Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LCD aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De zoek functie is vandaag niet echt behulpzaam. En in de Fac kan ik het niet vinden. Na veel google en andere dingen kom ik er echt niet uit.

Ik wil graag deze http://users.telenet.be/souvereyns/240128.pdf lcd aansluiten op de LPT poort. Maar de 20 pinnetjes naar de 25 laten lopen (plus nog wat weerstandjes etc.) is niet echt 1 op 1.

Afbeeldingslocatie: http://www.baaf.nl/lcd/240x128_LCD.gif

Het gaat dan voornamelijk om die 20 pinnetjes dus, kan iemand mij helpen om dat wat meer te vertalen naar zoiets bijvoorbeeld?

edit:
(LET OP dit is dus een schema voor een andere LCD, hier heb ik niets aan, maar hij is wel duidelijk. Ik zou graag zoiets hebben voor die 20 pins die ik heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.baaf.nl/lcd/wiring_CFAG12864BTMIV.gif
PS plaatje is klikbaar om het wel duidelijk te kunnen zien.

Ik doe dit voor het eerst...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 14:54 ]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Ik denk dat de missing link voor jou is dat je in dit plaatje het massavlak gesymboliseert ziet als ehh, dat teken dus. De laatste 6 pins van LPT zie je allemaal naar zo'n teken lopen (ter hoogte van het woord LPT). Overal waar je dat teken ziet, is met elkaar verbonden. Dan kan je het neem ik aan wel afmaken?

Edit: Aan de parallelle poortkant 10-13 en 15 niet aansluiten. R3 is je potmeter (het geval waar je aan kan draaien) en de (meestal) middelste pin hang je aan pin 3 van de LCD-module. Pin 1, 19 en R2 hangen allemaal aan hetzelfde punt, en daar sluit je de + van je spanningsbron op aan, alles waar GND of zo'n teken bij staat sluit je aan op de - van je spanningsbron.

[ Voor 39% gewijzigd door rollebol op 18-08-2004 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat ik het niet goed uitgelegd heb, maar dat mooie vierkante plaatje snap ik wel, alleen is dat van een andere LCD (zie benaming van de pinnetjes) Ik wil er een voor die 20 pins die ik heb. Wat is bijvoorbeeld een BL+ en een BL- of FS ??? In de manual (die pdf link) staat dat die voor de backlight zijn, maar dan weet ik nog niet waar ik die mee moet verbinden.

edit:
Dit is misschien wel erg handig dan bedenk ik me nu

Afbeeldingslocatie: http://www.baaf.nl/lcd/pin_uitleg.gif

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 15:01 ]

Verwijderd

Lees de datasheet goed door....

EDIT: Ja bijv die plaatje jah:P

EDIT2: tbh, ik heb nooit een lcd aangesloten, maar je moet er rustig naar kijken, pak een diagram van de paralelle poort erbij, je ziet meteen wat de datalines zijn, wat de ground is enz. Ik zou dan beginnen met de voeding, wat moet aan de plus, wat moet aan de min, dan de D-lines, dan kijken naar de flag-aansluitingen (bijv die FS die optioneel aan de plus of aan de min moet hangen)

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 15:04:
Lees de datasheet goed door....
Hmm, ik ben dus niet een die hard electro man, maar, als ik die manual lees lees ik een hoop uitleg over de werking van dat ding en dan komen die plaatjes (zoals hierboven) met uitleg wat welk pinnetje is. Dat is natuurlijk mooi, maar ik zie een aantal pinnetjes die ik niet bij andere LCD schema's tegenkom. Ik kan ook wel verzinnen dat GND in alle gevallen gewoon hetzelfde blijft, of dat nu pin 1 of 5 is om maar wat te noemen. Maar als ik me dan afvraag waar het onbekende pinnetje aan verbonden moet worden, verschijnen er in de manual alleen maar plaatjes van chips die op de LCD zitten.
Jij ziet vast wat anders, maar ik zie het niet... :|

Maar dat van die LPT poot bekijken is inderdaad wel een goed idee... (ben weer aan de zoek)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na wat gepuzzel kom ik tot de conclusie dat ik nu wel weet waar een hoop pinnetjes moeten, maar dat wist ik al. En ik blijf toch met vragen zitten.

Waar moet bijvoorbeeld pin 1 en 2 heen?

Als pin 6 Vee is is het dan ook zo dat daar die weerstand R3 op moet, alleen welke pin op de LCD moet er dan nogmeer naar deze R3 (Vcontrast loopt er vanuit die andere LCD, maar hier :? )

Pin 7, 8, 9 en 10 8)7
edit:
9 (CS als in chip select) gaat naar de strobe (pin 1 op de PLT) zo te zien in ander tekeningen. Maar kan ik zomaar andere tekeningen overnemen? Is het altijd hetzelfde dat CS?

En dan pin 11 moet die niet naar de reset van de LPT? inlpaats van naar R2 en C1?

