Toon posts:

Spontaan snelheidsprobleem op netwerk*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb het volgende probleem:

ons netwerk wordt steeds langzamer,
wij draaien dus novell netware 5.0 op een Dell poweredge 4300
met 5x 9.1 gb scsi en dubbele 1000mbit glas netwerkkaart
het heeft al jaren goed gedraait maar het wordt nu steeds minder
om nwadmin via een werkstation vanaf de server op te starten duurt het ongeveer 8 min.
(wat eerder in een paar sec. ging)

opzet van server naar netwerk is:

novell netware server via glas naar 8 poorts cisco catalist 3500 xl gbic switch
van cisco catalist 3500 xl gbic naar (via glas) 4x 24 poorts + 2x gbic Cisco catalist 3500 xl switch verder heb ik voor de printers 2x 24 poorts cisco fast hub (via utp naar 24 poorts switch)

nu nog even wat gegevens over netware:
van het proggie monitor.nlm:

utilization: tot 15%
server uptime: 287:01:03:10
online processors: 1
original cache buffers: 130.483
total cache buffers: 31.212
dirty cache buffers: 0
long term cache hits: 99%
current disk requests: 3
packet recieve buffers: 500
directory cache buffers: 500
maximum service processes:500
current service processes: 97
current connetions: 78
open files: 714

hopelijk kunnen jullie mij een oplossing of tips geven waar ik het probleem mee op kan losen, als jullie nog iets willen weten over de server dan hoor ik dat graag.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Is je tree qua inhoud verdubbelt ?
Is je SYS bijna vol en/of veel compressie ?
Is alleen nwadmin 'langzaam' ? Want iets opstarten vanaf een SYS volume en dan blaten 'de server is traag' raakt kan noch wal natuurlijk.

Is het start van NWadmin vanaf een local C: schijf ook beduidend trager dan normaal ?
Wat staat die server de hele dag te doen ? Is die 15% util standaard of een piek ? Wat voor processor zit erin ?

Define SCSI .. zitten ze in een RAID5 array ?

More input ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
de tree is qua inhoud niet veel veranderd zijn maar een stuk of 10 users bijgekomen in de afgelopen jaren, en een paar printers.

sys heeft nog 1.3 gig geen compressie
vol1 heeft nog 7 gig geen compressie

zit een pentium III 550 KATMAI

scsi weet ik zo niet zal ik opzoeken

(wij gaan binnenkort naar een geheel ander systeem toe maar tot die tijd moet het wel goed blijven draai binnenkort in de zin van binnen een half jaar)

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Welke patch draai je op NetWare 5.0? De laatste is SP6a. Er is ook nog een patch voor Pentium III processoren te vinden op de Novell website.

Kan je ook het "Disk Cache Utilization" scherm laten zien?

[ Voor 13% gewijzigd door JoetjeF op 18-08-2004 16:49 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:42

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik weet nog steeds niet of andere mensen last hebben van de traagheid (vroeg ik in de vorige topic voor die op slot ging).

Het kan namelijk zoiets simpels zijn als dat je netwerkkaart van je PC op autosensing staat ivp 100mbit/full duplex.
En dan heeft het 0,0 met je server te maken.......

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Sowieso ben ik wel benieuwd of het opstarten van NWadmin alleen vanaf 1 pc langzaam gaat. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld als je een file (bijv. 100 Mb) naar de server kopieert of van de server af kopieert.

Staan er op de werkstations ineens firewalls aan of is er een algemene firewall.

Zijn je harddisks in goede staat? Kijk eens of je Dell Open Array Manager hebt draaien. Of start de server opnieuw buiten kantooruren en kijk eens in de 'RAID-bios'.

Is alleen het verkeer van en/of naar je server langzaam of is ander verkeer wat niks met de Netware-server te maken heeft ook traag.

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 15:05

Scraper

ErikJ

Geheugengebruik van de server? Misschien zit het geheugen een beetje vol. (niet gepurgede bestanden nemen ook geheugen in, wellicht verstandig om een keer te purgen.)

[ Voor 39% gewijzigd door Scraper op 18-08-2004 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
op veel workstations staat windows xp,
volgens mij staat de firewall gewoon aan,
maar we hebben ook een firewall, via onze linux webserver
het kopieeren van bestanden in het algmeen gaat nu ook langzamer.
dus het hele netwerk begint langzamer te worden.

wat is wijsheid om naar te kijken?

1. workstations autosensing?
2. cisco catalist 3500xl (is een poosje geleden wel een vervangen) nakijken als hier de boel op autosensing staat?
3. restart van de hele boel (er draaien nog 2 novell server mee, 1 windows 2000 server (met citrix server edition erop) , 1 linux server, 1 dell nasnw (opslag medium) 1 fax server.

in ieder geval alvast bedank voor de interesse voor deze tropic.

rob

• Chrissels
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04-2022
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 13:56:
[...]
server uptime: 287:01:03:10
[...]
Ik heb een aantal servers gezien met zo'n uptime die totaal geen problemen vertoonden, maarreh... een NetWare bakkie wordt soms ook wel 'ns beter van een rebootje.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik heb zelf gewoon het vermoeden dat er een memory leak is. NetWare 5 had hier nogal last van (zonder de latere SP). Dat je van je Cache Buffer maar 25% beschikbaar hebt is niet echt lekker. Dit kan je het beste zien in het "Disk Cache Utilization" scherm, en dan vooral bij de "Short Term Cache Hits", maar de andere waarden kunnen ook op iets wijzen. Ook het 'steeds langzamer' verhaal wijst hierop. Wat Scraper zegt kan inderdaad ook de oorzaak zijn, in ieder geval de moeite waard om te controleren. Dit kan je ook in de Monitor zien. Dit komt door fragmentatie van het geheugen, wat (in ieder geval binnen Novell) ook onder de catagory memory leaks valt.

