Luie Netwerkbeheerders of wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 13:15
Beste mensen,

Hiero op de uni <edit>bedoel faculteit</edit> hebben wij natuurlijk een groot netwerk, denk zo'n dikke 1000 compu's, met elkaar verbonden via bijna net zoveel netwerkjes. Sinds kort is het bijna allemaal utp.

Nu is het zo dat de netwerkbeheerders alleen de OS'en Win95 en WinNT op het netwerk toelaten omdat anders naar hun zeggen zij teveel problemen krijgen. Ik zit zelf hier op een PIII 550 te werken waar win95 op staat. Dat vindt ik nou eigenlijk niet kunnen, maar winnt is geen optie omdat de compu door iedereen die een beetje verstand ervan heeft onderhouden moet kunnen worden (it-groep hier is een beetje traag als je hullup nodig hebt).

De vraag die ik heb is dan ook of het echt zo is dat als je meerdere m$ OS'en door elkaar gaat gebruiken het netwerk hier problemen van ondervindt of zijn de netwerkbeheerders hier te sloom/dom/lui/etc/etc ?

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:47

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Is een groenteboer te dom om vlees te verkopen?
Is een Volkswagen-garage te dom om Opels te repareren?

Ik denk dat je niet te veel verschillende besturingssystemen door elkaar heen moet gaan draaien. Dit brengt nou eenmaal veel werk/kennis/onderhoud/narigheid/vaagheden met zich mee.
Maar ook vind ik dat Win95 zo langzamerhand echt wel vervangen mag worden door iets anders (Win98, 98SE of zelfs 2000) :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Wij draaien op de faculteit alleen WinNT 4.0 en Linux, met Novel Servers.
Dus ik denk dat ze gewoon te lui zijn.
Stuur die netwerkbeheerder dan maar eens naar de faculteit twi op TUDelft, kan hij leren hoe het moet.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:46

McMiGHtY

- burp -

Euhmm..als al die pc's van de uni zijn mogen ze natuurlijk zelf beslissen wat er op komt te draaien..en als ze ook nog inlog scripts en profielen en dergelijke gebruiken, ja dan is het idd niet echt handig om verschillende OS'en toe te staan,

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Zou het niet ook te maken hebben met licenties? een Win95 licentie kost in verhouding met WinME geen reet meer (toch? :) )

Verwijderd

Ik denk dat het weinig met sloom, lui of dom te maken heeft. Je onderschat een beetje wat er komt kijken bij het beheer van zulke grote netwerken. Het is praktisch onmogelijk om het iedereen naar zijn zin te maken. Als ze jou je zin geven staan er morgen weer 500 op de stoep die ook wat anders willen. Bovendien zitten die jongens ook aan een budget vast. De onderhouds en supportkosten per PC zijn veel hoger als de aanschaf. Dus willen ze zo min mogelijk verschillende OS'en.

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Vergeet ook niet wat het kost om licenties te hebben voor andere OS-en... ok Linux is gratis..
maar windows98 windows2000 dat soort shit! gaat toch allemaal weer een hoop geld kosten!
Ik denk dat dat ook een meespelende factor is! en wij als privé personen draaien natuurlijk best vaak illegale software(/os-en).. Maar op een uni/school/whatever is het niet zo makkelijk om dat soort zaken gewoon toe te laten!

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
weet je voor hoeveel MS die licenties verkoopt? dat zijn die surf licenties. 1 piek per stuk, een symbolisch bedrag.
Dus om het geld gaat het niet.

NT is makkelijker dicht te timmeren, wat inhoudt voor openbaar gebruik door alle studenten dat er minder op geknoeid kan worden, dus dat er minder vaak iemand met een unattended setup heen hoeft te lopen om het te "repareren". Als je Novell draait kun je alle user settings met NAL op de server bewaren, en is het onderhoud van een workstation niets meer dan een unattended setup draaien 1x in de maand. Het heeft geen zin om zonder reden meerdere OS'en te draaien, je maakt je netwerk er alleen maar complexer van. als die systeembeheerders daar dat nou snappen zouden ze win95 er ook uitgooien :)

edit:

als je nu naar de prijzen van Surf licenties kijkt in de shop van het Rekencentrum (zoals het bij de RuG heet) en vergelijkt met 1 piek weet je ook hoe die instellingen rendabel gehouden worden....

quote:
"En omdat het maken van winst voor het Servicecentrum geen doel op zich is, bent u te allen tijde verzekerd van een onafhankelijk advies"

