hallo, ik wil een elektronisch scorebord maken voor de plaatslijke VV. Hij komt op een hoek van het veld te staan. De stand moet vanaf de tegenoverliggende hoek te zien zijn. Elektronisch bediend (afstandbediening?). heeft iemand enige ervaring hiermee? of wil iemand mij hiermee helpen? ik hoor het graag. laterzzzzz
Verwijderd
ik wil best helpen. Het is niet bijzonder moeilijk. Je hebt alleen heel veel engoed fellen LEDS hebben. Verwacht niet dat het goedkoop is. De besturing is niet zo moeilijk iig. speeltijd erbij, stand thuis, stand uit
klaar.
klaar.
Met wat voor budget heb je hier te maken?
Daar kan je ontwerp veel van afhangen.
Daar kan je ontwerp veel van afhangen.
Verwijderd
en anders een stel gloeilampen als je alleen maar scores wil laten zien. dat is wat makkelijker aan te sturen. Maar voor hele namen van voetbal clubs is het weer wat minder handig..
waarom LED's? 'k vraag me af of een zootje halogeenlampjes niet beter zichtbaar zou zijn... plus dat je voor een letter/teken met een omvang van een meter (ofzo) een gigantische hoeveelheid led's moet hebben (plus 't klotewerk om ze allemaal aan te sluiten)Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 16:44:
ik wil best helpen. Het is niet bijzonder moeilijk. Je hebt alleen heel veel engoed fellen LEDS hebben. Verwacht niet dat het goedkoop is. De besturing is niet zo moeilijk iig. speeltijd erbij, stand thuis, stand uit
klaar.
@ Stacey: hoe groot had je 't bord eigenlijk gedacht... al berekend of bekeken hoe groot 't moet zijn om vanaf de overkant nog duidelijk leesbaar te zijn?
Verwijderd
Of neem een beamer en bedien die met een laptop. OK, genoeg
Gaaf idee, er zijn de laatste tijd een paar interessante topics geweest over IR en LEDS. ff zoeken....
Gaaf idee, er zijn de laatste tijd een paar interessante topics geweest over IR en LEDS. ff zoeken....
Allereerst zou ik even willen zeggen dat dit topic eigenlijk niet mag, want het moet pc related zijn. Maar om je toch op weg te helpen:
Je zult een te programmeren PIC moeten hebben, en de gulden-middenweg tussen leds en gloeilampen: fietslampjes. Die dingen kosten relatief niets, kun je met 10 hoog, 5 breed cijfers groot genoeg maken om het aan de andere kant van het veld te zien.
Het aansturen is het moeilijkst, eventueel via pc, maar daar zal wat programmeer werk aan te pas komen. Maar ik denk dat er vast wel een kitje van velleman beschikbaar is: moet je alleen zorgen dat je met flip-flops/transistors of eventueel een heleboel relais's van Led's omschakelt naar de fietslampjes.
Maar nogmaals het mag eigenlijk niet hier gevraagd worden. Op www.circuitsonline.nl maak je meer kans.
succes.
Je zult een te programmeren PIC moeten hebben, en de gulden-middenweg tussen leds en gloeilampen: fietslampjes. Die dingen kosten relatief niets, kun je met 10 hoog, 5 breed cijfers groot genoeg maken om het aan de andere kant van het veld te zien.
Het aansturen is het moeilijkst, eventueel via pc, maar daar zal wat programmeer werk aan te pas komen. Maar ik denk dat er vast wel een kitje van velleman beschikbaar is: moet je alleen zorgen dat je met flip-flops/transistors of eventueel een heleboel relais's van Led's omschakelt naar de fietslampjes.
Maar nogmaals het mag eigenlijk niet hier gevraagd worden. Op www.circuitsonline.nl maak je meer kans.
succes.
T60P Widescreen
@seesar: wat denk je dat die cijfers aan moet gaan sturen?? een houtworm??
