Toon posts:

[verzamel] onweer

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik zelf niet een goed topic kon vinden, leek het me wel leuk om 1 te openen over onweer.

Gisteren 18-08-2004 trokken buien met onweer over nederland, dus had ik de kans om proberen wat bliksem erop te krijgen.

Met mijn no skills, en vrij nieuwe Canon A80 kwamen de volgende er wel mooi uit.

1.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dduploader/images/628.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dduploader/images/629.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dduploader/images/630.jpg
jammer dat het achter een raam is
code:
1
2
3
sluitertijd: 15sec
isowaarde: 50
diafragmawaarde op F2.8

tis met onweer eigenlijk gewoon kijken waar de bui zit en dan maar foto maken en hopen dat er wat gebeurt.

het is voor mij persoonlijk ook wel een droomfoto, niet dat ie beeldig mooi is ofzo. Maar ik droomde er altijd al van om foto van onweer te maken.

Jammergenoeg trok het onweer langs en kreeg ik er niet meer mooie op, en iedereen kent het wel. De mooiste bliksem is er als je je cam niet bij de hand heb :P

Commetaar welkom, en hoop dat er meer mensen zijn met onweer foto's ofzo.

Misschien is er al een topic over onweer ofzo, maar ik kon hem niet vinden en als ie er dan al is, is ie vast al oud en zijn de meeste pics kruisjes.

Verwijderd

Heel leuk gelukt, maar wel heel slechte plek om een foto's te maken

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Sorry hoor, maar ik heb hier op GoT al veel mooiere foto's van onweer gezien. Deze zijn vooral leuk voor jezelf om te hebben :)

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Verwijderd

Topicstarter
ik vertel ook dat ze niet heel bijzonder zijn enz, maar dat het wel leuke beginnerfoto's zijn zeg maar.

ik kwam erachter dat het onweerde toen het al bezig was, en had dus niet veel tijd om ff goede plek uit te zoeken.

en het is gewoon een showcase, en de TS begint dan, en er zullen vast ook veel mooiere pics zijn en die heb ik zelf ook wel gezien.

dan kunnen ze hier worden gepost :)

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Nee, dat is geen [showcase] maar [verzamel] ;) Maar als dit een onweerverzameltopic wordt dan ben ik allang blij :)

[ Voor 12% gewijzigd door Truus op 19-08-2004 11:45 . Reden: Leesbaarheid vergroot ]

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/terw-dan/onweer%20salt%20lake%20city.jpg
een van mijn onweer fotos (ook weer beetje amateuristisch :P).

Deze is genomen bij de zoutmeren voor Salt Lake City. Vanuit de auto, sluitertijd stond op iets van 0.25 seconden. Foto is dus ook bij toeval genomen, heb iets van 150 fotos gemaakt waarvan deze de enige is die gelukt is (lange sluitertijd kon niet omdat we 50 mijl per uur reden en hierdoor zou het enkel een waas worden).

Verwijderd

gisteren ook 50 foto's gemaakt, maar geen een had een flits erop.
Zit hier ook midden tussen allerlei huizen dus kans was zoiezo niet groot.
Werd wel beetje chagerijnig dat iedere keer als ik een foto had gemaakt en mijn A75 die foto aan het opslaan was er een hele mooie flits voorbij kwam :( , nadat dit 3 keer was gebeurt gaf ik het maar op.
Volgende keer misschien beter.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Truus schreef op 19 augustus 2004 @ 11:44:
Nee, dat is geen [showcase] maar [verzamel] ;) Maar als dit een onweerverzameltopic wordt dan ben ik allang blij :)
Eens, bij showcase mag het toch wel een minimale fotografische kwaliteit/originaliteit hebben, en dit is meer verzamel ja. Titelfix vandaar :Y)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:50:
gisteren ook 50 foto's gemaakt, maar geen een had een flits erop.
Zit hier ook midden tussen allerlei huizen dus kans was zoiezo niet groot.
Werd wel beetje chagerijnig dat iedere keer als ik een foto had gemaakt en mijn A75 die foto aan het opslaan was er een hele mooie flits voorbij kwam :( , nadat dit 3 keer was gebeurt gaf ik het maar op.
Volgende keer misschien beter.
dat had ik ook, als sluitertijd op iets van 15 sec stond, dan was ie ook volgens mij 15sec bezig met wegschrijven :P

maja hoop dat er meer onweer komt en dat ik het eerder merk dan zal ik wel weer proberen om iets erop te krijgen

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik had er overlaatst nog een paar leuke :

Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/onweer003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/onweer001.jpg

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

De bovenste vind ik leuk gelukt, bij die tweede ben ik geneigd meer naar dat groene licht te kijken dan naar de bliksem, maar dat licht maakt de foto misschien ook wel leuker omdat het anders erg donker zou zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 13:55 ]

Verwijderd

hoe nemen jullie dit nou? gewoon de sluiter lang open houden?

