Toon posts:

Versterker / Boxen : impedantie-vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een 10 jaar oude Denon versterker-tuner dra585rd. Tot op vandaag hangen aan de A-output 2 Energy boxen, met een impedantie van 8 ohm, en niks aan de B-output. Nu voorzag ik in ons nieuwbouwhuis een extra paar box-aansluitingen in de keuken.

Echter, als ik achteraan op mijn versterker kijk zie ik staan dat bij gebruik van boxuitgang A of B de boxen een impedantie van 6-10 ohm moeten hebben, als je echter A en B tegelijk wil laten spelen (wat de bedoeling is), dan moet de impedantie van alle boxen 12-16 ohm zijn.

Nu vroeg ik me af of een combinatie van boxen van 8 ohm (leefruimte) en 16 ohm (keuken) in parallel (want dat zijn die 2 uitgangen A en B toch, lijkt me), wat een totale impedantie van 6 oplevert zou mogen.

By the way, als ik mijn volumeknop niet 100% opendraai (wat ik nooit doe, want de boxen in de living hebben een vermogen van 95W), kan mijn versterker dan toch kapot gaan, indien de totale weerstand bvb 4 ohm is?

Hoe kan ik narekenen/weten wat de geluidssterkte in de keuken zou zijn in vergelijking met in de leefruimte. Bij parallele schakeling is de spanning over de boxen dezelfde, maar wellicht speelt hier ook het maximale vermogen van de boxen een rol, of niet?

Allee, ik weet niet precies hoe ik dit best aanpak, kan iemand me helpen?

Bedankt,
Koen

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Gewoon proberen, 6 ohm lukt echt wel met een Denon :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

ja dat gaat echt wel goed tenzij je je huis regelmatig gebruikt voor party's waarbij het volume voor enige uren naar maximaal gaat.

Luidsprekers hebben een impedantie maar die is meestal zeg maar nooit linear.
Dus 8 ohm is meestal maar een benadering kan bij bij hoger frequenties best wel 20 ohm zijn.

waar het om gaat 2 speakers paralel is 1/2 impedantie is dubbele stroom maar zeker met een denon zou ik me geen enkele zorg daarover maken
Ik zo me eerder zorgen maken over de kabels en de lengte ervan en de mogelijk afnemende geluids kwalitieit daardoor.
Boxen spelen bijna geen rol een versterker met te laag vermogen is eerder een probleem

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 12:26 ]

• Hoover
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025
Volgens mij kun je deze gewoon aansluiten.
volgens mijn leraar electrotechniek zit er een marge van +-50% op.

Waar je wel op moet letten is dat je de versterker dan niet gaat overbelasten.
Lagere impedantie betekend grotere stroom door de luidsprekers. Dat betekend weer meer Watt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 12:11:
...
een heel verhaal over impedantie...
Zucht... je vermogen van je speakers zeggen niets over de geluidssterkte. De gevoeligheid speelt een belangrijkere rol (niet de enigste). Ik heb eens 2 merken speakers beluisterd die zo goed als dezelfde specs hadden, maar totaal:
1. anders klinken
2. andere geluidsterkten (bji dezelfde volumestand)

Een simpel experimentje:
stel volume op
25%: luister in de keuken en in de living. Noteer waarneming
50%: idem
75%: idem.
De tussenliggende waarnemingen kan je mooi interpoleren (lineair/ exponentieel / logartimisch [flauw mode on] of een 10e orde fitting [\flauw mode off]).
Dan kan je mooi de ideale setting zoeken (als je de twee grafieken over elkaar legt).

Ik denk dat als de weerstand idd lager is dan de aanbevolen waarden, je versterker idd erg warm gaat worden. Ik heb geen id of je versterker in protecting mode gaat springen (of is dat voor clipping?!). Zie opmerkingen van Hoover: ik was weer eens traag.

Offtopic: groeten is niet nodig...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Hoover schreef op 19 augustus 2004 @ 12:24:
Waar je wel op moet letten is dat je de versterker dan niet gaat overbelasten.
Lagere impedantie betekend grotere stroom door de luidsprekers. Dat betekend weer meer Watt
In principe wel, alleen veel voedingen zijn er niet stabiel genoeg voor. Er zijn dus genoeg versterkers, vooral de goedkopere die daardoor minder vermogen leveren bij 4 ohm :o

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

en of de duurdere versterkers die de spanning omlaag gooien bij hogere stroom ( lagere impedantie ) zodat het wattage gelijk blijft.

Wat kabels aangaat ik heb ooit eens 4 dezelfde luidsprekers op een versterker gezet en 1 set met redelijke luidspreker kabel en 1 set met 220 snoer. Alle kabels op 4 meter gemaakt. Het heeft erin geresulteerd dat we 1 luidspreker aan 220 snoer uit elkaar hebbengehaald om te kijken of er ECHT niks mis was. Het verschil was zo groot dat we niet konden geloven dat het alleen in de kabel zat. helaas wel dus.
Pagina: 1