(zie hem al zwoegen)
gloeilampen/halogeen lampen lijken mij het best zichtbaar
zorg ervoor dat ze fel branden en rood zijn (of l33t blauw
)
gloeilampen/halogeen lampen lijken mij het best zichtbaar
zorg ervoor dat ze fel branden en rood zijn (of l33t blauw
[ Voor 9% gewijzigd door WPN op 18-08-2004 21:22 ]
Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum
Voor die knoppen is nog wel een goed(koop) alternatief, een oud radiobestuurbaar autotje 
Met een paar diodes en transistoren kan je vooruit-achteruit links-rechts omzetten naar binaire signalen en die ergens aanhangen (pc ofzo) zo heb je dan eigelijk 4 knoppen via radio
Miss moet je de ontvangst wat opkrikken, maar als je de ontvangende antenne een stukkie groter maakt si je ontvangst al een stuk beter (alleen hopen dat er geen kinderen in de buurt zijn die zo'n ding ook hebben
)
Voor de scores kan je dnek ik het beste een paar kleine gloeilampen in de vorm van een 7 segment display doen met een stukkie dof (plexie)glas ervoor, kan je ook aansturen met een standaard 7 segment driver met wat relais
Met een paar diodes en transistoren kan je vooruit-achteruit links-rechts omzetten naar binaire signalen en die ergens aanhangen (pc ofzo) zo heb je dan eigelijk 4 knoppen via radio
Miss moet je de ontvangst wat opkrikken, maar als je de ontvangende antenne een stukkie groter maakt si je ontvangst al een stuk beter (alleen hopen dat er geen kinderen in de buurt zijn die zo'n ding ook hebben
Voor de scores kan je dnek ik het beste een paar kleine gloeilampen in de vorm van een 7 segment display doen met een stukkie dof (plexie)glas ervoor, kan je ook aansturen met een standaard 7 segment driver met wat relais
ik zou voor rode disco lampen gaan, aangezien iedere seconde een andere getal getoont moet worden is halogeen te traag (als je idd de tijd wil laten zien)
maar volgens mij is de TS (Stacey) niet echt geinsteresseerd, aangezien ze/hij sinds 16.44 niet 1x de moeite neemt om ff te kijken of er al gereageerd is
ik zeg op basis van Seesar's note: Niet PC related: Slotje...
maar volgens mij is de TS (Stacey) niet echt geinsteresseerd, aangezien ze/hij sinds 16.44 niet 1x de moeite neemt om ff te kijken of er al gereageerd is
. . . . . Youp.net . . . . .
Verwijderd
Waar slaat dat nou weer op? Misschien heeft ie wel geen ADSL/Kabel, dan ga je nije heel de dag online zitten kijken of er al iemand reageerd!ExploWare schreef op 18 augustus 2004 @ 21:47:
ik zou voor rode disco lampen gaan, aangezien iedere seconde een andere getal getoont moet worden is halogeen te traag (als je idd de tijd wil laten zien)
Hoezo niet pc related, als je het aanstuurt met een pc wel...
En pic's zijn tot op zekere hoogte ook computers
En pic's zijn tot op zekere hoogte ook computers
offtopic:
hij/zij heeft een chello mailadres, dus grote kans dat de TS geen inbel heeft, maar dat wil nog niet zeggen dat hij/zij regelmatig kijken, is ook pas nieuw @ GoT en weet miss nog niet dat hier echt zoveel mensen zitten die zo snel reageren.
Nu weer ontopic...
hij/zij heeft een chello mailadres, dus grote kans dat de TS geen inbel heeft, maar dat wil nog niet zeggen dat hij/zij regelmatig kijken, is ook pas nieuw @ GoT en weet miss nog niet dat hier echt zoveel mensen zitten die zo snel reageren.
Nu weer ontopic...
Verwijderd
met gloeilampen kun je niet scannen. Als je de score en een speeltijd klok wilt laten zien, gaat je dat veel te veel draadjes kosten en heb je teveel outputs nodig.
De aanstuur elektronica voor gloeilampjes is iets moeilijker, groter en gloeilampjes slijten eerder.
Je hebt gewoon een goeie uP nodig.
8051, AVR of PIC16F877 zullen voldoen.
Ik ga het gewoon voor mezelf eens bouwen, vind het wel interessant.
Heb zelf stage gelopen tijdens mijn HTS elektro bij een bedrijf die allerlei led display`s maakt. Was heel interessant.
