Hoe data van 2 PC's op backup-pc synchroniseren?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Beetje brakke titel, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Nu me gestaag groeiende computer park (heb er 4 :P) kom ik het bekende probleem tegen dat je data niet altijd op de computer staat waar je op dat moment achter zit. 2 PC's zijn vaak in gebruik en een derde wil ik configureren als data/backup server. Allen zijn via een 10/100 Mbits switch met elkaar verbonden.
Nu had ik het zo bedacht: Op alle PC's komt een map met daarin al mijn documenten. De data/backup server zal het 'origineel' bezitten en moet geupdate kunnen worden vanaf de andere computers. Ook moeten die computers een bijgewerkte versie weer kunnen ophalen van de data/backup computer. Op zich werkt een 'Werkmap' in windows heel fijn, maar daar kan je niet meerdere PC's mee synchroniseren en bijwerken dacht ik?
Ik hoor jullie denken: Maak gewoon een webdisk met daar al je triefel erin en haal het vanaf die plek eraf! Dat wil ik (eigenlijk) niet want dan moet die PC constant aanstaan en dat is hoogst ongewenst en dat gaat me niet snel genoeg.

Wie oh wie weet wat ik het beste kan doen om dit hierboven zo makkelijk mogelijk te realiseren?? Alvast bedankt! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Silentpuma op 19-08-2004 18:17 ]

Use the Search Luke...

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

waarom zet je die bestanden dan niet gewoon op de server die altijd aan staat? Kan je er ook de printer opzetten, download proggies etc etc.

Verder synchroniseer(foto´s en andere data) ik met SSH en WinSCP, moet je alleen wel zelf op het synchroniseer knopje drukken ;)

Verwijderd

Lijkt me een typisch gevalletje voor second copy. Downloaden op www.centered.com

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 20:58 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Data op server zetten en je docs dir daarvandaan halen + offline folders instellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
SSH schreef op 19 augustus 2004 @ 18:27:
waarom zet je die bestanden dan niet gewoon op de server die altijd aan staat? Kan je er ook de printer opzetten, download proggies etc etc.

Verder synchroniseer(foto´s en andere data) ik met SSH en WinSCP, moet je alleen wel zelf op het synchroniseer knopje drukken ;)
BackSlash32 schreef op 19 augustus 2004 @ 21:22:
Data op server zetten en je docs dir daarvandaan halen + offline folders instellen.
Dankje jongens, maar ik gaf al aan dat ik die oplossing niet zo zag zitten... :/ Die computer staat op een ongelukkige plek waar die niet alijd aan kan/mag staan, en de printer staat helaas beneden, maar goed.

Hmm, dat Secondcopy lijkt me wel wat, thnx :) Maar kan je specifiek met die tool juist meerdere PC's onderhouden, dus als ik op PC 1 wat verander, dat dat dan naar de server wordt gesynchroniseerd en dat PC 2 ook gelijk geupdate wordt? Dat zou precies wezen zoals ik het graag wil! :)

Use the Search Luke...

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een kix-script gescheduled wat iedere vier uur via robocopy diverse directories veilig stelt. Dat werkt prima!

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-12 10:15
Je hebt toch ook een router van Asus geloof ik die ook als FTP server kan dienen. Hier plug je dan een usb HD in en je kan altijd bij je gegevens.

Direct link

[ Voor 27% gewijzigd door Steefph op 19-08-2004 22:55 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Steef1983 schreef op 19 augustus 2004 @ 22:49:
Je hebt toch ook een router van Asus geloof ik die ook als FTP server kan dienen. Hier plug je dan een usb HD in en je kan altijd bij je gegevens.

Direct link
Dat is wel geinig uitgevonden ja, maar ik hou het bij me prima router (Draytech Vigor) die ik nu heb ;)
Dat robocopy stuff, kan je daar misschien wat meer over vertellen? Dat klinkt ook zeker wel interessant, automagische update's. En weer de vraag: is dat ook geschikt om meerdere PC's te synchroniseren?

Use the Search Luke...

