Plaatje opbouwen uit 'tiles'

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:42
Misschien kan iemand me hierbij helpen :

op het moment ben ik bezig met een bepaald demo-effect (op de c64) en dat ziet er al heel leuk uit. Maar nu wilde ik ook plaatjes door het effect heen gooien.

het probleem : het plaatje kan alleen opgebouwd worden uit de karakters die ik beschikbaar heb. Dit is een aparte karakterset bestaande uit 256 karakters (van 8x8 pixels) met verschillende vormen (bestaan uit delen van gevulde lijnsegmenten).

Ik ben dus op zoek naar een goede manier om een gegeven plaatje (zeg een 320x200 greyscale bitmap) om te zetten naar een map van deze karakters (totaal 2 kleuren, dus zwart-wit).

de resulterende map zou dus 40x25 karakters moeten worden.

nu heb ik al verschillende programma's en topics gevonden, zoals deze :

Photo Mosaïek

het probleem is echter dat deze het resulterende plaatje laten zien, maar geen overzicht geven uit welke karakters het plaatje nu precies is opgebouwd. Het kost me gewoon te veel tijd om dit met de hand uit te gaan zoeken of hiervoor een speciaal programma te schrijven.

Ik kan de karakters wel als een grote bmp opslaan, met alle karakters naast elkaar of onder elkaar oid. 256 losse bestandjes maken is ondoenlijk.

Zelf zat ik eig. meer te denken aan een programma geschikt voor het automagisch maken van ascii art, maar ik heb niets kunnen vinden dat met een bitmap als karakterset kan werken?

Is er iemand die een geschikt programmaatje weet?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

Kijk effe op www.gbadev.org in de tool sectie . Daar staan zat goede en minder goede convertors. De gameboy Advance heeft namelijk ook een tilebased mode.

• WVL_KsZeN
bedankt voor de URL. Ik heb de tools een beetje doorgenomen, maar het lijkt me dat deze tools de tiles zelf berekenen (dus tiles aanmaken) aan de hand van de bitmap.

Mijn geval is dus anders : ik HEB 256 tiles die vast staan, en een bitmap (die niet uit die tiles bestaat, maar een gewoon plaatje is). Hieruit wil ik een map proberen te krijgen die met de reeds aanwezige tiles de bitmap zo goed mogelijk benaderd.

het idee van ascii-art of foto-mosaic dus. Zelf zit ik meer in de richting van ascii-art te denken, omdat dit me direkt de 'map' (karakters) oplevert. Maar ik kan helaas geen tool vinden die het toestaat mijn eigen karakterset als basis-tiles te gebruiken.

Ik heb net na lang zoeken en heel veel programma's proberen het programma 'ascgen' ontdekt. Dit doet aardig wat ik wil en kan ook andere fonts gebruiken. Nu moet ik alleen nog mijn 256 tiles om kunnen zetten naar een font dat voor de pc geschikt is, maar hiervoor heb ik helaas niets kunnen vinden.

ik heb dus :

256 8x8 hires tiles

en dat moet worden : een pc-font, liefst met ascii-code 0 tm 255

[ Voor 32% gewijzigd door WVL_KsZeN op 19-08-2004 14:36 ]

Verwijderd

hier heb je misschien wat aan
http://voyager.adsl.dk/tools/jpeg2ascii/

• WVL_KsZeN
leuke pagina, maar hiermee kan ik toch niet zelf een font meesturen? Bij dat programma AscGen kan dat wel, en het is me inmiddels ook wel een beetje gelukt zelf een font te maken met het programma 'softy'.

Alleen duurt dat stervens lang! Ik hoop dus nog steeds dat er iemand is die een programma weet dat een font kan maken uit een bitmap waar alle karakters achter elkaar staan..

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Ik had ooit gewoon een programma op de C-64 waar je een plaatje uit Koala paint of Artstudio (heette die zo? wat was dat tekenprog ook weer?) kon inlezen, en die zette hem om naar een karakterset definitie + de "tekst" die dan het plaatje vormde.
Ben alleen na al die jaren helemaal vergeten hoe die tool heet.

FireFox - neem het web in eigen hand

• WVL_KsZeN
zoals gezegd : ik _wil_ geen karakterset maken, ik heb er reeds een. Ook heb ik een bitmap plaatje.

Nu wil ik dat plaatje zo goed mogelijk benaderen met mijn karakterset, daarvoor kan ik een ascii-art programmaatje gebruiken, maar die kan ik alleen voor de pc vinden.

Om dit te doen moet ik mijn c64 karakterset omzetten naar een pc-font. De c64 karakterset heb ik nu in een bitmap zitten. Ik zoek dus iets om deze bitmap om te zetten naar een PC font.

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Ok sorry, niet goed gelezen dan. :P

FireFox - neem het web in eigen hand

• WVL_KsZeN
*subtiele schop* :P

Verwijderd

ascii is ascii toch? Mijn 64 ondersteunt gewoon redelijk wat van de standaard tekens als punten etc. In ieder geval genoegt om een leuke shading op te zetten van donker naar licht.

Mischien dat als je de source van een van die C ascii->bmp omzetters beetje kan verbouwen dat ze een andere bitmap font gebruiken ipv de standaard font dat het ook te doen is.

• WVL_KsZeN
zoals al gezegd heb ik al een tool waarin ik een andere font kan gebruiken, maar nu nog een tool waarmee ik snel een font kan bouwen uit een bitmapplaatje... Softy werkt wel, maar dan ben ik dag aan het knippen/plakken..

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 02:31

alienfruit

the alien you never expected

CrossFont? FontLab niet de makkelijkste programma's maar dan heb je ook wat :)

• zubauza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03-2016
JavE heeft een goede image2ascii converter :Y)

deviantART gallery

Pagina: 1