Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

geluid gekoelde pc

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
ik was bezig met een casemod maar ik wou iets orgineels.

thuis heb ik een subwoofer die voor een behoorlijke luchtverplaatsing zorgt.
nu weet in dat in een hand pomp die lucht blaast als de duwt en trekt, en buisje in zitten die naar aan 1 kant lucht doorlaten.

stel dat je er een onderin doet en de ander in de voeding waar de enen aleen kan inblazen en de ander aleen kan uitblazen.

nu is het de bedoeling dat er een woofer van 12 inch in komt die zoheen en weer gaat zodat de lucht doer de pc word getrokken.
nu weet ik niet wat er allemaal niet tegen magneetisme kan behalve de hardeschijf misscien weet iemand hier dat? er zijn afschermers voor magneten te koop ik wil die wel gebruiken hier een topic daarover zo wil ik dat gaan doen maar ik weet niet of dat genoeg is om de hardware te beschermen.

de test pc zat maar een pentuim zijn of zo want mijn pc vind ik daar te duur voor maar weten jullie dingen waar ik op moet letten met het bouwen en of het eigenlijk wel haalbaar is?

de woofer die ik heb is van polyester en doorzichtig dus dat zal wel een leuk effect geven met neon

de versterker wil in inbouwen in de pc en intern aansluiten.

nu is het lastig met slapen met muziek maar onder de 20 hz kan een mens niets horen dus als de speaker met een prog op 20 blijft dan heb een ''geluidsloze koeler"" voor de mensen dan he :)

dit word geen cip ik wil weten of het haalbaar is en of er ideeen zijn voordat ik het ga maken of dat het bij een idee moet blijven.

uiteraard pot ik het resultaat wel als het af is.

hans

[www.ganzz.nl]

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 14:35
Het gaat ook gigantisch trillen, dus je moet ook zorgen dat alles heel erg goed vast zit. Voor de rest is het wel een onwijs leuk idee als het te realisren is tenminste.

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

hmm interessant dat zeker, maar ik denk dat je je speaker dan de hele tijd zo hard moet zetten dat ie het niet leuk gaat vinden. Sowieso moet je steeds een nieuwe bass maken om luchtverplaatsing te veroorzaken, dus lekker constant is het ook niet.

De vos loopt door het bos.

• Ganzz
als de speaker het op een keer begeeft ik heb er twee :)
WILDEAAP schreef op 18 augustus 2004 @ 14:39:
hmm interessant dat zeker, maar ik denk dat je je speaker dan de hele tijd zo hard moet zetten dat ie het niet leuk gaat vinden. Sowieso moet je steeds een nieuwe bass maken om luchtverplaatsing te veroorzaken, dus lekker constant is het ook niet.
nee, het zal schokkerig gaan maar dat moet niet uit maken
20 hz is 20 keer per sec
dus dat lijkt mij genoeg maar hij moet wel hard staan ja

[www.ganzz.nl]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:38

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

het lijkt mij inderdaad een heel origineel project, en zou het echt tof vinden als je er mee bezig gaat. Een CiP is daarom nooit verkeerd ;)

Alleen ik hoop niet dat de sub een te groot magnetisch veld heeft, waardoor je computer een beetje in de war raakt :) Althans als dat zou kunnen. Het is wel een trafo.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 16:13 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Je kan er gewoon een constante sinus golf doorheen laten gaan van 20 Hz of minder. Echter trilt dit zo hard dat er andere onderdelen in je pc wel herrie gaan maken, als ze er al tegen kunnen. En daarna is het nog maar de vraag of je wel genoeg stroom kan leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 16:13 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:09
Probleem met een subwoofer (of elke luidspreker eigenlijk) is dat dat ding op en neer gaat. Dus lucht wordt verplaatst van A naar B en dan weer teruggezogen.

Dus afgezien van het feit dat het ding ongelofelijk en oorverdovend hard zal moeten staan, gaat het de warmte volgens mij niet echt handig afvoeren...

