Toon posts:

Geluid werkt niet in Rhythmbox

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Fedora Core 2 desktop staan, nu wil ik internet radio luisteren via Rhythmbox maar deze geeft geen geluid. Alle andere programmaś geven wel geluid dus het lijkt me niet aan de hardware te liggen. Ik heb van alles al nagekeken maar niks... :(

Ook heb ik me suf lopen zoeken op Google en vragen gesteld in irc.tweakers.net #linux maar ook daar kon helaas niemand me helpen dus dan maar hier. Op google schijnt het een vaker voorkomend probleem te zijn, maar een echte oplossing heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand die me kan helpen??? Alvast bedankt!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Geef even wat meer info, zoals:

- Versie van Rhythmbox
- Compiled van source, of rpm (CVS?)
- Output van rhythmbox (als je m opstart vanuit een term dus)
- GStreamer versie
- GStreamer instellingen (output vooral!)
- ALSA/ESD/Arts/... wat gebruik je?

Ik had er zelf ook nogal wat problemen mee. Dat kwam uiteindelijk omdat ik GStreamer 0.8 prima ingesteld had en alles werkte via GStreamer en anders ALSA. Bij GStreamer 0.6 (die rhythmbox bleek te gebruiken) pakte hij m'n ALSA instellingen niet en bleef dus zeiken over osssink die z'n werk niet kon doen. ALSA OSS emulatie aangezet --> werkt prima. Inmiddels gebruikt mijn Rhythmbox wel 0.8 geloof ik, dus dat is opgelost :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niet zo veel kennis en ervaring met linux maar zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden:

- Versie van Rhythmbox Rhythmbox 0.8.3

- Compiled van source, of rpm (CVS?) Zat standaard in installatie

- Output van rhythmbox (als je m opstart vanuit een term dus) ???

- GStreamer versie Als ik "locate GStreamer" doe krijg ik bestanden van GStreamer te zien, en dat
zijn dan bestanden van versie 0.8, 0,82 en 0.83. Moet ik dat ook nog ergens opstarten ofzo?

- GStreamer instellingen (output vooral!) ???

- ALSA/ESD/Arts/... wat gebruik je?[/quote] Als ik onder Volumeregeling zit dan heb ik een tabblad met ALSA MIXER, dus ik denk ALSA?[

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Start eens van uit een terminal 'gstreamer-properties'. Bij mij werkte alles heel lang alleen maar als ik esd gebruikte die dan weer de OSS emulatie van ALSA gebruikte, maar ik zie nu dat ALSA ook in 1 keer werkt. De 'Standaard bron' werkt bij mij trouwens niet.

Ps. Het test geluid is een monotone piep. Als je dat hoort is het dus in orde.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• rb338
Met "output van rhythmbox" bedoelde ik dus:
- open een Terminal (in gnome vind je die meestal wel op de balk bovenaan je scherm)
- typ in: rhythmbox
Vervolgens zal rhythmbox opstarten zoals altijd, alleen omdat je het nu in een terminal doet zie je alles wat hij uitspuugt aan informatie/errors. Dat hier dus ff in plakken en we kunnen al wat meer zien ;)

Wbt gstreamer instellingen, daar heeft ajvdvegt het ook over.

Kan je fedora niet op een of andere manier online updaten ofzo? Of hebben ze gewoon rhythmbox 0.8.5 nog niet in hun pakket zitten. Die is er toch al een tijdje namelijk.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Volgens mij werkt internetradio sowieso niet echt lekker in Rhythmbox. Ik weet niet of je wel MP3-ondersteuning hebt geïnstalleerd? Want dat is volgens mij sowieso wel nodig.

Verwijderd

Martin Sturm schreef op 19 augustus 2004 @ 12:07:
Volgens mij werkt internetradio sowieso niet echt lekker in Rhythmbox. Ik weet niet of je wel MP3-ondersteuning hebt geïnstalleerd? Want dat is volgens mij sowieso wel nodig.
Ik vind het wel goed werken, alleen weet ik niet waar ik streams kan halen(alleen KINKFM :+ kreeg ik aan de gang).

Maar dat ligt aan de radiostations (die vooral Windows only zijn :r ) en niet aan dat programma.

Waarschijnlijk is je probleem dat je geen mixing hebt, en dat je geluid al wordt gebruikt door ander programma. Als je in KDE zit is die kans 90% (99% als je niet weet wat je aan het doen bent). :) .

