pnp?

Pagina: 1
Acties:

• mowgli
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe zet ik pnp uit op mijn realtek rtl8019 ethernet kaart? ik heb namelijk gehoord dat dit de oplossing kan zijn waarom hij niet werkt onder linux.

mazzel.

Verwijderd

In je BIOS?
Volgens mij is dat hele PNP gebeuren een op de uitbreidingskaart gebakken informatiestring die op verzoek van je PNP bios uitgelezen wordt.

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 10:32

wiho

Certified Nerd

De hele grap van PnP is dat deze gegevens niet vast gebakken zijn in de uitbreidingskaart, maar dat ze softwarematig te configureren zijn, en tijdens het booten worden bepaald.

Helaas kunnen bepaalde Linux netwerkkaart drivers daar nog niet goed mee omgaan. Gelukkig is het voor de meeste problematische kaarten mogelijk om PnP uit te zetten en een vaste IRQ & IO-adress toe te wijzen. Dit gebeurt echter op de kaart zelf, en niet in het BIOS van je PC.

Ik heb zelf een RTL8019, maar ik zou niet weten hoe je PnP uitschakelt. Er zat geen config-programmaatje bij. Maar ik heb dan ook geen problemen met die kaart. Hij werkte out-of-the-box onder Linux. Ik heb ook nog niet eerder over problemen met deze kaart gehoord.

Wel heb ik een 3Com 3c509 kaartje waarvan ik PnP moest uitschakelen voordat Linux 'm wilde herkennen. Maar 3Com levert dan ook een utility waarmee je dat kan doen.

mowgli, weet je zeker dat het probleem bij PnP ligt? Volgens mij zou je kaart gewoon moeten werken onder Linux.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

Verwijderd

Chrizz heeft gelijk: voor PNP ondersteuning zit er in de hardware in stringetje ingebakken dat het BIOS/OS kan uitlezen om te bepalen welke hardware het is.

Wiho heeft ook gelijk, maar bedoelt wat anders: voor PNP moeten een heleboel zaken softwarematig in te stellen zijn, zoals het IRQ, geheugen-adressen, DMA-kanaal etc. Voorheen was dat ofwel hard ingebakken ofwel via jumpers/dipswitches in te stellen.

En op sommige hardware kun je zowel hardwarematig als softwarematig het zooitje instellen. Handig om het PnP-gebeuren uit te schakelen.