Hulp met ledjes graag :(

Pagina: 1
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een 5,25" plastic klepje (je weet wel, dat klepje dat je overhoudt als je een CD-ROM ofzo installeert) van mijn HX08 gebruikt om er knopjes op te zetten voor voltageregeling voor mijn fans (12V/0V/7V), maar nu wil ik er ook nog ledjes boven plakken.

De 6 knopjes die erop zitten schakelen de fans, linker knopje zet alle fans + bord in een keer uit, overige 5 knoppen schakelen 1 fan van 12 V naar 0 V naar 7 V. Daarboven moeten ledjes komen die aan moeten geven of een fan draait of niet.

Ik heb al eens bordjes zoals deze gezien bij tweakers in de kast, maar hoe heb je dan die ledjes aangesloten zodat ze gaan branden als een fan stroom krijgt. Dit omdat een ledje niet op 7V en 12V kan branden, toch? Anders was het een kwestie van in serie aansluiten en klaas is kees (Grrrrrene in dit geval).

Helemaal moeilijk wordt het als ik het zo wil maken dat er 2 kleuren ledjes achter zitten, bijvoorbeeld blauw als ze op 12V draaien en groen als ze op 7V draaien (en rood als ze niet draaien?)...

Alvast bedankt voor de hulp.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• aatos
  • Laatst online: 25-08 10:57
het valt allemaal wel mee.. als je ff vermeld wat voor ledjes je gebruikt (de aansluitingen varieren bij tweekleurenleds), dan maak ik wel ff een schematje voor je

• Knightwolf
  • Laatst online: 00:30
LED's werken idd op een erg lage spanning (zo'n 1,6 Volt) en andere kleur heeft meestal ook een iets ander voltage (bij extra Felle LED's iig).

Daarbij moet je ze NOOIT in SERIE schakelen.... dat KAN ook niet, want de stoom van je FAN-motor moet dan DOOR de LED en daar kan zo'n LED dus NIET tegen.
Moet je via een tussen-weerstand Parrallel zetten

• Knightwolf
  • Laatst online: 00:30
Ik kan het wel voor je uitzoeken, maar durf niet te zeggen wanneer/of ik er tijd voor heb.
Kheb Basis-Electronica gedaan dus ik weet er genoeg van ;)

Verwijderd

Het is zeer simpel, maar de moet je wel van die 2 polige (of hoe dat ook heet) schakelaars hebben. Voot 7/0/12 volt heb je dan zo'n schakelaar met 6 pootjes.

Of het ook kan met een schakelaar met 3 pootjes weet ik niet.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ga uit van de situatie dat je de ventilator parallel schakelt aan de "LED met voorschakelweerstand in serie"

Eerst heb je gegevens nodig van je LED; de werkspanning en werkstroom... deze noem ik Vf en If
Vf = ........... V
If = ........... mA = ........... A
Daarna moet je weten of je de handel aansluit op die 7 volt of de 12 volt. Deze spanning noem ik voor het gemak Vv.
Vv = ........... V
De led neemt dus een spaning op van Vf, waardoor de voorschakelweerstand R de overige spanning moet wegwerken. Deze spanning noem ik Vr.
Vr = Vv - Vf
Vr = ............. V
Dus de voorschakelweerstand krijgt die spanning over zich heen.
De waarde van de weerstand bereken je op de volgende manier:
R = Vr / If

En tadaaaaa daar heb je de waarde van je voorschakelweerstand...
Even een voorbeeld met een LED die werkt op 1,6 Volt bij een stroom van 20 mA en je sluit de boel aan op 12 Volt.
Vf = 1,6 Volt
If = 20 mA = 0,02 A
Vv = 12V
Vr = Vv - Vf
Vr = 12 - 1,6 = 10,4 Volt
R = Vr / If
R = 10,4 / 0,02 = 520 Ohm

Op dezelfde manier kun je dus voor andere LEDS en spanningen de handel gaan berekenen.

Het meest aparte is dus dat die LED gewoon een bepaalde spanning opneemt... de rest moet door de weerstand worden opgenomen. Die weerstand dient dan meteen voor de stroombeperking.

Stel nou dat je dus 2 leds in serie wilt schakelen, dan kan dat best, maar dan heb je dus (zie voorbeeld) niet 1,6 Volt wat wordt 'gebruikt' maar 2*1,6 = 3,2 Volt. De voorschakelweerstand moet dan 12 - 3,2 = 8,8 Volt wegwerken bij een stroom van 20 mA

Succes

Verwijderd

aha :? ...... ;)

Verwijderd

jammer genoeg klopt dit niet helemaal
de weerstand van een led kun je zo niet berekenen (warmte, straling enz...)

wat je wel weet is dat er een spanning over de led moet staan van zo'n 1,5 - 1,7 v
je voeding is 12V, en je led vreet zo'n 10mA

je weet dus door spanningsdeling dat er over de weerstand een spanning van 12-1,5=10,5 v moet staan, met een stroom van 10mA. dit maakt dus een weerstand van (R=U/I) 10,5 / 0,01 = 1050 ohm = 1 Kohm (e-12 reeks)

succes verder :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op donderdag 28 december 2000 18:36 schreef bacchus het volgende:
jammer genoeg klopt dit niet helemaal
de weerstand van een led kun je zo niet berekenen (warmte, straling enz...)

wat je wel weet is dat er een spanning over de led moet staan van zo'n 1,5 - 1,7 v
je voeding is 12V, en je led vreet zo'n 10mA

je weet dus door spanningsdeling dat er over de weerstand een spanning van 12-1,5=10,5 v moet staan, met een stroom van 10mA. dit maakt dus een weerstand van (R=U/I) 10,5 / 0,01 = 1050 ohm = 1 Kohm (e-12 reeks)

succes verder :)
Zeg dat dan maar tegen die gasten van Display.... die hebben het me zo uitgelegd, en het klopt heeeeerlijk. Bovendien zie ik niet wat jij anders doet dan ik.... jij gaat alleen uit van een 2x zo lage stroom, en dus een 2x zo hoge weerstand... |:(
Ik heb als VOORBEELD dus gewoon een WILLEKEURIGE led opgezocht waarbij de bedrijfsspanning en -stroom genoemd staan.... Voor de poster geldt dus (zoals ik al schreef) dat hij/zij ff zelf de specificaties van de led die hij/zij heeft moet checken. Verder wordt ook gesproken over aansluiten op 7 Volt (en ook over 12 Volt). Nogmaals... ik heb bij de manier van rekenen gewoon een VOORBEELD genoemd.....

Maar wat wil je nou met jouw verhaal zeggen dan???? Of je zit onzin uit te kramen, of ik mis wat....... :?
Pagina: 1