[DIY]Autoluidsprekers in huiskamer, open air, kan dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Hallo,

Ten eerste, dat het nooit audiofiel kan weet ik, en dat er nettere oplossingen bestaan ook. Maar ik zou het graag zo compact en licht mogelijk houden met het oog op vervoer.

Ik heb dus een oud koppeltje eenweg speakertjes van JVC, 15W max, waarvan ik eentje opgeblazen heb (foutje tijdens het bouwen van m'n versterker ==> DC). Afmetingen zijn 24cm hoog, 15cm breed en 19.5cm diep, een 5.5liter inhoud ongeveer. De speaker heeft een diameter van 9.5cm, een gat van 10cm dus. Deze zou ik willen ombouwen zodat ik ze kan gebruiken met m'n versterker van 2*70W RMS. Gesloten of met bassreflex heb ik al door dat het zeker onmogelijk is, maar ik vraag me af of ik kan met autoluidsprekers (eenweg met tweeter boven de "woofer"), open opgesteld, hier ongeveer aan kan komen.

Ik had gedacht aan 2 autoluidsprekers per boxje, in serie om aan 8ohm te komen (als ze hetzelfde zijn kan dat toch geen probleem zijn :X ), elk 70W max zodat ze samen 140W max zijn, en dus 70W rms aankunnen. Deze zou ik tegenover elkaar in de zijkanten steken (aangesloten in tegenfase), en zou door het voorgat(waar de speaker zat) de benodigde lucht passeren om open air te werken.

Hierover dus de volgende vragen:
1) Is er iets essentieëls mis in mijn beredenering, zal het werken of niet.
2) Zal de klank meevallen, of moet ik bijvoorbeeld tussen de speakers dempingsmateriaal steken ofzo om de klank te verbeteren.
3) Is het voorgat groot genoeg?
4) Tenslotte, ik heb al veel rondgezocht in dit en andere fora, en met google, maar ik ben nog niemand tegengekomen die met autoluidsprekers huiskamerboxen heeft gemaakt op vergelijkbare manier. Als iemand anders dit wel al tegengekomen is, kan die dan een linkje posten aub.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

dus je wilt een kastje maken waarbij je in de zijkant speakers steekt en met een gat van voor? volgens mij gaat dat niet werken.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 18-08-2004 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 62484 schreef op 18 augustus 2004 @ 21:57:
dus je wilt een kastje maken waarbij je in de zijkant speakers steekt en met een gat van voor? volgens mij gaat dat niet werken.
Autospeakers, open air dus, waarom denk je dat dat niet zal werken?

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 18-08-2004 22:02 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 15:36
Omdat de lucht vrij kan bewegen tussen voor-en achterkant van het membraan :) Bij open-air in de auto heb je meestal nog de kofferbak / hoedenplank die tussen voor-en achterkant zit.

Je kan je speakers het beste inbouwen in een voldoende grote gesloten kast, 5 à 10 liter per speaker zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
subsonik schreef op 18 augustus 2004 @ 22:10:
...
Bij open-air in de auto heb je meestal nog de kofferbak / hoedenplank die tussen voor-en achterkant zit.

Je kan je speakers het beste inbouwen in een voldoende grote gesloten kast, 5 à 10 liter per speaker zou voldoende moeten zijn.
Dus een open air moet toch gescheiden zijn tussen voor en achter zeg je. Maar de lucht van de achterkant moet eerst rond de rand van de box passeren om aan de voorkant te komen, zou die toch te veel invloed hebben, eventueel kan ik nog een plaatje aanbrengen die de afstand vergroot tussen de voor en achterkant van de speaker.

En das net het probleem, ik wil heel compact blijven, dat zou 10 à 20 liter per boxje zijn dan. Maar een open air moet toch niet in een gesloten kast, toch niet in zo'n kleine, ik dacht gelezen te hebben dat met een open air je box een theorethisch oneindig aantal liters "ziet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt beter voor een gesloten kast gaan, dan heb je het minste kans dat je met je kast er naast zit en de speakers doen het gewoon goed.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Sinclair schreef op 18 augustus 2004 @ 22:23:
Je kunt beter voor een gesloten kast gaan, dan heb je het minste kans dat je met je kast er naast zit en de speakers doen het gewoon goed.
Ook met autoluidsprekers in de kastjes die ik heb? Zo nee, doe ik het als het aanvaardbaar zal werken zoals in de first post.
Ter verduidelijking een prentje: Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartenkaat/_tweakers/box.gif
Het is een vooraanzicht, aan de zijkanten 2 autoluidsprekers, en de grijze cirkel is een gat (in werkelijkheid veel groter, ligt aan paint), die ervoor zorgt dat de speakers als open-air werken.

