Toon posts:

[Debian-X-Locale] autologin met inladen van locale

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een standalone bakje en ik wil graag dat die zelf inlogt als ik hem opzet. Na wat zoeken vond ik daarvoor de volgende oplossing:

/etc/inittab:
x:2:respawn:/usr/sbin/scriptautoX

met als script:
#!/bin/sh
exec /bin/su - gebruiker -c "/usr/X11R6/bin/startx" < /dev/tty14 > /dev/tty15

Dit werkt zoals het hoort (met een aangepaste .xinitrc worden programmas geladen).

Probleem:
Door in te loggen op deze manier wordt de locale niet als nl_BE@euro gezet, maar wel als POSIX.
Wanneer ik in console inlog en door startx X opstart, wordt wel de juiste locale geladen.

Mogelijke oplossing: in het script een export doen met alle LANG en LC_* variabelen, maar dat moet toch mooier kunnen?

Wat ik al heb gedaan O-) : Got search en Google, maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:06
Geen antwoord op de vraag, maar heb je al eens overwogen om een grafische loginmanager te gebruiken? KDM (de login manager bij KDE) is namelijk op zeer eenvoudige wijze zo te configureren dat je automatisch inlogt als een bepaalde gebruiker. Als je dus bij het opstarten ook KDM laat starten krijg je dan gewoon na enige tijd je desktop op het scherm zonder ook maar 1 username of password in te vullen.

GDM kan dit vast ook wel, geen idee eigenlijk.

wat ik dus eigenlijk bedoel: maak je het niet ingewikkelder dan nodig zo?

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 19-08-2004 15:16 ]

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Wilke schreef op 19 augustus 2004 @ 15:15:[..]

GDM kan dit vast ook wel, geen idee eigenlijk.

wat ik dus eigenlijk bedoel: maak je het niet ingewikkelder dan nodig zo?
Ja, GDM kan dat ook. Gewoon autologin inschakelen.

Een andere optie is om /etc/environment in te laden in je scriptje. Daar staat zulke info in. Maar zoals Wilke al zegt, maak het niet moeilijker dan nodig is door allerlei eigen scripts te gaan gebruiken terwijl er al oplossingen bestaan die wel officieel zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb ook wat met gdm geprobeerd, maar wil de bak liefst zo minimaal mogelijk maken. Als gdm wordt geinstalleerd, neemt hij zo al een hele hoop gnome-libs mee. Die worden waarschijnlijk ook ingeladen? Dat wil ik dus niet...

Daarnaast is het gewoon bizar dat met dezelfde 'startx' de ene keer wel de locale wordt aangepast en de andere keer niet. Het is dus ook een vraag uit interesse :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 15:20:
Daarnaast is het gewoon bizar dat met dezelfde 'startx' de ene keer wel de locale wordt aangepast en de andere keer niet. Het is dus ook een vraag uit interesse :)
De locales worden ingeladen vanuit /etc/environment wanneer iemand inlogt. Bij jouw auto-x-start-script is er niemand ingelogd en wordt er dus ook geen /etc/environment geladen. Resultaat: geen locales geladen.

Om je script dit automatisch te laten doen kun je ook hier even kijken:
http://nl.gnome.org/gebruikers_omgeving.php

Daar staat (onderaan) een stukje over het aanpassen van het oude GDM-startscript, maar dit stukje code kun je natuurlijk in ieder script plaatsen om zo locales in te laden.