Toon posts:

Netwerkverbinding: Trager op nieuwe & oude pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet aan allen die willen bijdragen tot het oplossen van mijn probleem alsook de rest.

Voila, jullie weten al dat er een probleem is. Wat het is zal ik in een kleine schets beschrijven:

Ik heb een klein thuisnetwerk van 3 + 1 pc's. (+1 omdat ik 3 netwerk kabels heb waarvan 1 af en toe gewisseld wordt van pc). Dit netwerk wordt opgebouwd door een SMC 7004 BR (4 poort wired broadband router) gekoppeld aan een printer en een motorola breedband modem van telenet.

2 van de 4 pc's geven een zeer trage internet verbinding / LAN verbinding. Met traag kunnen we interpreteren: 1uur plus om een bestand van 40 mg te transporteren over de kabels en internet download snelheden van bytes per seconden ipv kilobytes.

Wat ik reeds heb gedaan:
- Computers formateren [Zonder succes]
- Nieuwe netwerk kaart insteken [Zonder succes]
- Laatste drivers voor de hardware downloaden [Zonder succes]
- Kabels van poorten verwisselt [Zonder succes]
- Kabels van computers verwisselt [Zonder succes]
- Firmware van de router downgraden (stond op de laatste nieuwe) [Zonder succes]
- Router ressetten [Zonder succes]
- UTM waarden nagekeken en aangepast naar de aanbevolen waarden van de ISP [Zonder succes]
- BIOS geupdate [Zonder succes]
- SMC support opgebelt, die wisten zelfs niet eens dat er een manier was om de firmware van die router te downgraden :rolleyes: [Zonder succes]
- Andere besturingssystemen geïnstalleerd [Zonder succes]
- De plezante uitgehangen [Zonder succes]

Nog enkele weetjes:
- Een bepaald domein pingen geeft voor de helft time-outs. Soms altijd time-outs
- De firewall op het moederbord/lan kaart is ofwel uitgeschakeld ofwel niet aanwezig
- 2 van die 4 computers geven dus WEL goede resultaten. LAN bestanden overdracht van of naar een van de slechte computers gaat altijd even traag.
- 1 van de computers waarvan de verbinding niet snel genoeg gaat was reeds aanwezig toen de router geïnstalleerd werd (februari 2002), die twee goede ook. De 4de computer is dinsdag binnengekomen.
- Ik ben ten einde raad en overweeg om de badkuip te laten vullen en die 4 computers te laten verzuipen :)

Bedank en hopelijk heb ik niet teveel opgeschreven...

PS:
COMPUTER 1 [SNELLE CONNECTIE]
PII 350 Mhz

COMPUTER 2 [SNELLE CONNECTIE]
AMD 900 Mhz

COMPUTER 3 [OUDE TRAGE CONNECTIE]
PIII 1200 Mhz

COMPUTER 4 [NIEUWE TRAGE CONNECTIE]
AMD Athlon XP 3000+
Asus A7V8X-X
1 gig DDRAM

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie ook dat er op dit forum redelijk wat vragen waren in verband met deze router en het resetten ervan. Ik heb dit onder andere redelijk goed doorgrond en zal effe er iets kort over schrijven:

Om deze router extern te resetten moet je pinnen 3 en 8 kortsluiten van de COM poort. Dit doe je als volgt:

- Router uitzetten
- Alle kabels eruit halen buiten de stroomkabel
- Pinnen 3 en 8 kortsluiten (met een paperklip opzo). Je moet tellen vanaf links boven en verdergaan langs links beneden.
- Router terug aanzetten
- Na een seconde of 2 de kortsluiting verwijderen
- Bij een succesvolle reset zal het M1 lampje 8 keer flikkeren en daarna opnieuw op zijn normale 1x per seconde modus. Gebeurt dit niet en gaat het lampje als een gek beginnen flikkeren dan heb je de kortsluiting te lang instand gehouden. In dit geval zit je in een soort recovery modus van de router. Bij de nieuwste firmware updates zitten exe files. In deze fase kun je van zo eentje gebruik maken om de router te 'downgraden' of in ieder geval een nieuwe firmware versie geven. De computer zal dan aangeven dat de router in een crash fase bevindt.
Heb je een succesvolle reset gedaan dan zul je de router met zijn standard instellingen (met dezelfde firmware als voor de reset) terugvinden.

Beetje naslagwerk ;) hopelijk is het nog voor iemand nuttig.

BTW: Downgraden via de gewoonlijke manier lukt niet...

En om de fun erin te houden. Deze mail kreeg ik van de second level support van smc op mijn vraag hoe ik die router moest downgraden:

Dear sir,

Is possible that it cannot be done, downgrade the firmware.
Might not be reverse compatible. But try follwoing:
- power off
- pin in reset hole
- power on
- release pin when all lights start blinking. Now firmware can be uploaded

Kind regards,

SMC Technical Support

Wilt da nu wel lukken dat die router niet eens een reset hole heeft....... :r
Waar gaat de wereld toch ene....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 22:16 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 22:05:
Wilt da nu wel lukken dat die router niet eens een reset hole heeft....... :r
Waar gaat de wereld toch ene....
En ook niet als je de behuizing eraf schroeft oid :?

Verwijderd

Topicstarter
g00fy schreef op 19 augustus 2004 @ 22:26:
[...]

En ook niet als je de behuizing eraf schroeft oid :?
Er zijn nog beperking aan hoever ik aan hardware pruts ;) De garantie vervalt dan ook btw. Niet dat ik daar nu nog zoveel aan heb ;)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kabels zelf gemaakt? Zo ja dan is dat de vermoedelijke bron van de problemen. Zie de faq voor hoe je een goede kabel kan maken.

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op 20 augustus 2004 @ 02:44:
Kabels zelf gemaakt? Zo ja dan is dat de vermoedelijke bron van de problemen. Zie de faq voor hoe je een goede kabel kan maken.
nee de kabels zijn niet zelf gemaakt...

Verwijderd

De SMC 7004, 7204 en de 7104 hebben geen reset button geloof ik...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 12:49:
De SMC 7004, 7204 en de 7104 hebben geen reset button geloof ik...
Inderdaad maar dit is niet het probleem...

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwere Netwerkkabels gebruiken werkt ook niet...
[Juist geprobeert]

Help, ik begin wanhopig te worden :'(

Verwijderd

En wat gebeurt er als je alleen pc3 of pc4 aan je SMC hangt?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:20
misschien een totaal andere router proberen,.. die dingen kosten niets meer tegenwoordig.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 16:23:
En wat gebeurt er als je alleen pc3 of pc4 aan je SMC hangt?
zowat nix... Hetzelfde als de twee anderen er zouden aanhangen.

Verwijderd

Topicstarter
Opperhoof schreef op 20 augustus 2004 @ 16:28:
misschien een totaal andere router proberen,.. die dingen kosten niets meer tegenwoordig.....
Ben ik ook een dees dagen van plan. Maar hoe zou dit probleem aan de router kunnen liggen? pc3 heeft altijd een goede snelheid gehad. Dat pc4 compabiliteitsfouten zou geven kan ik nog enigsins aannemen...
Pagina: 1