En ik vraag niet hoe ik het anders en/of beter kan doen, het is heel vriendelijk maar niet nodig. Met antwoord op de vragen in de FP ben ik tevreden.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 18-08-2004 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Kan er niemand duidelijkheid geven??
Zal mijn ontwerp werken en/of moet er nog iets aan veranderen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
naftebakje schreef op 18 augustus 2004 @ 22:19:
[...]

Dus een open air moet toch gescheiden zijn tussen voor en achter zeg je. Maar de lucht van de achterkant moet eerst rond de rand van de box passeren om aan de voorkant te komen, zou die toch te veel invloed hebben, eventueel kan ik nog een plaatje aanbrengen die de afstand vergroot tussen de voor en achterkant van de speaker.

En das net het probleem, ik wil heel compact blijven, dat zou 10 à 20 liter per boxje zijn dan. Maar een open air moet toch niet in een gesloten kast, toch niet in zo'n kleine, ik dacht gelezen te hebben dat met een open air je box een theorethisch oneindig aantal liters "ziet".
OPen-air/Free air houdt eigenlijk in dat de volume van je kast groter mag wezen dan je VAS :> (correct me if i am wrong :X ) . Er moet altijd een 'acoustische' scheiding blijven tussen de voor en achterkant van het membraan :Y) . Een langere plaat aanbrengen zal niet al te veel uithalen, de lucht zal gewoon langs deze plank gaan. Wij mensen horen immers geen bewegende lucht, maar wij horen het drukverschil.

echt open air zal een speaker nooit spelen. open air in je auto klopt ook niet omdat je kofferbak fungeerd als 'gesloten' kast. 8)

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dennisch schreef op 20 augustus 2004 @ 14:05:
[...]

OPen-air/Free air houdt eigenlijk in dat de volume van je kast groter mag wezen dan je VAS :> (correct me if i am wrong :X ) . Er moet altijd een 'acoustische' scheiding blijven tussen de voor en achterkant van het membraan :Y) . Een langere plaat aanbrengen zal niet al te veel uithalen, de lucht zal gewoon langs deze plank gaan. Wij mensen horen immers geen bewegende lucht, maar wij horen het drukverschil.

echt open air zal een speaker nooit spelen. open air in je auto klopt ook niet omdat je kofferbak fungeerd als 'gesloten' kast. 8)
Wat kan ik dan best doen? Zal dit dan nog een beetje aanvaardbaar klinken of zal het echt bagger zijn?
En als ik de kast gesloten doe heb ik véé te weinig volume, of zal dat minder erg zijn dan zoals ie nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik vermoed dat goedkope coaxiale 10cm speakertjes per definitie bagger klinken...

Het enige dat het kastvolume zal veranderen aan de uiteindelijke sound, is de basweergave. Hoe kleiner je de kast maakt, hoe minder diep de bas wordt. Eens je boven een bepaald volume zit, doorgaans zo'n 3 tot 10liter bij 10cm speakertjes, gaat een verdere toename in het kastvolume nauwelijks nog invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
subsonik schreef op 20 augustus 2004 @ 22:41:
Ik vermoed dat goedkope coaxiale 10cm speakertjes per definitie bagger klinken...

Het enige dat het kastvolume zal veranderen aan de uiteindelijke sound, is de basweergave. Hoe kleiner je de kast maakt, hoe minder diep de bas wordt. Eens je boven een bepaald volume zit, doorgaans zo'n 3 tot 10liter bij 10cm speakertjes, gaat een verdere toename in het kastvolume nauwelijks nog invloed hebben.
Is dit voor gesloten, of met het gat nog open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
  • Laatst online: 27-01-2022
Gesloten ... zomaar ergens een gat in je kast maken heeft niet bar veel zin. Dan wordt het een soortemet van bass-"gat" alleen totaal niet berekend en dus ook totaal geen effect. Ja een effect, dat het je geluid behoorlijk zal verprutsen ...

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dennisch schreef op 24 augustus 2004 @ 06:38:
Gesloten ... zomaar ergens een gat in je kast maken heeft niet bar veel zin. Dan wordt het een soortemet van bass-"gat" alleen totaal niet berekend en dus ook totaal geen effect. Ja een effect, dat het je geluid behoorlijk zal verprutsen ...
Het gat zit er al...en ik dacht aan het principe van open air...wat ik blijkbaar niet helemaal door heb.

Ok, ik denk dat ik het er dan maar op zal wagen, desnoods haal ik wat hout op een grotere case te maken.
Ik heb laatst wat goedkope 13cm speakers gezien voor de auto, 230W, 32.5€ per paar. dus voor 65€ heb ik stereo 8ohms... met een watt of 100.
Zou het merk pioneer kwaliteit leveren in die prijsklasse?

