Toon posts:

IBM hd niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een nieuwe 20 gig IBM schijf (hoera!)
maar in Windows 98 word hij weergegeven als een van 8 Gb .. hij is al Fat32 en in mijn bios word hij ook herkend als 20 Gb , iemand een oplossing ?

• thedjin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2023
ik zelf heb een hd van ibm van 18 gig
en die erkend hij wel maar je moet hemn wel als NTFS instellen
ik weet niet of je zo'n ide/scsi combinatie hebt die op at/66 draait en zo'n scsi kaart nodig heeft ander moet je hem gewoon op NTFS instellen en de drivers halen bij IBM

raar is zo gek nog niet !

Verwijderd

Topicstarter
NTFS in Win98 ? hmm dat is nieuw voor me..

nouwja ik probeer het wel , tnx :)

• thedjin
ja ik weet het niet meer zeker maar zal wel niet nu ik er over na denk
maar heb je nu zo'n kaart of niet en is het een ide/scsi of niet dat schilt ook wel

• thedjin
by the way welke versie van win98 gebruik je ik win98SE

Verwijderd

Topicstarter
Het is een IDE schijf

U-ATA word ondersteunt vanuit m'n mobo....

ik gebruik normale Win98

• thedjin
geef even precies op welke het is nummer en zo en je e-mail adress dan kijk ik even voor je dan stuur ik ze wel op want windows doet het wel aleen hij pakt je hele schijf toch niet dus ik mail ze wel even

Verwijderd

Windows 98 moet zonder enig probleem een HDD van 20 GB herkennen. Ik heb zelf een 27,3 GB van IBM en die draait als een zonnetje.

Als je BIOS 'm herkent wil nog niet zeggen dat het BIOS ook goed staat ingesteld: LBA-mode moet aan staan.

Of heb je soms een primaire partitie van 8 GB? Kijk 's met FDISK wat je partitie-instellingen zijn.

Thedjin zit onzin uit te kramen, want NTFS is iets van NT; daar kan WIn9x niet mee overweg. En NTFS heeft totaal niks met de HDD grootte te maken. En nog wat: standaard herkent NT zelfs geen IDE-HDD's groter dan 8 GB. Win2k trouwens wel weer.

Verwijderd

He Valcon,

jij schijnt er verstand van te hebben, ik heb ook zo'n 20.5gb IBM maar in mijn bios stond hij gedetecteerd als "auto", toen ik hem op LBA zette (op jouw advies aan Gringo)
zag ik dat het aantal heads veranderde van 16
naar 255, zou je mischien willen uitleggen wat dit betekent?

Alvast bedankt !

Verwijderd

Auto is in principe het beste; dan zoekt het BIOS alles zelf uit. Ik heb in mijn BIOS alle 4 de IDE-device op AUTO staan, zowel het drive-type als de block-mode.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
zag ik dat het aantal heads veranderde van 16 naar 255, zou je mischien willen uitleggen wat dit betekent?
Bij LBA zijn alle sectoren oplopend aaneengesloten genummerd, de CHS indeling wordt niet meer gebruikt.
Behalve door software die oude BIOS-functies gebruikt om de schijf te benaderen. Die functies kunnen maximaal 1024 cylinders, 256 heads, en 63 sectors adresseren.
Om het oude programma een zo groot mogelijk stuk van de schijf te kunnen laten gebruiken, zegt het BIOS dat je schijf dat je 256 heads hebt.
De CHS waarden worden vervolgens gewoon omgezet naar een LBA.
(LBA=(C*256+H)*63+S-1)

Verwijderd

Thnx voor de reply, weer wat geleerd !
Pagina: 1