Ik weet niet of NW5 ook het commande 'version' ondersteund, maar daarmee kan je de SP versie zien. Je krijgt voor de rest trouwens geen console meldingen?

Maar ja, een reboot is natuurlijk ook een goede test. Werkt het daarna weer normaal, dan weet je dat het daaraan ligt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 23:19:
wat is wijsheid om naar te kijken?

1. workstations autosensing?
rob
Autosensing? Mijn voorkeur heeft het om autosensing uit te zetten. Alles staat bij mij 'keihard' op 10 of 100. Full duplex gebruik ik sowieso niet, want dit heeft in het verleden al voor de nodige problemen gezorgd.

Het opnieuw starten van servers en netwerkapparatuur lijkt mij in ieder geval het proberen waard.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
en als je eens van XP naar XP een file kopieerd is dat dan ook traag :? zo kom je er wel achter op het de NetWare server is of het netwerk zelf

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
vraagje,

de long term cache hits staat op 99%
is dit wel goed?

of niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 14:01:
vraagje,

is dit wel goed?

of niet?
Alleen 100 % is beter

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 14:01:
vraagje,

is dit wel goed?

of niet?
In dit geval zegt het volgens mij niet zoveel. Als ik me goed herinner is dit het gemiddelde vanaf de laatste reboot. De Short Term Cache hits en LRU Sitting Time geven meer informatie.

Verwijderd

Topicstarter
heb nog een server staan ook novell netware 5.0
hier staan de long term cache hits op 28%
kan dit en oorzaak zijn?

Verwijderd

Topicstarter
o,

ja het kopieren van xp naar bijv. de dell nasnw (opslag medium)
duurt ook lang.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 19:03:
o,

ja het kopieren van xp naar bijv. de dell nasnw (opslag medium)
duurt ook lang.
dan is het dus geen NetWare probleem meer

installeer eens een sniffer op de lijn, kijk eens wat voor netwerkverkeer er over de lijn gaat, mischien is het wel een virus welke zich probeerd te reproduceren over je lan

je zal niet de eerste zijn wie dit overkomt...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Titelfixje :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:42

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 19:01:
heb nog een server staan ook novell netware 5.0
hier staan de long term cache hits op 28%
kan dit en oorzaak zijn?
Nee, hoe lager de waarde hoe slechter de performance van de server. Als er niet veel verschillende bestanden gebruikt worden op de server, zal hij deze na een tijdje allemaal gecached hebben. Dus veel "hits", oftewel de opgevraagde data zit in de cache.
Hoger percentage -> betekent voldoende geheugen in de server om veel te cachen -> dus beter.

Ik weet niet wat die andere server doet, maar die heeft dus een slechtere score, heeft vast ook minder geheugen.

Maar zoals al blijkt uit de testresultaten van het copieren van windows pc naar windows pc, zit de traagheid niet in je Novell-server. Dacht ik meteen al, vanwege je lage belasting. Daarom vraag ik ook iedere keer of andere mensen last hebben van de traagheid.

This footer is intentionally left blank

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Welke Netware Client gebruik je?
Het is trouwens ook aan te raden om file caching en burstmode uit te zetten op de werkstations.

BTW. heb je geen dode SCSI schijf in je array (ik mag aannemen dat er een raid 5 in zit) deze kunnen ook zorgen voor een flinke deuk in de performance.

EDIT
Ik lees net dat het ook nog aan je netwerk kan liggen. Wat voor Switches gebruik je? Toch niet van die office connect troep? Die zijn niet bedoelt om een heel bedrijfs netwerk aan te hangen. Het kan heel goed zijn dat één verzadigt switchje je hele netwerk om zeep helpt puur omdat hij niet de switching capaciteit heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door Rolf_Schootman op 20-08-2004 12:49 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Toch hebben we niet genoeg informatie om echt iets concreets te kunnen zeggen. De titelfix zegt wel 'Spontaan snelheidsproblemen' maar je geeft aan dat het steeds langzamer wordt:
- ons netwerk wordt steeds langzamer
- het hele netwerk begint langzamer te worden

Dus:
1) Is het netwerk in één keer langzamer geworden, of wordt het steeds langzamer
2) Is het kopieren van pc naar pc ook langzaam (zonder gebruik van NAS)
3) Wat for Dell NAS systeem heb je
4) Hoe is alles aangesloten (servers en NAS op zelfde switch etc)

Hiermee kunnen we in ieder geval wat specifieker aan de slag.
Pagina: 1