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brou1944/onweer.jpg

30 sec open zetten en dan maar wachten tot er iets mooi in beeld komt.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:48

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 13:57:
Behalve sluiter lang openzetten ook lage iso-waarde en eventueel kleine (hoge) diafragmaopening (waarde).
Dan krijg je minder snel overbelichte stukken waar het wel (even) licht is, en bovendien elimineer je de oranje lucht die je in de polder door de kassen krijgt een beetje.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• TomSwinnen

TomSwinnen

Ik had hem op 5 seconden. Vrij kort dus. Het zit hem zo, dit onweer was nogal hevig en er waren ook veel lichtflitsen gewoon, als ik de sluiter dan lang open liet staan, was er sterke overbelichting. Dus elke 5 seconden gewoon een foto getrokken, en op goed geluk gehoopt ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 15:25
gcb schreef op 19 augustus 2004 @ 13:58:
[afbeelding]

30 sec open zetten en dan maar wachten tot er iets mooi in beeld komt.
Gisteren onweerde het hier in Veendam ook lekker, maar wel op een afstand, ik
ben met mijn vriendin naar de rand van de stad gegaan, met verre uitzichten over
weilanden. Schitterend vind ik dat, dat je al flitsen ziet aan de horizon.

Jammer dat ik geen camera heb voor dit soort foto's.
Hoe duur kost nu een camera die een sluitertijd van 30sec heeft en een klein diafragma ?

Mijn YouTube Channel

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Mijn bijdrage, gemaakt met een Canon A70. Sluitertijd van 15 seconden kan ook meer dan voldoende zijn. ;)
Gemaakt in de Belgische Ardennen in juli.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39439/full.jpg

BTW, over die overbelichting: zo gauw er een flits is geweest hou ik meteen m'n hand voor de lens... dat is wel afdoende. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Superdeboer op 19-08-2004 22:31 ]

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Verwijderd

Wordt, door de flits, de foto niet erg overbelicht als de sluitertijd hoog is?

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 23:03:
Wordt, door de flits, de foto niet erg overbelicht als de sluitertijd hoog is?
Ligt aan de flits, sommige zijn veel intenser dan anderen.

Maar je kan het een en ander tegengaan (zeker als je een echt lange sluitertijd wil gebruiken om meerdere flitsen te vangen) door een lage ISO-waarde en een groot diafragma-getal in te stellen.

Verwijderd

Tarin schreef op 19 augustus 2004 @ 23:08:
[...]

Ligt aan de flits, sommige zijn veel intenser dan anderen.

Maar je kan het een en ander tegengaan (zeker als je een echt lange sluitertijd wil gebruiken om meerdere flitsen te vangen) door een lage ISO-waarde en een groot diafragma-getal in te stellen.
Klinkt logisch, laat het bar slechte weer maar komen!! O-)

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Je kan het beste bij diafragma 8 fotograferen (Of iig de helft van de range van je diafragma) en de sluitertijd maakt in het geval van onweer eigenlijk niets uit, alleen moet je wel oppassen dat je door vele woklenbliksems of door omgevingslicht de hele lucht wit wordt. Iso waarde 100 t/m 400 doet t altijd, de bliksem wordt vrijwel altijd wit. Als je een lagere iso waarde gebruikt, heb je net iets meer kans op kleuren in de bliksem, maar de wat zwakkere exemplaren zullen er niet zo mooi op komen, terwijl ze wel mooie vormen kunnen hebben.

Hier een aardige foto die ik een keer heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.ramses.cistron.nl/bliksem/images/Bliksem3.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Ursamajor op 19-08-2004 23:41 ]

Gadgets FTW!

Verwijderd

Topicstarter
Snowwie schreef op 19 augustus 2004 @ 21:59:
[...]

Gisteren onweerde het hier in Veendam ook lekker, maar wel op een afstand, ik
ben met mijn vriendin naar de rand van de stad gegaan, met verre uitzichten over
weilanden. Schitterend vind ik dat, dat je al flitsen ziet aan de horizon.

Jammer dat ik geen camera heb voor dit soort foto's.
Hoe duur kost nu een camera die een sluitertijd van 30sec heeft en een klein diafragma ?
en ik had die foto's vanaf me huis in muntendam gemaakt en daar trok het langs :(

dus ik wacht op meer en dan wat WEL overgaat >:)

als ik het eerder had geweten was ik ook naar het rand van het dorp gegaan dat ik richting langeleegte keek, over de weilanden.