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hieronder proberen om antwoord te geven op alle vragen, in iedergeval tot nu toe al allemaal heel erg bedankt. Alleen zal ik er zeker niet uitkomen ;):
Start eens van uit een terminal 'gstreamer-properties'. Bij mij werkte alles heel lang alleen maar als ik esd gebruikte die dan weer de OSS emulatie van ALSA gebruikte, maar ik zie nu dat ALSA ook in 1 keer werkt. De 'Standaard bron' werkt bij mij trouwens niet.

Ps. Het test geluid is een monotone piep. Als je dat hoort is het dus in orde.
Oke, als ik dat doe dan krijg ik dus een venstertje met de instellingen voor gstreamer.
Ik heb hier 2 tabbladen, "Audio" en "Video". Bij "Audio" staat:
Standaardafvoer

Uitvoer: ALSA - Advanced Linux Sound Architecture
Pijplink: alsasink

[ TEST ]

Standaardbron

Invoer: ALSA - Advanced Linux Sound Architecture
Pijplijn: alsarsc

[TEST]
Als ik bij de bovenste op [ TEST ] klik krijg ik inderdaad de testtoon, bij de onderste [ TEST ] -knop krijg ik geen geluid maar ook geen error. Het tabblad "video" lijkt me overbodig voor dit dus die zal ik niet hier beschrijven ;).
Met "output van rhythmbox" bedoelde ik dus:
- open een Terminal (in gnome vind je die meestal wel op de balk bovenaan je scherm)
- typ in: rhythmbox
Vervolgens zal rhythmbox opstarten zoals altijd, alleen omdat je het nu in een terminal doet zie je alles wat hij uitspuugt aan informatie/errors. Dat hier dus ff in plakken en we kunnen al wat meer zien ;)

Wbt gstreamer instellingen, daar heeft ajvdvegt het ook over.

Kan je fedora niet op een of andere manier online updaten ofzo? Of hebben ze gewoon rhythmbox 0.8.5 nog niet in hun pakket zitten. Die is er toch al een tijdje namelijk.
Als ik Rhythmbox in een terminal opstart start die gewoon op, in de terminal geen extra info/errors.
De nieuwste Rhythmbox in RPM (voor Fedora) is 0.8.3. Ik heb uiteraard alle software al geupdate (bijna allemaal uit rpm pakketten)...
Ik denk het niet, want een normaal MP3 bestand wil die ook niet afspelen (start ook niet, dat doet internet radio wel). Ik zal daar zo eens even naar kijken. Bedankt!
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 13:06:
[...]

Ik vind het wel goed werken, alleen weet ik niet waar ik streams kan halen(alleen KINKFM :+ kreeg ik aan de gang).

Maar dat ligt aan de radiostations (die vooral Windows only zijn :r ) en niet aan dat programma.

Waarschijnlijk is je probleem dat je geen mixing hebt, en dat je geluid al wordt gebruikt door ander programma. Als je in KDE zit is die kans 90% (99% als je niet weet wat je aan het doen bent). :) .
Ik wil graag naar Radio538 luisteren op deze locatie:
http://www.garnierstreamingmedia.com/asx/radio538.asp

Deze url heeft onder Windows maanden prima gewerkt. Nu ik dus overben op Linux wil die daar dus niet in werken. Hij blijft bufferen (in principe goed) maar dus geen geluid (ook niet na 15:00 wachten :P). Ik zit trouwens in GNOME, niet in KDE. Hoe kan ik zien of ik geen mixing heb en/of het geluid door een ander programma gebruikt wordt?

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 20:05
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 17:18:
Deze url heeft onder Windows maanden prima gewerkt. Nu ik dus overben op Linux wil die daar dus niet in werken. Hij blijft bufferen (in principe goed) maar dus geen geluid (ook niet na 15:00 wachten :P).
Het gaat onder Linux wel vaker fout met radiostreams. Dat is mijn ervaring althans. Allemaal formaten die net niet lekker ondersteund worden (aan de client kant of juist op de server)

Probeer anders eens of direct naar http://ms.stream.garnierprojects.com/radio538 verbinden wel werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door eborn op 19-08-2004 17:30 ]

Verwijderd

Radio 538 maakt voor zover ik weet van WMA voor hun Internet stream. Dit werkt NIET in Rhythmbox. Het is wel werkend te krijgen met behulp van Totem + binary Windows DLL's.

http://users.bromstraat.n...ki/doku.php?id=fedora:yum <-- zie dit om YUM te configureren en totem te installeren en mp3 ondersteuning aan rhythmbox toe te voegen. De windows binaries toevoegen aan totem zul je zelf moeten uitzoeken...

