Toon posts:

Via kt400 betere overclocker dan nforce2 Ultra

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Ik heb een Shuttle An35 nforce2 ultra gekocht als vervanging van mijn ak77-8X Via kt400 moederboard. Dit om mijn amd mobile 2400 wat meer te martelen.
Maar wat blijkt: ik krijg hem met mijn nforce niet over de 2.2GHz heen, maar met mijn Via kt400 krijg ik hem prima stabiel op 13,5*166!
Hoe kan het in godsnaam dat mijn nforce board slechter presteert dan het via kt400 board van 30 euro? Ben hier echt pissig over. Vooral ook omdat in een andere thread de shuttle de hemel in geprezen is.

Zijn er dingen of trucjes die ik niet ken?
-Heb CPU voltage omhoog gegooid
-geheugen voltage omhoog
-ddr times losser gezet
-verschillende mp en fsb geprobeerd

mijn systeem is
Shuttle An 35N ultra 400
amd mobile 2400
infineon 512 geheugen
radeon 9700
80 gig
1 cdrom
windows xp prof

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

Shunt

Boe

de nforce haat hoge timings. bvb 3 slikte mijn nforce niet eens zelfs niet met cl3 mem :P laat het eens op 2.5 staan en kijk dan eens

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Het voordeel van de nForce boven de VIA is de AGP/PCI/FSB lock: je PCI/AGP klokken niet mee met de FSB, de FSB is dus in theorie hoger te clocken.

Het zou kunnen dat er een andere foctor in het spel is, noem bijvoorbeeld onstabiele voltages (hete MOSFETS), niet functionerende FSB/PCI lock, of geheugen wat dwars zit, want de geheugencontroller van de nForce2 northbridge is bést picky, zeker in dual channel. CAS 2.5 is idd wat dat betreft een goed clockbare timing, vaak zelfs beter dan CAS3.

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

hoi,

zou je aan kunnen geven welke fsb en mp combo's je geprobeerd hebt en op welke vcore en vddr's je dat deed?

Hoe heb je het zaakje gekoeld, mosfets en nb en eventueel ook sb?

[ Voor 27% gewijzigd door TheWizzard op 18-08-2004 14:11 ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal settings heb ik geprobeerd die niet stabiel waren:
11,5*190@1.65
11*200@1.75
13,5*166@1.75 (deze setting werkte prima met mijn via kt400)
Ook nog meer settings geprobeerd, maar zodra ik richting de 2,2 GHz kom gaat het over.
Geheugen heb ik gevarieerd van 2.5 tot 2.7V maar dat maakte niets uit, omdat het pc3200 is en mijn FSB niet boven de 200 uitkomt,

Voeding is fortron 300 watt. +12V and +5V lijn stabiel@ 5.16V en 11.91V

temperatuur gaat wel over de 50 heen met prime testen en das misschien wel iets te hoog.

verder geen andere koeling behalve dan proc koeling

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 14:38 ]

Verwijderd

probeer een wat anders geheurgen corsair / kingston

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 14:41 ]

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

hmmz, probeer anders eens je vcore, vddr en vdd op max te zetten om te zien hoe ver je dan komt. Ik zeg niet dat je die voltages max moet houden maar probeer het ff om uit te sluiten dat het bijvoorbeeld ligt aan te weinig voltage.

Op een nforce2 mobo is het wel aan te raden om je nb en mosfet chippies goed te koelen aangezien die tijdens een ferme overklok redelijk warm kunnen worden (mede gezien de huidige temps met dit warme weer).

Een 300watts voeding. Heb ik m'n bedenkingen over. Het ligt er trouwens ook aan wat je hierop allemaal hebt aangesloten. Zelf zou ik nooit een voeding kopen die minder als 400watt is.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 18 augustus 2004 @ 14:04:
de nforce haat hoge timings. bvb 3 slikte mijn nforce niet eens zelfs niet met cl3 mem :P laat het eens op 2.5 staan en kijk dan eens
Ja dit is een goede truc! Met cl2.5 loopt ie tenminste even snel als op mijn viakt400 dus 13.5 * 166, maar hoge FSB slikt ie nog steeds niet, ook niet met geheugen op 2.7V en processor op 1.8V, ik weet niet wat vdd is Wizzard? Misschien kan mijn geheugen strakke timings niet aan en gaat daarom het overclocken zo slecht.