Ik weet niet wat het budget is van de voetballclub, maar ik neem aan dat het beetje degelijk moet zijn. Het vertrouwen in een opgevoerde afstandbediening van een speelgoed auto is bij mij dan ook 0.
(denk ook niet dat het handig is als iemand op de tribune het ook door krijgt, dat de afstandsbediening van zijn zoon ook hierop werkt
)
De aanstuur elektronica voor gloeilampjes is iets moeilijker, groter en gloeilampjes slijten eerder.
Je hebt gewoon een goeie uP nodig.
8051, AVR of PIC16F877 zullen voldoen.
Ik ga het gewoon voor mezelf eens bouwen, vind het wel interessant.
Heb zelf stage gelopen tijdens mijn HTS elektro bij een bedrijf die allerlei led display`s maakt. Was heel interessant.
Ik weet niet wat het budget is van de voetballclub, maar ik neem aan dat het beetje degelijk moet zijn. Het vertrouwen in een opgevoerde afstandbediening van een speelgoed auto is bij mij dan ook 0.
(denk ook niet dat het handig is als iemand op de tribune het ook door krijgt, dat de afstandsbediening van zijn zoon ook hierop werkt
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 22:30 ]
ScannenVerwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 22:26:
met gloeilampen kun je niet scannen.
Das toch niet nodig, gewoon aan/uit met bistabiel relais op een digitale decoder @ printerpoort
Wat de hel maakt een paar extra draden uitAls je de score en een speeltijd klok wilt laten zien, gaat je dat veel te veel draadjes kosten en heb je teveel outputs nodig.
Aan de printerpoort kan je 48 vakken hangen zonder shuifrigisters enzo, simpele logica, genoeg voor 4 7cegment dingen (tenzij je hebt dat er meer dan 99 doelpunten per team kunne
En voor de klok mod je een wekker ofzo, opzich best nauwkeurig en zeer goedkoop, beetje logica en gloeilampen eraan.
Iets moelijker... je gebruikt gewoon relais... klaarDe aanstuur elektronica voor gloeilampjes is iets moeilijker, groter en gloeilampjes slijten eerder.
En gloeilampen geven lekker veel licht en zijn goedkoop
Klopt, maar alsof ir zo betrouwbaar is[...]
(denk ook niet dat het handig is als iemand op de tribune het ook door krijgt, dat de afstandsbediening van zijn zoon ook hierop werkt)
En anders kan je altijd nog zo'n rf setje halen bij conrad/velleman/etc voor een aantal euro...
Wat ik aangeef is goed realiseerbaar en flink goedkoop
Verwijderd
Ik denk dat je 10 relais nodig hebt per getal om zo een getal van 0 tot 9 te kunnen laten zien. Vanaf het relais voor het getal 0 maak je draden naar alle lampen/leds die nodig zijn om dit getal te maken, wel effe een diode op die draad anders gaan de andere lampen ook branden.
Nu kun je elk getal een eigen pic geven, die kost ook geen zak en je kunt ze met elkaar verbinden.
Wel leuk projectje om eens te maken.
Nu kun je elk getal een eigen pic geven, die kost ook geen zak en je kunt ze met elkaar verbinden.
Dat kan *IETS* makkelijkerVerwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 23:21:
Ik denk dat je 10 relais nodig hebt per getal om zo een getal van 0 tot 9 te kunnen laten zien. Vanaf het relais voor het getal 0 maak je draden naar alle lampen/leds die nodig zijn om dit getal te maken, wel effe een diode op die draad anders gaan de andere lampen ook branden.
Er zijn standaard BCD naar 7 segment ictjes MET ingebouwde latch (4511 http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4511BC.pdf), je pakt 1 pic en met 8 lijntjes kun je al zomaar 16 cijfers aansturen met een paar mosfetjes kun je er aan hangen wat je wilt.
[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 18-08-2004 23:29 ]
En dat is dan niet makkleijk in dit voorbeeldSine schreef op 18 augustus 2004 @ 23:27:
[...]
Dat kan *IETS* makkelijker( en minder lomp )
Er zijn standaard BCD naar 7 segment ictjes MET ingebouwde latch (4511 http://www.fairchildsemi.com/ds/CD/CD4511BC.pdf), je pakt 1 pic en met 8 lijntjes kun je al zomaar 16 cijfers aansturen met een paar mosfetjes kun je er aan hangen wat je wilt.
