Geluid komt nog maar uit één (linker) box.

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Ik heb sinds een paar weken het probleem dat mijn geluid alleen nog maar uit mijn linker box komt. Ik dacht dat mijn hoofdbox stuk was dus heb ik een ander setje boxen aangesloten maar die hadden hetzelfde probleem.

Ik heb al bij Volume Control gekeken of de balance verkeerd staat, maar die staat goed. Sterker nog, als ik de balance naar rechts zet dan doen geen van beide boxen het meer.

Is dit een driver probleem of heb is er misschien ergens ingesteld dat ik alleen nog mono geluid wil? (Dan zouden beide boxen alsnog moeten werken lijkt me). Of staat toch ergens de balance fout? Wie o wie kan me helpen?!

Verwijderd

Heb je niet een ander audio programma gebruikt wat de balance heeft veranderd?

Ik heb twee winamps geinstalleerd. Soms zet ik de balance van winamp1 op left. Als ik winamp2 dan gebruikt (winamp1 inmiddels afgesloten) kan ik met geen mogelijkheid geluid op beide boxen krijgen ook al staat de balance in winamp2 goed. Pas al ik de balance in winamp1 goed zet werkt het weer.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
aan je verhaal te horen zijn de draadjes van je linker box naar je geluidkaart niet goed.

je zegt dat je boxen vervangen heb, maar hoe heb je dit gedaan?
heb je een bay of audio ingang voorin je computer?

die kan ook gewoon kapot zijn

het lijkt me geen driver probleem
probeer ook eens om een koptelefoon aan te sluiten rechtstreeks op je geluidskaart, en kijken of je het dan nog heb

[ Voor 33% gewijzigd door BasieP op 18-08-2004 17:35 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Bernaar
Ok, dank voor jullie snelle reacties;

Het wordt een beetje een vreemd verhaal:

Koptelefoon met Windows Media Player: Alleen geluid uit de linker box
Koptelefoon met Realplayer en BSPlayer: Beide boxen werken

Gewone boxen Windows Media Player: Alleen geluid uit de linker box
Gewone boxen Realplayer en BSPlayer: Alleen geluid uit de linker box

Ik heb een gewone (oude) geluidskaart in mijn moederbord zitten.

• Bernaar
BasieP schreef op 18 augustus 2004 @ 17:34:
aan je verhaal te horen zijn de draadjes van je linker box naar je geluidkaart niet goed.
Dit denk ik niet omdat ik 2 keer een andere audio-kabel heb gebruikt (dat bij het andere setje boxen hoort).

• Bernaar
Inmiddels WMP opnieuw geinstalleerd, heeft geen effect gehad. Realplayer, Quicktime er ook af gegooid. Driver van mijn geluidskaart geinstalleerd.

Afspelen met WMP: slechts uit 1 box geluid.
Afspelen met BSPlayer: Geen geluid meer.

Zou het te maken hebben met welke mixer device hij pakt om te spelen?

Verwijderd

Bernaar schreef op 18 augustus 2004 @ 17:25:
Ik heb sinds een paar weken het probleem dat mijn geluid alleen nog maar uit mijn linker box komt. Ik dacht dat mijn hoofdbox stuk was dus heb ik een ander setje boxen aangesloten maar die hadden hetzelfde probleem.

Ik heb al bij Volume Control gekeken of de balance verkeerd staat, maar die staat goed. Sterker nog, als ik de balance naar rechts zet dan doen geen van beide boxen het meer.

Is dit een driver probleem of heb is er misschien ergens ingesteld dat ik alleen nog mono geluid wil? (Dan zouden beide boxen alsnog moeten werken lijkt me). Of staat toch ergens de balance fout? Wie o wie kan me helpen?!
GEBRUIKJE SOMS EEN HOOFD TELEFOON MET EEN VERLOOP STEKKERTJE IN HET GROENE KANAAL DAT WAS HET BIJ MIJ NAAR EEN HOOP GEZOEK _/-\o_

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 20:39:
[...]

GEBRUIKJE SOMS EEN HOOFD TELEFOON MET EEN VERLOOP STEKKERTJE IN HET GROENE KANAAL DAT WAS HET BIJ MIJ NAAR EEN HOOP GEZOEK _/-\o_
was dat nou waard om in hoofdletters te doen?
we kunnen hier (misschien in tegenstelling tot andere fora) wel normaal lezen hoor ;)

ontopic:
als jij zeker weet dat alle stekkertjes er tijdens jouw test _GOED_ ingezeten hebben, dan denk ik dat er iets mis is met je geluidskaart.
het kan een driver zijn, maar dit denk ik niet, omdat drivers niet zomaar iets met je balans doen.
je zou kunnen proberen deze compleet te uninstallen (opnieuw opstarten, en zorgen dat je dus echt geen geluid meer heb) en dan opnieuw te installeren.

verder kan het ook een combinatie zijn van settings.
dan de vraag: welke geluidskaart heb je?
5.1 ofzo? verkeerde stekkertje? wat heb je veranderd sinds die weken?
speciale software geinstalleerd? iemand aan je boxen/stekkertjes gezeten?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Bernaar
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 20:39:
[...]

Toen ik mijn oordopjes ging testen gebruikte ik inderdaad het groene audio kanaal. En dat werkte zoals al eerder omschreven.

