Asus A7N8X Deluxe PCI 66 mhz?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Ik probeer nu al een tijdje te vinden of een Asus A7n8x Deluxe moederbord (rev 2.0) nu eigenlijk 66 Mhz pci kaarten ondersteund.

Ben bezig met een Raid controller en zie weinig nut om dik te investeren in een dure kaart en een stapel schijven als de 33 mhz pci sleufjes tegenwerken.

Ik heb op deze website: http://www.3dvelocity.com/reviews/nforce2/nforce_3.htm
wel info over het bordje gevonden en daar staat:

PCI Bus
• 32-bit, 33/66 MHz
• PCI 2.2 compliant

Dat ziet er dus positief uit. Maar ja....De asus site zegt er niets over en de manual ook niet!

Iemand hier informatie over?

BVD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PMG FAQ

dit zou precies moeten beantwoorden wat jij vraagt :)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Ehm, omdat een bepaalde standaard pci 66 mhz ondersteund hoeft toch nog niet te betekenen dat een moederbord het ook daadwerkelijk ondersteund?

Daar staat i.d.d dat PCI 2.1 en 2.2 66 mhz ondersteunen. Maar doet het moederbord dat ook?

Kan iemand dit verifieren?

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Is in de BIOS in te stellen, dus zal het ook wel ondersteund worden lijkt mij.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Een "Lijkt mij" is voor mij even niet voldoende voor ik 430 Euro investeer waarna blijkt dat de controller niet werkt op mijn moederbord.

Iemand?

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

ehm nee, er zijn uit mijn hoofd geen borden die 66mhz op 32 bit sloten ondersteunen, en al helemaal niet de "consumentenborden" van tegenwoordig. Vreemd genoeg trouwens, want er zijn zat PCI kaarten die wel 32/66 ondersteunen, maar helaas.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
De A7N8X heeft geen 66MHz PCI bus. Neemt niet weg dat je 66MHz PCI kaarten veelal gerust in een standaard 33MHz PCI slotje kunt steken, de kaart draait dan met een 33MHz interface i.p.v. 66MHz. Enige waar je op moet letten is of de kaart van het 3.3 en/of 5.0 volt type is (kun je ook aan de inkepingen van de desbetreffende kaart zien, zie o.a. de PMG FAQ) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

acidfever schreef op 18 augustus 2004 @ 23:40:
Ehm, omdat een bepaalde standaard pci 66 mhz ondersteund hoeft toch nog niet te betekenen dat een moederbord het ook daadwerkelijk ondersteund?

Daar staat i.d.d dat PCI 2.1 en 2.2 66 mhz ondersteunen. Maar doet het moederbord dat ook?

Kan iemand dit verifieren?
Moet je evne kijken wat voor PCI er op je bord zit, maar ik geloof dat 2.0 niet echt lang gebruikt is en tegenwoordig (vanaf de P1 ofzo) minimaal 2.1 is.

Helaas heeft Asus dat niet op de site staan, maar als ik kijk naar andere mobos van deze tijd is het allemaal PCI 2.2 compliant.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Abbadon schreef op 18 augustus 2004 @ 23:46:
De A7N8X heeft geen 66MHz PCI bus. Neemt niet weg dat je 66MHz PCI kaarten veelal gerust in een standaard 33MHz PCI slotje kunt steken, de kaart draait dan met een 33MHz interface i.p.v. 66MHz.
Tja, dat slaat de klok dan totaal mis. Als de limitatie de pci bus wordt omdat deze in totaal 133 MB kan verzetten i.p.v. 266 op 66mhz dan heeft de aankoop van een Raid controller ook niet echt veel zin.

Wil of RAID 5 of RAID 0+1 samenstellen dus gaat me echt om tolerantie en performance samen. Het moet gewoon veilig en bloedsnel zijn.
Tests laten zien dat controllers als de Promise S150 SX4 in Raid 5 al tegen de max pci bandbreedte aanlopen.

• Abbadon
Dan zul je toch om moeten kijken naar borden met PCI-X of 66MHz/64bits PCI sloten. Dit zijn veelal de prijzige workstation en server borden want er bestaat geen enkel consumentenbord (zo noem ik de huis-, tuin- en keukenborden voor jan met de pet even voor het gemak) met een 66MHz PCI slot, helaas.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je dit wilt moet je dus of naar Opteron omkijken (enige AMD borden met 64bit, buiten dual amd borden, maar dan zit je met tragere cpu's dan je huidige barton dingetje) of naar P4 of zelfs Xeon. Maar dan heb je het over redelijk prijzige bordjes al met al, dus ik denk dat je je eisen wat bij zult moeten stellen. Sowiezo, je merkt meer van lagere accestijden (lees: WD Raptor of 15K scsi disks bijvoorbeeld) dan van een hele hoge sequential speed...

Verwijderd

"32-bit, 33/66 MHz" slaat welicht op de SiI-3112 Sata controller en NIET op de gebruikte PCI slots van de Asus A7N8X Deluxe.

De Asus A7N8X Deluxe heeft 33MHz/32bit 5V PCI slots afaik (al zegt SiSoft Sandra e.d. wel dat 66MHz ondersteund wordt en zijn de slots PCI v2.20 3.3V/5V compatible :?)