Als je 4 datalijnen hebt heb je 16 mogelijkheden, als je die gebruikt om 16 bistabiele relais aan te sturen (of flip/flop & mosfet oid) kan je meerdere 7 segments aansturen, dan bespaar je i/o lijnen
Anders heb je dus 2 printerpoorten nodig ofzo...
ik had het over 16 cijfers ... niet over 16 segmenten 16 * 7 = 112 segmenten
(en het woord RELAIS wil ik niet meer horen
... groot lomp duur en onbetrouwbaar)
(en het woord RELAIS wil ik niet meer horen
Verwijderd
SA007, relais is echt niet van de orde voor elk segment.
Zou je dan aan Leds niet goedkoper uit zijn denk je?
Iedereen zegt al snel relais relais!, maar voor vele euro`s goedkoper kun je 90% van de toepassingen schakelen met een transistor, tor of fet.
Mijn idee is een 8051 of een pic. 8 schuifregisters van 8 bits
dan heb je 64 bits ter beschikking, of wel 8 digits. 4 voor een klok, 2x 2 voor de score. De microcontroller stuurt de tijd en de score serieel uit x keer per seconde.
prachtig systeempje.
Doormiddel van een zend module kun je eenvoudig en betrouwbaar rs232 zenden van eventueel een simpel VB prggie of een toetsenbordje met een 2e microcontroller.
Ik ga er iig mee aan de slag, gewoon omdat ik het leuk vind. Misschien dat ik het resultaat wel post hier.
Iedereen zegt al snel relais relais!, maar voor vele euro`s goedkoper kun je 90% van de toepassingen schakelen met een transistor, tor of fet.
Mijn idee is een 8051 of een pic. 8 schuifregisters van 8 bits
dan heb je 64 bits ter beschikking, of wel 8 digits. 4 voor een klok, 2x 2 voor de score. De microcontroller stuurt de tijd en de score serieel uit x keer per seconde.
prachtig systeempje.
Doormiddel van een zend module kun je eenvoudig en betrouwbaar rs232 zenden van eventueel een simpel VB prggie of een toetsenbordje met een 2e microcontroller.
Ik ga er iig mee aan de slag, gewoon omdat ik het leuk vind. Misschien dat ik het resultaat wel post hier.
Een schuifregister vol schuiven kan natuurlijk ook ...
Je hebt tegenwoordig kan en klare led displays tot 10" ( da's groot !) die bestaan uit 8 leds per segment. de rode variant daarvan is met een stukje rood plexi voor het contrast ervoor perfect in daglicht leesbaar.
En je hebt hele mooie 433 MHz zendertjes (oa bij Conrad) die een serieel signaal kunnen overdragen, dan ben je daar ook el meteen klaar mee ...
Je hebt tegenwoordig kan en klare led displays tot 10" ( da's groot !) die bestaan uit 8 leds per segment. de rode variant daarvan is met een stukje rood plexi voor het contrast ervoor perfect in daglicht leesbaar.
En je hebt hele mooie 433 MHz zendertjes (oa bij Conrad) die een serieel signaal kunnen overdragen, dan ben je daar ook el meteen klaar mee ...
Verwijderd
juist 
Ik vraag me alleen af waar de topic starter is gebleven.
Zou tie de hoop al opgegeven hebben?
Ows, verkeerd gelezen, wel interessant datSine schreef op 18 augustus 2004 @ 23:58:
ik had het over 16 cijfers ... niet over 16 segmenten 16 * 7 = 112 segmenten
(en het woord RELAIS wil ik niet meer horen... groot lomp duur en onbetrouwbaar)
---------------------------
Je kan ook mosfets/etc pakken (als het maar bistabiel gaat, met aan/uit plus zegmaar)Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 01:20:
SA007, relais is echt niet van de orde voor elk segment.
Het probleem is dat leds niet zoveel licht geven en high power leds zijn duur....
Klopt, maar relais kunnen lekker veel trekken, makkelijk aan te sturen, en zijn makkelijk 2e hands aan te komen (erges relaiskast vandaan visse ofzo)Iedereen zegt al snel relais relais!, maar voor vele euro`s goedkoper kun je 90% van de toepassingen schakelen met een transistor, tor of fet.
