[Mandrake 10] Bootloader verkloot MBR

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hey tweakers,
ik heb een eigenaardig probleem.
Ondertussen ben ik al aardig wat Linux-en verder maar dit is wel erg irritant en hebik nog nooit meegemaakt .
Search op google hielp ook niet.

Het Probleem

Ik heb zojuist eensuc6volle installatie Mandrake 10 achter rug en heb hierbij volledig automagisch grub laten installeren . Ditheb ik gedaan op de MBR van schijf . Voordien deed ik dit ook altijd met LiLo . Zo heb ik thuis ook slackware naast XP draaien .
Nu echter doet Lilo irritant . Hij maakte bij installatie 3 maal Mandrake aan (o.a. 267.3 als bootoptie ? :S ) en detecteerde ook suc6vol windows XP.
Deze windows werkte tot kort voor installatie van linux naarbehoren . Echter , als ik met grub deze optie kies , blijft het geheel hangen . De partitie wil windows niet laden ? Hij blijft hangen met een knipperende cursor in de linker bovenhoek.

Ook op de normale F8 reageert hij niet.
De mandrake partitie kom ik zonder moeite in en ook mandrake draait als een zonnetje.

Kan het zijn dat LiLo mijn windows verkeert interpeteert ?
Zoja ... hoe los ik dit op ?

Bootdiskettes'maken heeft geen zin ,er zit geen floppydrive in de problemenbak.
De Windows XP cd is momenteel niet voorhanden.

Heeft iemand een suggestie ?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:28

Flydude

Mighty pirate

Laat me raden: je krijgt een foutmelding a la:

filesystem unrecognized 00x7 (of iets dat daar op lijkt...)?

Dan is nl. je XP-partitie groter dan 1024 cylinders en staat je harddisk niet in LBA-mode. Even aanzetten in je bios en het probleem zou verholpen moeten zijn.

Volgens de Suse-makers ligt dit aan Parted, het tooltje dat gebruikt wordt om je partitities aan te maken en te resizen. Check google voor meer info.

En als je geen of een andere foutmelding krijgt, dan willen we die graag weten, dat helpt met het oplossen van het probleem 8)

Nog even zeuren: succes schrijf je met een ces, niet met een 6....

I am rubber, you are glue

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Flydude schreef op 18 augustus 2004 @ 16:22:
Laat me raden: je krijgt een foutmelding a la:

filesystem unrecognized 00x7 (of iets dat daar op lijkt...)?

Dan is nl. je XP-partitie groter dan 1024 cylinders en staat je harddisk niet in LBA-mode. Even aanzetten in je bios en het probleem zou verholpen moeten zijn.

Volgens de Suse-makers ligt dit aan Parted, het tooltje dat gebruikt wordt om je partitities aan te maken en te resizen. Check google voor meer info.

En als je geen of een andere foutmelding krijgt, dan willen we die graag weten, dat helpt met het oplossen van het probleem 8)

Nog even zeuren: succes schrijf je met een ces, niet met een 6....
edit:

Woohoo ... de HDD in LBA mode zetten heeft geholpen .

Hij stond op auto maar dat betekende dus geen LBA. Hopelijk werkt nu mandrak nog . Deze topic mag iig dicht ... Flydude is mijn held vandaag !

Dat is is het irritante juist . Er verschijnt geen foutmelding . Verder dan een knipperende cursos komt het niet .
Ik heb ook geen Suse maar mandrake . En ik ben met zoveel mensen aan het MSN-en dat je vanzelf de taal overneemt :P

Ook na 10 minuten wachten geen reactie .

Ik ga kijken of de schijf in LBA-mode draait , maar eigenlijk verwacht ik niet anders .
Ook heb ik net een floppy-drive geinstalleerd (oudje ... werkt hopelijk nog ) en zal kijken wat een boot-disk doet .

[ Voor 9% gewijzigd door Khaine op 18-08-2004 16:33 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:28

Flydude

Mighty pirate

Ah....

Juist... Iets te snel gelezen. Maar dat maakt het er niet beter op: dit heb ik ook gehad. Bios op LBA en windows (2k) niet verder dan het eerste scherm. Ik heb maar windows opnieuw geïnstalleerd, want ik kon het admin-wachtwoord van windows niet meer herinneren.

Wat ik wel heb geprobeerd:

- opnieuw wegschrijven van de partititie-tabel;
- auto-repair van Win2k, maar die bleef hangen bij chkdsk

Wat ik wilde proberen:

Console-mode van windows repair (daar heb je je adminwachtwoord voor nodig) en dan het command fixboot geven. Dat schijnt te moeten werken, maar als gezegd, ik kwam de console niet meer in en was het toen zat.

[ Voor 0% gewijzigd door Flydude op 18-08-2004 16:34 . Reden: nahja... laat ook maar.... ]

I am rubber, you are glue

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
offtopic:
Zou je kunnen proberen om interpunctie op de juiste plaatsen te zetten? Als je je berichten even bekijkt voor je ze plaatst kun je zelf ook wel zien dat het een beetje onhandig leest op deze manier. Voor punten, komma's en haakjes sluiten hoort geen spatie, want daardoor gaan browsers zinnen op de verkeerde plaats afbreken. Na punten en komma's hoort wel een spatie, en die ontbreekt dan juist weer op verschillende plaatsen 8)7

Tussen woorden hoort uiteraard sowieso een spatie, en daar missen er ook nogal wat van.

Ik denk dat ik niet de enige ben die het nu zo lastig vind lezen dat ik niet de moeite ga nemen om het verhaal te ontcijferen. Kortom, wil je geholpen worden, neem dan tenminste de moeite om je vraag leesbaar te formuleren.