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

De meeste speakers zijn toch al magnetisch afgeschermd? Met zo'n metalen kapje over de magneet aan de achterkant. Even checken dus.

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-11 12:24
Als je genoeg koelribbels gebruikt zou je in princiepe alles ermee moeten kunnen koelen denk ik. Pas wel op dat de bass niet hoorbaar is, maar dat de bass-golf ook weerkaatst word, en dit kan tot gevolg hebben dat er uiteindelijk toch een brommend geluid ontstaat. En natuurlijk wel alles goed vastzetten met rubbers omdat anders ijzer op ijzer geluid gaat maken.

Maar cool project!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Sorry dat ik het zeg maar ik vind het een erg dom idee :P Natuurlijk is het origineel maar het gaat niet werken... Veels te weinig luchtverplaatsing! Bovendien maak je mij niet wijs dat dit stiller/beter/goedkoper is dan een stille ventilator (< 10 euro). Maar ja, er zal vast niemand zijn die het al ooit gedaan heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Elektronicanet op 18-08-2004 18:18 ]

Nederlander in België

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Vergeet niet dat continue 20 hz rond je heen ook zijn uitwerkingen op je heeft. Er zijn gevallen bekend dat je er hoofdpijn e.d. van kan krijgen.

Verder leuk project, alleen ben ik bang dat het niet haalbaar is vanwege de boven genoemde te weinig lucht verplaatsing.

Signature unavailable

• Ganzz
dreamscape schreef op 18 augustus 2004 @ 16:10:
Probleem met een subwoofer (of elke luidspreker eigenlijk) is dat dat ding op en neer gaat. Dus lucht wordt verplaatst van A naar B en dan weer teruggezogen.

Dus afgezien van het feit dat het ding ongelofelijk en oorverdovend hard zal moeten staan, gaat het de warmte volgens mij niet echt handig afvoeren...
de pc word luchtdicht en aan de ene kant kan er alleen maar in gezogen worden en aan de andere kan uit door middel van buisjes met een stuk rubber er op geen idee hoe het heet.
GX schreef op 18 augustus 2004 @ 16:07:
Je kan er gewoon een constante sinus golf doorheen laten gaan van 20 Hz of minder. Echter trilt dit zo hard dat er andere onderdelen in je pc wel herrie gaan maken, als ze er al tegen kunnen. En daarna is het nog maar de vraag of je wel genoeg stroom kan leveren.
stroom kan leveren?
ik soldeer in de voeding draden direct van het lichtnet naar een twede voeing die een autoversterker voed, stroom genoeg of bedoelde je dat niet?
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 16:12:
De meeste speakers zijn toch al magnetisch afgeschermd? Met zo'n metalen kapje over de magneet aan de achterkant. Even checken dus.
nog nooit afgeschermede 12inch speakers gezien aleen pc speakers mijne is niet afgeschermt
Elektronicanet schreef op 18 augustus 2004 @ 18:18:
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het een erg dom idee :P Natuurlijk is het origineel maar het gaat niet werken... Veels te weinig luchtverplaatsing! Bovendien maak je mij niet wijs dat dit stiller/beter/goedkoper is dan een stille ventilator (< 10 euro). Maar ja, er zal vast niemand zijn die het al ooit gedaan heeft.
maar het gaat om het idee het zou leuk zijn niemand heeft het. ja als ik echt goede koeling wou dan liep ik naar de eerste en de beste pc winkel voor paps fan of zalman dingen.

edit: de speaker heeft een opp van laten we zeggen 10 inch komt neer op zo'n 25 cm
staat is 12.5 12.5*12.5*3.14=+/- 500cm2
de woofer slaat 1 cm naar buiten 1 naar binnen dus 2 cm
dat doet hij 20* per sec 500*2= 1000cm3
20 *1000=20000cm3 per sec dat lijkt best wat ik weet niet hoeveel dat is en die is natuurlijk ook in theorie en ik weet niet of de formule klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ganzz op 18-08-2004 18:34 ]