Ook een heel goed planMijn idee is een 8051 of een pic. 8 schuifregisters van 8 bits
prachtig systeempje.
Wou jij de scheids een laptop gevenDoormiddel van een zend module kun je eenvoudig en betrouwbaar rs232 zenden van eventueel een simpel VB prggie of een toetsenbordje met een 2e microcontroller.
Ik denk dat rs232 zenden wel kan, maar niet de beste oplossing is, denk dat je beter een soort codeding net zoals van van die garagedeuropeneners die je bij conrand enzo ook kan krijgen.
Ik ga er iig mee aan de slag, gewoon omdat ik het leuk vind. Misschien dat ik het resultaat wel post hier.[/quote]
Suc6
--------------------------
Good questionVerwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 10:20:
juist
Verwijderd
Hij is net nieuw op GoT dus is dit topic waarschijnlijk vergeten... hopen dat ie er ooit nog aan denktVerwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 10:20:
juist
Verwijderd
Om het aan een laptop te knopen kan je een stapeltje K8000 nemen van velleman. 16 digitale outputs, met goede software starter kit. Nog een stapel van die IO poort chips kan je tot 128 outputs besturen met wat simpele software. Als er BCD convertors gebruikt worden heb je aan 3 poorten per 7-segmets genoeg + 1 poortje voor de dubbele punt in de tijd. Totaal 25 outputs nodig in deze extreem simpele opzet. Als je geen BCD gebruikt is het 57 poorten. Kan je doen wat je wilt!
Kosten voor interface: k8000 is 110 euro + 6 losse I/O ic''s a 6 euro t stuk totaal zo''n 150 euro. Dan nog je vermogensturing (fet / relais / wat dan ook), voeding en lampjes / LED''s.
Het zal mij verbazen als het onder de 500 euro komt op deze manier, dus kan je misschien beter op zoek naar van die cyferborden die altijd gebruikt worden. Die werken met een spoeltje + magneetje en kan je dus gelijk op de interface zetten. Kost het 150 voor je interface + je borden.....
Kosten voor interface: k8000 is 110 euro + 6 losse I/O ic''s a 6 euro t stuk totaal zo''n 150 euro. Dan nog je vermogensturing (fet / relais / wat dan ook), voeding en lampjes / LED''s.
Het zal mij verbazen als het onder de 500 euro komt op deze manier, dus kan je misschien beter op zoek naar van die cyferborden die altijd gebruikt worden. Die werken met een spoeltje + magneetje en kan je dus gelijk op de interface zetten. Kost het 150 voor je interface + je borden.....
150 euroVerwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 01:18:
Om het aan een laptop te knopen kan je een stapeltje K8000 nemen van velleman. 16 digitale outputs, met goede software starter kit. Nog een stapel van die IO poort chips kan je tot 128 outputs besturen met wat simpele software. Als er BCD convertors gebruikt worden heb je aan 3 poorten per 7-segmets genoeg + 1 poortje voor de dubbele punt in de tijd. Totaal 25 outputs nodig in deze extreem simpele opzet. Als je geen BCD gebruikt is het 57 poorten. Kan je doen wat je wilt!
Dan kan je beter:
Pak P1 ofzo, duw nog wat extra printerpoortkaarten in (isa, makkelijk aan te komen, kosten niks)
en pak een paar bcd-7segment ic's, die kan je direct aan die printerpoorten hangen
En dan wat van die grote 7 segment schermen maken met gloeilampen (want die grote led 7 segment dingen zijn tering duur) en dan aansturen met een paar mosfets ofzo (omdat die bcd-7segment niet dat grote scherm zomaar kunnen trekken).
Dan ben je klaar voor +/- 75 euro, inclusief pc enzo....
nou bij zijn profiel staat dat ie al 5 topics geopend heeft.Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 23:41:
[...]
