Win XP herkent mijn HD 160 GB niet

Pagina: 1
Acties:

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 09:58

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Ik moet een computer herstellen... Oude data backuppen op de betreffende schijf en daarna even opnieuw windows erop zetten.

Ik heb in deze computer een Maxtor 160 GB (diamondMax plus 9) gezet. In de BIOS wordt keurig netjes een 162,nogwat HD herkent. Windows heeft ook automatisch een driver geinstalleerd en ik dacht gaan met die banaan.

Helaas werkt het dus niet. De HD kan ik niet terugvinden in de verkenner en in Disk Management zie ik dat hij onleesbaar is en 'dynamic' is.

Weet iemand hoe ik deze HD weer leesbaar kan maken zonder hem te formateren? Ik heb hier namelijk nog wat onmisbare programma's opstaan, dus het is van essentieel belang dat de HD blijft zoals ie is.

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
als 2e in een draaiende bak hangen en data saven 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ascona op 18-08-2004 14:53 ]

Verwijderd

Mogelijk moet de 48-bit Logical Block Addressing (LBA) worden aangezet in de registry van XP.

Zie hiervoor: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;303013

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Partition Magic of DriveImage kunnen zulke dingen wel eens verhelpen

Ik had laatst ongeveeer hetzelfde, toen moest ik hem "active" dmv DriveImage

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Lijkt me dat je door het bijzetten van die schijf je partitietabel om zeep hebt geholpen, dit valt wel te herstellen zoals hierboven aangegeven (althans dat dacht ik ;) )

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 09:58

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Ik heb via de link van verre pierre uitgevonden dat het komt omdat de HD geformatteerd is met een computer die SP 1 gebruikt. Deze computer heeft dat niet en eigenlijk wil ik dat ook niet installeren, want ik ga hem straks toch formatteren. Drive Image of Partition Magic zijn programma's die ik hier niet heb. Zijn er nog andere oplossing? Een reg change kan data corruptie veroorzaken...

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Verwijderd

kan je hem ook niet importeren in disk management? ondanks dat ie hem niet kan lezen...

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:16
How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP

[..]

Note: Windows XP does not support 48-bit LBA support unless you are running Windows XP SP1. If you want to use 48-bit LBA support, you must apply Windows XP SP1 or later.

[...]

For the original release version of Windows XP Home Edition or of Windows XP Professional, you can enable 48-bit LBA for testing purposes. To do this, set the EnableBigLba registry value to 1 in the following registry subkey:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\

[...]

offtopic:
Argh, wat is T.net weer fucking traag...

ok, en daardoor loop ik ook enorm achter

[ Voor 4% gewijzigd door OnTracK op 18-08-2004 15:23 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Rexomnium schreef op 18 augustus 2004 @ 15:04:
Ik heb via de link van verre pierre uitgevonden dat het komt omdat de HD geformatteerd is met een computer die SP 1 gebruikt. Deze computer heeft dat niet en eigenlijk wil ik dat ook niet installeren, want ik ga hem straks toch formatteren. Drive Image of Partition Magic zijn programma's die ik hier niet heb. Zijn er nog andere oplossing? Een reg change kan data corruptie veroorzaken...
is toch 10 minuten werk om even SP1 te installeren?

Verwijderd

óf SP1 installeren, óf balen. Je mag zelf kiezen maar ik dénk dat het niet zo'n lastige keuze wordt.

Verwijderd

windows xp home herkend geen dynamische schijven.
alleen pro kan dit voor je doen

Verwijderd

Als de service Logical Disk Manager ge-disabled is dan kan xp pro het ook niet.

Verwijderd

Moet je hem niet eerst in Windows intialiseren of hoe dat ook mag heten.

In disk management en dan rechtermuisknop op die harde schijf ---> intialiseren.

Misschien dat dit dan werkt.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 23:15
Stel jezelf eerst even de vraag:
-Was de disk in de vorige pc geconfigureerd als dynamic disk?
-Stond er XP Pro op de pc waar de disk eerst in zat??
-Staat er XP Pro of Home op die pc zonder sp1?

Verder gaf je al aan dan sp1 daar wel op staat. Sp1 ondersteund dus standaard 48bit LBA addressing. Dit is nodig om jou 160Gb schijf te kunnen lezen. Je moet dus 48bit LBA aanzetten op de pc zonder sp1 of je installeerd er sp1 op.

In een paar post terug zei iemand dat XP Home geen dynamic disk ondersteund. Dit zou ik zo niet weten maar het is wel een punt om te controleren. Anders kun je de disk alsnog niet benaderen.
Wanneer je trouwens een dynamic disk overzet naar een ander pc, moet je em eerst importeren via disk manager (import foreign disk). Anders zie je hem die met de verkenner. Dit is een process wat je handmatig moet uitvoeren.
Pagina: 1