Toon posts:

Bestandsnamen omdraaien?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een programma waarmee ik bestandsnamen kan omdraaien. Dus dat:

- het eerste bestand, de laatste bestandsnaam word
- het laatste bestand, de eerste bestandsnaam word
- en zo ook de tussenliggende bestanden moeten omkeren.

Ik heb 1300 foto's die allemaal verkeerd om benoemd zijn, en handmatig valt dat dus niet te doen. Ik heb een programma gevonden waarmee ik bestanden kan hernoemen (A.F.5 Rename Your Files) maar hiermee kan ik ze niet omdraaien.

Ik heb gezocht op Google en GOT maar kon niks vinden (zoeken naar dit probleem valt ook niet mee).

Wie kan me helpen met een programma hiervoor of een andere oplossing??

Verwijderd

Kun je niet gewoon aflopend sorteren in een view programma ? Kbedoel, meestal heten die foto's van je camera, PIC00003, etc.. ofzoiets..

En of zo'n programma bestaat, vast wel. Internet is groot, maar waar het staat...

/edit : ervan uitgaande dat je foto's van je cam. komen, want daar ben je niet duidelijk in :9

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 22:42 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Geef eens een voorbeeldje met (bv) vijf bestandsnamen.

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je GNU/Linux hebt lijkt een simpel perl/shell/python scriptje erg handig. Heb je dat? Dan zijn er vast mensen die je ermee willen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
@Starbuck: De foto's hebben al een verkeerde bestandsnaam. En na het uploaden naar de website (batch upload) krijg ik ze dan andersom in het fotoboek te staan.

@pven: Oude situatie (bestandnaam nr 5, nr 4, nr 3, nr 2, nr 1), Gewenste nieuwe situatie (nr 1, nr 2, nr 3, nr 4, nr 5).

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Als je windows xp gebruikt (2000 weet ik niet zeker) kun je het volgende doen:

selecteer al je bestanden in de directory > en sorteer ze dan op de gewenste volgorde > zorg dat alles geselecteerd blijft > daarna klik je met rechts op het eerste bestand en klik op rename > vul hier de naam in zonder volgnummer > en klik ok > windows renamed nu al je bestanden met de file name + nummer > en als je sorteer volgorde dan goed stond zijn alle nummers goed.

Verwijderd

Topicstarter
leon1e schreef op 19 augustus 2004 @ 23:04:
Als je windows xp gebruikt (2000 weet ik niet zeker) kun je het volgende doen:

selecteer al je bestanden in de directory > en sorteer ze dan op de gewenste volgorde > zorg dat alles geselecteerd blijft > daarna klik je met rechts op het eerste bestand en klik op rename > vul hier de naam in zonder volgnummer > en klik ok > windows renamed nu al je bestanden met de file name + nummer > en als je sorteer volgorde dan goed stond zijn alle nummers goed.
Thx, hiermee kan ik mijn probleem oplossen! >:)

Dat voor zo'n vrij ingewikkeld probleem zo'n simpele oplossing is 8)7

• pven
  • Niet online
Dit lukt in Windows2000 niet.

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Gouden tip, deze zal ik ook maar eens onthouden :D

Werkt perfect in XP :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 23:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht de oplossing hebben gevonden, maar nu krijg ik alle foto's door elkaar na uploaden...

Misschien dat ik met mijn rename prog als stap 2 het wel goed kan krijgen. Maar dit zal ik morgen proberen. Ga nu op bed, houd jullie op de hoogte. :)

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

code:
1
perl -e 'for ($i=1;$i<=1300;$i++) { $j = 1300 - $i; `move oud$i.jpg nieuw$j.jpg`;}'

perl staat op www.activestate.com, 'oud' en 'nieuw' zelf aanpassen.
Voor wat meer controle kan zoiets ook nog:
perl -e 'for ($i=1;$i<=1300;$i++) { $j = 1300 - $i; print "move oud$i.jpg nieuw$j.jpg\n";}' >hernoem.cmd

dan kun je eerst hernoem.cmd bekijken en daarna uitvoeren

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Sendy
  • Niet online
Ik zou eerder zoiets doen:
code:
1
perl -e 'for ($i = 1; $i <= 1300 / 2; $i++) { $j = 1300 - $i; rename file$i.jpg tijdelijk.jpg; rename file$j.jpg file$i.jpg; rename tijdelijk.jpg file$j.jpg;}'
Je moet natuurlijk nog wel op de middelste foto letten. ;)

edit:

ik had eerst niet gezien dat jij nieuwe files aanmaakte.

