VGA Silencer: draairichting fan goed/fout?

Pagina: 1
Acties:

• Kadance074
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 18:21
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/h.k.chiu/IM000898.JPG

Ik heb sindskort een Arctic Cooling ATI Silencer 4 op mijn Sapphire Radeon X800 Pro VIVO gezet. Nu draait mijn fan met de klok mee. Ik heb op verschillende forums gelezen dat de draairichting juist tegen de klok in moet zijn. Als ik mijn hand vlakbij de fan houd, dan voel ik inderdaad dat er lucht de kast ingeblazen wordt.

Mijn vraag is: Is met de klok mee wel de juiste draairichting? Hebben jullie dit ook met jullie Silencer?

Intel Core 2 Quad Q9550 @ 3.20GHz, Gigabyte GA-EP35-DS4, 4GB OCZ PC2-6400 (4-4-4-15), 600 Watt ZM600-HP, Scythe Mugen 2, Sapphire HD5770, 120GB Intel 510 SSD.

Verwijderd

Net ff gekeken bij de mijne, maar die draait ook met de klok mee, dus het zal wel zo horen, ik heb em al een tijdje ik ben wel tevreden over de koelprestaties en geluid.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Volgens mij is het wel logisch... hij zuigt koele lucht achter uit de PC en blaast dan warmere lucht de kast in... Daardoor koelt hij de grafische chip toch beter ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 01:32
all_by_myself schreef op 19 augustus 2004 @ 08:15:
Volgens mij is het wel logisch... hij zuigt koele lucht achter uit de PC en blaast dan warmere lucht de kast in... Daardoor koelt hij de grafische chip toch beter ?
Logisch gezien wel, maar dit is ook weer niet al te prettig voor de rest van je Hardewaren.

Het zou best kunnen dat hij zo werkt gezien buiten-lucht ook theoretisch koeler is.

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

• all_by_myself
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Silent Hunter schreef op 19 augustus 2004 @ 09:40:
[...]

Logisch gezien wel, maar dit is ook weer niet al te prettig voor de rest van je Hardewaren.

Het zou best kunnen dat hij zo werkt gezien buiten-lucht ook theoretisch koeler is.
True, true,....alleen denk ik dat de impact van deze extra hitte geringer is dat als de fan anderom gemonteerd zou zijn.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 21:52
Met de klok mee: warme lucht uit de case door de heatsink naar buiten.

Tegen de klok in: een beetje koele lucht van buiten je case door de heatsink je case in.

Dit type fan werkt beter zoals op de Aero7 enzo.

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
"warme lucht"

Die arctic kan niet echt aan warme lucht aan omdat normaal gezien je VGA kaartje onder je hete componenten zit.

Dus aangezien hitte stijgt is er niet erg veel warme lucht voor die Arctic om te gebruiken. Hij zit bijne beneden in de kast waar het het koelste is van heel de case(normaal gezien he ) Dus het is volgens mij beter om de lucht uit de kast te halen en naar buiten te blazen, maar misschien zou een dubbelsyteem dat ineens ook frisse lucht op een manier in de kast gezuigt ook wel goed zijn

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 21:52
Het temperatuurverschil tussen de lucht bovenin en onderin je case is echt zooo minimaal...

Verwijderd

weird, op de verpakking zie ik zelf een plaatje/schets dat de koele lucht langs de fan gaat en de warme lucht uit de case gaat wat dus tegenstrijdig is met de draairichting v/d fan

volgens mij zou de hoeveelheid lucht ook meer zijn als de fan tegen de klok in zou draaien

Verwijderd

de draaiinrichring is goed , want bij dit soort kooler is het dat de fan de koele lucht van buiten zuigt en zo langs het koelelement gaat en dan in de kast. 8)

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:55

CaDje

Framedrops for life

Ik heb op m'n radeon 9700 een arctic vga silencer zitten en deze blaast toch echt lucht van binnen naar buiten.

Vanaf welke kant bekijk je de draairichting eigenlijk. Want je doet 'm ondersteboven in de kast ;).

• TeringJantje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 10:07
Deze koeler zorgt er juist voor dat de lucht die door de grafische kaart opgewarmd wordt, naar buiten wordt geblazen. Lijkt me dan ook logischer dat de fan dan de andere kant om draait.

Verwijderd

Tsja, als je eens goed naar de foto kijkt is het toch gauw duidelijk welke kant ie om moet draaien.
Aan de vorm van de luchtkoker te zien dus .......met de klok mee.

