[DIY] Oude speakers nieuw leven in blazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:33
Ik heb zelf een zeer leuke audio set, een Dolby Pro Logic, van heel wat jaartjes oud. Nu is de tuner/cd/receiver een beetje versleten. Nu kan ik van een collega een leuk systeem over nemen, echter, dit is een 2.0 systeempje, maar wél met hele zware boxen.

Nu koop ik binnenkort een leuke Dolby Digital / DTS receiver, zodat ik allerlei apperatuur aan kan sluiten, en al mijn boxen kan gaan gebruiken.

Mijn oude set: Sony RXD-6AV http://www.dooyoo.co.uk/a...ifi_systems/sony_rxd_6av/
Set die ik er bij krijg: http://images.google.co.u...=UTF-8&q=mhc+rxd9&spell=1

Nu is dat nieuw systeem heel erg leuk, maar de boxen zijn ontzettend groot. Te groot naar mijn mening. Zeker als je ziet wat de center en rear speakers van mijn oude systeem zijn. Zo zou ik alle boxen wel willen hebben.

Nu wil ik niet al te veel geld uitgeven, maar, ik wil deze grote speakers in een nieuwe behuizing doen. Het liefst zo, dat alles bij de andere boxen past.

Is het mogelijk, om de speakers los te halen uit de bestaande box, en ze in een kleine behuizing te doen? Alleen de tweeters(?), dus die kleine speakertjes zeg maar, in hun eigen behuizing. Die plaats in dan in het zicht, op zo'n mooie standaard.

Vervolgens sluit ik de grote woofers aan in een losse behuizing, die op de grond ligt, uit het zicht.

Het idee is dus eigenlijk de woofers los te leggen, net als een subwoofer. Daarbij komt wel kijken, dat ik de woofers links én rechts in een aparte behuizing wil hebben, dus 2 woofers per behuizing.

Kan dit en is dit verstandig? Kan ik gewoon die woofer draadjes die er in zitten verlengen naar een externe behuizing?

En nu zullen er wel wat zeggen, waarom?

Ik haat die grote boxen, ik wil gewoon kleintjes in het zicht, meer niet.

EN voor de mensen die zich afvragen waarom geen nieuwe boxen / losse subwoofer?

Ik wil gewoon geen geld uitgeven. Of een klein beetje, aan die behuizing, die ik eventueel zelf kan maken.

De versterker heeft de functie dat hij 5.1 zonder subwoofer kan laten draaien, dus gewoon het .1 kanaal doorstuurd naar de boxen voor. Scheelt een hoop geld, én het is gewoon leuk om te doen.

Iemand een idee of tips? Suggesties? Iemand? :)

Verwijderd

aangezien de woofers van deze luidsprekers tevens dienen als middentoners, is het niet verstandig; alle frequenties boven ongeveer 200Hz zijn te plaatsen... waardoor je heel raar geluid zal krijgen (hoge tonen uit je 'satellietjes', midden en laag uit de subwoofer)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 12:29:
aangezien de woofers van deze luidsprekers tevens dienen als middentoners, is het niet verstandig; alle frequenties boven ongeveer 200Hz zijn te plaatsen... waardoor je heel raar geluid zal krijgen (hoge tonen uit je 'satellietjes', midden en laag uit de subwoofer)
Boven de 120Hz zijn frequenties al redelijk te plaatsen volgens mij :)

Volgens mij gaat dat niet lekker lukken...
Kun je die boxen niet met iemand (marktplaats ofzo) omruilen voor een sub/sat setje?
Dat lijkt mij de beste oplossing :)

• Nik
Ik maak dus geen subwoofer bak he? en zo erg is het toch niet dat het lage geluid vanaf de grond komt? Want ik heb hier eens mijn boxen zowel hoog als laag gezet, maar ik had geen last van misplaatsing e.d.

Tekening om het te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.fileforum.org/snd.JPG
Super uber paint skills ;)

Zo duidelijker? Oftewel, de tweeters uit de grote boxen haal ik eruit, zet ik in een kleine behuizing (links en rechts voor), de woofers doe ik links en rechts gescheiden in een aparte behuizing. :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Nik op 19-08-2004 19:44 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dat moet kunnen hoor. Het zal niet ''optimaal'' zijn, maar dat zijn die speakers toch al niet.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Nik
Speakers zijn zelf wel goed hoor, komt een lekker geluid uit! Maar waaom is het dan niet optimaal en waarom denk jij dat die speakers toch al niet optimaal zijn?

Want zoals jij je reply formuleerd, lijkt het net alsof je wil zeggen, die kerel is gek...

Maargoed, IK kijk een gegeven paard... eeeh... speakerset niet in de bek, en ik probeer er wat leuks van te fixen...

• Barry|IA
Ik doe niet net of je gek bent, maar vergelijk je set eens met een setje Kef QX speakers, dan weet jij wat ik bedoel met ''optimaal''. De speakers van jou zijn simpelweg niet optimaal omdat het in een behuizing zit met een plastic front, glimmende stofkapjes, en simpelweg te budgettair om ''optimaal'' te kunnen zijn.

Ik bedoel hier niks lulligs mee, maar bouw ze eerst eens in een MDF behuizing met een flink pak demping.

Edit:

Hoe kom je er bij eigenlijk dat mijn reply formuleerd dat ik je een gekke kerel vindt? Ik ben gekker dan jij! Ik heb meer dan €1000 voor mijn set uitgegeven, en het is nog niet zo ''optimaal'' als ik wil.