Dan kon ik ook ff beter kloten, maja vind het wel grappige beginner pics :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zoasl ik al aangaaf, heel snel veel fotos achter elkaar maken en geluk hebben.
in Salt Lake had ik het geluk,
ik was ook in de Grand Canyon bezig maar gewoon te vaak pech gehad en alleen wolken (lange sluitertijd was geen optie ivm flitsers, dan zou alles wit worden).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 20 augustus 2004 @ 10:53:
[...]

Zoasl ik al aangaaf, heel snel veel fotos achter elkaar maken en geluk hebben.
in Salt Lake had ik het geluk,
ik was ook in de Grand Canyon bezig maar gewoon te vaak pech gehad en alleen wolken (lange sluitertijd was geen optie ivm flitsers, dan zou alles wit worden).
met de meeste camera's kan je flitser uitzetten :P

naja er zijn denk ik 2mogelijkheden

1.
zoals ik ook gedaan heb, lange sluitertijd en dan hopen dat je er wat moois op krijgt (nadeel wat ik met mijn camera wel heb is dat ie dan lang aan het wegschrijven is)

2.
zoals jij zegt, snel foto's achter elkaar nemen, ik weet even niet zo snel wat voor camera jij hebt. maar opzich lijkt dat me niet heel fijne manier :X

Verwijderd

je hebt toch ook genoeg camera's met handmatige sluitertijd? dat hij open staat zolang jij de knop inhoud?

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 11:18:
je hebt toch ook genoeg camera's met handmatige sluitertijd? dat hij open staat zolang jij de knop inhoud?
Bulb inderdaad, maar dat werkt eigenlijk alleen leuk met een afstandbediening, omdat je dan je camera niet beweegt tijdens het vasthouden.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Wat mijn probleem met onweer meer is: waar ga je zitten/ staan? Ik heb geen zin om mijn cam te laten zwemmen namelijk, terwijl achter een raam ook niets is.

Heeft iemand tips mbt de beste onweer-spotters-plek (galgje? :o )?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/bliksem(Small).jpg
sja... achter een nat raam...

Verwijderd

Topicstarter
zAo schreef op 20 augustus 2004 @ 12:02:
Wat mijn probleem met onweer meer is: waar ga je zitten/ staan? Ik heb geen zin om mijn cam te laten zwemmen namelijk, terwijl achter een raam ook niets is.

Heeft iemand tips mbt de beste onweer-spotters-plek (galgje? :o )?
ik had ook last van de regen, dus zette ik hem op statief en die op me pc en zo de deur uit gericht.

met paraplu erboven staan lijkt me ook niet slim :P

ik verwacht dat uit open raam ofzo, het beste is als je cam niet wil laten zwemmen.
of onder een afdakje

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 10:57:
[...]

met de meeste camera's kan je flitser uitzetten :P
Dat weet jij, dat weet ik maar de meeste toeristen die proberen fotos te maken van de zons ondergang blijkbaar niet. Mijn flitser stond uit! (zoals bij 99% van de fotos, haat dat onding als het licht is :P). Maar zodra er rondom je heen minstens 10 mensen de flitser WEL aan hebben staan krijg je zoveel 'lichtvervuiling' dat het onmogelijk was.
naja er zijn denk ik 2mogelijkheden

1.
zoals ik ook gedaan heb, lange sluitertijd en dan hopen dat je er wat moois op krijgt (nadeel wat ik met mijn camera wel heb is dat ie dan lang aan het wegschrijven is)

2.
zoals jij zegt, snel foto's achter elkaar nemen, ik weet even niet zo snel wat voor camera jij hebt. maar opzich lijkt dat me niet heel fijne manier :X
Ik heb ze dus gemaakt met een Canon Powershot A75. Mijn manier is niet ideaal, maar beter als niets (teveel licht of beweging valt optie 1 af en dat is jammer).

• TomSwinnen

TomSwinnen

Ik ben gewoon in een open raam gaan zitten, cam op een statiefje ét voila.
Bleef redelijk droog, en goed zicht.

Verwijderd

Ursamajor schreef op 19 augustus 2004 @ 23:39:
... alleen moet je wel oppassen dat je door vele wolkenbliksems of door omgevingslicht de hele lucht wit wordt.
Zoals dit dus, ziet eruit als overdag maar was dus idd donker buiten
Afbeeldingslocatie: http://www.zabazz.nl/bliksem.jpg

• -Stef-
  • Laatst online: 05-02 14:47

-Stef-

Slainthe!

