Toon posts:

[freeBSD] can't switch to su

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goedemiddag,

tijdens de installatie van freebsd 5.2.1 heb ik direct een gebruiker aangemaakt en deze lid gemaakt van de wheel group. Vervolgens een root passwoord opgegeven en een reboot gedaan. Een van de harde schijven waarop ik een /usr partitie wilde maken liet de installatie crashen via een signal 11 error. Dit bleek te liggen aan dma. Vandaar dat ik een kleine 4 gig schijf erin heb geplaatst en hierop bsd geinstaleerd heb met in het achterhoofd de gedachte om de /usr directory te verplaatsen naar een partitie op de (grootere) schijf welke bovengenoemde problemen gaf.

Na het verplaatsen heb ik geboot waarna freebsd perfect leek te werken.

Met de aangemaakte gebruiker kan zonder problemen ingelogd worden. Helaas kan deze niet via su naar het root account switchen. De gebruiker is lid van de eigen groep, de wheel groep en de operator groep. Het switchen naar het root account gaat zowel via ssh als op de pc zelf niet terwijl in het inloggen met root op de pc wel werkt.

Ik heb de gebruiker al verwijded en opnieuw aangemaakt. Verder heb ik het account met:
code:
1
pw groupmod <user> -G wheel,operator

al geprobeerd aan te passen. Overgens krijg ik wel de kans om het root passwoord in te typen. Verder kan de gebruiker ook de pc niet afsluiten ondanks dat deze in de operator groep zit. Het lijkt dus dat de rechten van de gebruiker welke verleend moeten worden niet verleend worden.

Aangezien ik dit probleem niet eerder heb gehad en via google alleen mensen vind welke su proberen met gebruikers welke niet lid zijn van wheel groep heb ik nog geen oplossing voor dit probleem. Ik vermoed dat het probleem ligt door het verplaatsten van de /usr directory. Maar wat daar fout bij gegaan kan zijn weet ik helaas niet.

Hopelijk kan iemand mij een schop in de richting geven. Alvast bedankt voor evt moeite.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:57
Wat is de exacte foutmelding? Wat vermelden de logs (o zo belangrijk). Waarschijnlijk vind je daar je antwoord in.

Verder zou ik even kijken naar je PAM config (/etc/pam.d/su gok ik)

Verwijderd

Topicstarter
Actie:
code:
1
2
3
4
> su
Password:
su: Sorry
>

In het logboek (/var/log/message):
code:
1
2
...
Aug 18 12:37:07 home su: BAD SU <user> to root on /dev/ttyp0

In userlog (/var/log/userlog) staat welke accounts zijn aangemaakt, veranderd & verwijderd.

In /etc/pam.d/su:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#
# $FreeBSD: src/etc/pam.d/su,v 1.16 2003/07/09 18:40:49 des Exp $
#
# PAM configuration for the "su" service
#

# auth
auth            sufficient      pam_rootok.so           no_warn
auth            sufficient      pam_self.so             no_warn
auth            requisite       pam_group.so            no_warn group=wheel root_only fail_safe
auth            include         system

# account
account         include         system

# session
session         required        pam_permit.so

Ik heb nooit in deze files gebrowsed maar zo op het oog zijn deze wel goed.

Verwijderd

Paste de inhoud van /etc/group eens. Staat je gebruiker daar in de wheel groep?

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Als het door het copieren van /usr is gekomen, heb je misschien, heel misschien, de bitjes van het su commando om zeep geholpen, het switch-user bitje moet namelijk wel aan staan in su:
code:
1
2
dilithium# ls -l `which su`
-r-sr-xr-x  1 root  wheel  11592 May 25 23:30 /usr/bin/su

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Om te controleren dat de user idd in de wheel group zit.
Kun je het id commando gebruiken.
Dit is die van mij:
code:
1
2
> id
uid=1001(kwm) gid=1001(kwm) groups=1001(kwm), 0(wheel)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Verwijderd

Topicstarter
Broer schreef op 18 augustus 2004 @ 17:22:
Als het door het copieren van /usr is gekomen, heb je misschien, heel misschien, de bitjes van het su commando om zeep geholpen, het switch-user bitje moet namelijk wel aan staan in su:
code:
1
2
dilithium# ls -l `which su`
-r-sr-xr-x  1 root  wheel  11592 May 25 23:30 /usr/bin/su
bedankt!!! dit was inderdaad de oorzaak.
Nu nog uitzoeken hoe ik alle permissies goed moet zetten zonder herinstal.
Pagina: 1