[www.ganzz.nl]

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
Misschien een idee om een air-tube te maken zodat je wat stromingssnelheid kunt maken. Een paar stille terugslag kleppen in de buis zou het "terugzuigen" kunnen voorkomen.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Ganz schreef op 18 augustus 2004 @ 14:30:nu is het lastig met slapen met muziek maar onder de 20 hz kan een mens niets horen
Onder 20Hz kan een mens idd niks HOREN maar voelen is wat anders. Er zijn wel experimenten mee geweest en ik de laatste *bepaald wetenschappelijk tijdschrift* stond er ook nog een artikel over in.
20 Hz hoor je niet maar een menselijk lichaam is in staat trillingen van rond de 10Hz nog te VOELEN, je orgaantjes gaan dan leuk meetrillen enzo. Bij een subwoofer waar je even snoeihard muziek op afdraaid kan dit natuurlijk wel, maar als je uren achter mekaar in de buurt van een 20Hz bron zit..... 8)7 neej das overdreven maar hou er wel rekening mee.

Verwijderd

sterker nog, op tv zag ik ergens dat je oogbollen gaan mee trillen op 18 hz (dacht ik) dus zet hem voor de grap daar is op, wand dan krijg je zweet uibarstingen en je ziet "geesten" (maar dat komt dus omdat er sommige dingen wazig worden omdat je oogbollen trillen...)

slaap lekker :Y) :p

voor de rest als het lukt _/-\o_

Verwijderd

precies ook de strekking van dat artikel in dat *bepaalde* wetenschappelijke tijdschrift. :P

• Ganzz
Ganz schreef op 18 augustus 2004 @ 18:27:
[...]

de pc word luchtdicht en aan de ene kant kan er alleen maar in gezogen worden en aan de andere kan uit door middel van buisjes met een stuk rubber er op geen idee hoe het heet.

[...]

stroom kan leveren?
ik soldeer in de voeding draden direct van het lichtnet naar een twede voeing die een autoversterker voed, stroom genoeg of bedoelde je dat niet?

[...]

nog nooit afgeschermede 12inch speakers gezien aleen pc speakers mijne is niet afgeschermt

[...]

maar het gaat om het idee het zou leuk zijn niemand heeft het. ja als ik echt goede koeling wou dan liep ik naar de eerste en de beste pc winkel voor paps fan of zalman dingen.

edit: de speaker heeft een opp van laten we zeggen 10 inch komt neer op zo'n 25 cm
staat is 12.5 12.5*12.5*3.14=+/- 500cm2
de woofer slaat 1 cm naar buiten 1 naar binnen dus 2 cm
dat doet hij 20* per sec 500*2= 1000cm3
20 *1000=20000cm3 per sec dat lijkt best wat ik weet niet hoeveel dat is en die is natuurlijk ook in theorie en ik weet niet of de formule klopt.
Dr.Q schreef op 18 augustus 2004 @ 18:27:
Misschien een idee om een air-tube te maken zodat je wat stromingssnelheid kunt maken. Een paar stille terugslag kleppen in de buis zou het "terugzuigen" kunnen voorkomen.
zoiets wou ik al gaan doen
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 18:27:
[...]

Onder 20Hz kan een mens idd niks HOREN maar voelen is wat anders. Er zijn wel experimenten mee geweest en ik de laatste *bepaald wetenschappelijk tijdschrift* stond er ook nog een artikel over in.
20 Hz hoor je niet maar een menselijk lichaam is in staat trillingen van rond de 10Hz nog te VOELEN, je orgaantjes gaan dan leuk meetrillen enzo. Bij een subwoofer waar je even snoeihard muziek op afdraaid kan dit natuurlijk wel, maar als je uren achter mekaar in de buurt van een 20Hz bron zit..... 8)7 neej das overdreven maar hou er wel rekening mee.
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 18:33:
sterker nog, op tv zag ik ergens dat je oogbollen gaan mee trillen op 18 hz (dacht ik) dus zet hem voor de grap daar is op, wand dan krijg je zweet uibarstingen en je ziet "geesten" (maar dat komt dus omdat er sommige dingen wazig worden omdat je oogbollen trillen...)

