Linux Bootdisk om HD te "herstellen"??

Pagina: 1
Acties:

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 11:43
Geachte Tweakers,

ik heb een Maxtor DiamondMax Plus 8 HD bij m'n broertje in de pc gehangen daar zijn pc last had van een dode harde schijf. Ik wilde WinXP installeren, maar ik had ipv een primaire partitie een uitgebreide (logische). Tijdens de install gaf hij deze partitie aan als een van het bestandstype Onbekend, terwijl dat NTFS moest zijn. Omdat het niet van belang was om deze partitie te behouden heb ik op Delete geklikt, en de partitie was weg. Windows ging opnieuw zoeken naar beschikbare schijven..... Kon wel de harde schijf vinden, maar zei dat hij er geen toegang tot had. Er kwam een BSOD, en ik moest herstarten.

Bij een 2de poging kwam hij wederom bij hetzelfde scherm. Setup heeft geen toegang tot deze harde schijf. Dus ik denk probeer FDisk, dan maak je meteen 2 partitie's aan, en dan ga je dan windows installeren. Maar ook FDisk kwam met een fout melding, en sloot af.

Volgende poging, hang de HD in een werkende XP bak, en formatteer hem vanuit XP zelf. Windows Boot... vind een nieuwe harde schijf, kent er GEEN station aan toe, maar vind hem wel als hardware. Dus naar de Beheer manager gegaan, maar daar stond hij niet tussen, wel de andere gewone boot schijf, en de dvd speler, maar de te herstellen schijf niet.

Wat nu dacht ik, dus ik denk, probeer Partition Magic 8.0 eens.... deze kwam met de foutmelding "Partition Table Bad" en sloot zichzelf af.

Conclusie: ik zit nu dus met een harde schijf waar ik dus in windows geen fuck mee kan aanvangen.

Mijn vraag is nu aan jullie of er een Linux Boot-CD is om de harde schijf middels Linux te formatteren (als NTFS of als FAT32, dat maakt niet zoveel uit), zo ja welke raden jullie me aan, en kan ik ergens een tutorial vinden over de commando's in Linux welke ik dan moet gebruiken. Indien het zelfuitleggend is, dan behoefd iemand me alleen een bootdisk te adviseren. Een download locatie zou fijn zijn, maar is niet per definitie nodig daar ik me op Google wel kan vertoeven :)

Een n00b handleiding is niet echt nodig, ik studeer Hogere Informatica, dus ik kan m'n weg wel redelijk goed vinden op een computer, alleen Linux heb ik nog geen handen aan gekregen, dus een beginners handleiding zou wel fijn zijn.

Ik heb reeds in de policy gekeken, op het forum én op Google, dus ik wend mijn vraag nu aan jullie omdat ik zelf niets kon vinden.

Hopelijk weet iemand een werkende oplossing?

Bij Voorbaat Dank! O+

Wanna play?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

misschien die brakke hd aan een werkende windowsbak hangen.
en daar 't programma ' easyrecovery' opdraaien (ik geloof dat 't zo heet) heeft mij en meerdere vrienden van me al eens heeeeeeeel erg blij gemaakt

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35

BCC

Anders lees je de post eerst Himlims.

Maar het klinkt eerder dat die HD gewoon aan het dood gaan is. Heb je al geprobeerd met het tooltje van Maxtor te testen. Als hij zegt dat het goed is kun je daarmee ook een lowlevel format doen. Dan zou hij het weer prima moeten doen!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Probeer eens vanaf een Linux cd te booten en dan een partitie manager starten. Even the-debian-way:

Boot vanaf je stable CD. Als je in setup komt doe je alt in houden en dan pijltje naar rechts. Je komt dan in een uiterst-simpele basic console terecht. Daar typ je in "cfdisk /dev/hda" (hda voor disk aan primaire IDE master, b voor slave, c voor sec master, d voor sec slave). De rest spreekt voor zich, probeer eerst eens simpel alles te verwijderen en het weg te schrijven, misschien is het al genoeg :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 11:43
Ik wil die Debian cd eens proberen. Maar als ik op de site kijk, dna vind ik voor een x86 processor (want daar valt een PIII 866 onder) 8 binary's en een update bestand. In totaal is die 5,07GB... wat me een beetje groot lijkt voor enkel en alleen de boot disk.

Hoef ik enkel en alleen de Binary 1 cd te downloaden hiervan? Of moet ik ze toch alle 8 downloaden?

En van de binary 1 is een gewone versie en een NONUS versie, wat houdt dat laatste in?

de FTP is als volgt:
ftp://ftp.nl.debian.org/debian-cd/images/3.0_r2/i386/

Wanna play?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Volg eerst eens het advies van BCC eens en check de disk met Powermax
Linux is leuk, en je kan er veel mee, maar helaas is het nog niet in staat defecte hardware tot leven te wekken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
De Debian 'businesscard CD' is genoeg, da's maar 40MB. Meer tools zijnte vinden op een Knoppix CD.
Debian Debian Business card installer (gewoon de installatie voglen tot-ie vragen gaat stellen over partities. Op dat moment ALT+F2 drukken en de aanwijzingen van pierre-oord volgen)
Knoppix CD Dit is een complete Live CD die je dus (direct vanaf CD) een complete Linux Desktop geeft. 'even' uitleggen hoe je je HD kan benaderen gaat iets te ver hier....

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1