Hij is net nieuw op GoT dus is dit topic waarschijnlijk vergeten... hopen dat ie er ooit nog aan denkt
Laatste bezoek 19-08-2004 17:34
wel kijken op got maar niet even in je eigen topic replyen. Foei
do offence
Jongens allemaal bedankt voor de reacties. Ik snap dat een aantal van jullie het niet leuk vinden dat ik zelf niet reageer maar het is onmacht. ik woon op een boerderij en dan moet je soms te pas en te onpas aan het werk. als het tussen de buien door droog is dan moet ik weer aan de gang. misschien had ik dit topic beter op een ander tijdstip kunnen openen... nou ja, ik heb het allemaal door gelezen, ik denk dat ik ga voor de gloeilampen/discolampen 7 segment. Ik wil alleen de score tonen. tijd word me wat te ingewikkeld... shit, word net weer geroepen. moet weer aan de slag.
zoals je ziet denken wij alvast met/voor je mee, en zo heb je ook gezien dat je mensen op ideeen brengt
je kan het op op verschillende manieren doen, bijv. vanaf de afstandsbediening (laptop ofzo) ieder segment aan en uit zetten per score, of een microcontroller aan de cijfers bouwen zodat je via de afstandsbediening alleen een cijfercode stuurt, dat hij berekend welke segmenten aan moet staan
als je op je scorebord wilt kunnen tellen tot 19 heb je 1*2 + 7*2 = 16 kanalen nodig
als je 2* tot 29 wilt gaan heb je voldoende aan 3*2 + 7*2 = 20 kanalen
als je 2* tot 99 wilt kunnen tellen heb je dus 28 schakelkanalen nodig
_
|_|
|_|
ik ben benieuwd hoe je het gaat proberen, enneh: succes op de farm...
Kennen jullie die scoreborden die ze veelal in de zaal gebruiken. volleybal t/m tafeltennis. nou die zijn me te moeilijk maar op zo'n bord (heb er wel eens mee gewerkt) word wordt ieder segment met een draaiknop gestuurd. draai je hem op 1, staat er een 1 draai je hem op 7, staat er een 7. iemand enig idee hoe zo'n schakeling werkt? dan is het alleen maar een kwestie van kabels leggen. veel kabel. heel veel kabel.... Gegroet
Dat is erg simpel en gemaakt in een kwartiertje, wat ik (en iedereen hier met me denk ik) bedoelde dat je een computer oid gebruikt om de score te verzetten en dan met een paar knopjes voor omhoog/omlaag en reset ofzo op een afstandsbediening te hangen.
Wat jij bedoeld (denk ik) is een niet draadloze afstandbediening met een draaiknop die dan voor elk cijfer een knop hebt.
Behalve dat de knoppen en kabel erg duur worden is het ook onhandiger in gebruik en is het waarschijnijk een beter plan om het met een paar knopjes en wat ic's (of chips in spraaktaal) te doen, draadloos word wat duurder, maar het is handiger dan bedraad.
het kan zonder computer of microcontroller, maar dit word veel complexer dan gewoon met een computer (al is het maar een hele oude) aan te sturen of met een microcontroller, al is dit denk ik iets te hoog gegrepen voor als je je nog nooit in dat soort dingen verdiept hebt.
Wat jij bedoeld (denk ik) is een niet draadloze afstandbediening met een draaiknop die dan voor elk cijfer een knop hebt.
Behalve dat de knoppen en kabel erg duur worden is het ook onhandiger in gebruik en is het waarschijnijk een beter plan om het met een paar knopjes en wat ic's (of chips in spraaktaal) te doen, draadloos word wat duurder, maar het is handiger dan bedraad.
het kan zonder computer of microcontroller, maar dit word veel complexer dan gewoon met een computer (al is het maar een hele oude) aan te sturen of met een microcontroller, al is dit denk ik iets te hoog gegrepen voor als je je nog nooit in dat soort dingen verdiept hebt.
lijkt me wel wat maar dan moet ik eerst heel veel dingen gaan leren. ik zou niet weten waar ik moet beginnen. word overspoeld met ideeen. prima hoor! maar ik zie het ff niet meer. die met die knoppen is dus geen optie. wil dan idd wel met oude pc. heb er hier wel 1 liggen... hoe nu te beginnen?
Als je de draaiknoppen BCD codeerd en je dat met een 4511 in het bord decodeerd heb je aan 4 draden per cijfer genoeg, als je het dan ook nog eens muxed / latched kom je met 6 draden voor alle cijfers toe
Pagina: 1