slaap lekker :Y) :p

voor de rest als het lukt _/-\o_
als het echt zo hinderlijk is kan ik hem toch er 2 in doen en op 5 hz zetten> >:)
ik kan gewoon proberen als ik hoofdpijn krijg of iets of moet overgeven weet ik dat het niet werkt :o

[www.ganzz.nl]

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:31
dreamscape schreef op 18 augustus 2004 @ 16:10:

Met 2 terugslagkleppen kan je er voor zorgend dat ie steeds nieuwe lucht aanzuigt.

Edit:
Owja, krijg je binnenkort:
"mijn koeling loopt op 20hz", "mijne lekker op 50hz" >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 18-08-2004 20:40 ]

dot.blaat

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
En het feit dat die kleppen 20x per seconde open en toe gaan, ga je niet horen? :)

20Hz is trouwens nog prima hoorbaar. Het is niet omdat de meeste luidsprekers / subwoofers 20Hz niet kunnen weergeven, dat je het niet hoort :P

Bovendien gaat er niet enkel 20Hz uit de woofer komen. Een woofer die je tot z'n einde drijft heeft tot 50% harmonische vervorming, dat wil zeggen dat ongeveer de helft van je geluid eruit komt als 40, 60, 80, 100... Hz.

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

gaaf idee!

maar kheb idd op Discovery wel eens gezien dat mensen gek worden in een kerker omdat er een konstante 19Hz te waarnemen was, en daardoor geesten zagen enzo, en een vent had er ook las van op zn kantoor, en dat kwam door een plafondventilator die ze de verdieping boven zijn kantoor een week eerder hadden geinstaleerd...
maar, je hoeft er niet echt iets van te merken als je m op <10Hz zet.
ik heb t ff op mijn boxen geprobeerd, werkt gewoon mooi....
echter zodra ik het volume meer dan op de helft zette, hoorde je echt geluid...

TestToneGenerator: shareware versie te downloaden op http://www.esser.u-net.com/

maar als je gewoon met goede hardware werkt, dan kan je bijgeluiden natuurlijk weghouden...

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

Het trillende doek, samen met een "ventiel" vormt een soort pomp.
Dit principe heb ik wel eens in de praktijk zien toegepast!

Het betrof een Chrysler buitenboordmotortje van enkele PKs.
Een membraan werd in trilling gebracht door de fluctuerende carterdruk en samen met een ventiel vormde dit de brandstofpomp

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 18:27:
[...]

We zitten hier niet op tv ofzo :P

Als het in de kijk gestaan heeft mag je dat best zeggen :)

Repareren doe je zo.

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-11 09:21

TrafeX

Tuned for life!

Ik heb het ff getest met mijn subwoofer en een toongenerator genaamd siggen.exe.
Als ik die op 20 hz zet dan onstaat er een aardig luchtverplaatsing en ik hoor niks.
Alleen als je er heel dichtbij zit hoor je wel de luchtverplaatsing.
De sub zit in een subwoofer kast ingebouwd.

Specs subwoofer:

Sinus power: 60 watt
Music power: 100 watt
System freq.: 45-20.000 hz
Sub freq.: 45-250 hz

[ Voor 10% gewijzigd door TrafeX op 18-08-2004 22:19 ]

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
TrafeX schreef op 18 augustus 2004 @ 22:18:

Als ik die op 20 hz zet dan onstaat er een aardig luchtverplaatsing en ik hoor niks.

Specs subwoofer:

System freq.: 45-20.000 hz
Sub freq.: 45-250 hz
Zo gek is het niet dat je niks hoort... |:(

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-11 09:21

TrafeX

Tuned for life!

Extremiel schreef op 18 augustus 2004 @ 22:37:
[...]

