Toon posts:

[JAVA] handtekening digitaal via touchpad *

Pagina: 1
Acties:
  • 664 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

heeft iemand hier ervaring mee? Wij willen applicatie maken voor PDA in JAVA. Nu is het de bedoeling dat klanten hun handtekening digitaal op de touchscreen kunnen zetten (schrijven) en dat deze wordt opgeslagen en ook als legaal wordt beschouwd.
Er zijn wel veel losse apparaatjes te koop die voor dit doel gemaakt zijn maar daar kun je weer niet echt op programmeren.
Aangezien PDA toch een touchscreen heeft zou dit ook in java geprogrammeerd kunnen worden? Weet iemand of hier all bestaande classes voor zijn en of dit eigenlijk wel mogelijk is?
Andere mogelijkheid is om zelf stukje te programmeren die de handtekening als bitmap opslaat, maar geen idee of dit als geldige handtekening wordt gezien?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:02
Er zullen vast wel wat kant-en-klare dingen voor java zijn. Je kunt echter relatief eenvoudig via AWT tekenen. Hang een MouseMotionListener aan een Canvas. Zodra de muis ingedrukt versleept wordt sla jij de coordinaten ergens op en laat je dat stukje van het scherm repainten.

Wat betreft de rechtsgeldigheid: http://www.iusmentis.com/...dtekeningen/rechtsgeldig/ Maar raadpleeg ook even de bedrijfsjurist, die kan je er ongetwijfeld meer over vertellen.

[ Voor 28% gewijzigd door Jelmer op 19-08-2004 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb je enig idee of, als ik die 'tekening' opsla als bitmap, deze ook geldig wordt gezien als handtekening???

Tanks Jelmer, maar helaas gaat die pagina over certificaten en dat soort digitale handtekeningen.. ik zal mijn baas adviseren om bedrijfsjurist te vragen hierover.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 12:51 ]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Gaat het om herkenning van de handtekening, of alleen om het plaatje zodat je kan laten zien dat er iemand voor heeft getekend? Voor herkenning kan je namelijk nog een heleboel andere cues bewaren (zoals de pensnelheid en de mate waarin druk wordt uitgeoefend op het schrijfoppervlak).

Ik denk dat je met alleen het plaatje een even rechtsgeldig document hebt als een fax, maar een rechter denkt daar misschien anders over. Als je weet hoe het met een fax zit, weet je in ieder geval meer, lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat alleen om de rechtsgeldigheid van de handtekening :) maar werkt het bewegen van de pen over de touchscreen gewoon hetzelfde als een muisbeweging met muisknop ingedrukt???

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 13:15:
maar werkt het bewegen van de pen over de touchscreen gewoon hetzelfde als een muisbeweging met muisknop ingedrukt???
Ja, want je touch screen stuurt alleen je muis aan ;)
Het zou anders ook vervelend zijn, want dan zou je in je programma speciaal moeten aanpassen als iemand een touch screen gebruikt. Je kan het vergelijken met zo'n apart touchpadtje op een laptop.

Over de rechtsgeldigheid heb ik geen flauw idee. Ik weet wel dat de pakketdienst van de TPG ook met touchscreentjes aan komt zetten voor een handtekening. Dus het lijkt erop dat er wel mogelijkheden voor zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Infinitive op 19-08-2004 13:40 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• rollebol
Infinitive schreef op 19 augustus 2004 @ 13:38:
[...]

Ja, want je touch screen stuurt alleen je muis aan ;)

Over de rechtsgeldigheid heb ik geen flauw idee. Ik weet wel dat de pakketdienst van de TPG ook met touchscreentjes aan komt zetten voor een handtekening. Dus het lijkt erop dat er wel mogelijkheden voor zijn.
Je touch screen stuurt niet de muis aan, dat ligt maar net aan het touch screen. Een PDA heeft geen muis, dus daar gaat je vergelijking al. Vaak wordt dus ook geregistreerd hoe hard er wordt gedrukt, bijvoorbeeld bij een Wacom-tablet of bij Windows XP Tablet PC edition (of hoe dat ook heet). Of het bijvoorbeeld bij een Palm of een Pocket PC ook wordt geregistreerd weet ik even niet zeker, maar ik dacht van wel.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je enig idee of JAVA toegang heeft tot de informatie over druk en dergelijke van de touchscreen?

• rollebol
Met JNI natuurlijk wel, op een Tablet PC dan. Maar je hebt nog helemaal geen platform genoemd en een Tablet PC is geen PDA.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Bedoel je hetzelfde als UPS gebruikt (op hun eigen tablets dan?). Handtekening voor ontvangst van een pakketje. Wordt ook opgeslagen want deze handtekening kan je opvragen. Ik neem ook aan dat het rechtsgeldig is.
Pagina: 1