Computernaam lookup mislukt

Pagina: 1
Acties:

• Dextro
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
Hoi,

Ik zit dus met een klein, maar vervelend probleempje.

Beide pc's werken met WinXp. Ik kan perfect de 2 pc's bereiken via \\ip-nummer maar niet via \\computernaam. Met ethereal al kunnen zien dat de lookup mooi wordt verzonden naar broadcast adres via NBNS protocol, maar ik krijg dus geen antwoord terug.

Iemand een idee wat hier misloopt?

Verwijderd

Een beetje meer informatie over je netwerk zou geen kwaad kunnen. Over de instellingen moeten wij nou vragen stellen waardoor het langer zal duren.
[/offtopic]

Je gebruikt Windows XP, heb je toevallig de Windows XP firewall aanstaan op bijde computers? Of een andere firewall?
Toen ik zonealarm gebruikte kon ik mijn computer niet zien zolang ik mijn lan ipreeks niet had toegevoegd als full-authorized.

Verwijderd

Draaien de benodigde services voor netwerk identificatie?

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
Geen firewall ertussen, die zit op de router, die dus niets te maken heeft met het netwerk tussen die pc's. Computernaam staat goed ingesteld op beide, werkgroepnaam is ook perfect gelijk en partities staan gedeeld.
Pc is dus perfect te bereiken via \\ipnummer, wat er toch op wijst dat die zaken goed ingesteld staan. Maar iets blokkeert de omzetting van computernaam naar ip ofzo.

@euss: kan je ook es mededelen welke deze zouden moeten zijn?

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
En wie zou die omzetting moeten doen? (heb je een DNS server in je netwerk?)

anders even op beide pc de hosts. file vullen

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
TheoQ schreef op 19 augustus 2004 @ 12:32:
En wie zou die omzetting moeten doen? (heb je een DNS server in je netwerk?)

anders even op beide pc de hosts. file vullen
Dit gebeurt toch altijd automatisch door Windows Xp? Ik kan perfect alle andere pc's in netwerk bereiken door \\computernaam ze. Van pc 1 naar pc 2 gaat het dus perfect via \\computernaam maar niet van pc 2 naar pc 1.

[ Voor 12% gewijzigd door Dextro op 19-08-2004 12:42 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Dextro schreef op 19 augustus 2004 @ 12:41:
[...]

Dit gebeurt toch altijd automatisch door Windows Xp? Ik kan perfect alle andere pc's in netwerk bereiken door \\computernaam ze. Van pc 1 naar pc 2 gaat het dus perfect via \\computernaam maar niet van pc 2 naar pc 1.
hosts file is idd redelijk ouderwets en raad ik af, het zou idd gewoon moeten werken. wel wil het soms even duren voordat het werkt (om onduidelijke redenen)
dus direct na booten gaat vaak mis

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
BasieP schreef op 19 augustus 2004 @ 12:52:
[...]

hosts file is idd redelijk ouderwets en raad ik af, het zou idd gewoon moeten werken. wel wil het soms even duren voordat het werkt (om onduidelijke redenen)
dus direct na booten gaat vaak mis
Idd, dat had ik ook al gemerkt, maar 2 weken is toch wat langer dan direct na het booten. ;) En heb het al op verschillende manier geprobeerd, eerst de ene pc booten, dan de andere en omgekeerd, maar niets werkt.
Zijn er in xp ergens logfiles te vinden over het netwerkverkeer? Als ik bvb een aanvraag doe via een andere pc dat ik kan zien in logfile wat er misloopt?

Verwijderd

Dextro schreef op 19 augustus 2004 @ 12:57:
[...]

Idd, dat had ik ook al gemerkt, maar 2 weken is toch wat langer dan direct na het booten. ;) En heb het al op verschillende manier geprobeerd, eerst de ene pc booten, dan de andere en omgekeerd, maar niets werkt.
Zijn er in xp ergens logfiles te vinden over het netwerkverkeer? Als ik bvb een aanvraag doe via een andere pc dat ik kan zien in logfile wat er misloopt?
Behoren beide machines tot dezelfde werkgroep / domein?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-03 15:39

pistole

Frutter

wat is de output van een nbtstat -r?
heb je een wins server? Zo ja, is dat gegeven correct ingevuld? Zo nee, is er misschien per ongeluk een wins server ingevuld?

