Probleem 802.11b router en .11g adapter

Pagina: 1
Acties:

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 23:48
Hoi,

heb al rondgezocht via de search, maar kon niet echt iets gelijks vinden, dus hoop dat iemand me kan helpen...

mijn vorige w-lan kaartje 802.11b was gesneuveld en denk koop een nieuwe. In winkel kreeg ik advies van "koop 802.11g, want beter bereik en gewoon compatible met je 802.11b router". Dus ik een USB W-Lan adapter 802.11g gekocht (merk SMC, net als router)...

ik thuis aangesloten, kom tot ontdekking dat bereik gewoon zuigt... snelheid van verbinding geeft windows aan als 1,0 of soms 2,0mbit! Op hetzelfde bureau staat een laptop met een 802.11b PCMCIA kaartje. Deze heeft gewoon 11Mbit en volle snelheid! Terwijl er nog geen halve meter tussen zit...

Denk om alles uit te sluiten zal ik de USB Adapter eens aansluiten op de laptop, en ook hier slechte verbinding (1,0 of 2,0mbit, soms heel ff 11,0mbit (seconde of 5), maar dan weer terugval)...

Is er een manier om het goed te krijgen, want word er nogal ziek van. Heb USB Adapter al omgeruild bij winkel omdat ik dacht dat deze niet goed functioneerde, maar weer hetzelfde probleem! Ik heb het gevoel dat het probleem zit in het niet goed samenwerken van 802.11g en 802.11b standaarden, of is dat ergens in te stellen ofzo? want dit werkt niet en is zonde van mijngeld...

owja, firmware is al geupdate, drivers geupdate, de SMC Wifi Utility gebruikt en uitgeschakeld, niets helpt...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon naar je apparaatbeheer en dan de eigenschappen van je NIC bekijken? Daar staat als het goed is vanalles om in te stellen hoor. En vaak ook of ie 11g of 11b moet doen etc..

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 15:14
Misschien helpt het als je onder Windows voor je netwerk aangeeft dat je alleen het 802.11b protocol wilt gebruiken. (onder netwerk(kaart)eigenschappen -> netwerkkaart configureren -> tabblad geavanceerd. Daar zul je waarschijnlijk de basic rate of het protocol wel in kunnen stellen. Anders kun je wellicht nog overwegen om van kanaal te 'switchen' ;)

Humor moet je serieus nemen

• JM83
dat heb ik nu geprobeerd... hij haalt nu welgeteld: 23kb/s! :(
daarentegen als ik mijn laptop laat downloaden haalt ie gewoon 500kb/s met het 802.11b kaartje... wordt er goed ziek van eigenlijk... toch bedankt, en channel staat nu op channel 6, waar hij al een half jaar op werkte (goed)

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

boemboem schreef op 19 augustus 2004 @ 16:36:
dat heb ik nu geprobeerd... hij haalt nu welgeteld: 23kb/s! :(
daarentegen als ik mijn laptop laat downloaden haalt ie gewoon 500kb/s met het 802.11b kaartje... wordt er goed ziek van eigenlijk... toch bedankt, en channel staat nu op channel 6, waar hij al een half jaar op werkte (goed)
De theoretische doorvoersnelheid van 802.11b is 11mbit, dus 1,4MB/s ongeveer (geen zin om rekenmachine te halen). Echter zal je nouwelijks verbindingen zien van 400KB/s, door de grote overhead en het signaalafname (dat moet worden gecompenseert). Je kan me zeker niet toevallig vertellen hoe 'goed' het stukje software bij je kaartje de verbinding vind met je PC?

Nu weet ik niet of het kan onder Windows, maar onder Linux kan je aangeven dat je echt alleen 11MBit wilt, dan valt hij dus gewoon niet terug op 1 of 2 mbit bij slechte verbinding.

[ Voor 12% gewijzigd door RSpliet op 19-08-2004 16:40 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• JM83
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 19 augustus 2004 @ 16:39:
[...]