[ Voor 113% gewijzigd door Sendy op 20-08-2004 01:02 ]

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 14:09

Padvinder

doet z&#039;n best

Dit kan toch ook gewoon met Irfanview?

File -> Batch conversion/rename en dan de foto's toevoegen. Je kan ze dan aflopend sorteren (sort files -> By name (descending) en dan instellen dat ie ze moet hernoemen naar pic0001.jpg (bijvoorbeeld) en verder.

Lijkt me eenvoudig :?

Even getest... je krijgt dan zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Pattern: test####

Converting: D:\Scouting\foto's\4.jpg
... Ok - D:\Scouting\foto's\test0001.jpg
Converting: D:\Scouting\foto's\3.jpg
... Ok - D:\Scouting\foto's\test0002.jpg
Converting: D:\Scouting\foto's\2.jpg
... Ok - D:\Scouting\foto's\test0003.jpg
Converting: D:\Scouting\foto's\1.jpg
... Ok - D:\Scouting\foto's\test0004.jpg

0 Errors, 0 Warnings

:)

al dat gedoe met perlscripts... vinden tweakers het leuk om het zichzelf zo moeilijk mogelijk te maken? 8)7

• Sendy
  • Niet online
Nou, ik heb bijvoorbeeld geen irfanview, want ik zit op GNU. Daarnaast kan ik meer met perl dan jij met irfanview. B)

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

probeer eens windows commander

met de meervoudig hernoemen functie moet dat wel lukken

je zet gewoon het startgetal op 1000, de stapgrootte op -1 en gaan met die banaan :)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 14:09

Padvinder

doet z&#039;n best

Sendy schreef op 20 augustus 2004 @ 00:56:
Nou, ik heb bijvoorbeeld geen irfanview, want ik zit op GNU. Daarnaast kan ik meer met perl dan jij met irfanview. B)
Good for you... ;)

Maar ik twijfel of de TS ook op GNU zit. En of ie Perl begrijpt :P

nofi, maar Irfanview is gewoon een heel goed, simpel en duidelijk programma met veel mogelijkheden :P

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

ik zie net da je onder linux zit ... daar bestaan zeker wel andere klonen voor van Norton commander (ik denk aan midnight commander, ...)

ow, de ts zit niet onder linux, dus dan doet total commander zijn ding hoor (shareware -> www.ghisler.com )

[ Voor 29% gewijzigd door bogy op 20-08-2004 01:02 ]

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Sendy
  • Niet online
Het voordeel van de TS is dat hij/zij perl kan installeren, maar ik geen irfanview. ;)

Maar goed, je hebt wel gelijk. En ik hoor goede verhalen over irfanview, als ik eens iets met Windows en plaatjes/foto's mote doen (terwijl dit niet een vraag is over beeldmateriaal, maar over bestandsnamen,) zal ik irfanview eens proberen. :>

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Padvinder schreef op 20 augustus 2004 @ 00:54:
al dat gedoe met perlscripts... vinden tweakers het leuk om het zichzelf zo moeilijk mogelijk te maken? 8)7
offtopic:
ik werk met Mac OSX, ook geen irfanview dus, wel perl :)
Je hebt wel gelijk verder, op mijn windowsmachine op m'n werk heb ik ook irfanview staan. (maar ook perl, want dat gaat verder waar irfanview stopt :D )

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Zullen we nu weer gewoon ontopic gaan :)
Pagina: 1