dos adres van bootcd laten vinden

Pagina: 1
Acties:

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
heb ff een bootcd met virusscanners, schijfmanagement programma's en meer van dat soort zooi in elkaar gedraait.
Alles werkt, alleen nou wil ik path in de autoexec.bat laten verwijzen naar de cdromspeler, en omdat niet elke pc hetzelfde aantal hardeschijven en partities heeft die een adres krijgen, is het adres van de cdrom speler dus elke keer anders.
Dus set path=d:\ zal niet altijd werken. En om er nou set path=d:\;e:\;f:\;g:\ enz van te maken zie ik niet echt zitten.
Is er een manier om dit te vinden? Het handigheidje van %CDROM% wat op bootdiskettes gebruikt wordt werkt ook niet omdat er geen drivers geladen worden want de bios kan al opstarten van cdrom.
Weet iemand hoe ik bijvoorbeeld die waarde in een string kan zetten om er bv set path=%STRING% van te maken?

Insert vies grapje hier

Verwijderd

met MSCDEX /L:Y een vaste schijfletter geven die nogal hoog ligt (bijv. Y: in dit voorbeeld) en die gebruiken als sourcepath.
http://www.computerhope.com/mscdex.htm

en anders: http://www.robvanderwoude.com/amb_cdrom.html

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 17:54 ]

Verwijderd

zoek even een orginele win98 diskette en kijk hier naar de autoexec.bat [google=bootdisk]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het handigheidje van %CDROM% wat op bootdiskettes gebruikt wordt werkt ook niet omdat er geen drivers geladen worden want de bios kan al opstarten van cdrom.
Die truucjes van drivers laden werkt dus niet...
Maar als je van CD boot zonder dat er driver wordt geladen, dan heb je toch te maken met een virtuale diskette A: ?

Als je boot in DOS dan is je huidige cq. actieve drive je bootdisk, totdat je van actieve drive wisselt. Dus je moet ff een proggie in elkaar draaien die de huidige schijf in DOS opvraagt.

Met een 'CD' (dus CD zonder argumenten) direct na booten heb je het root-path van je bootdevice overigens. Als je deze ergens mee weet te onthouden (bv. omgevingsvariabele) ben je ook al een heel eind.

[ Voor 37% gewijzigd door SvMp op 19-08-2004 18:05 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
euss: Die vlieger gaat enkel op als de pc slechts één cd-romspeler heeft. Anders weet je nog niet of de drive waarin je cd steekt ook daadwerkelijk diegene is die je bij MSCDEX hebt opgegeven.

Zoals "L.ende" schrijft gebruiken Windows 98 bootdiskettes (welke je als boot image voor een bootable cd kunt gebruiken) een klein tooltje FINDCD.EXE waarmee het station waarin de cd steekt achterhaald kan worden. Heb je geen '98 bootdisk, dan kun je ook eens kijken naar mijn How To Create A Bootable Ghost Rescue CD Tutorial kijken. Daarin gebruik ik een aangepaste versie van FINDCD.EXE om het station te zoeken waarin de cd zich bevindt. Download de bootdisk image, en bekijk de autoexec.bat om uit te vissen hoe het werkt (bij mij noemt het DETECTCD.EXE). De kern zit rond volgende code in autoexec.bat:
code:
1
2
3
set CDROM=FOO23
DETECTCD.EXE
IF "%CDROM%"=="FOO23" GOTO NOCDROM
Wanneer DETECTCD de cd heeft gevonden zal variabele %CDROM% de stationsletter toegewezen krijgen.

Let wel dat zowel FINDCD.EXE als DETECTCD.EXE naar een bestand op de cd zoeken. Dat bestand moet dan ook wel aanwezig zijn! Via reverse engineering met een HEX-editor kun je de naam van dat bestand overigens wel aanpassen. Wil je het bestand zelf aanpassen, dan kan ik alvast een stukje uit een mail geven die ik naar iemand stuurde met een vergelijkbare vraag:
Open Findcd.exe/DetectCD.exe in a HEX editor and look for hex code 3D 00 25 63 3A 5C ("= %c:\"). The following bytes form the filename DetectCD.exe looks for (ghost.exe if you use my version, setup.exe if you use Microsoft's version).
Just overwrite ghost.exe by client.exe. Make sure you use overwrite mode and not insert mode: the file length may not be altered. You'll notice that client.exe is one character longer than ghost.exe. That's not a problem: You can enter a path of up to 18 bytes (18 chars), thus the 10 characters client.exe won't cause problems.

[ Voor 3% gewijzigd door satcp op 19-08-2004 18:19 . Reden: typo ]

Verwijderd

euss: Die vlieger gaat enkel op als de pc slechts één cd-romspeler heeft. Anders weet je nog niet of de drive waarin je cd steekt ook daadwerkelijk diegene is die je bij MSCDEX hebt opgegeven.
Dan doe je een uniek bestand zetten op CD en lees die uit met errorlevels O-)

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
okdan! met find-cd.com en detectcd.exe is het gelukt... detectcd.exe om het als string %cdrom% in een batje te krijgen voor set path=%CDROM% en find-cd.com om de gebruiker het nogmaals mede te delen wat de cdrom is ;)

erg bedankt voor de hulp iedereen, gelukkig is dos nog niet uitgestorven hiero...

edit: werkt ondertussen na een tijdje kloten _/-\o_

[ Voor 108% gewijzigd door Blerp op 19-08-2004 21:48 ]

Insert vies grapje hier

Pagina: 1