Terw_Dan schreef op 20 augustus 2004 @ 12:30:
Ik heb ze dus gemaakt met een Canon Powershot A75. Mijn manier is niet ideaal, maar beter als niets (teveel licht of beweging valt optie 1 af en dat is jammer).
Ze hebben tegenwoordig handige apparaatjes die reageren op flitslicht. Er hangt echter wel een prijskaartje aan. Kijk bijvoorbeeld maar eens op deze site.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~stingwcw/onweer.jpg

Dit is de enige die ik heb...

Gemaakt op 2 juli.

F/5
ISO-200
Sluitertijd 20 sec

Verwijderd

Die is wel heel mooi.....

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-02 17:39

Sponge

Serious Game Developer

Gisteren hier dus een onweersbui.. die hoog in m'n lijstje staat van "erge ooit" :). 2x toe binnen 100m, ben blij dat alles nog werkt :).

Ik vroeg me alleen af. sommige flitsen waren zo vel, dat ze gewoon 2-3 sec. duurden, en pijn deden ana je ogen. Kan zo iets je camera verzieken? Dat is waar ik me zorgen om maakte. Had al bijna een driepoot gepakt + m'n Canon S1, maar wou het niet riskeren. Dit was niet ene standaard onweersbui namelijk.. :)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 15:25
Sponge schreef op 21 augustus 2004 @ 10:24:
Gisteren hier dus een onweersbui.. die hoog in m'n lijstje staat van "erge ooit" :). 2x toe binnen 100m, ben blij dat alles nog werkt :).

Ik vroeg me alleen af. sommige flitsen waren zo vel, dat ze gewoon 2-3 sec. duurden, en pijn deden ana je ogen. Kan zo iets je camera verzieken? Dat is waar ik me zorgen om maakte. Had al bijna een driepoot gepakt + m'n Canon S1, maar wou het niet riskeren. Dit was niet ene standaard onweersbui namelijk.. :)
In dat geval zou je een sluitertijd van 1 seconde moeten hanteren..

Mijn YouTube Channel

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.clubs.nl/ClubsData/251091/incoming/bliksem-21-aug.jpg
Hij is gemaakt met een canon a60 met een sluitertijd van 15 sec. De foto was een beetje overbelicht dus ik heb de levels iets aangepast en twee hoekjes van huizen weggeshopt want die stoorde me.

• CyberArt
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2011

CyberArt

løde

het onweer van gisteren avond was hier flink heftig.
het scheen al 's middags begonnen te zijn, echter ik zag het pas zo rond 2 uur 's nachts :)
dat kwam omdat het op een of andere manier amper te horen was. de donder was bedrukt. maar het duurde dus al heel erg lang, en gedurende dat ik foto's heb gemaakt bleef het ook maar door gaan, steeds om mij heen, vanaf verschillende kanten. flink veel/heftig dus :)

en natuurlijk erg mooi. door de bewolking kreeg je schitterende lichttafrelen. soms zonder bliksem ook erg mooi:
Afbeeldingslocatie: http://img22.exs.cx/img22/7793/licht.jpg
na deel bij deze is dat als je hem op groot formaat bekijkt dat hij enorm korrelig is :(

deze vind ik het beste geslaagd:
Afbeeldingslocatie: http://img22.exs.cx/img22/3589/groot-formaat-50.jpg
klikbaar, en zeker de moeite waard (vind ik)

toch jammer dat met mijn cam je de sluitertijd niet handmatig kunt instellen... hoogste wat ie haalt is iets van 3 seconde :(
(daardoor) kon ik mooi 100 foto's weggooien en er 5 overhouden...

hopende hiermee een post te hebben gemaakt, teken ik

Verwijderd

jaja gisteren heb ik eindelijk ook een onweer foto kunnen schieten om 2:00 snachts

mijn eerste keer dat ik het probeerde en meteen de 3e foto was raak ( in progressive mode ) alles was gewoon auto

gemaakt met Dimage z1:

Afbeeldingslocatie: http://www.deurmat.net/bliksemklein.jpg

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/l.rhebergen1/Pics/bliksem2.jpg
*clickable*

Ik kon niet slapen gister dus maar ff wat gemaakt vanuit mn slaapkamerraam :) . Wel klote van de regendruppels

cropped, ruis weggeedit

Minolta Dimage Z2

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 14:58 ]

• YpS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

YpS

hoe kun je ruis weg editten of voorkomen?

ik heb ook wel eens wat donkere foto's (of met digitale zoom) die ruis bevatten.

best irritant!
Pagina: 1