Zo gek is het niet dat je niks hoort... |:(
Sorry ben er niet zo heel erg in thuis, ik dacht dat je dan mischien toch iets van een brom hoorde ofzo, maar je hoord idd niks.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Pak iig geen 19 herz, anders kun je weleens spoken gaan zien.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:20

Soul__assasin

de Belbelg

Euhm klein advies: hou er rekening mee dat de resonatie frequentie van het menselijke oog rond de 19hz ligt; Dit brengt een zeer onbehaagelijk en opgesloten gevoel met zich mee. bij deze frequentie worden primeaire angsten en gevoelens opgewekt.. (zie kijk van deze maand)

de resonantie frequente van glas ligt op 4xxHz en ik weet niet of je al gezien hebt wat er gebeurd met glas dat blootgesteld word aan zo een freq

leuk en intresant project maar toch even de resonatie frequentie van bepaalde matrialen opzoeken :p

www.weefab.com

Verwijderd

subsonik schreef op 18 augustus 2004 @ 19:21:
En het feit dat die kleppen 20x per seconde open en toe gaan, ga je niet horen? :)
maar je hoeft toch geen metale kleppen te gebruiken :?

je kan toch ook gebruik maken van een rubber lapje (van een fietsband ofzo)
en die leg je op een plankje met een gat er in. en je blaast de lucht door het gaatje.
dan heb je een soort van klep die op zwaarte kracht werkt. en dat zal heus niet zwaar gaan of erge herrie maken. dacht ik zo

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Toch wel, want de klep moet zo'n 20x per seconden vrij ver openen en terug sluiten. De klep zal dus een behoorlijk hoge snelheid hebben, en daardoor zonder meer klapperen, onafhankelijk van het materiaal.

Verwijderd

En dat 20x op en neer gaat ook lekker waaien en bijna op een fan lijken. 8)7

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
houd er ook rekening mee dat een lage frequentie ook weldegelijk een geluidsdruk heeft. Dit kan volgens mij bij langdurige bloodstellingen eveneens zorgen voor
gehoorsbeschadiging. Denk dus niet dat als je niks hoort er ook niks is.

Het blijven nog altijd geluidsgolven natuurlijk.

• Ganzz
als iets 20 heer heen en weer gaat dan zat dat toch ook bij de 20hz zitten
en 5 hz is al genoeg denk ik ik als eens een filmmaken vanmijn sub op 5 hz

iedereen is bezorgt om mij wat ik wel niet allemaal kan krijgen , maar wat vind mijn pc ervan van een magneet?

vanavond slaap ik met een speaker op 5 hz weten we ofi ik er last van krijg.
p.s mijn pc staat 5meter van mijn bed ik slaap er niet dieckt naast het is in de andere kant van mijn kamer
sw_reijnders schreef op 19 augustus 2004 @ 08:17:
houd er ook rekening mee dat een lage frequentie ook weldegelijk een geluidsdruk heeft. Dit kan volgens mij bij langdurige bloodstellingen eveneens zorgen voor
gehoorsbeschadiging. Denk dus niet dat als je niks hoort er ook niks is.

Het blijven nog altijd geluidsgolven natuurlijk.
dat zijn dan toch aleen die freq die beschadigen en die hoor je niet
of zit ik nu verkeert

[ Voor 36% gewijzigd door Ganzz op 19-08-2004 08:22 ]

[www.ganzz.nl]

• sw_reijnders
volgens mij zit je verkeerd. De geluidsgolf heeft een frequentie van 5 hz en niet de conus van je woofer.

En je blijft altijd een geluidsdruk houden. Ook bij hele lage frequenties.
Het is de geluidsdruk die ervoor zorgt dat je gehoorsbeschading krijgt.
Dit is overigens niet van 1 nachje slapen hoor.

Daarom zijn die oordopjes van diskmans zo schadelijk. Die creeeren een druk in je oor en sluiten ook je gehoorsgang af.