Northbrigde enzo zijn nu wel redelijk gekoeld. Heb mijn kast opgeschoefd en een grote tafelventilator op volle stand op myn moederboard gericht.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 16:02 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ghehe, ik heb dezelfde Barebone (ik denk dat je de SN45G bedoeld) en ik heb hetzelfde probleem. Ik had eerst een Abit NF7-S (ook NForce2) en daar was echt veel beter mee te OC'en. Dat dat met die Shuttle niet gaat komt vooral door die braqqe en outdated BIOSen van Shuttle. Die zijn knap waardeloos.... Zo is met de nieuwe BIOS-release ineens de Vmem-setting verdwenen en krijg ik m'n RAM niet meer op CAS2 te draaien. :?

Tesla Model Y RWD (2024)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16
--MeAngry-- schreef op 18 augustus 2004 @ 16:07:
Ghehe, ik heb dezelfde Barebone (ik denk dat je de SN45G bedoeld) en ik heb hetzelfde probleem. Ik had eerst een Abit NF7-S (ook NForce2) en daar was echt veel beter mee te OC'en. Dat dat met die Shuttle niet gaat komt vooral door die braqqe en outdated BIOSen van Shuttle. Die zijn knap waardeloos.... Zo is met de nieuwe BIOS-release ineens de Vmem-setting verdwenen en krijg ik m'n RAM niet meer op CAS2 te draaien. :?
hij heeft het NIET over een barebone, maar over de an35. Overigens is de an35n beter dan de an35!!1
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 14:33:
Een aantal settings heb ik geprobeerd die niet stabiel waren:
11,5*190@1.65
11*200@1.75
13,5*166@1.75 (deze setting werkte prima met mijn via kt400)
Ook nog meer settings geprobeerd, maar zodra ik richting de 2,2 GHz kom gaat het over.
Geheugen heb ik gevarieerd van 2.5 tot 2.7V maar dat maakte niets uit, omdat het pc3200 is en mijn FSB niet boven de 200 uitkomt,

Voeding is fortron 300 watt. +12V and +5V lijn stabiel@ 5.16V en 11.91V

temperatuur gaat wel over de 50 heen met prime testen en das misschien wel iets te hoog.

verder geen andere koeling behalve dan proc koeling
Probeer eens niet de max van de cpu uit, maar de maximale fsb.

Probeer eens of 10x200 wil, is die dan stabiel: verhoog dan de fsb met stapjes, maar zorg ervoor dat de cpu niet te snel werkt (hitte probleem). Op die manier kun je erachter komen of de fsb de boel tegenhoud, of je cpu (of geheugen).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Ik heb hier ook een A35N, CPU gaat als een leip op deze plank. Waarschijnlijk is het dan ook niet hoe de cpu met de plank samenwerkt maar iets anders. Sommige MP's zullen wel niet goed werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmh ik denk dat er problemen zijn met FSB. Zelfs 10*200 loopt niet goed terwijl temp maar 40 is en Vcore = 1,75.
Wat zouden die problemen kunnen zijn. Brak geheugen?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:48

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:23:
mmh ik denk dat er problemen zijn met FSB. Zelfs 10*200 loopt niet goed terwijl temp maar 40 is en Vcore = 1,75.
Wat zouden die problemen kunnen zijn. Brak geheugen?
Jouw mem is op PC3200 CL3, nForce2 kan niet goed met CL3 werken, dus of bij 200 mhz wil je nForce 2 niet booten met CL3 of met CL2,5 wil je mem niet @ 200mhz ;)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Dit ziet eruit als een voedingsprobleem. Als je op jouw KT400 2,2GHz als max haalde en je hebt nu een bord wat iets kritischer is en wat meer stroom vraagt, houdt het al snel op. 300W is erg weinig en al zeker als het geen echte die-hard-voeding is. Ik zou er eens een zwaardere voeding aan hangen. Met jouw 9700 erbij heb je tenminste 350W echt vermogen (dus geen Sweex-vermogen) nodig om stabiel te kunnen OC-en.

Verwijderd

Topicstarter
mmh als het een voeding probleem is dat niet te zien aan de volt lijnen. De lijnen +5V en +12V zijn stabiel. 5.18V en 11.91V. Dit is toch wel redelijk?. En anders ga ik effe mijn geforce mx erin prikken ipv radeon 9700

(Jouw mem is op PC3200 CL3, nForce2 kan niet goed met CL3 werken, dus of bij 200 mhz wil je nForce 2 niet booten met CL3 of met CL2,5 wil je mem niet @ 200mhz)

denk dat je hierin helemaal gelijk hebt. CL3 is idd funest en met CL2,5 krijg ik de FSB niet omhoog.
Pagina: 1