Inderdaad, oh,when
Al je feeds helemaal bijhouden kost vreselijk veel tijd. Daarom kijk ik een keer of twee per dag door de nieuwe postings, en wat me interessant lijkt dat lees ik (of markeer ik weer als unread, zodat ik er aan denk om het later te lezen). Op die manier is het allemaal goed in de hand te houden. Maar ik denk dat als je helemaal gek wordt als je reader de hele dag open hebt staan en elke nieuwe posting meteen gaat lezen
Maar er zitten gewoon een stel voor- en nadelen aan feeds. Voor de gebruiker kan het veel tijd en moeite schelen, omdat ze niet meer voor elke site die ze interessant vinden, hoeven te kijken of er iets nieuws verschenen is. Het nadeel van een feed is dat veel mensen je site zelf niet meer bezoeken, waardoor ze je mooie design missen

(en je zelf niet goed bij kan houden welke artikelen er worden gelezen). Maar gelukkig is dat op te lossen door alleen een samenvatting of inleiding van je artikel in je feed te publiceren, met uiteraard een link naar het volledige stuk. Zo worden de gebruikers op de hoogte gehouden van nieuwe publicaties, maar zullen ze toch je weblog zelf bezoeken om een artikel te lezen.
Verder kan je RSS (of Atom

)-feeds in principe voor veel andere dingen gebruiken naast weblogs. Zo bieden een aantal kranten en nieuwssites ook RSS-feeds (zelf heb ik Volkskrant, BBC News en nu.nl in m'n reader staan), maar er zijn nog leukere dingen te bedenken. Zo heb ik voor mezelf een feed in elkaar geknutseld met de laatste bij- en afschrijvingen van m'n bankrekening (dankzij internetbankieren en een scriptje die de handel parsed), en een andere met m'n studieresultaten (beoordelingen van tentamens, projecten, enz.).
Op dit moment moet ik die feeds dus nog zelf genereren, maar ik kan me voorstellen dat die over een jaartje of wat gewoon worden aangeboden door mijn bank of universiteit. Het is namelijk vreselijk handig om niet telkens zelf op die pagina's te hoeven kijken of iets al binnen is, maar gewoon een melding krijgt van je feedreader wanneer het zover is.
Het enige probleem met dat soort persoonlijke informatie is de beveiliging, maar met .htaccess of een unieke URL (en natuurlijk https, dat wordt inmiddels ook door heel wat readers ondersteund) moet dat niet echt een probleem zijn. Ik ben benieuwd. In ieder geval denk ik dat feeds inmiddels onmisbaar zijn voor elke site waar regelmatig nieuwe content verschijnt.
[edit]
Wat een verhaal, dat was niet echt m'n bedoeling.

En KoenieMan:
http://www.opml.org. Maar met notepad en een beetje basiskennis van XML (of even logisch nadenken) kom je ook al een heel eind.
[
Voor 18% gewijzigd door
flat op 20-08-2004 13:56
]