Toon posts:

Ati Radeon 9800 XT - vreemde artifacts (paarse!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wederom een Radeon 9800 XT probleem topic. Ook bij mij treden er artifacts op..echter GEEN witte zoals bij vele andere mensen. Daarom een apart topic. Hiervoor. Uiteraard heb ik met de search gezocht en al een aantal dingen geprobeerd. Core (en mem) underclocken (wat het wel iets minder maakt, maar niet zorgt dat het weg gaat), Direct X drivers installen, laatste Omega drivers erop..maar het mag allemaal niet baten.

De artifacts treden vooral op bij dynamische beelden (zie pic CoD), maar ook bij statische beelden komt het voor (Google pic).

Afbeeldingslocatie: http://www.asice.nl/visart01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.asice.nl/visart02.jpg

Sinds het begin deze zomer wat warmer is geworden is het volgens mij begonnen en ik dacht dus dat het van tijdelijke aard was, maar heb er nu nog steeds lasat van :(

specs:

CPU: 2-Intel® Pentium® 4 CPU 3.20GHz, 3192MHz, 512KB
RAM: usage: 343/1023MB
GFX: RADEON 9800 XT Secondary (Omega 2.5.58) @ 1280x1024/32bit/75Hz

Ik hoop dat iemand de oplossing heeft!

Verwijderd

Zijn de artifacts random?

Dus de ene keer weer meer dan de andere keer?

Of is het elke keer gewoon hetzelfde?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Kast opendoen, grote fan er naast zetten en die de kast in laten blazen, daarna kijken of het nog zo is. Zo nee, moet je gewoon een betere airflow in je kast creeren of overgaan op een andere manier van koelen. Blijft het echter, kan je beter met je kaart teruggaan naar de winkel.

Heb je al de officiele ATI drivers geprobeert? Misschien dat er iets mis is met je omega's.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
het lijkt alsof ze wel in een patroon zitten (zoals te zien is bij CoD pic) en hoeveelheid is vaak hetzelfde (beetje afhankelijk van core setting)..

Verwijderd

ja.. ik heb dit ook een tijdje gehad op mn 9700.
als ik mn pc net aanzette had ik dit over mn hele scherm...
ging ik dan direct 3dmark draaien, dan waren ze bij de 2e test allemaal weg...
geen koelingprobleem dus...

en na 3 dagen ofzow waren ze weg en zijn ze nooit meer teruggekomen.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Kan een hitte probleem zijn of een beschadiging, als je nog garantie hebt zou ik m terug brengen.
:)

aan de artefacts te zien: lijkt het iets met het geheugen

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 12:09:
ja.. ik heb dit ook een tijdje gehad op mn 9700.
als ik mn pc net aanzette had ik dit over mn hele scherm...
ging ik dan direct 3dmark draaien, dan waren ze bij de 2e test allemaal weg...
geen koelingprobleem dus...

en na 3 dagen ofzow waren ze weg en zijn ze nooit meer teruggekomen.
hmm lijkt me toch niet dat 3Dmark zoiets kan oplossen ?
aan de artefacts te zijn lijkt het iets met het geheugen
geheugen van vidkaart bedoel je?

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 12:12:
[...]

hmm lijkt me toch niet dat 3Dmark zoiets kan oplossen ?

[...]

geheugen van vidkaart bedoel je?
Ja,
volgens mij wel: witte artefacts/schaakbord = core. Paars, rare flikkeringen= geheugen.

het is ook apart dat het niet weggaat met, met onderclocken.

@GambitRS hier is het net is het echt zo, ik heb net nog even getest ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Koekje op 19-08-2004 12:27 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

witte artefacts wordt ook veroorzaakt door het geheugen, van die rare misvormde modellen in je spel (met stekels die uit armen komen opeens, dat soort ongein) krijg je met een oververhitte core. En schaakbord is geloof ik alleen iets wat voorkomt als je pipelines niet goed zijn.

artefacts, van die stipjes, geeft aan dat een texture uit het video geheugen niet goed wordt doorgegeven, er ontbreken dan pixels van het originele plaatje en die worden dan meestal als wit doorgegeven. In dit geval echter als paars (ook leuk natuurlijk).

[ Voor 51% gewijzigd door GambitRS op 19-08-2004 12:21 ]

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Ha, komt me heel bekend voor: Laatst precies hetzelfde gehad bij mijn 1 dag oude 9800 pro. Het ding was stuk, men dacht geheugen. Teruggebracht en netjes een probleemvrije nieuwe gekregen.

Verwijderd

wat voor voeding heb je eraan hangen ?. naar mij mening lijkt het een koeling's probleem waardoor de geheugen het niet meer aankunnen wat normaal wel moet. Daarom heb je ook een goeie airflow nodig om de kaart zo koud mogelijk te houden en dan krijg je dit soort problemen niet. Maar het kan ook zijn dat je geheugen wat op het kaart zit verrot gaan dan krijg je ook van die rare dingen op je scherm maar dan erger. Dus probeer een 120 mm of 80 mm fan eraan tegen te zetten en kijken of de artifact minder worden zo ja dan weet je het antwoord ;)

Verwijderd

Topicstarter
hm heb nu de kast open met een ventilator ervoor, maar ze blijven toch verschijnen..

zou dan het geheugen gewoon verrot zijn? damn.. kan ik dat nog op een manier controleren?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:21

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. probeer ATItool eens .. heeft een functie om de maximale frequentie van de GPU en momory te bepalen en kan zelf ook scannen naar artifacts. Hij verhoogt automatisch de frequentie zolang het goed gaat .. maar misschien verlaagd hij hem wel als ie artifacts vind. !? :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
goed idee.. dat geeft helemaal wel aan dat er iets niet goed zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.asice.nl/visart03.jpg

hij blijft hem ook maar verlagen bij die tests..

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

terugbrengen

er is een pipeline stuk ...

de artifacts die jij hebt zijn van het "schaakbord" type...

dat die dingen ook op statische beelden voorkomt is vrij normaal ... want wat voor jouw statisch lijkt is door windows toch gerenderd met directx... (buttons krijgen 3d effecten -> rendered!)

als onderklokken zou helpen zou ik ni verder onderklokken dan 5% -> als je verder moet onderklokken had je net zo goed een goedkopere kaart kunnen kopen

mjah, m'n advies blijft: asap terugbrengen... (en warmteprobleem? die kaarten hebben een eigen systeem om bij hoge hitte terug te klokken)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt!.. denk dat ik dat maar ga doen dan :X

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:21

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 12:59:
goed idee.. dat geeft helemaal wel aan dat er iets niet goed zit:

[afbeelding]

hij blijft hem ook maar verlagen bij die tests..
OMG :X errug! :o

Idd .... wOEi .. best wel een beetje goed ideetje van mij :D

kwam niet geheel uit de lucht vallen .. mijn ATI 9800 Pro is ook een verhit type .. nu en dan lockup, freeze .. en een enkele keer artifacts. Ik brandt m'n vinger als ik op de rug van de kaart pssies in het midden van de gpu voel .. duurt geen 2 seconden :o

Maargoed .. zolang ie werkt, werkt ie wel goed .. en ATItool wist de frequenties toch flink op te voeren boven mijn verwachting .. dus ik overweeg betere koeling te installeren.

In jouw geval is het idd vrij duidelijk .... een gevalletje DOA .. noujah .. tenminste 1 pipeline is DOA :D

Suc6 met zijn opvolger! d:)b

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1