• Abbadon
Andere optie om de PCI bus bandbreedte kwestie te omzeilen met gebruikmaking van een consumentenbord is de chipset eigen (S-)ATA controllers gebruiken. RAID5 is dan geen aanrader (volledig softwarematig, da's niks qua writes als je snelheid wilt) maar een stripe, mirror of combinatie hiervan is dan prima mogelijk :)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Hmmm....maar ik kies juist voor een 3rd party controller omdat ik echt geen goede ervaring heb met controllers gebaseerd op Silicon Image chips.

Ook zit de Silicon Image controller volgens mij gewoon op de pci bus geprikt. De ICH5 chipset van Intel heeft er volgens mij i.d.d. een apart kanaal voor.

Maar zoals ik het nu bekijk heeft het dus niet echt zin om een Promise S150 TX4 of SX4 te kopen om Raid 0+1 or 5 te draaien omdat je dan toch in de limiet van de PCI bus terecht komt.

Dan zou een cheapass controller met Raid 1 nog de beste optie zijn om enigzins redundant te draaien (eventueel zelfs de SIL3112 chip die al op het moederbord zit).

[ Voor 6% gewijzigd door acidfever op 19-08-2004 10:10 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-08 18:28
De Asus A7N8X odnersteunt geen 66Mhz PCI slot.

Ik had een Promise S150 TX4 controller met 4x WD 36Gb Raptor. Het maximale wat eruit kwam was 115Mb/sec write en 99Mb/sec read, waarschijnlijk valt er meer uit te halen als je een 66Mhz PCI slot hebt.

offtopic: Overgiens was de Promise langzamer dan m'n onboard Silicon Image met 2 schijven in Raid0.. dit was op 2 borden getest.

[ Voor 5% gewijzigd door chim0 op 19-08-2004 20:54 ]

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

chimo schreef op 19 augustus 2004 @ 20:54:
offtopic: Overgiens was de Promise langzamer dan m'n onboard Silicon Image met 2 schijven in Raid0.. dit was op 2 borden getest.
Ik las overlaatst dat de Silicon Image op de ICH5 van Intel na de snelste onboard SATA controller is.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Probleem is dat ik niet aleen snelheid zoek maar ook veiligheid van data.

Vorige week stopte m'n SATA schijf er zonder waarschuwing volledig mee (wordt niet meer gedetecteerd op de Sata controller) en hier wil ik gewoon vanaf!

Daarbij is extra performance altijd welkom en ik wil het meteen goed doen.

Is uiteindelijk de beste optie om m'n geld in m'n zak te houden en 2 schijven in RAID 1 te draaien (weinig performance verbetering maar wel data veilig) op de Sil3121 controller die al op m'n moederbord zit??

Verwijderd

Ook zit de Silicon Image controller volgens mij gewoon op de pci bus geprikt. De ICH5 chipset van Intel heeft er volgens mij i.d.d. een apart kanaal voor
Bij de Nforce2 zit de onboard zut (audio/netwerk/ata/usb/firewire etc) iig niet op de PCI bus maar aan de South Bridge. De PCI bus zit ook aan de South Bridge.
http://www.muropaketti.co...yt/asus_a7n8x/nforce2.gif
http://www.digital-daily.com/documents/14/nForce2_2.gif
http://hw.by/images/75MRN/nForce2-G.jpg

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Maar dat neemt niet weg, dat wanneer je een dergelijk kaartje installeert je die ineens op de southbridge kan proppen.

Maar, als je de onboard dingen wil gebruiken, dat zullen er 2 zijn denk ik? Dan zou je al een redelijke snelheid moeten hebben.

Hoeveel schijven en welke was je eigenlijk van plan op de kaart te gooien?

Iig, het kaartje gaat wel werken, alleen niet op volledige snelheid, je hebt meer aan een 33 MHz kaartje IMO, tenzij je ooit van plan bent een 66 MHz PCI-X board wil gaan kopen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Maar, als je de onboard dingen wil gebruiken, dat zullen er 2 zijn denk ik?
Er is maar plek voor 2x SATA (en 4x normale PATA)
tenzij je ooit van plan bent een 66 MHz PCI-X board wil gaan kopen.
Wellicht dat het tegen die tijd dan verstandiger is om naar PCI-E te kijken (PCI 3.0 64/66 is 'maar' 0,5GB/s unidirectioneel terwijl PCI-E x1 al begint bij 0,46Gbyte/s bidirectioneel)...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 01:33 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Waarvoor heb je die lompe datadoorvoer eigenlijk nodig? 'Snelheid' zit hem vooral in de accestimes, niet in bandbreedte.

tvw

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Die optie die euss geeft is natuurlijk overdreven.

Het gaat me in de eerste instantie om redundancy (omdat ik niet lang geleden veel data kwijt ben geraakt) maar ik wilde omdat ik toch aan het investeren was ook meteen de performance verbeteren (dan heeft die investering nog een direct merkbaar voordeel i.p.v. alleen de data veiligheid).

Ik heb dan eigenlijk ook gewoon gekozen om RAID 1 te gaan draaien op de onboard SATA controller. Dan kan ik met het overgehouden geld lekker wat anders doen. :)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Even half OT:

Weet iemand eigenlijk hoe je RAID 1 precies configureerd op dit moederbord?

Installeer je eerste je boel en plaats je dan gewoon een schijf bij of moet je meteen al 2 schijven geinstalleerd hebben?

Staat niet eens echt goed in de handleiding gek genoeg.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een array moet je definieren over de schijven. als je er dan later weer schijven bij gaat hangen kun je daar niet nog een keer een array opzetten zonder de data te verliezen.
Pagina: 1