• sw_reijnders
offtopic:
[quote]Ganz schreef op 19 augustus 2004 @ 08:21:
iedereen is bezorgt om mij wat ik wel niet allemaal kan krijgen , maar wat vind mijn pc ervan van een magneet?
[/quote]

naast dat er mensen zijn die weten wat ze doen, zijn er volgens mij ook nog veel mensen die iets in dr kop hebben en totaal niet weten waarmee ze bezig zijn. Zo was er pas ook een ventje die ff chloroform met een kwastje wou gebruiken.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[scepsis mode]
Het rendement van een luidspreker is erg laag, zeker 90% van de energie gaat verloren. In de vorm van warmte in de spreekspoel. Als je een LS als luchtpomp gaat gebruiken geldt dat ook.

Om voldoende luchtverplaatsing te krijgen zul je minstens een versterker van 25, misschien wel 50 watt moeten gebruiken. Die vreet zelf weer minstens 2 keer zoveel energie uit het lichtnet.

Uitendelijk gebruik je 100W om een luchtverplaatsing te krijgen die je met een blowertje van 5W ook kunt maken. Bovendien moet je die 95W aan warmte ook weer ergens kwijt zien te raken.
[/scepsis mode]

Afgezien daarvan is het zeker een leuk idee. Je kunt de contraptie ook meteen als subwoofer gebruiken: normaal zet je er b.v. een onhoorbare 5Hz op voor de koeling, als je Jurassic Park zit te bekijken en er komt zo'n dino aangestampt schakel je met een (nog te bedenken) electronisch gadget supersnel om naar de subwoofer mode. En als de dino geluncht en geboert heeft schakel je weer terug naar de 5Hz koel-mode.

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11 18:45
Ik heb het eerder genoemde programma'tje even geprobeerd op mijn (in verhouding) slechte PC speakers (Creative Inspire 5400) en 20 herz is echt irritant hoor, zelfs 10 Hz is irritant als je em iets harder zet en dat terwijl ze eigenlijk maar vanaf 40Hz kunnen weergeven. Daarna geprobeerd op mijn stereoset met relatief goede speakers en daar is het helemaal vervelend aangezien die tot 15 Hz kunnen weergeven. Nu zijn de specs van je woofer niet echt denderend mbt de minimale weergave frequentie, maar het zal toch wel vervelend worden.

Verder vraag ik me af of je speaker het heel lang gaat volhouden aangezien je em gedurende lange tijden maximaal laat uitslaan.

Het idee is erg leuk, het gaat je alleen letterlijk en figuurlijk veel koppijn bezorgen.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Die magneet zou ik niet zo bang voor zijn. Zelf een heel sterke magneet richt in de huidige generatie computers weinig schade aan. Zeker HDD's kunnen zeer veel hebben om dat gebied. Nog steeds denken veel mensen dat je je HDD kan wissen door er een magneet tegen aan te houden. Dat heeft alleen geen zin tenzij je een zeer sterke electromagneet gebruikt.

Ik denk zelfs dat het mogelijk is om de magneet onafgeschermd te gebruiken en dat dat nog geen problemen op gaat leveren. Zeker ook omdat die toch niet direct in contact staat met de hardware. Volgens mij moet het gewoon gaan.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39
En die luchtverplaatsing die je hoort heet poortruis ;)

Verwijderd

Je woofer kan geen tonen van 20 hz genereren....

• Ganzz
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 13:05:
Je woofer kan geen tonen van 20 hz genereren....
argument?
sw_reijnders schreef op 19 augustus 2004 @ 08:40:
volgens mij zit je verkeerd. De geluidsgolf heeft een frequentie van 5 hz en niet de conus van je woofer.

En je blijft altijd een geluidsdruk houden. Ook bij hele lage frequenties.
Het is de geluidsdruk die ervoor zorgt dat je gehoorsbeschading krijgt.
Dit is overigens niet van 1 nachje slapen hoor.

