[Debian 3.0 r2] vraagje over IMAP en POP3

Pagina: 1
Acties:

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb zowel IMAP als POP3 draaien op mijn server.
Nu begrijp ik het volgende niet helemaal:

Als ik mijn webmail open (imap dus), zie ik verschillende berichtjes in mijn INBOX staan.
Mocht ik die later via POP3 wil binnenhalen, dan zou dat toch moeten gaan?
Maar het probleem is dat als ik via POP3 in mijn INBOX kijk, zie ik nul berichten staan?!
Kopieert IMAP mijn berichten soms naar een andere map, zodat de POP-daemon ze niet meer kan zien??
Kan ik ergens instellen dat ik ze zowel met POP als IMAP kan zien?

edit:

Na zelf op onderzoek uit geweest te zijn kan ik de volgende dingen concluderen:

Sendmail zet schijnbaar standaard de nieuwe mail in:
/var/spool/mail/<<username>>

Als ik daarna met webmail (squirrelmail in dit geval) mijn mail bekijk, wordt de mail verplaatst naar /home/<<username>>/mbox en kan de POP daemon ineens niets meer zien, daar POP schijnbaar de /var/spool/mail uitleest.

Waar zou ik dit ergens kunnen instellen?

[ Voor 31% gewijzigd door DPLuS op 19-08-2004 10:42 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10
Over welke imap en pop3 daemons hebben we het hier?

Het is in principe zo dat pop3 vaak /var/mail/$user leegt en verzend. IMAP (en het mail commando van mailx) halen de mail uit dat zelfde bestand, maar plaatsen het standaard in ~/mbox. Het is wel zo dat de meeste pop3 servers ook ~/mbox controleren. (popa3d die ik naast uw-imap gebruik wel iig) <-- Vroeger was dat wel zo, heb net gekeken maar dat doet ie dus niet meer :?

[ Voor 11% gewijzigd door Jelmer op 19-08-2004 10:50 ]

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:01

Gotiniens

Fairly odd Tim

mag ik vragen waarom je niet gewoon via IMAP connect op je server? doordat je de mailtjes ophaalt via POP3 is de hele kracht achter IMAP weg :?

• DPLuS
  • Niet online
Jelmer schreef op 19 augustus 2004 @ 10:40:
Over welke imap en pop3 daemons hebben we het hier?

Het is in principe zo dat pop3 vaak /var/mail/$user leegt en verzend. IMAP (en het mail commando van mailx) halen de mail uit dat zelfde bestand, maar plaatsen het standaard in ~/mbox. Het is wel zo dat de meeste pop3 servers ook ~/mbox controleren. (popa3d die ik naast uw-imap gebruik wel iig)
Ik heb de STABLE versies van QPopper en UW-IMAPd-SSL
En inderdaad, de situatie die jij hierboven schetst heb ik ook al in mijn edit staan...
Gotiniens schreef op 19 augustus 2004 @ 10:44:
mag ik vragen waarom je niet gewoon via IMAP connect op je server? doordat je de mailtjes ophaalt via POP3 is de hele kracht achter IMAP weg :?
Omdat ik van tijd tot tijd alle mailtjes archiveer op mijn pc.

Dus de vraag blijft:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat zowel IMAP als POP3 gebruik maken van 1 en dezelfde map/mailbestand.
Het MOET kunnen, want ik heb toevallig ook een account bij www.gmx.net en daar kun je dus met IMAP je mail uitlezen, en daarna ook nog eens met POP uitlezen...

[ Voor 14% gewijzigd door DPLuS op 19-08-2004 10:56 ]

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
DPLuS schreef op 19 augustus 2004 @ 10:53:

Omdat ik van tijd tot tijd alle mailtjes archiveer op mijn pc.

Dus de vraag blijft:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat zowel IMAP als POP3 gebruik maken van 1 en dezelfde map/mailbestand.
Het MOET kunnen, want ik heb toevallig ook een account bij www.gmx.net en daar kun je dus met IMAP je mail uitlezen, en daarna ook nog eens met POP uitlezen...
Waarom zou je perse POP nodig hebben om te archiveren? Je kunt met IMAP gewoon ook alle berichten downloaden en opslaan, IMAP is veel uitgebreider dan POP, maar kan zeker minimaal hetzelfde.

Ik gebruik zelf trouwens een combinatie van Postfix/Courier-IMAP met maildirs, POP en IMAP halen beide de mail uit dezelfde maildirs, werkt out of the box.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10
mv ~/mbox ~/archief-20040819 && touch ~/mbox

Als je het 'archief' dan in de directory ~/mail zet, kun je er zelfs via squirrelmail nog bij.

Maar goed, als jij via POP3 wil archiveren, dan moet je opzoek gaan naar een pop daemon die het wel kan.

[ Voor 124% gewijzigd door Jelmer op 19-08-2004 11:11 ]

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:13

raswic

It is I

Het verplaatsen van de mail van /var/spool/mail -> mbox is volgens mij een configuratieinstelling.
Als ik namelijk mijn eigen mailbox via IMAP bekijk dan wordt automatisch alle mail verplaatst naar mbox. Als mijn vader via IMAP zijn mail bekijkt op dezelfde server dan blijft het in /var/spool/mail staan.
Hieruit concludeer ik dat het ergens een configuratieinstelling moet zijn, waarschijnlijk op de server zelf want de windows-profielen en de computer zijn in de tussentijd vervangen.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-02 08:54

Arno

PF5A

Ik draai qpopper en uw-imapd uit testing en ik kan zowel via POP3 als IMAP gewoon in mijn mail komen. Bij mij wordt mail ook niet verplaatst. Het lijkt mij echt een configprobleem met SQmail ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• DPLuS
  • Niet online
Maar heeft iemand een idee WAAR ik dat kan configureren?
Ik zoek me rot op Google maar kan niets vinden...

• DPLuS
  • Niet online
Hmm, laat ik mijn vraag even anders formuleren dan:

Welke imap en pop server uit de STABLE-branche van Debian kan ik gebruiken om te bewerkstelligen wat ik in mijn startpost vroeg?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:45

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
courier-imap / pop3

gewoon pop3 en imap van dezelfde maker gebruiken

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom laat je sendmail (al dan niet met procmail) niet gewoon in ~/Maildir schrijven neem je niet een fatsoenlijke pop3server die maildir kan?

• calvin
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05-2025

calvin

Failure is not an option

Courrier-imap en courrier-pop samen kunnen wat jij wilt.:

en weer was ik te langzaam :(

[ Voor 24% gewijzigd door calvin op 20-08-2004 11:24 ]

message from GOD: everybody logout, gonna reboot the universe

Pagina: 1