Toon posts:

Aanschaf nieuwe harddisk, temperatuurissues

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuwe harde schijf te kopen, ik heb er nu een van 120gb, maar daar komt er dus nog een bij.

Het enige waar ik me echter zorgen om maak, is de temperatuur.
Brengen harde schijven naast veel opslagruimte ook veel temperatuur mee?
Zo ja, wat zijn de maximale temperaturen?

Ik heb ook even een screenshot gemaakt van speedfan, die temperaturen meet;

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v200/like-an-ed/temperature.jpg

Hij meet 7 temperaturen, ik weet niet precies waar ze allemaal voor staan, en of de aangegeven temperaturen hoog of laag voor een pc zijn.
Een s-ata schijf is overigens geen optie.

Bij voorbaat dank.
E.

Verwijderd

Maximale temperaturen voor harddisken staan gewoon in de datasheets bij de fabrikant (althans bij de bekekende/goede merken). :)

Voor jouw specifieke harddisk: " operating temperature 5 to 55'C ", al kun je ervan uitgaan dat je met < 45'C altijd wel goed zit (http://www.gen-x-pc.com/harddrive_info.htm / http://www.pcsilent.de/en/tips/cooling.asp)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 12:56 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :) www.maxtor.com > support > product support > zoek je HDD uit :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 16:21

Haan

dotnetter

offtopic:
die 12 volt-lijn is wel erg laag.. niet dat het iets hiermee te maken heeft, maar het is wel iets om in de gaten te houden

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de snelle replies, echter de maximale temperatuur die gemeten word door speedfan is 48C.

Hoeveel zou deze temperatuur stijgen al zet ik een tweede harde schijf in mijn pc.?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ligt eraan hoe/waar je je harddisk monteert en hoe de airflow van je case is :) Voor informatie over koeling en airflow kun je in de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling terecht ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 12:51:
Maximale temperaturen voor harddisken staan gewoon in de datasheets bij de fabrikant (althans bij de bekekende/goede merken). :)

Voor jouw specifieke harddisk: " operating temperature 5 to 55'C ", al kun je ervan uitgaan dat je met < 45'C altijd wel goed zit (http://www.gen-x-pc.com/harddrive_info.htm / http://www.pcsilent.de/en/tips/cooling.asp)
Ik denk dat de TS wil weten met hoeveel graden zijn temperaturen gaan stijgen als er een nieuwe HDD bij komt, niet wat ze kunnen hebben! Ja, zo'n ding produceert warmte. Ik heb wel de indruk dat nieuwe harddisks (bijv. de Samsung 8 MB modellen) minder warm worden, heb er ook zoéén).

Als de temperaturen te hoog worden: casefan erbij.

Maar het kan zijn dat je voeding die extra HDD en casefan niet kan hebben... nieuwe voeding! Ja, upgraden kan duurder zijn dan je denkt....

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Het zal in ieder geval niet lineair toenemen (48+48 = 96'C) :+

Probeer in dat geval de opstelling te verbeteren waar mogelijk zodat de temperatuur niet hoger als ~ 40-45'C wordt. Zie ook de CME Faq: airflow voor meer tips.

Verwijderd

Topicstarter
Het is allemaal moeilijker als ik had gedacht, een andere optie, een gemakkelijkere zou zijn om mijn oude 120gb hd te verkopen en er een grotere in te zetten.

OF, een externe aanschaffen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een extra harde schijf is in principe wel een soort extra kacheltje in je kast, dus de algehele temp. wordt wel iets hoger. Maar ik denk niet dat het veel uit zal maken. Misschien dat je cpu es 2 of 3 graden warmer wordt.

Ik heb zelf onlangs een passieve Zalman heatsink op mn videokaart gezet. Dat ding wordt dus best wel loeiheet en zoals je weet zit het agp slot (meestal) vlak bij de CPU. Toch wordt de cpu maar zo'n 2 graden warmer hierdoor. Je kunt dit dus wel vergelijken met een extra HD, al zal een HD wat minder warm worden dan die heatsink van mij en bovendien staat ie verder van de cpu af.

Waar ik me evt. wel zorgen om zou maken is de temp van de HD Zelf. Als je 2 dicht bij elkaar zet worden ze uiteraard warmer, wat de kans op uitval weer vergroot. Als ze constant warmer worden dan 45 graden zou ik wel een extra fan op die HD's zetten. Er mag dan wel 3 of soms wel 5 jaar garantie op zitten, het is toch behoorlijk kl*te als je data ineens allemaal weg is (en je geen recente backup hebt gemaakt).

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 19-08-2004 13:26 ]

Verwijderd

Gisteravond was het hier bij mij op zolder zeer warm en benauwd. Mijn maxtor 80gb hd zit al jaren tussen mijn dvd en dvdbrander in. Op een gegeven moment ging mijn muis haperen...en menu's kwamen trager tevoorschijn. Via de toetsbediening kon ik Sandra2004 starten en hier zag ik dat de hd 65 graden was. Hierna een kamerventilator op de kast gezet en de temp ging weer gelukig naar een redelijke 55 graden...

Op dit moment: 54 graden...

Ps: gister een 2e hd gekocht, de maxtor 80gb 8mb en deze werd gister niet warmer dan 40 graden... :*)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 13:51:
Gisteravond was het hier bij mij op zolder zeer warm en benauwd. Mijn maxtor 80gb hd zit al jaren tussen mijn dvd en dvdbrander in. Op een gegeven moment ging mijn muis haperen...en menu's kwamen trager tevoorschijn. Via de toetsbediening kon ik Sandra2004 starten en hier zag ik dat de hd 65 graden was. Hierna een kamerventilator op de kast gezet en de temp ging weer gelukig naar een redelijke 55 graden...

Op dit moment: 54 graden...

Ps: gister een 2e hd gekocht, de maxtor 80gb 8mb en deze werd gister niet warmer dan 40 graden... :*)
mijn 80Gb weigert langer dan een half uurtje in mijn rackje te werken... dan crasht me pc. gewoon in de kast, ventilator ervoor, geen enkel probleem...
Pagina: 1