SATA HDD naar andere controller.

Pagina: 1
Acties:

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben beetje genoodzaakt om naar een andere controller moeten stappen.
Mijn mobo is dus stuk gegaan.
Nieuwe gekocht hele andere controller erop.
Na wat gezoek heb ik van een vriend een PCI kaartje gekregen met bijna dezelfde chip erop, scheelde 1 cijfertje.
HDD's eraan gehangen en meteen werd er een RAID0 opgebouwd etc.
Alleen booten ging er niet van. Dus kabeltjes keertje anders, nog niet.

Naja andere hdd vanaf booten met WinXP erop.
Raid geinstalleerd op die WinXP installatie en ja bij schijfbeheer zie ik nu een schijf van 228,99Gb zitten.
Terwijl het 2x 120Gb schijfen zijn in RAID0.
Alleen met die schijf kan ik alleen een nieuwe volume aanmaken.

Ik snap dus niet precies waarom hij niet gewoon van die RAID opstart, want hij ziet hem goed maar zeurt over bekabeling.
En ten tweede snap ik niet precies waarom XP hem als 1 partitie ziet omdat het met die raid een 40Gb partitie was en 200Gb.

Hoe fix ik dit nou? De FAQ heb ik gelezen netzoals dat stuk bij sudhian. Maar die proggie's, tjah ik snap niet precies welke ik dan moet gebruiken ofzo.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 15:15

makje

Professioneel prutser

Jemig, een typfoutje is geen probleem, maar vooral als ik je eerste alinea lees dan had jij gewoon helemaal geen zin om zelfs ook maar na te denken over een juiste zinsbouw...

Zo te zien heb je dus op deze nieuwe controller een compleet nieuwe array gemaakt met daarop 1 partitie. Wat op je oude controller ingesteld was is dus weg, eventuele data wat daarop stond kun je nog proberen terug te halen met de verschillende programma's daarvoor (ze staan wel in de FAQ genoemd).

en wat bedoel je over gezeur met de bekabeling? In Win XP ziet hij hem goed zeg je, dus het werkt al wel goed. Nu moet je alleen de BIOS nog instellen op booten vanaf SCSI o.i.d. in plaats van booten van HDD-0 en dan zou het goed moeten gaan...

9800x3d

• Xavier
  • Niet online
makje schreef op 19 augustus 2004 @ 20:40:
Zo te zien heb je dus op deze nieuwe controller een compleet nieuwe array gemaakt met daarop 1 partitie. Wat op je oude controller ingesteld was is dus weg, eventuele data wat daarop stond kun je nog proberen terug te halen met de verschillende programma's daarvoor (ze staan wel in de FAQ genoemd).

en wat bedoel je over gezeur met de bekabeling? In Win XP ziet hij hem goed zeg je, dus het werkt al wel goed. Nu moet je alleen de BIOS nog instellen op booten vanaf SCSI o.i.d. in plaats van booten van HDD-0 en dan zou het goed moeten gaan...
Ik heb geen nieuwe array gemaakt de controller maakte die zelf aan.
En met een array aanmaken maak je geen partitie aan.
Ja wat op de oude controller staat is weg ja. want die ligt in de vuilnisbak, moederbord is kapot.

Gezeur van de bekabeling:
Als ik probeer te booten vanaf de raid dan zegt hij dat de bekabeling niet goed zit. terwijl dit maar op 2 manieren kan en beide manieren werken dus niet.

• Xavier
  • Niet online
Ja he, wat is dit nou weer.
Zit ik met programmatje GetDataBack mijn data aan het halen.
Gaat 1 van de schijfen opeens enorm hard tikken en ratellen. PC slaat vast. Ik reboot hem en ja hoor schijf stuk.

Dus nu ben ik echt mijn data kwijt :( :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Xavier op 19-08-2004 23:49 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Xavier schreef op 19 augustus 2004 @ 20:30:
Raid geinstalleerd op die WinXP installatie en ja bij schijfbeheer zie ik nu een schijf van 228,99Gb zitten.
Terwijl het 2x 120Gb schijfen zijn in RAID0.
Het komt over alsof je je hierover verwondert. Ik wil bij deze toevoegen dat dat helemaal niet nodig is. Het ligt gewoon aan het gebruik van duizendtallen ipv 210 (1024). Marketingtrucje zegmaar. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?" B)

• Xavier
  • Niet online
Nee daar verwonder ik me niet over.
Ik vond het alleen typisch dat het 2 partities zijn en dat hij het als 1 partitie ziet.
Dat met die 1024 ken ik wel.

• makje

makje

Professioneel prutser

Er zijn geen 2 partities meer. Omdat je nu een andere controller hebt, heb je een compleet nieuwe array aangemaakt waardoor alle partitiegegevens en data door elkaar gegooid is. Had je weer precies dezelfde controller gehad dán had je waarschijnlijk je oude array weer kunnen rebuilden waardoor je oude partities en bestanden weer zichtbaar werden en gebruikt hadden kunnen worden...

9800x3d

• Xavier
  • Niet online
tja dat had bijna onmogelijk geweest maarjah. Ik heb nu nog maar schijf over. kijken of ik daar nog wat van terug kan halen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Xavier schreef op 20 augustus 2004 @ 12:01:
Nee daar verwonder ik me niet over.
Ik vond het alleen typisch dat het 2 partities zijn en dat hij het als 1 partitie ziet.
Dat met die 1024 ken ik wel.
Dan is jouw zin "Terwijl het 2x120GB in RAID0 is" wel erg misplaatst :+

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:53
Ik heb een soortgelijke uitdaging. Ik heb 2 * 120 gig in raid0 config zitten. Nu ben ik van plan om over te stappen op andere mobo met uiteraard ander raid chip. Is dit meestal zonder problemen over te zetten?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Daar kan ik kort over zijn RAID FAQ, nee dus.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat hangt dus van de controller af :) Zie ook de RAID FAQ.
OM FAQ / Beleid » RAID FAQ » Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:53
Thanks... ga ik ff op zoek naar > 200 gig tijdelijke opslag ruimte, misschien ergens uploaden? :)

[ Voor 20% gewijzigd door The Source op 20-08-2004 20:08 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

The Source schreef op 20 augustus 2004 @ 20:08:
Thanks... ga ik ff op zoek naar > 200 gig tijdelijke opslag ruimte, misschien ergens uploaden? :)
Zie dit topic: Verhuur HD ruimte mogelijk?

9800x3d

Pagina: 1