Toon posts:

[Gentoo] Gebruikers rechten geven op oude home dirs

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 HD's in mijn server zitten. Op de ene HD draait Gentoo Linux en op de andere heb ik mijn /home staan. Onlangs heb ik de server opnieuw geinstalleerd, er draaide eerst Fedora op en nu dus Gentoo. Na de installatie van Gentoo heb ik /dev/hdb1 gewoon weer gemount als /home. Afijn, users weer aangemaakt op het systeem, maar helaas kunnen zij niet in hun eigen homedirectory komen, ze hebben daarvoor geen rechten. Ik zit hier de hele avond al te stoeien met "chown" en "cat /etc/passwd", maar het is me nog steeds niet gelukt hoe ik de gebruikers hun rechten op hun homedirectory weer terug kan geven. Het gaat om een stuk of 7 gebruikers. Ik heb de users gewoon aangemaakt met "adduser username". Als ik het goed heb, krijgt een nieuwe gebruiker een nieuw ID en dien ik nu dat ID te wijzigen zodat de gebruiker weer toegang krijgt. Wie kan mij verder helpen, want ik kom er helaas niet meer uit...

Edit: en met /etc/passwd zie ik onderaan een gebruiker staan, met daarachter :x:1004:100, wat is nu zijn user ID?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 22:57 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 22:56:

Edit: en met /etc/passwd zie ik onderaan een gebruiker staan, met daarachter :x:1004:100, wat is nu zijn user ID?
1004 dus.

je kunt twee dingen doen, de owner van de directories aanpassen aan de UID's van de gebruiker, of andersom.

ik zou het laatste doen, dus zorgen dat in /etc/passwd de UID's overeenkomen met de eigenaren van de homedirs.

je kunt daarvoor natuurlijk afkijken bij de /etc/passwd van de oude install.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gewoon de uids terugzetten, de oude passwd gebruiken om uids uit te vinden, of gewoon chown doen, dit lijkt me iets dat wel uit te vinden is met man passwd, man chown en wat rondneuzen in /etc/passwd en /etc/group :)

Dit topic is gesloten.