tv beeld kwaliteit verbeteren

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 07:57

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

Topicstarter
hallo, ik heb al ff zitten zoeken maar kon natuurlijk niet het antwoord vinden omdat dit een comuterforum is.
ik woon in een appartement en wil nu 3 tv's aansluiten op de volgende manier.

signaal komt binnen uit de muur dan gaat daarin een T verdeler op de zijkant, 1 kabel gaat naar tv op de tweede slaapkamer en de andere kabel gaat van de verdeler naar de video en naar de tv waar hij weer wordt doorverdeeld met zo'n t verdeler naar de tv op de slaapkamer.

nu lukt het me niet op 3 tv's tegelijk mooi beeld te krijgen, de tv op de slaapkamer geeft nu de tv op de tweede sl;aapkamer is aangesloten slecht beeld terwijl hij dit ervoor niet deed.

de t verdelewr is eren verteiler 0-1000MHz, mit transformator, durchgangsdampring ca3 5dB
entkopplung VHF/UHF CA22dB

nu heb ik de verdeler dus meteen waar ie binnekomt op zijn zij erin gezet kan dat kwaad. ik hoop dat de mensen dit kunnen volgen en mij enigzinds op weg kunnen helpen.
ik wil namelijk als ik op alle tv's goed beeld heb wellicht nog een aftakking doen naar de tvkaart.

...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zou je dan niet een versterkertje er tussen hangen ipv een simpel splittertje.
Want ik vermoed dat het signaal niet sterk genoeg is (had ik hier eerst ook, hangt nu een versterker tussen, perfect beeld icm een ATI AIW)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hehe, bekende problemen...

Je beschrijft het nogal chaotisch, op basis van jouw beschrijving kom ik tot het volgende schema:
code:
1
2
3
4
5
WCD-Splitter_1-TV 2e slk
          |
         VCR-Splitter_2-TV woonkamer
                 |
                TV 1e slk

Gaarne zelf met een schema verbeteren als ik het fout begrepen heb. Als dit klopt geldt het volgende:

- de twee splitters zijn passief, dat betekent dat ze het signaal verzwakken en er verder niets mee doen
- VCR's hebben standaard een ingebouwde versterker
- een versterker kan alleen maar het aangeleverde signaal versterken. Als die al stoort, wordt de storing vrolijk meeversterkt.

Ik vind het een beetje raar dat de TV in de 2e slaapkamer slecht beeld geeft, die zou juist het beste moeten zijn... dat wijst op mogelijk slechte kabels of connectoren :o

Mijn advies:
- zet datgene wat versterkt (de VCR dus) juist als eerste, dan wordt het best mogelijke signaal versterkt.
- vervang de twee losse T-splitters met een enkele 3-weg splitter (en liefst een goede, Hirschmann ofzo). Zet die 3-Weg direct achterop de VCR.
- zorg dat alle gebruikte kabels en connectoren fatsoenlijk zijn (Hirschmann-stekkers dus en kabels die minstens 60dB dempen, liefst 75dB+)

Maar....

Je zegt nergens wat 'slecht beeld' inhoudt :o

Sneeuw is een teken van te zwak signaal (daar ga ik voor het gemak vanuit), maar strepen komen juist bij te sterk signaal voor. Als je strepen hebt moet je mijn advies exact omkeren 8)7

Verder:
Je zegt niet waar je woont. In R'dam, A'dam, Haarlem en nog zo een paar plekken zijn ze sindskort begonnen met Digitenne en (veel erger nog) T-DAB (digitale radio). Als je in een van die plekken woont (postcodecheck op www.stai.nl ) en je last hebt van bepaalde storing kun je je kabelaar contacteren voor een gratis set goede kabels (twee Hirschmann kabels van zo'n anderhalve meter elk). Kenmerkend voor T-DAB interferentie is sneeuw op RTL-4 (maar NIET op bijv. RTL-5 of Eurosport), al kan dat per gemeente (zenderindeling en T-DAB frequentie...) verschillen.

Oslik blyat! Oslik!

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

heb het al eens eerder in een soortgelijk topic genoemd
doe wat ik hier doe

koop digitale coaxkabel (bijv. koka799)
koop F-splitters (bijv. hirschmann)
werk alleen met F connectors

en vooral!
sloop die "stopcontact" uit de muur en zet de groene coax die je huis binnenkomt direct op zo'n F-connector splitter

ik heb op die manier nu de kabelinternet, 3tv's en 1 video erop staan
en ik kan alles op hetzelfde kanaal zetten en beeld blijft 100%

meeste mensen weten namelijk niet dat de "stopcontact" in je huis al gefiltreerd is en net genoeg voor 1 a 2 tv's doorlaat

[edit] wat dion_b ook zegt dus, maar neem F-connectors, geen 'gewone huis-tuin-keuken stekkers'
maar die bedoelt dion vast ook wel 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Losha op 19-08-2004 02:37 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Losha schreef op 19 augustus 2004 @ 02:35:
heb het al eens eerder in een soortgelijk topic genoemd
doe wat ik hier doe

koop digitale coaxkabel (bijv. koka799)
koop F-splitters (bijv. hirschmann)
werk alleen met F connectors
100% accoord, althans in theorie :)
en vooral!
sloop die "stopcontact" uit de muur en zet de groene coax die je huis binnenkomt direct op zo'n F-connector splitter
Ahum. Doe dat NIET :o

Die 'stopcontactdoos' oftewel WCD (Wand Contact Doos) is namelijk niet alleen maar een plek waar je een stekker in kunt steken, het is juridisch gezien het punt waar de aansprakelijkheid voor het signaal van je kabelaar overgaat op jezelf. Als het beeld bij daar rechtstreeks aansluiten van 1 TV niet in orde is, kun je (gratis!) een monteur van de kabelaar laten komen die dat in orde moet maken.

