De beste software om nota te nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Hey,
Ik ga volgend jaar naar de universiteit, maar heb een grondige hekel aan schrijven met een pen. (Ik ben er ook ontzettend slecht in). Ik heb me daarom een laptop aangeschaft, en ben van plan om de lessen daarmee te volgen en zo nota te nemen. Voordelen zijn dat de nota's dan leesbaar zijn, gemakkelijk te kopiëren (lees: ruilen), eenvoudiger om te ordenen, enzovoort...

Ik was eerst van plan om dit gewoon in Word te doen, maar ik heb dat programma nooit volledig begrepen, en vind het niet intiutief genoeg. (Het begint altijd vanalle dingen te doen die je niet wil). Het heeft ook veel te veel functies voor een programma om gewoon nota mee te nemen. Ik vroeg me daarom af of er soms software bestaat die speciaal met dat doel in ogen ontwikkeld is, of die er toch beter voor geschikt is.

Ik heb reeds een dik boek over Word XP gekocht, met alles mogelijke dingen erin uitgelegd, maar ik heb niet echt het gevoel dat het me veel helpt...

Bestaat er dus software die gericht is op nota nemen, en met handige keyboard shortcuts voor basistaken als markeren, vet, nummeren,... snel mogelijk maakt zonder de muis te moeten gebruiken.

Tnx!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou naar LaTex kunnen kijken, heb je geen muis nodig iig.
Hoewel je dit met word ook kunt doen (CTRL-B, CTRL-U).

Persoonlijk gebruik ik OOO, wat toch een stukkie lekkerder werkt dan MS office (zie www.openoffice.org)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Wat voor studie? Je gaat problemen krijgen met schema's als je die veel tegenkomt.

Misschien zijn de nieuwe tools in Office 2k3 handig voor je, kijk er eens naar. <-- 2k3 kopen is met studentenlicentie best te doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Bij wiskundige vakken is het vrijwel onmogelijk de docent bij te houden. Formules die je 1-2-3 tekent met de hand kosten al snel een paar minuten. Als je werkelijk een Latex genie wordt is het daarmee heel misschien bij te benen.

Is een digitale camera niet handiger? Gewoon af en toe een foto maken. En dan met een microfoon opnemen wat er gezegd wordt. Niet ideaal, maar tikken lukt niet met wiskundige vakken.

Geloof me, je wordt vanzelf goed in schrijven als je het even doet :). Tevens leer je het meteen als je het een keer opschrijft (wanneer je tenminste de tijd hebt te begrijpen wat je neer pent).

Trouwens, je moet nog wat extra accu's kopen als je een hele dag met je laptop wilt werken, want stopcontacten zijn niet altijd voor handen (ik had in m'n eerste jaar 8upd les).

[ Voor 14% gewijzigd door ajvdvegt op 19-08-2004 17:19 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
ajvdvegt schreef op 19 augustus 2004 @ 17:16:
Bij wiskundige vakken is het vrijwel onmogelijk de docent bij te houden. Formules die je 1-2-3 tekent met de hand kosten al snel een paar minuten. Als je werkelijk een Latex genie wordt is het daarmee heel misschien bij te benen.

Is een digitale camera niet handiger? Gewoon af en toe een foto maken. En dan met een microfoon opnemen wat er gezegd wordt. Niet ideaal, maar tikken lukt niet met wiskundige vakken.

Geloof me, je wordt vanzelf goed in schrijven als je het even doet :). Tevens leer je het meteen als je het een keer opschrijft (wanneer je tenminste de tijd hebt te begrijpen wat je neer pent).
Geen wiskunde hoor :)
En ik heb de voorbije 6 jaar met de hand genoteerd, maar ik schrijf gewoon zo traag en lelijk, dat ik de laatste twee jaar alle vakken fotokopieerde van een vriendin die als een godin schrijft :) Spijtig genoeg gaat zij een andere studie doen...
F_J_K schreef op 19 augustus 2004 @ 17:15:
Wat voor studie? Je gaat problemen krijgen met schema's als je die veel tegenkomt.

Misschien zijn de nieuwe tools in Office 2k3 handig voor je, kijk er eens naar. <-- 2k3 kopen is met studentenlicentie best te doen.
Ik heb Office 2003 NL. Over welke tools heb je het? Ik ga communicatiewetenschappen studeren. Er zullen dus wel schema's bij te pas komen, maar formules zullen zeldzaam zijn.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Microsoft Onenote is voor zover ik weet dé applicatie hiervoor. Zorg voor een goede microfoon en een tablet PC (zodat je formules en schemas toch met de hand kunt blijven schrijven) en je komt een heel eind. Helaas heb je al een gewoon notebook gekocht en die zijn vanwege het ontbreken van een touch-screen minder geschikt.

Overigens, "nota nemen" is toch gewoon "aantekeningen maken". Ik ben nl. meestal niet zo blij als ik een nota ontvang (kost weer geld :+ ).

[ Voor 19% gewijzigd door jwpmzijl op 19-08-2004 17:27 ]

Hans van Zijl

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
jwpmzijl schreef op 19 augustus 2004 @ 17:25:
Microsoft Onenote is voor zover ik weet dé applicatie hiervoor. Zorg voor een goede microfoon en een tablet PC (zodat je formules en schemas toch met de hand kunt blijven schrijven) en je komt een heel eind. Helaas heb je al een gewoon notebook gekocht en die zijn vanwege het ontbreken van een touch-screen minder geschikt.

Overigens, "nota nemen" is toch gewoon "aantekeningen maken". Ik ben nl. meestal niet zo blij als ik een nota ontvang (kost weer geld :+ ).
Ik ben net op de OneNote site beland, en het ziet er veelbelovend uit! Er wordt spijtig genoeg nergens gezegd of het nu een deel is van het Office Pakket of dat het een aparte app is...

Bestaan er eigenlijk lichtpennen die bvb je scherm lezen waarmee je zo toch kan tekenen (zonder speciaal scherm). Ik herinner me mijn oude SNES waarbij ik een lichtpistool had om op het scherm de vijanden neer te schieten, terwijl dat een gewone oude '70s TV was... Of is dat wishfull thinking?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1