En pin 20 snap ik nogsteeds niets van...

Zoals ik al zei ik ben niet zo thuis in dit alles, die termen en afkortingen helpen ook niet echt. :'(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 16:28 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 16:19:
Na wat gepuzzel kom ik tot de conclusie dat ik nu wel weet waar een hoop pinnetjes moeten, maar dat wist ik al. En ik blijf toch met vragen zitten.

Waar moet bijvoorbeeld pin 1 en 2 heen?

Als pin 6 Vee is is het dan ook zo dat daar die weerstand R3 op moet, alleen welke pin op de LCD moet er dan nogmeer naar deze R3 (Vcontrast loopt er vanuit die andere LCD, maar hier :? )

Pin 7, 8, 9 en 10 8)7
edit:
9 (CS als in chip select) gaat naar de strobe (pin 1 op de PLT) zo te zien in ander tekeningen. Maar kan ik zomaar andere tekeningen overnemen? Is het altijd hetzelfde dat CS?

En dan pin 11 moet die niet naar de reset van de LPT? inlpaats van naar R2 en C1?

En pin 20 snap ik nogsteeds niets van...

Zoals ik al zei ik ben niet zo thuis in dit alles, die termen en afkortingen helpen ook niet echt. :'(
Leuk cd btw ;)

Volgende dingen zie ik al:
LCD -> LPT
1 -> 5 volt (apparte voeding, trekt teveel voor aan de printerpoort te hangen)
2 -> GND
3 -> GND
4 -> GND
5 -> 5 volt (apparte voeding, trekt teveel voor aan de printerpoort te hangen)
6 -> Niet aansluiten
7 -> Weet ik niet... een uitgang iig, licht aan welk proggie je gebruiken gaat
8 -> Zie 7
9 -> Zie ook 7
10 -> Idem
11 -> ook ;)
12 -> 2
.. -> ..
19 -> 9
22 -> jah eeh, licht eraan welk font je wil, schakelaartje erop?

pin 7-11 licht helemaal aan het aanstuurproggie, dit zijn nl statussignalen, en hier is geen vaste pininstelling voor.... de pinnen waar ze op moeten zijn zoiezo uitgangen

Ik denk niet dat read nodig is dus in principe kan je gewoon pin 7 verbinden met gnd en pin 8 met 5v en dan heb je 2 draden minder om aan te sluiten op de printerpoort ;)

Vind het alleen echt wazig dat er geen Vcontr is, met een negatieve spannig voor de contrast...

Maarjah, miss zit er wel een schakeling voor in de controller ;)

suc6 iig

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Vrij simpel. Je LCD heeft een T6963C controller. DUS zoeken we een T6963C to LPT schema.
BL- / BL+ is voor je LED backlight daar gaat 5volt over met een weerstand. Die kan je bereken a/h van de specsheet.
FS gaat meestal op GROUND.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
coorz schreef op 19 augustus 2004 @ 02:38:
Vrij simpel. Je LCD heeft een T6963C controller. DUS zoeken we een T6963C to LPT schema.
BL- / BL+ is voor je LED backlight daar gaat 5volt over met een weerstand. Die kan je bereken a/h van de specsheet.
FS gaat meestal op GROUND.
Zonder weerstand, lees datascheet :P

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties, na veel speurwerk en de hulp hier ben ik erachter gekomen dat op die BL+ de +5 Volt moet (Eventueel met schakellingetje om hem te dimmen) En op de BL- moet dan de bijbehoorende 0 Volt.
Dus pin 1 en 2 via bovenstaande aansluiten
Pin 3 (FG naar aarde)
Pin 4 op de 0 Volt van je molex
Pin 5 op de 5 Volt van diezelfde molex
Pin 6 naar die weerstand, maar daar mis ik dus de negative Vcontrol ?? Dus deze snap ik nog niet.
De WR (Pin 7) en RD (Pin 8 ) naar pin 14 en 16 op de LPT.
Pin 9 Naar Pin 1 op de LPT. (Dat zou zo moeten zijn als de in sommige schemas vermelde CE hetzelfde is als deze CS, dus nog niet 100% zeker)
De C/D (Pin 10) naar pin 17 op de LPT.
Pin 11 op de aarde, met schakelaar.
Pin 12 ~ 19 op de LPT pin 2~9
En dan pin 20, de FS is Font Select. Dus 5 Volt geeft een andere font dan 0 Volt (Dus schakelaartje erop).

Kortom, kan iemand mij vertellen of dit enigsinds klopt en waar ik dan pin 6 en 9 op moet zetten.

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

SA007 schreef op 19 augustus 2004 @ 19:30:
[...]

Zonder weerstand, lees datascheet :P
Hmmz, ja nu zie ik 't }:O . Nog nooit een LCD gezien die geen R nodig had voor de LED backlight.
Die chinezen ook :Y)
Pagina: 1