Beste forummers, ik vraag jullie advies voor de aankoop van een filmscanner.
De opties: Resolutie - Dyn. bereik - bits - Snelheid - software
1. Minolta 5400 (740 Euro) 5400 dpi - 4.8 - 16 - langzaam - ICE
2. Nikon Coolscan V (800 Euro) 4000 dpi - 4.2 - 14 - redelijk snel - ICE4
3. Nikon Coolscan 5000 (1300 Euro) 4000 dpi - 4.8 - 16 - erg snel - ICE4
overwegingen
Nikon Coolscan 5000 en Minolta hebben beide een hoog dynamisch bereik en 16 bits. Minolta heeft een hogere resolutie, maar aan de andere kant is 4000 prima voor de meeste doeleinden. Minolta is erg langzaam en ik heb VEEL negatieven en dia's om te scannen. Alledrie de scanners hebben ICE software (absoluut noodzakelijk, heb ik begrepen), die van de Nikons is een recentere en naar het schijnt veel betere versie. Nikon heeft erg goede technologie, Minolta weet ik niet (weinig info in hun folder). Nikon Coolscan 5000 is wel erg duur.
kortom
Alledrie de scanners zijn waarschijnlijk erg goed, maar ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Wie heeft er tips? Wat zou de doorslag moeten geven?
Bedankt!
De opties: Resolutie - Dyn. bereik - bits - Snelheid - software
1. Minolta 5400 (740 Euro) 5400 dpi - 4.8 - 16 - langzaam - ICE
2. Nikon Coolscan V (800 Euro) 4000 dpi - 4.2 - 14 - redelijk snel - ICE4
3. Nikon Coolscan 5000 (1300 Euro) 4000 dpi - 4.8 - 16 - erg snel - ICE4
overwegingen
Nikon Coolscan 5000 en Minolta hebben beide een hoog dynamisch bereik en 16 bits. Minolta heeft een hogere resolutie, maar aan de andere kant is 4000 prima voor de meeste doeleinden. Minolta is erg langzaam en ik heb VEEL negatieven en dia's om te scannen. Alledrie de scanners hebben ICE software (absoluut noodzakelijk, heb ik begrepen), die van de Nikons is een recentere en naar het schijnt veel betere versie. Nikon heeft erg goede technologie, Minolta weet ik niet (weinig info in hun folder). Nikon Coolscan 5000 is wel erg duur.
kortom
Alledrie de scanners zijn waarschijnlijk erg goed, maar ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Wie heeft er tips? Wat zou de doorslag moeten geven?
Bedankt!