialiseerd is.

Wanneer je 2 DC's hebt met allebij een DNS service zal dat probleem er niet meer zijn, omdat ze elkaar dan dekken tijdens het (her)starten. (wat zou verklaren dat ik de PTR's wel in mijn reverse dns heb staan van beidde DNS dozen.)

Pagina: 1