Daarom zijn die oordopjes van diskmans zo schadelijk. Die creeeren een druk in je oor en sluiten ook je gehoorsgang af.
zal die druk met 5 meter afstand ook zo groot zijn in een ruimte, ik heb een grote kamen.

en nog altijg hoeveel geluid hij ook maakt hij zal fanless zijn
p.s.
ik heb een woofer die 200 watt is en mijn filmje van de woofer op 5 hz komt.
alleen waar plaats ik het fipmje wie weet een picserver?

mijn pc staat niet altijd aan

[www.ganzz.nl]

• sw_reijnders
meten is weten. In fabrieken worden ook (arbo)regels gesteld voor geluid.
voornamelijk bij langdurige belastingen. En dat ga jij ook doen als je dr nachten
lang naast gaat slapen.

Maar je moet het zelf weten.
tis jouw gehoor niet de mijne :)

Verwijderd

Op zich kan het heel goed met een woofer. Er is zelfs al een werkende koelkast gemaakt die werd aangedreven door woofers. Als je weet hoe een Stirling motor werkt (hetelucht-motor) dan kan je ook wel uitpuzzelen hoe zo'n ding met woofers werkt. Het is alleen wel een heel gedoe.... en je moet ook niet uitvlakken wat voor ontzettend sterk magnetisch veld zo'n woofer heeft 8)7

• Ganzz
en als het dan toch niet werkt dan zet ik er fans bij en heb ik de beste ingeboude pc speaker haha de speaker staat nu naast mij en rond de 30 hz geeft hij de meeste luchverplaatsing. dan trilt mijn hele kamer.

heb ik voor dolby surround maar 5 kleine speakers nodig als ik weg ga de sub is dan intern haha 8)7

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Volgens mij wordt er hier iets biologisch/natuurkundigs gemist! 20 Hz is idd net niet hoorbaar, alleen alle bovenliggende resonanties wel, dus je hoort de bijgeluiden. Een klap met een hamer is ook niet 1 hz, daar heb je ook allerlei resonanties! Als je systeem specificatie op 45 hz minimum staat, kan het dus nooit uit staan 8)7 want dat is 0 hz.... Het valt alleen niet binnen de grenzen voor vervorming.

Er werd geschreven dat er een flike luchtverplaatsing te voelen is met 20Hz, lijkt mij dat ie iets doet.

Verder is je kast luchtdicht maken geen goede oplossing, je moet heel dicht bij de conus je ventielen zetten, hoe groter de relatieve verandering van de luchtkamer, hoe meer verplaatsing. Bij een grote luchtkamer zal de eigen compressie of vacumering verdeeld worden en dus minder makkelijk de grens van de ventielen halen! :+

Toevoeging:
De angst voor het geproduceerde ""geluid"" is niet geheel gegrond. Door het comprimeren en inzuigen wordt de sinus afgevlakt. Ook het uitblazen van 20Hz aan de andere kant van je PC zorgt weer voor een uitdemping tov. je aanzuigopening. Gewoon proberen lijkt mij!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 01:54 ]

• Ganzz
als alles lukt gaan wij zaterdag met hout een model maken of het uberhoud werkt.
zondag ga ik naar de pcdiscount misschien zie ik daar ook iets leuks.

wie weet een pic server

P.s.
moet ik hier nu een c.i.p.
voor aanvragen

[www.ganzz.nl]

• Ganzz
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/disconightlight/dscf0085.jpg

met digicam gemaakt dus bagger

[ Voor 38% gewijzigd door Ganzz op 21-08-2004 12:03 ]

[www.ganzz.nl]

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

hmm, jammer hoor :D die hoofdletter in de bestandsnaam van je foto
zonder hoofdletter werkt die wel :)
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/disconightlight/dscf0085.jpg

• stevenP
  • Laatst online: 24-11 20:45
wat je wel moet realiseren: het is wel een takke herrie als je pc aanstaat door die woofer....