[ Voor 25% gewijzigd door Barry|IA op 19-08-2004 22:24 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 19 augustus 2004 @ 20:43:
Dat moet kunnen hoor. Het zal niet ''optimaal'' zijn, maar dat zijn die speakers toch al niet.
Reden genoeg om het zeker niet nog erger te maken. Als je ermate hoog crosst (zeker tussen de 3 en 4 Khz), is het absoluut niet verstandig om bas/mid en tweeter te scheiden van elkaar! Het kan zeker, maar klinkt nergens naar. Just forget it. Een tweeter hoort grofweg nooit verder dan 1x de golflengte van de X-over af te zitten. Vaak is het ietsje meer, maar veel meer moet het niet worden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Er zitten toch 2 woofers in?
Wat als je nou steeds eentje van zo'n box als "subwoofer" gebruikt (en rond de 100Hz afkapt), en de 2e uit zo'n box in een klein kastje bij de tweeters zet?

Maar ook hier geld; je hebt geen specificaties van de woofers, dus je kunt geen passende kasten ontwerpen..

Ik zou het gewoon vergeten en wat anders bedenken :/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 22:46 ]

• Nik
Hmmm dan laat ik het wel zitten. Och, ik kan altijd nog een Bose setje aanschaffen ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

proller schreef op 20 augustus 2004 @ 09:05:
Hmmm dan laat ik het wel zitten. Och, ik kan altijd nog een Bose setje aanschaffen ;)
Bouw dan liever je huidige set om, heb je nog steeds wat beters :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
Je kan overdrijven natuurlijk ;) , zo'n Accoustimass3 setje zal natuurlijk wel wat beter klinken, ik ben met je eens dat Bose de boel oplicht, maar dat wil niet zeggen dat de boxen uit een midi-set opeens beter zijn he! :+

Verwijderd

Bose is grappig tot goed spul vind ik, maar veel te duur.
Maar als de TS het goed vind klinken is het toch goed?

Ik wil hier overigens geen Bose discussie mee uitlokken... :>, duss; einde onderwerp ;)

• Barry|IA
Oké, ik heb mijn Bose Accoustimass3 setje eens voor het eerst aangesloten :Y) . De satalieten zijn gaar, ik mis geen midden, maar wel VEEL hoog. Ik schat dat de satalieten afvallen op zo'n 3 á 4KHz, wat overgins erg slecht is voor zo'n dure speakerset.

De subwoofer valt reuze mee, fikse harde klappen! Maar niet geschikt voor films. Laag komt hij niet, en de klappen die hoorbaar zijn komen denk ik niet lager dan 40 á 45Hz. Overgins is de subwoofer passief.

Conclussie: Heb je net als ik zo'n setje staan voor een koopje? Gooi de satalieten dan weg! En sluit er degelijke boekenplankluidsprekers op aan. Het setje is dan vooral geschikt voor muziek. Films moeten simpelweg lager! Met deze subwoofer kan je het ''ik_tril_van_mijn_stoel'' effect niet bereiken.

Verwijderd

Barry|IA schreef op 20 augustus 2004 @ 11:43:
Oké, ik heb mijn Bose Accoustimass3 setje eens voor het eerst aangesloten :Y) . De satalieten zijn gaar, ik mis geen midden, maar wel VEEL hoog. Ik schat dat de satalieten afvallen op zo'n 3 á 4KHz, wat overgins erg slecht is voor zo'n dure speakerset.
Bedoel je niet eerder 13 a 14Khz?
4Khz is echt heel laag hoor, gebruik maar eens de tone generator van winISD...
Denk dat een gemiddelde mid-driver nog hoger komt :o

• Barry|IA
Ja ik bedoel écht 3KHz, denk je dat er in die Bose een echte tweeter zit dan? :P

Verwijderd

Een meting die door iemand gemaakt is op deze site, van een acoustimass 15 setje:
Afbeeldingslocatie: http://www.intellexual.net/faq/am15freqa.jpg

Zitten denk ik dezelfde units in als jou am3...

Verwijderd

Barry|IA schreef op 20 augustus 2004 @ 11:54:
Ja ik bedoel écht 3KHz, denk je dat er in die Bose een echte tweeter zit dan? :P
Zo'n klein licht papieren membraambje kan nog best hoog komen hoor. 3 a 4 khz is dan ook absolute onzin. Het klinkt wel slechter off-axis dan een tweeter die hoog produceert, maar het hoog is er zeker wel. Grootste probleem bij te hoge tonen uit een te grote driver (diameter) is dat de tonen te erg gebundeld worden. Van een mooie stereo beeld off-axis is dan zeker geen sprake. :)

Zoek anders een wat op het breedband concept (tangband drivers bijvoorbeeld), je maakte namelijk ook al eerder een aanname van 5 khz bij jouw 3-weg Pioneers geloof ik, wat dus ook niet geheel realistisch is. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 12:55 ]

• Barry|IA
5KHz is écht zo ongeveer waar de tweeters afvallen, hoger komen ze wel maar dan is het op zo'n laag volume dat je het alleen maar dichtbij de speaker hoort, en recht ervoor. Het kan trouwens ook aan het filter liggen dat die op 5KHz gecrossed is, dat weet ik nog niet precies.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Een tweeter die op 5KHz afvalt kan ik mij echt moeilijk voorstellen hoor... Je moet een tweeter al echt flink fout gaan ontwerpen om die te doen afvallen rond de 5KHz. Zelfs een cheapo 17cm woofer valt doorgaans pas af rond de 5KHz...

Ter vergelijking: als je de treble-regelaar op een doorsnee amp toedraait, zit je doorgaans met een kantelpunt boven de 5KHz! En dan heb je echt _geen_ hoge tonen meer :)
Pagina: 1