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 06:47

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

"De lucht die over het koellichaam geleidt wordt, verlaat de behuizing door de openingen in het slotplaatje. Op deze wijze wordt tevens de binnentemperatuur van de behuizing verlaagd."

Volgens de beschrijving op de site van Freezing Hardware.

Fashionably sensitive, but too COOL to care

Verwijderd

Ik heb sinds April een Arctic-Cooling VGA Silencer op me 9800 pro. Perfect ding. En echt super stil, zelfs op hoge snelheid is het geluid prima aanvaadbaar.

Ik was eerst ook in de veronderstelling dat de fan verkeerd om draaide en lucht de kast inzoog ipv eruit. Als je je hand bjj de fan hield lijkt het er idd ook zo op.
Ware het niet dat die fan zoveel lucht verplaatsing veroorzaakt dat het net lijkt alsof de lucht de kast in wordt gejaagt.... Dit is dus niet zo, lucht wordt vanuit je kast gezogen, door de koellichaam van de VGA Silencer via de "uitlaat" de kast uit.

De test is simpel:

- zet de fan op hoge snelheid stand
- hou een vlam bij de uitlaat (achterkant pc, niet bij de fan aub...) van de VGA Silencer
- gaat de vlam in je kast dan niet goed, gaat de vlam van je kast weg dan alles ok.

Ik ben echt fan geworden van Arctic-Cooling, heb sinds kort ook de Copper Silent 2 TC rev. 2 CPU fan, heerlijk stil en perfecte prestaties. En veeeeel goedkoper dan de meeste andere merken (Zalman en Papst enzo..)

• Deadsy
  • Laatst online: 09-02 19:31
heb al maanden een VGA silencer.
*niet tegen de TS maar tegen sommige mensen met reacties als: hij moet lucht van buiten aan zuigen oftewel de achterkant van de pc* dit is onzin.
lees deze link maar: http://www.arctic-cooling.com/en/products/vga_silencer/
dit is het oude model maar zelfde principe en daar staat:
DHES (Direct Heat Exhaust System)
carries the warm exhaust air directly outward

ps.
ik heb ook een VGA silencer en aan de achter kant van mijn PC komt warme lucht naar buiten (daar waar de opening van de silencer zit)
en aan de binnenkant van mijn PC waar de fan zit komt koude lucht naar buiten :?
hoe het zit weet ik niet (misschien dat de kleine schubben ofzo in het midden vand e fan dit veroorzaken) maar me kaart leeft nog dus.
Ik ken meerdere mensen die een VGA sielncer hebben en hun hebben het zelfde als wat ik heb dat lucht er aan 2 kanten uitkomt.
maar al hun kaarten leven nog net als de mijne en de meeste van die kaarten zijn (800pro at Xt speeds dus het zal wel ok zijn.

ps2. jouw fan moet met de klok meedraaien de oudere VGA silencer hebben de fan omgedraait en draaien dus de andere kant op

[ Voor 6% gewijzigd door Deadsy op 22-08-2004 16:51 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:13
Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 20:49:
Ik heb sinds April een Arctic-Cooling VGA Silencer op me 9800 pro. Perfect ding. En echt super stil, zelfs op hoge snelheid is het geluid prima aanvaadbaar.

Ik was eerst ook in de veronderstelling dat de fan verkeerd om draaide en lucht de kast inzoog ipv eruit. Als je je hand bjj de fan hield lijkt het er idd ook zo op.
Ware het niet dat die fan zoveel lucht verplaatsing veroorzaakt dat het net lijkt alsof de lucht de kast in wordt gejaagt.... Dit is dus niet zo, lucht wordt vanuit je kast gezogen, door de koellichaam van de VGA Silencer via de "uitlaat" de kast uit.

De test is simpel:

- zet de fan op hoge snelheid stand
- hou een vlam bij de uitlaat (achterkant pc, niet bij de fan aub...) van de VGA Silencer
- gaat de vlam in je kast dan niet goed, gaat de vlam van je kast weg dan alles ok.

Ik ben echt fan geworden van Arctic-Cooling, heb sinds kort ook de Copper Silent 2 TC rev. 2 CPU fan, heerlijk stil en perfecte prestaties. En veeeeel goedkoper dan de meeste andere merken (Zalman en Papst enzo..)
papst maakt ook echt heatsinks enzo :P

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

DKasemier schreef op 22 augustus 2004 @ 18:05:
[...]

papst maakt ook echt heatsinks enzo :P
wel casefans net als Arctic-Cooling :+
Ik trok de vergelijking verder dan alleen heatsinks, zou te makkelijk zijn namelijk....
Pagina: 1