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Ganzz
ExploWare schreef op 20 augustus 2004 @ 23:57:
hmm, jammer hoor :D die hoofdletter in de bestandsnaam van je foto
zonder hoofdletter werkt die wel :)
[afbeelding]
heeft niet geholpen, kl*te server

mag een link naar mijn site?
link

[www.ganzz.nl]

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/woofer.jpg

Dat plaatje werkt gewoon :?
:+

[ Voor 3% gewijzigd door bobo1on1 op 21-08-2004 20:26 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Op zich is het idee goed, maar ik verwacht niet dat het een succes zal worden. Heb je al nagedacht over het vermogen dat je nodig hebt om een sub zo laag zo hard te laten spelen? Ik denk dat een versterker hiervoor toch redelijk wat vermogen nodig heeft, dus warmteontwikkeling en stroomkosten.

Lijkt me zowieso niet fijn als alles dreunt in je kamer, ook al hoor je er dan mischien niks van. Ik geloof dat erg lage tonen ook een misselijk gevoel kunen veroorzaken als ze hard genoeg zijn. Door het letterlijk laten trillen van je organen.

Komt bij dat ik me afvraag hoe duur het wel niet moet worden als je echt succesvol onder de 20Hz wilt komen. Mijn ervaring is dat speakers op een te lage freq een hard blazend/zuigend geluid maken.
Dan is een stille fan toch nog steeds een veel stillere/goedkopere/veiligere optie volgens mij.

• Ganzz
we zijn bezizg geweest maar hadden te weinig hout.'we hebben hem van karton gemaakt maar wat we al dachten het werd geen succes.

ik ga nu een week op schoolkamp dus ben er even niet.
daarma ga ik verder met dit project

Hans

[www.ganzz.nl]

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

idd, nu wel :D
hij had eerst http://www.freewebs.com/disconightlight/Dscf0085.jpg
dus poste ik het maar ff met een kleine 'd'
http://www.freewebs.com/disconightlight/dscf0085.jpg
maja, t is al goed zo, nu heeft die het plaatje 2x op zn server staan :+

[ Voor 3% gewijzigd door ExploWare op 22-08-2004 17:37 ]

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
Dat hier is een heel leuk idee, maar je krijgt het systeem waarschijnlijk niet geluidsvrij.

voorbeeld: Als ik mijn sub aanzet op een sinusgolf van 15 hz, dan hoor je niet de 15 hz toon, maar wel (vooral op hoge volumes) zuigende geluidjes.
edit: ik zie dat andere mensen daar ook al voor waarschuwen. Srry voor de herhaling.

Waarschijnlijk krijg jij dat ook, en dan nog de tikken van de klepjes.
Je hebt aardig wat luchtverplaatsing nodig, dus 15 hz betekent 15 tikjes per seconde...

Ik hoop voor je dat het je toch lukt! T zou zeker wel vet zijn. :9

[ Voor 9% gewijzigd door DrEvil1986 op 22-08-2004 18:13 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmz .. en je buurman zich maar afvragen waarom de glazen uit z'n kasten donderen.

verder vermoed ik dat al je kaarten er uit trillen.
En ik ben ook een beetje bang dat de koppen van je hd wel een kunne gaan stuiteren ..

eigenlijk ben ik bast wel benieuwd dus.

Iperf

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-11 12:24
je HD's kun je goed inpakken in geluidsdicht spul ... lekker op schuim leggen ofzo ... daar zijn oplossingen genoeg voor :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mark83 schreef op 22 augustus 2004 @ 18:33:
je HD's kun je goed inpakken in geluidsdicht spul ... lekker op schuim leggen ofzo ... daar zijn oplossingen genoeg voor :)
schuim dempt volgens mij niet echt bij 20 hz tegen dat beweegt gewoon mee
of je moet er een half bankstel tussen willen proppen

deze vorm van van demping geluid valt meer onder "trillings" dempping dan onder "geluids" demping.

(voor de zeurpieten. ja geluid is een trilling, maar je begrijpt donders goed wat ik bedoel)

Iperf

Pagina: 1