Toon posts:

Bestaande IDE HDD in RAID 1 met behoud van data?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ gelezen en ben er nog niet uit:

-ik heb 2 harde schijven van Maxtor, allebei 60 GB en van hetzelfde type.
een harde schijf is leeg, de ander staat half vol met data.
Is het mogelijk om deze HDD in Raid 1 te zetten...zonder dat er data verloren gaat op die ene schijf?? (en die tweede hem dus meteen mirrort zoals hij nu is)
--> voor deze oplossing wil ik een PCI Raid Controller kopen.

Nu ga ik ook een nieuwe PC aanschaffen morgen, waar ook weer twee HDD's in Raid 1 moeten komen. Is er een voordeel om dit met SATA te doen...of is het net zo goed met IDE?
-> op het kleine snelheidsverschil tussen SATA en IDE momenteel na dan natuurlijk. maar gewoon qua installatie. Ik zat aan de Asus P5GD1 te denken.

TNX alvast

Verwijderd

Dit vraag ik mij ook af..

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Als je een mirror opbouwt moet je een bron schijf kiezen. Als je op dat moment de schijf met data kiest gaat je controller een kopie maken naar de nieuwe schijf. Dit kan met behoud van data (al is een backup natuurlijk nooit overbodig :) )

Als je nu een nieuw systeem aanschaft zou ik altijd voor SATA gaan. Ik denk dat PATA op een gegeven moment zal verdwijnen en SATA raid controllers zijn net zo duur als de PATA varianten. Qua installatie zit er eigenlijk geen verschil tussen...

[edit]
Met raid-0 (striping) of raid-5 (parity) moet het logische volume geinitialiseerd worden, waardoor je hierna altijd de eventuele bestaande data kwijt bent bij. IDE raid controllers dir raid-1 doen, doen niets anders dan naar twee schijven tegelijk schrijven, en kijken of ze hetzelfde blijven ... dacht ik :)

[ Voor 30% gewijzigd door RupS op 19-08-2004 19:03 ]