[IIYama LS704UT] Zeer hoge piep

Pagina: 1
Acties:

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42
Nu moet ik zeggen, ik ben niet zo bekend in de monitor-wereld, maar ik zal toch een poging doen.
3 weekjes geleden heb ik mijn monitor wegens afwijkende grijstinten ingelevert bij mijn lokale PC boer. Die hebben hem omgeruilt met IIYama, en ik heb keurig netjes een nieuwe gekregen. Die nieuwe werkt prima, kleuren kloppen weer, Daar zal je me absoluut niet over horen. Echter is er wel iets anders wat mij stoort.
Sinds 3 weken geleden was ik min of meer genoodzaakt een 15" monitor te gebruiken. Deze stond netjes in 1024x768, 85Hz, en dit was prima te doen (en te lezen). Nu ik mijn nieuwe monitor terugheb (17") vond ik de letters ineens te groot, dus ben ik overgestapt op 1280x960@75Hz (H: 67.4KHz). Beeld is prima, alleen komt er 'soms' een hele hoge piep uit mijn monitor. Zo hoog dat mijn ouders hem niet meer horen (dus zal tussen de 17.000 Hz en 20.000 Hz liggen gok ik). Soms komt deze zelfs boven mijn muziek uit, en daar irriteer ik mij dus echt mateloos aan. Deze komt absoluut zeker weten uit mijn monitor, zet ik hem uit, dan is de piep weg. Ik weet dus niet of dit met mijn vorige monitor ook het geval was, aangezien ik daarmee nog op 1024x768 @ 85Hz werkte (waarbij ik er dus misschien onterecht vanuit ga dat het aan de nieuwe vernieuwingsfrequentie en resolutie ligt). 1280x960 is alleen een stuk prettiger (meer op m'n scherm, sneller door GoT lopen enzo })). Terug naar 1024x768 is dus geen optie.
Nu kan ik deze kosteloos met IIYama omruilen, echter weet ik dus niet of dit probleem daardoor opgelost is.
Nu mijn vragen: Hoe komt dit? En zal dit door een ander exemplaar opgelost zijn? Of kan ik hem beter meteen proberen om te ruilen (deze is nu 2 dagen oud) voor een andere (duurdere) monitor?

[ Voor 7% gewijzigd door RSpliet op 19-08-2004 23:07 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 23:55

alm

De optimale resolutie van een 17" CRT is inderdaad (meestal) 1024x768, maar hoger zou zeker geen probleem mogen zijn. Ik heb ook een hele tijd op een 17" Vision Master Pro (A702HT als ik het me goed herinner) gewerkt op 1280x1024 op 85Hz (misschien zelfs 90Hz, maar dat weet ik niet meer zo precies) en dat werkte heel goed.

Die hoge pieptoon is niet goed natuurlijk, maar misschien zit je net op de grens van het toelaatbare en gaat de monitor daardoor piepen. Op de iiyama site zie ik dat de verversingsfrequentie van je monitor (LS704U) bij 1280x1024 maar 65Hz is, dus misschien is die 75Hz wel net te hoog... Probeer eens 72Hz...

Als je echt lekker op 1280x960 of 1280x1024 wilt werken, dan kun je beter een 19" CRT of 17" LCD aanschaffen.

Verwijderd

In een ver verleden heb ik o.a. monitoren gerepareerd (proffesioneel spul).
Het piepen van monitoren heeft te maken met (een) loszittende spoel(en).

Als je het aan durft kun je dit oplossen door met een lijm spuitbus (soort haarlak) in de spoel(en) te spuiten.

Werkt echt!

Ik kan me echter voorstellen dat je dit niet wilt doen vanwege de nieuwigheid en garantie.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 23:55

alm

Klooien binnen de garantietermijn is niet echt aan te raden... Stel dat er wat anders kapot gaat (ook al is dat misschien pas na langere tijd) dan kan men zich daarop beroepen en ben je zo je garantie kwijt en krijg je vast een stevige rekening...

Dus, niet doen!

