Toon posts:

[Corsair PC3200] Draait op 160Mhz ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 modules van 512Mb van Corsair in Dual Chanel mode in m'n Asus P4P800-E Deluxe zitten en nu ging ik eens kijken op welke snelheid m'n geheugen loopt met CPU-Z en tot mijn verbazing geeft hij aan dat m'n geheugen op 160Mhz loopt . . . ! ;(

Van wat ik weet zou mijn geheugen (standaard) in combinatie met mijn CPU op 200Mhz moeten lopen.
Klopt dat ? Of zou die sneller moeten lopen met mijn specs ? :?

Specs:

Asus P4P800-E deluxe
P IV 2,6 HT @ 3,1 Ghz
2 x Corsair 512Mb PC3200

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04 14:19

Goliath

hi ho silver... away

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Je FSB en mem lopen niet in sync zo te zien, terwijl dat volgens je specs wel zou moeten kunnen
Zet eerst je verhouding tussen je FSB en je mem 1:1 en kijk dan of je op stock speeds 200MHz haalt. Daarna rustig stap voor stap oc'en tot je niet meer kunt/wilt :P

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Jou link heeft helemaal niks met mijn vraag te maken. Ik zeg alleen of het wel klopt (en of het goed is) als mijn PC3200 geheugen in combinatie met de rest op 160Mhz loopt of niet, terwijl in de topic van jou link iemand problemen heeft met booten.

Verwijderd

Lopt die proc niet stiekem op een FSB van 533? OF doet geen enkele PIV met HT dat?
Als hij op 533 loopt, loopt je geheugen op 320 en dat zou dan kloppen. (320/2=160)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:38

Tachyon

pop the glock

P IV 2,6 HT @ 3,1 Ghz
Omdat je je PC overklokt en je de mem-speed waarschijnlijk op 'Auto' hebt staan, zet je BIOS je mem een tandje lager (multiplier 3:4 of 4:5). Als je je mem weer op 1:1 zet kan het zijn dat de hele zaak niet meer wil booten, omdat je dan hoger dan 200MHz voor het geheugen draait.

[ Voor 7% gewijzigd door Tachyon op 19-08-2004 16:08 ]

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tachyon schreef op 19 augustus 2004 @ 16:07:
[...]

Omdat je je PC overklokt en je de mem-speed waarschijnlijk op 'Auto' hebt staan, zet je BIOS je mem een tandje lager (multiplier 3:4 of 4:5). Als je je mem weer op 1:1 zet kan het zijn dat de hele zaak niet meer wil booten, omdat je dan hoger dan 200MHz voor het geheugen draait.
En blijkbaar is nu de 2:3 gepakt (deze heet 266 in het menu) door de autoselect.

TS heeft een FSB van 240 -> *2:3 = 160. (dit bord heeft alleen 1:1, 4:5 en 2:3 als dividers)

Wellicht dat het geheugen niet 240 redt, in dat geval kan TS de FSB op het max haalbare met synchroon lopend geheugen zetten (hetgeen Turkish al zei), of de 333 stand kiezen in het menu, welke gelijk is aan een 4:5 divider. (dus CPU:MEM is dan 240:192)

Met een beetje zelf testen, is vast zelf de ideale instelling te vinden :)

{signature}

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vraag me eigenlijk af, waarom je een 2:3 divider hebt, om je CPU zo hoog mogelijk te clocken? :?

Ik dacht namelijk altijd dat juist de P4 bandbreedte hongerig is, en dus baat heeft, bij snel geheugen... :)

En dan kan je je imo beter op FSB concentreren... (Wat je bij P4 toch al moet... ;))

@Voutloos: Ik denk wel dat Corsair PC3200 een FSB van 240MHz wel trekt hoor... :)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 19-08-2004 16:20 ]

• Voutloos
  • Niet online
GJ-tje schreef op 19 augustus 2004 @ 16:18:
Ik vraag me eigenlijk af, waarom je een 2:3 divider hebt, om je CPU zo hoog mogelijk te clocken? :?
Die divider heet niet 2:3 in het bios, maar 266, wat meteen zijn nut aangeeft :) (ja, er zijn mensen die PC2100 geheugen bij een P4'c' proppen)
Ik dacht namelijk altijd dat juist de P4 bandbreedte hongerig is, en dus baat heeft, bij snel geheugen... :)
Dat sowieso, dus wellicht is de synchrone config overall sneller.
@Voutloos: Ik denk wel dat Corsair PC3200 een FSB van 240MHz wel trekt hoor... :)
Kan, maar ik geef niet zomaar de garantie. :)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
@ Voutloos

Die 266 waar jij het over hebt kan ik nergens vinden in m'n Bios. Heb je nog een idee wat ik kan veranderen en waar om de snelheid van m'n geheugen op te krikken ?

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 17:30:
@ Voutloos

Die 266 waar jij het over hebt kan ik nergens vinden in m'n Bios. Heb je nog een idee wat ik kan veranderen en waar om de snelheid van m'n geheugen op te krikken ?
Je hebt hem al deels overgeclocked, het is bij dezelfde subpagina (chipset/advanced uit mijn hoofd).
Als je daar 'manual' aangeeft, verschijnen er een aantal extra instellingen.

(je hebt nu zeker de AI overclock 20% (die functie is minder intelligent dan de naam doet vermoeden) gebruikt of zo? Verdiep je in dat geval in de materie en begin rustig aan opnieuw, met manuele instellingen)

[ Voor 24% gewijzigd door Voutloos op 19-08-2004 18:19 ]

{signature}

Verwijderd

Je moet ergens in je bios een optie zoeken die memory speed bepaald, die moet van auto af en die moet naar 100% of 1:1. Kijk even in je manual van je mobo waar dat zit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 17:36:
Je moet ergens in je bios een optie zoeken die memory speed bepaald, die moet van auto af en die moet naar 100% of 1:1. Kijk even in je manual van je mobo waar dat zit.
Nou ik heb het eindelijk gevonden en naar 266 gezet . . en toen wou die niet eens meer in de Bios komen, laat staan gewoon booten. Dus dat gaat helaas niet door.

En m'n FSB:DRAM verhouding is nu dus 3:2 (volgens CPU-Z)

Ik denk dat ik het hem maar zo moet laten want hij presteerd verder perfect.

Dank voor jullie hulp.

• Voutloos
  • Niet online
Dat mag.

Maar overclocken is natuurlijk een voorzichtig proces van trial & error. :)

{signature}

Pagina: 1