• Bernaar
BasieP schreef op 18 augustus 2004 @ 20:44:
[...]

ontopic:
als jij zeker weet dat alle stekkertjes er tijdens jouw test _GOED_ ingezeten hebben, dan denk ik dat er iets mis is met je geluidskaart.
het kan een driver zijn, maar dit denk ik niet, omdat drivers niet zomaar iets met je balans doen.
je zou kunnen proberen deze compleet te uninstallen (opnieuw opstarten, en zorgen dat je dus echt geen geluid meer heb) en dan opnieuw te installeren.

verder kan het ook een combinatie zijn van settings.
dan de vraag: welke geluidskaart heb je?
5.1 ofzo? verkeerde stekkertje? wat heb je veranderd sinds die weken?
speciale software geinstalleerd? iemand aan je boxen/stekkertjes gezeten?
Even reageren in chronologische volgorde:

Als het aan de geluidskaart ligt, waarom doet hij het dan wel goed (stereo dus) met mijn oordopjes als ik het afspeel met BS-player en Realplayer?

Ik heb al mijn geluids devices geunistalleerd, vervolgs XP standaard drivers laten installeren. Resultaat: nog steeds 1 box geluid. Vervolgens zoals ik hierboven postte de "officiele" drivers (uit 2001 oid) geinstalleerd. Had ook geen effect.

Ik heb twee audio devices in mijn computer namelijk:

- C-Media CMI8738/C3DX Audio Device
- Creative SB PCI128 (Ensoniq ES1371) Sound Card

Niemand heeft verder aan de boxen gezeten. En software geinstalleerd, tja, dat wel zoals de verschillende spelers die ik al eerder noemde en VMDsound, maar die zijn er inmiddels al af (behalve BSPlayer).

• Bernaar
Bernaar schreef op 18 augustus 2004 @ 20:37:
Inmiddels WMP opnieuw geinstalleerd, heeft geen effect gehad. Realplayer, Quicktime er ook af gegooid. Driver van mijn geluidskaart geinstalleerd.

Afspelen met WMP: slechts uit 1 box geluid.
Afspelen met BSPlayer: Geen geluid meer.

Zou het te maken hebben met welke mixer device hij pakt om te spelen?
Ok, het geklooi met geen geluid meer lag gewoon aan de twee geluid devices die ik had. Beetje logisch natuurlijk.

Maar dat bewijst wel weer dat het niet de hardware is, aangezien zowel mijn moederbord geluidschip als mijn soundblaster beide maar uit 1 box geluid geven.

Arghhhh!!! 8)7

• Bernaar
Beide geluids-devices geven dus maar geluid uit 1 box. Zowel met BSPlayer als met WMP...

Ik heb wel iets met dxdiag veranderd kan ik me herinneren (hardware acceleration) en ik heb de nieuwste Divx geinstalleerd, maar ik had dit probleem bijna zeker daarvoor ook al...

• Bernaar
Even een nieuwe update:

Ik heb de computer opnieuw geformateerd, resultaat met een schone windows install:

Nog steeds alleen geluid uit 1 box.

Het ligt dus zeker aan de hardware lijkt me? Het vreemde vind ik dan, dat ik dus twee geluids devices heb. Een geluidskaart en een onboard geluids device. Bij beide geeft hij maar geluid uit 1 box!

• Bernaar
Ok, ik hoop dat iemand me verder kan helpen want ik zit redelijk vast en denk een conclusie te kunnen trekken. Wil ik van jullie weten of deze conclusie kan kloppen:

Ik heb dus een hele tijd gedaan met geluid uit 1 box.

Vervolgens kwam er afgelopen week een dag dat het geluid helemaal niet meer werkte. Ik poerde wat met het stekkertje, ging naar de properties van mijn mixer device, klikte op OK en vervolgens had ik weer geluid uit 1 box.

Nu is het geluid dus weer helemaal weg. Als ik bij mijn volume control kijk zie ik naast het schuifje van volume control helemaal geen ruimte voor die groene blokjes (die normaal reageren bij het spelen van geluid). Er zit dus blijkbaar iets niet goed.

Feit is dat het spontaan gebeurd is, ik had namelijk gister nog geluid aan 1 box en vandaag geen geluid meer. Het rare feit is echter dat mijn 2e geluidsdevice ook geen geluid meer geeft.

Is het juist om te concluderen dat er iets op het moederbord stuk is dat het geluid regelt?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen van ik ben verdraaid nieuwsgierig wat nou de oorzaak is!

Verwijderd

Het lijkt erop dat de bus waar de jackplug in stopt geen goed contact maakt. Dus controleer even of er een pinnetje niet goed is gesoldeerd.

• Bernaar
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 19:36:
Het lijkt erop dat de bus waar de jackplug in stopt geen goed contact maakt. Dus controleer even of er een pinnetje niet goed is gesoldeerd.
Ik ben niet zo heel elektrotechniekerig dus ik weet niet precies welk pinnetje ik moet hebben. Het contactje waar het stekkertje in gaat is iig rond en zit dan op de geluidskaart in een soort vierkant omhulsel.

Update: Nu ik er een koptelefoon in stop werkt het wel weer aan beide doppen. Arghhh hoe kan dit?!

• Bernaar
Schopperdeplop!

Verwijderd

Als je nou eens begint met naar het bios gaan en daar dan ff je onboard kaart uitzet? Dan sluit je iig een conflict tussen beide geluidschips uit.
Pagina: 1