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:19
Mijn 19" Iiyama S900MT1 heeft precies hetzelfde probleem. Ben sinds kort van 1280x1024->1280x960 gegaan en bij 75Hz komt er soms een onwijs hoge, keiharde pieptoon die mijn ouders ook niet horen. :)

Op 72Hz is er geen probleem en de beeldkwaliteit gaat er alleen maar op vooruit, dus 72Hz is een aanrader.

• RSpliet
alm schreef op 20 augustus 2004 @ 14:45:
[...]
Als je echt lekker op 1280x960 of 1280x1024 wilt werken, dan kun je beter een 19" CRT of 17" LCD aanschaffen.
Ja, daar zat ik zeker ook aan te denken. Deze terugbrengen (voldoet niet aan de eisen), en een heeeeele dure TFT kopen (LG L1702B, 480 euro), vinden ze vast niet erg (betaal dan 350 tot 400 euro bij ;)). M'n ouders vinden dat denk ik ook niet erg (slechts de helft aan stroomverbruik) en als ie prettiger werkt :)

[ Voor 16% gewijzigd door RSpliet op 20-08-2004 15:24 ]

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 22:27
ik heb dit ook... een wat zachtere piep.. maar dat is alleen als de achtergrond wit is en de monitor koud... na 5 minuten hoor ik hem niet meer...

alleen mijn piep is lang niet zo hoog... is wel een hoge / harde piep maar wel goedhoor baar :p

zijn denk de spoelen die moeten opwarmen ofzo..

mijn monitor is nu 1.5 jaar oud

[ Voor 18% gewijzigd door sjorremans op 20-08-2004 17:13 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
kan ook duiden op een kapotte condensator
heb ik ook eens gehad. irritante piep kwam uit dat ding...

was schijnbaar een onderdeeltje van 5 piek wat makkelijk te vervangen was indertijd...

was een 15" Philips geloof ik

www.kuiphuis.nl

• RSpliet
Goed, mijn lokale PC boer neemt m niet terug, ze geven mij de meeste kans als ik bijbetaal aan IIYama, dat ik een duurder IIYama schermpje mag kopen. Iemand 17" iiyama schermpje kopen? :9. Ik ga dus eens kijken of ik deze kan slijten aan iemand die een 17" scherm op 1024x768 wilt. Aangezien ik in 1280x960 wil werken, en dit duidelijk niet kan op deze monitor (en het aantal Hzjes niet onder Linux op 70 wilt om onbekende reden).

[ Voor 22% gewijzigd door RSpliet op 20-08-2004 17:21 ]

Verwijderd

ik heb dat ook gehad, dat hoge piepen en dat is het begin van het einde!

ik heb nu mijn iiyama behuizing gemod en er 2x 80mm fan's tegen aangekit want na het piepen begon mijn beeld op te blazen en in elkaar te klappen!

iiyama maakt producten die het precies 4,5 jaar doen!

beetje jammer voor een monitor van 1370.- gulden

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 14:55:
In een ver verleden heb ik o.a. monitoren gerepareerd (proffesioneel spul).
Het piepen van monitoren heeft te maken met (een) loszittende spoel(en).

Als je het aan durft kun je dit oplossen door met een lijm spuitbus (soort haarlak) in de spoel(en) te spuiten.

Werkt echt!

Ik kan me echter voorstellen dat je dit niet wilt doen vanwege de nieuwigheid en garantie.
^^ My thought exactly.

Ik ga echt helemaal met je mee; sterker nog: ik vind dat ze deze info nou wel eens in de FAQ mogen opnemen. Dit probleem wordt zo'n beetje elke week door iemand gemeld en daarop volgen soms de meest vergezochte speculaties.

• RSpliet
Goed, ik wil nu nog even toevoegen dat die monitor ook bij 1024x768@85Hz piept, iets wat ik met die oude altijd heb gedaan, en gewoon volgens de specs zou moeten werken. Deze gaat dus linea recta terug naar de zaak waar ik m gekocht heb. Nu zou ik alleen nog willen weten, kan ik mijn geld terug 'eisen'? Ik bedoel, ik heb de originele monitor een jaar geleden gekocht, die ging kapot, de volgende deugde niet, ik heb weinig vertrouwen nog in die monitor. Ik koop dus liever een andere. maar hoe sterk zal ik hierin staan?

Pagina: 1