De theoretische doorvoersnelheid van 802.11b is 11mbit, dus 1,4MB/s ongeveer (geen zin om rekenmachine te halen). Echter zal je nouwelijks verbindingen zien van 400KB/s, door de grote overhead en het signaalafname (dat moet worden gecompenseert). Je kan me zeker niet toevallig vertellen hoe 'goed' het stukje software bij je kaartje de verbinding vind met je PC?

Nu weet ik niet of het kan onder Windows, maar onder Linux kan je aangeven dat je echt alleen 11MBit wilt, dan valt hij dus gewoon niet terug op 1 of 2 mbit bij slechte verbinding.
hmm shit, heel bericht getypt werkte netwerk weer niet :(

802.11b haalt mijn laptop 520kb/s mee (maximale snelheid @home).

De icoontjes van windows XP geven aan bij zowel PC als laptop signaal: laag
Link quality bij PC = 40% en signal quality: 66% (resp. fair en good).

Weet niet of je nog iets hebt aan netstumbler getallen??

enja, ik kan ook met de SMC Utility aangeven dat ik per se 11Mbit wil, echter dan gaat snelheid nog niet boven de 50kb/s uit, dus dat heeft weinig zin...

[ Voor 30% gewijzigd door JM83 op 19-08-2004 17:04 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Naar wat ik heb gehoord zuigen USB adapters gewoon :).

Ga dus een PCI of pcmcia kaartje halen.
boemboem schreef op 19 augustus 2004 @ 16:25:
mijn vorige w-lan kaartje 802.11b was gesneuveld en denk koop een nieuwe. In winkel kreeg ik advies van "koop 802.11g, want beter bereik en gewoon compatible met je 802.11b router". Dus ik een USB W-Lan adapter 802.11g gekocht (merk SMC, net als router)...
Behalve dat 802.11g helemaal geen beter bereik heeft (theoretisch misschien, maar in de praktijk heb je natuurlijk veel meer aan een goede 802.11b adapter dan aan een goedkope bagger 802.11g, dingen als RF output power zijn domweg belangrijker dan de standaard) hoeven je spullen ook niet allemaal van hetzelfde merk te zijn. Ik gebruik D-link, Asus, Benq en Netgear allemaal door elkaar en geen enkel probleem ;). Is ook een mix van 802.11g en 802.11b spul..

Overigens haal ik met om het even welke kaart (heb 4 verschillende pcmcia kaarten :P) makkelijk voor zowel signal als link meer dan 90% als ik slechts een paar meter van de AP ga zitten. Dat stort bij jou dus al meteen in..

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 19-08-2004 17:07 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• JM83
heb ook PCI kaartje gehad van SMC, deze werkte net zo bagger en heb ik omgerolen tegen USB, omdat ik dacht dat het met plaats van antenne te maken had, deze kan je met USB makkelijker veranderen...

en ik zit wel iets verder van het AP af (ik zit op zolder en AP staat in woonkamer (dus zit een houten en een betonnen vloer tussen)). Als ik met laptop beneden zit is signaal ook gewoon zeer goed (met de PCMCIA kaart), maar met mijn fulltowerPC is dat wat moeilijker om te proberen :)

ik had zelf ook liever 802.11b gehad, vooral omdat het qua snelheid niet uitmaakte (daar mijn router 802.11b is), maar deze hadden ze geen PCI kaarten meer van, alleen een USB versie, welke de verkoper me afraadde vanwege een bug die erin zit...

en over die RF Output Power: 17 dBm max (al zegt mij het niet zo veel)
en van mijn PCMCIA kaartje: 12dBm

[ Voor 8% gewijzigd door JM83 op 19-08-2004 17:45 ]

• JM83
hmmm nu heb ik opeens meer snelheid... haal nu 350kb/s... heb ff windows xp opnieuw geinstalleerd... nu mis ik eigenlijk alleen nog 150kb/s (want kan 500kb/s), maar OK

[ Voor 119% gewijzigd door JM83 op 19-08-2004 18:07 ]

Pagina: 1