Heb je al een nbtstat -RR gedaan (alleen van toepassing als je een wins server hebt)

Ik frut, dus ik epibreer

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
@_boogschutter_: zie paar reacties hoger.

@pistole: helemaal geen wins server ingesteld.

output nbtstat -r:
Statistieken voor NetBIOS-naamomzetting en -registratie
-----------------------------------------------------------

Omgezet door broadcast = 0
Omgezet door naamserver = 0

Geregistreerd door broadcast = 12
Geregistreerd door naamserver = 0

• pistole

pistole

Frutter

browser services gestart?
wat is je netwerk topologie?

[ Voor 38% gewijzigd door pistole op 19-08-2004 13:54 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
pistole schreef op 19 augustus 2004 @ 13:41:
browser services gestart?
wat is je netwerk topologie?
Kan je mss eens exacte naam geven van die services? O-)

kabelverbinding -> router op basis van debian -> switch -> verbindingen naar verschillende pc's.

• pistole

pistole

Frutter

Dextro schreef op 19 augustus 2004 @ 13:56:
[...]

Kan je mss eens exacte naam geven van die services? O-)

kabelverbinding -> router op basis van debian -> switch -> verbindingen naar verschillende pc's.
Computer Browser...

Anyway, je gaf al aan dat er wel broadcasts worden verstuurd, maar dat je geen antwoord krijgt --> probleem ligt kennelijk op de pc's zelf.

Is er verder iets "bijzonders" aan deze pc's? Zijn ze multi-homed (gebruik zelf google als je dat niet kent)? Kunnen deze pc's zichzelf wel resolven?

Welke Service Packs? Hotfixes? Ranzige netwerkprotocollen?

[ Voor 14% gewijzigd door pistole op 19-08-2004 15:35 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
ik veronderstel idd dat het probleem bij die ene pc ligt.

Is gewoon xp sp1 met alle essentiële updates gepatcht. geen speciale protocollen, enkel tcp/ip. Ze zijn niet multi-homed.

Computer Browser is perfect gestart.

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
nog een paar vaststellingen.

netwerk bestaat uit 3 pc's en 1 laptop. Kan dus via \\computernaam overal aan behalve van de laptop naar die ene pc.

Verwijderd

@Dextro
Ik heb precies hetzelfde probleem als jou, en ben er nog niet uit... :'(

Weet jij inmiddels al een oplossing? (ook al is het al 2 jaar geleden???)

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Je kickt een topic van 2 jaar oud man..

Verwijderd

Kaspers schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 17:00:
Je kickt een topic van 2 jaar oud man..
Ja, en wat is daar verkeerd aan? Is het probleem al opgelost dan? Heeft de topicstarter al zijn oplossing aangekondigd?

Ik had precies hetzelfde probleem als de TS en die is nu inmiddels opgelost.... :+
De computers met hun IP-adressen en namen moeten in de volgende files gezet worden:

C:\WINDOWS\system32\Drivers\etc\hosts
C:\WINDOWS\system32\Drivers\etc\lmhosts

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt duidelijk niet goed gezocht, dit is geen oplossing maar een lapmiddel. Deze week nog zijn er topics over geweest.

Verwijderd

Dit doe je alleen als het echt niet werkt. (dit is dus een oplossing van nix).

Je geeft nu gewoon een vast IP aan een computernaam zodat hij die niet via de DNS hoeft op te zoeken. Als de computers een keer een ander IP krijgen toegewezen (DHCP?) dan werkt het al niet meer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:13:
Dit doe je alleen als het echt niet werkt. (dit is dus een oplossing van nix).

Je geeft nu gewoon een vast IP aan een computernaam zodat hij die niet via de DNS hoeft op te zoeken. Als de computers een keer een ander IP krijgen toegewezen (DHCP?) dan werkt het al niet meer.
De DHCP-lease van de computers staat op forever, dus daar heb ik geen last van. En anders bewerk je het bestandje toch weer gewoon? :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:00:
[...]

De DHCP-lease van de computers staat op forever, dus daar heb ik geen last van. En anders bewerk je het bestandje toch weer gewoon? :*)
Een wijs persoon heeft mij ooit verteld dat dit van die leer momenten zijn voor IT-ers waarop ze laten zien dat ze problemen kunnen analyseren en oplossen zodat alles weer automatisch en vanzelf gaat.

Zaken nu volledig doorgronden geeft voldoening en later tijdwinst.
Pagina: 1