Misschien zou je kunnen overwegen om een andere stream dan 538 te luisteren en ze een e-mailtje sturen, heb ik ook al gedaan, geen reactie. Als er meer mensen mailtjes sturen gaan ze misschien hun stream aanpassen zodat iedereen kan luisteren!. Ik kan je http://www.hitzradio.com aanraden als je normaal altijd 538 luistert. Dit is gewoon een MP3 stream :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik gebruik mplayer om audio te streamen:

538: mplayer http://ms.stream.garnierprojects.com/radio538 -cache 100
veronica: mplayer http://ms.stream.garnierprojects.com/veronica -cache 100
kinkfm: mplayer http://ms.stream.garnierprojects.com/kinkfm -cache 100
3fm: mplayer mms://livemedia2.omroep.nl/radio3-breed -cache 100

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Hey Felix, super thanks! Met totem kan ik alle mp3ś afspelen en ook radio 538 luisteren :)

Ik ben je eeuwig dankbaar ;)

• rb338
Dus rhythmbox laat je nu voor wat het is?
Want ik denk nog steeds dat ie gewoon gstreamer 0.6 gebruikt die op OSS staat ingesteld en niet op ALSA. Die instellingen zou je in gconf moeten aanpassen, als dat al wil werken (deed 't bij mij niet namelijk). gstreamer-config is alleen voor 0.8.

Ik vind sowieso rhythmbox het programma voor MP3 playback. Totem gebruik ik wel 's voor video, maar over het algemeen gebruik ik mplayer daarvoor :)

Verwijderd

rb338 schreef op 20 augustus 2004 @ 01:35:
Want ik denk nog steeds dat ie gewoon gstreamer 0.6 gebruikt die op OSS staat ingesteld en niet op ALSA. Die instellingen zou je in gconf moeten aanpassen, als dat al wil werken (deed 't bij mij niet namelijk). gstreamer-config is alleen voor 0.8.

Ik vind sowieso rhythmbox het programma voor MP3 playback. Totem gebruik ik wel 's voor video, maar over het algemeen gebruik ik mplayer daarvoor :)
Rhythmbox werkt wel (na een yum install gstreamer-plugins-mp3), maar het is lastig om WMA ondersteuning in Gstreamer te krijgen, ik weet niet of daar plugins voor zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad :)

Ik kan met Totem alles afspelen en van mij hoeft alles niet zo uitgebreid te zijn, als ik maar gewoon een muziekje, filmpje kan afspelen en internet radio kan beluisteren. Kortom: Totem voldoet voor mij aan alle eisen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 11:43:
maar het is lastig om WMA ondersteuning in Gstreamer te krijgen, ik weet niet of daar plugins voor zijn...
Men is gewoon niet geinteresseerd in binary win32 troep. Als iemand zin heeft om het zelf te ontwikkelen, ga je gang.

Uiteindelijk kan Red Hat of Novell het toch niet distribueren.

• infirit
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Even voor de mensen die gstreamer en alsa gebruiken.

Alsa en gstreamer zijn net als kat en hond in 1 hok. Het beste is de oss plugin van gstreamer the gebruiken en de alsa oss emulatie. JE zal zien dat de meeste problemen nu opgelost zullen zijn

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 11:06:
[...]

Men is gewoon niet geinteresseerd in binary win32 troep.
Ontwikkelaars niet. Gebruikers blijkbaar wel.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

mOrPhie schreef op 27 augustus 2004 @ 01:19:
Ontwikkelaars niet. Gebruikers blijkbaar wel.
En hoe krijgen we dat bij de eindgebruiker als Novell, IBM en Red Hat het niet mogen distribueren?

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 12:02:
[...]

En hoe krijgen we dat bij de eindgebruiker als Novell, IBM en Red Hat het niet mogen distribueren?
Ja, dat is het probleem (ik neem aan uit licentieoverwegingen). Maar boycotten zou de wens van de gebruikers ondermijnen, omdat windows-codecs nog steeds een groot marktaandeel hebben. Ik heb er verder werkelijk geen antwoord op hoor. Ik wou dat ik het wist.

Maar wellicht dat dit ietsje offtopic gaat? Ik vind het echter wel een interessante discussie. Ander topic wellicht, of misschien 'ns op IRC over babbelen. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Pagina: 1