En ik zal het eens proberen open en gesloten, en ik zie wel wat er het beste klinkt, aangezien het blijkbaar niet echt eenvoudig te zeggen is. (als ie gesloten is blijkbaar het beste, maar het volume, 5.5l, is te weinig voor 2 boxen, hopelijk heeft dat niet teveel effect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miw
  • Laatst online: 28-05 21:05

miw

naftebakje schreef op 24 augustus 2004 @ 09:37:
[...]

Het gat zit er al...en ik dacht aan het principe van open air...wat ik blijkbaar niet helemaal door heb.

Ok, ik denk dat ik het er dan maar op zal wagen, desnoods haal ik wat hout op een grotere case te maken.
Ik heb laatst wat goedkope 13cm speakers gezien voor de auto, 230W, 32.5€ per paar. dus voor 65€ heb ik stereo 8ohms... met een watt of 100.
Zou het merk pioneer kwaliteit leveren in die prijsklasse?

En ik zal het eens proberen open en gesloten, en ik zie wel wat er het beste klinkt, aangezien het blijkbaar niet echt eenvoudig te zeggen is. (als ie gesloten is blijkbaar het beste, maar het volume, 5.5l, is te weinig voor 2 boxen, hopelijk heeft dat niet teveel effect).
Het idee van de vrije opstelling (dipool opstelling) werkt alleen met midden en hoog geluid. Het idee is inderdaad dat het tijd kost voordat het geluid van de achterkant het geluid aan de voorkant kan verstoren. Voor lagere geluidsfrequenties gaat dat niet werken, omdat daar de golflengtes in de orde van meters zijn. Uit die 10cm speakers krijg je geen laag. In de kleine ruimte van een auto krijgt het laag nog een behoorlijke "room-gain" versterking, maar dat kan je in je (huis)kamer wel vergeten. Je zal tot zo'n 150 Hz kunnen gaan. Misschien dat een bas-reflex iets helpt, maar veel zal dat toch niet zijn. Bouw gewoon een simpel stereo setje en draai je amp niet vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
suntsu schreef op 24 augustus 2004 @ 09:55:
[...]

Het idee van de vrije opstelling (dipool opstelling) werkt alleen met midden en hoog geluid. Het idee is inderdaad dat het tijd kost voordat het geluid van de achterkant het geluid aan de voorkant kan verstoren. Voor lagere geluidsfrequenties gaat dat niet werken, omdat daar de golflengtes in de orde van meters zijn. Uit die 10cm speakers krijg je geen laag. In de kleine ruimte van een auto krijgt het laag nog een behoorlijke "room-gain" versterking, maar dat kan je in je (huis)kamer wel vergeten. Je zal tot zo'n 150 Hz kunnen gaan. Misschien dat een bas-reflex iets helpt, maar veel zal dat toch niet zijn. Bouw gewoon een simpel stereo setje en draai je amp niet vol open.
In het ontwerp gaan de golven in een andere richting (90° verschoven), dus het verstoren zal wel meevallen (als ze in fase staan). En al helemaal als ik de boxen in tegenfase zet, als de rechterspeaker (van voren bekeken) naar rechts uitslaat, de linkerspeaker ook naar rechts laten uitslaan, dan vullen beide achterkanten elkaar aan, en de voorkanten zitten verder om elkaar te verstoren.
Ik denk dat ik veel te experimenteren en uitproberen heb...want er heeft blijkbaar nog niemand zoiets gedaan. (mijn id is vooral dat uit het gat vooraan het geluid evenveel komt als het naar de zijkanten gaat).

Ze zijn trouwens voor een kleine kamer, en later kan er nog altijd een woofertje bij.
(trouwens, ik zal 13cm's gebruiken ipv 10cm's)

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 24-08-2004 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Nee, het verstoren zal niet meevallen. Die hoek van 90° die het geluid moet maken, maakt echt geen bal uit. Het enige wat telt, is het verschil in weglengte tussen voor- en achterkant van de speaker.

Je spreekt in het basbereik over golflengtes van meerdere meters! Zolang het wegverschil tussen de voor- en achterkant van de woofer niet enkele meters is, ga je behoorlijk veel output in het basbereik verliezen.
naftebakje schreef op 24 augustus 2004 @ 15:19:
Ik denk dat ik veel te experimenteren en uitproberen heb...want er heeft blijkbaar nog niemand zoiets gedaan.
Tuurlijk niet, omdat het domweg niet werkt, en totale onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
subsonik schreef op 24 augustus 2004 @ 16:51:

[...]

Tuurlijk niet, omdat het domweg niet werkt, en totale onzin is.
Aha, das tenminste duidelijk. Dan maak ik de vookant dicht en gebruik ik hem closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
er bestaat ook zoiets als dipool speakers (esl zijn dat ook)
het voordeel is dat je veel minder last hebt van klankkleuring

voorbeeldje http://srv06.pcextreme.nl....nl/www/hybride/index.htm
Pagina: 1