MySQL server extern onbereikbaar...

Pagina: 1
Acties:

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 12:42
omdat ik al veel gezocht heb en nog steeds geen oplossing heb, leg ik jullie het volgende probleem voor:

op server www.server1.nl (denkbeeldig adres) draait een website die connect naar een Linux (Debian) MySQL server bij mij thuis. De feeds op de pagina zijn dus afkomstig van mijn eigen SQL server. Nu is het probleem dat mijn MySQL server niet door de host www.server1.nl benaderd kan worden. Ik krijg de volgende foutmelding:

Warning: mysql_connect(): Can't connect to MySQL server on '***.***.***.***' (111) in /ext/dsk1/dsk1/s/**/****************.nl/html/index.php on line 12

ik zat zelf aan één van de volgende oorzaken te denken:

- poort 3306 staat dicht op mijn eigen Linux server (hoe check ik dit)
- poort 3306 staat dicht op de firewall van het hostingbedrijf waar server1 staat
- MySQL is niet opgenomen in inetd (moet dit??? ik heb hem als daemon gestart)
- mijn provider, planet, blokkeert poort 3306

kan iemand van jullie mij helpen? alvast bedankt!

Simon-Paul

[ Voor 5% gewijzigd door f1r3b4ll op 19-08-2004 15:43 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

- poort 3306 staat dicht op mijn eigen Linux server (hoe check ik dit)
Dat kan, en dat is zelfs heel goed mogelijk, want dat is de standaard instelling van Debian tegenwoordig. Zoek even in /etc/mysql/my.cnf naar de optie "skip-networking" en zet je MySQL poort terug open
- poort 3306 staat dicht op de firewall van het hostingbedrijf waar server1 staat
Kan ook, en je kunt best ff checken door via een simpele telnet sessie vanaf een externe pc poort 3306 van jouw server aan te spreken (hiermee test je trouwens ook puntje 1)

telnet server.ip.com 3306

Als je geen antwoord krijgt blokkeert een firewall de poort, krijg je connection refused dan is de poort gewoon gesloten.
- MySQL is niet opgenomen in inetd (moet dit??? ik heb hem als daemon gestart)
Daemon is goed, inetd hoeft niet.
- mijn provider, planet, blokkeert poort 3306
Dan moet je MySQL op een andere poort zetten, ook weer in my.cnf

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Meestal heb je enkel toegang tot je MySQL via localhost, en staat je toegang voor extern niet aan (dit moet apart opgenomen worden in de mysql databank.

[ Voor 37% gewijzigd door Guru Evi op 19-08-2004 16:36 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Hij draait zijn MySQL server zelf thuis...
Lees in het vervolg de tekst even.

Nog een dingetje, als je poort 3306 opengezet hebt moet je trouwens nog steeds een useraccount toevoegen dat aanduidt dat login en pass vanaf ip www.server1.nl toegang hebben tot je MySQL, anders gaat het nog niet. Je kunt ook % invullen als ip, dan gaat het van overal, maar dat is niet echt veilig.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14

WPN

heeft de user waarmee je vanaf die site inlogged op je mysql wel het recht om vanaf NIET LOCALHOST te connecten ?

edit: stomme klanten die bellen.... ben ik te laat met mn reactie posten :S

[ Voor 27% gewijzigd door WPN op 19-08-2004 16:07 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 12:42
mensen, heel erg bedankt.... de tip van ajunne over de optie "skip-networking" in het bestand /etc/mysql/my.cnf gaf de doorslag. je moet dr maar op komen...

Dank!

[ Voor 14% gewijzigd door f1r3b4ll op 19-08-2004 16:40 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost

Pagina: 1