Als je je WCD zelf gesloopt hebt en door iets anders vervangen, is er geen duidelijk overnamepunt. Dat betekent dat de kabelaar bij slecht signaal NIETS voor je zal doen totdat je (op jouw kosten :o ) weer een WCD door hen laat plaatsen...

Dat is niet een kwestie van 'starre' service van bepaalde kabelaars, maar een kwestie dat anders de aansprakelijkheid niet te achterhalen is :o
ik heb op die manier nu de kabelinternet, 3tv's en 1 video erop staan
en ik kan alles op hetzelfde kanaal zetten en beeld blijft 100%
Bij mijn moeder (in R'dam, T-DAB en Digitenne gebeid nota bene) ook 3 TV's en 2 VCR's erop met glashelder beeld ondanks de meest brakke onafgeschermde IEC gevallen die je maar kunt voorstellen... F-connectoren zijn zonder twijfel beter, maar vaak gewoon overkill tenzij je echt zit met een instralingsprobleem die niet anders op te lossen valt.
meeste mensen weten namelijk niet dat de "stopcontact" in je huis al gefiltreerd is en net genoeg voor 1 a 2 tv's doorlaat
Duh, als het niet gefilterd wordt en je sluit 1 TV erop zie je vrijwel niets anders dan diagonale strepen- de marge tussen strepen (te sterk) en sneeuw (te zwak) is ongeveer de aansluitfactor voor 2 TV's :z
[edit] wat dion_b ook zegt dus, maar neem F-connectors, geen 'gewone huis-tuin-keuken stekkers'
maar die bedoelt dion vast ook wel 8)
Nope, die bedoelde ik nadrukkelijk niet. Zoals boven vermeld zou ik ten zeerste afraden aan de WCD te prutsen, en als je daar al IEC hebt, is dat idd de zwakste schakel. Daarachter nog met F-connectoren werken heeft geen enkele zin. Het beeld kun je nooit beter maken dan de zwakste schakel doorlaat. Wat niet wegneemt dat je met Hirschmann-stekkers al een behoorlijk goede afscherming hebt die voor vrijwel iedereen die niet pal naast de lokale radiopiraat (zoals een T-DAB zender bijvoorbeeld :X ) woont genoeg zou moeten zijn...

* dion_b werkt overigens op de storingsdienst van een zekere kabelaar en kan dus absoluut bevestigen dat die waarschuwing/policy mbt ontbrekende WCD niet loos is :o

Oslik blyat! Oslik!

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

ik was 2,5 jaar lang hoofd td bij een "zekere regionale tv zender", en sprak dus regelmatig monteurs van een "zekere regionale kabelboer"

*als ik hier de tv rechtstreeks op de c6 stop heb ik nog steeds prima beeld hoor

maar als er iets met het beeld niet in orde is, en ik weet dat het aan de kabelboer ligt, zit de wcd er heel snel weer tussen hoor...
zit hier in een gipsmuur, aan de achterkant (trapkast) zit mijn constructie...binnen 5 minuten weer origineel te maken :p

[ Voor 9% gewijzigd door Losha op 19-08-2004 16:41 ]

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 07:57

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

Topicstarter
nou bedankt voor alle respons,
ik heb het volgende veranderd, ik heb het signaal vanuit het muurkastje naar de eerste video laten gaan vandaar naar de tv in de huiskamer, daar heb ik hem afgetakt naar de slaapkamer, de video laten ingaan en vanaf daar naar de tv.
ik kwam erachter dat het boxje uit de muur meerdere aansluitingen ondersteunt. ik heb extra aansluiters hiervoor gekocht en heb nu een aparte kabel naar de tweede slaapkamer gelegd en nog een kabel voor de radio. nu is het beeld wel overal mooi. ik heb ook goede kabels gebruikt 75 ohm met van die f connectoren die je er zelf op moet zetten.
problem solved.
en kastje van de muur slopen lijkt me niet verstandig met mijn 2 linkerhanden, maar toch bedankt voor de tip

...

Verwijderd

Hmmm, thuis had ik op de 2e tv bar slechte ontvangst van enkele kanalen uit het totaal, als ik aan de versterker instelling draaide kon ik die goed afstellen maar dan werden andere weer slechter...

Op een dag had ik alle kabels vervangen door standaard klaar kabels... Opeens was het beeld overal helemaal goed....

Moraal van het verhaal, sommige kabels die je koopt zijn toch niet goed...
Pagina: 1