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Zoals ik het gebruik worden bestaande bestanden ge-update en worden nieuwe bestanden toegevoegd. Het hoeft niet persé via kix; gewoon batch kan ook (ik ben met kix net iets sneller qua programmeren). Ik kopieer heel bot diverse directories (bv. 'Mijn Documenten' en 'Download') vanaf een client naar mijn server; het script draait overigens op de server. Iedere client heeft op de server zijn eigen directory.

Ik heb dit puur gemaakt voor het veilig stellen van bestanden; het is niet bedoeld om de bestanden centraal te openen, alleen maar om ze veilig te stellen. Het is volgens mij niet echt moeilijk om de centrale directory vanaf alle clients te benaderen, maar dat is dus niet mijn intentie.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Silentpuma schreef op 19 augustus 2004 @ 22:42:
[...]

[...]

Dankje jongens, maar ik gaf al aan dat ik die oplossing niet zo zag zitten... :/ Die computer staat op een ongelukkige plek waar die niet alijd aan kan/mag staan, en de printer staat helaas beneden, maar goed.

Hmm, dat Secondcopy lijkt me wel wat, thnx :) Maar kan je specifiek met die tool juist meerdere PC's onderhouden, dus als ik op PC 1 wat verander, dat dat dan naar de server wordt gesynchroniseerd en dat PC 2 ook gelijk geupdate wordt? Dat zou precies wezen zoals ik het graag wil! :)
Secondcopy is eigenlijk een tool om 2 directory identiek te houden. Misschien dat het met secondcopy lukt, maar je zal heel goed na moeten denken over hoe je het instelt.
bv: je verwijdert een bestand op pc1 -> sec copy synt de server met pc1 en haalt bestand op server weg -> sec copy synt server met pc2 en zet bestand op server terug -> sec copy synt de server met pc1 en zet bestand op pc1 terug.

Andersom kan ook natuurlijk je slaat een bestand op en na een sync word het verwijderd (omdat het niet op de server stond).

Je kan sec copy wel zo instellen dat hij bestanden nooit verwijderd, maar als je dan van een bestand af wil zal je dat met de overal met de hand moeten doen tussen 2 sync akties in.

Ben benieuwd of het je met sec copy lukt, hoe langer ik over een oplossing met sec copy nadenk, hoe meer ik het idee krijg dat sec copy niet de oplossing voor je probleem is. terwijl ik na het lezen van je TS ook direkt aan sec copy dacht.

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

macnerd

No Apples please :-)

Of je maakt gebruik van Terminal Services... met Remote Desktop als client dus. Dit werkt best lekker moet ik zeggen, en je bestanden staan gewoon op de server evenals de programma's. Uiteraard zul je nog wel backups moeten maken.

MacNerd

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
macnerd schreef op 20 augustus 2004 @ 00:05:
Of je maakt gebruik van Terminal Services... met Remote Desktop als client dus. Dit werkt best lekker moet ik zeggen, en je bestanden staan gewoon op de server evenals de programma's. Uiteraard zul je nog wel backups moeten maken.
Dat zou mabey ook kunnen, zei het niet dat me server Windows Home editie heeft (en dat blijft zo) enn die heeft geen remote desktop.. ;(

Dus secondcopy is ook niet echt een optie... Iemand anders nog een idee?? :'( Tis toch niet ZO bijzonder datgeen wat ik graag wil?

Use the Search Luke...

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12 18:08
Remote Desktop kon je geloof ik nog los installeren...
Andere oplossing: Radmin (www.radmin.com)

Of je gooit er AutoFTP (http://www.zdnet.nl/downl.cfm?id=30850) op... en zet een FTPserver op op je server, klaar :)

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-12 21:55

[Jules]

Confusion in confusion

Is SyncBack van 2BrightSparks niet iets?
't Zal ongetwijfeld te schedulen zijn en bovendien is dit een freeware pakket dat er zeer gelikt uitziet...

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12 09:21

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Je kunt 'ns kijken naar www.ifolder.com .

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Pagina: 1