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Vergeet dat luie maar. Elk operating system (en de versies van M$ zijn dermate verschillend dat ze allemaal als aparte OSjes mogen tellen), vergt zeker in een netwerk-omgeving een aanmerkelijke hoeveelheid kennis, die moet worden bijgehouden. Aangezien je bij de meeste gebruikers al niet verder komt dan de foutmelding "hij doet't niet", moet je voor elk aanwezig OS diepte-kennis in huis hebben om uit de gebruiker los te peuteren wat er fout is (een marginale vertraging in FTP, of de PC start niet op omdat de stekker niet in het stop-contact zit). En je moet die diepte-kennis ook nog eens voldoende breed in je beheer-club hebben om ook in vakantie-tijd nog te kunnen voldoen aan de afspraken over de kwaliteit van het beheer.
Ofwel : het getuigt van een professionele aanpak om het aantal verschillende omgevingen te beperken, hoe jammer sommige gebruikers dit ook vinden.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• pimlie
Kijk het verschil tussen NT en Win95 zie ik nog wel maar wat is het verschil tussen Win95 en Win98? Heb het allebei gehad en ik zag geen verschil behalve het gebruiksgemak. Ik ga ben zeg maar een amateur computeraar en zelfs ik kan al de meeste problemen met Win 95 en Win98 oplossen; dan zouden zij dat toch ook moeten kunnen doen, niet waar? En zeg nou zelf zijn er grote verschillen tussen Win95 en Win98? (BTW de reden waarom ik hier nu vooral over Win98 loop te zeuren :) is dat dit OS wel USB stabiel ondersteunt en Win95 niet en ik heb (nog) geen ervaring met WinME).
Kosten kunnen ook niet de oorzaak zijn want de IT-groep hier heeft geld zat.

Het kan dan professioneel zijn om het aantal OS'en te beperken, maar als jij met een OS van bijna 6 jaar oud werkt dan ben je naar mijn mening niet professioneel bezig. Ze lopen nu te zeuren dat ze het zo druk hebben; dan zeg ik: je hebt al bijna drie jaar de tijd gehad om Win95 te vervangen voor Win98. Ik heb trouwens vanmiddag gehoord dat ze WinNT4 gaan vervangen voor w2k. w2k is pas een jaar uit. Waarom NT wel direct vervangen en Win95 niet? (Moet wel zeggen dat ik eigenlijk niet weet hoe lang NT4 al op de markt is)

<blablabla mode>
Sorry jongens, maar ik moet echt ff mijn gal kwijt. Het probleem waar ik gewoon mee zit is stabiliteit en USB-support. Win95 geeft mij geen van beide. Win98 geeft mij in ieder geval één daarvan :). Had laatst zo'n USB-tekenpad (met zo'n pennetje) gekocht die ik weer terug moest brengen omdat ik geen Win98 mocht installeren en ze hadden geen PS2 versie meer. Daarnaast crashed de compu elke dag minimaal één keer. Precies op het moment dat jij het meeste werk hebt verricht :'(.
</blablabla mode>

:) Bedankt voor het luisteren :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
:)graag gedaan hoor!:)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Sterk
  • Laatst online: 06-02-2023
Helemaal niet om te flamem o.i.d., maar als jij zo'n dergelijk tekenpennetje wil gebruiken installeer je het maar op je eigen computer thuis! Ik denk dat er niet begrepen wordt dat de it-club in een netwerk als dit (+- 1000 machines) niets liever wil dan gelijke machines. Dat is gewoon veel makkelijker te beheren. Dit zou je natuurlijk weer kunnen interpreteren als lui zijn maar zoals net ook al opgemerkt werd: als er een iemand zijn zin krijgt staan er de volgende dag weer 500 mensen op de stoep.

De machines die in het netwerk staan zijn daar neergezet voor een bepaalde taak. Kun je met die machines die taak uitvoeren? Mis je iets?

Daarnaast is het uitrollen van een nieuw os een hele taak die goed voorbereid moet worden en dus niet van de ene op de andere dag doet.

Dat jij bepaalde gebruikersproblemen op kan lossen is leuk meegenomen maar dat geldt niet voor het gros van de gebruikers. De gebruikers in het netwerk dat ik onderhoud kunnen bijvoorbeeld niet eens een snelkoppeling aanmaken op de desktop. Echter, filmpjes en jpeg-jes mailen kunnen ze allemaal.

Daarnaast ziet men denk ik niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt, dit tot spijt van de it-cub....

• MaxxMark
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

3 tot 5 jaar voorbereiding zal toch wel genoeg moeten zijn dan?? want bij ons op de hogeschool draaien ze ook nog vrolijk windows95... dus voorbereidingen voor win98 zouden toch wel in die tijd kunnen...

of ik mis iets.. :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:22

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Jij mist niets.... zij wel..... denk ik.... piles of money.......?????

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:55
Dat ze nog steeds Win95 gebruiken heeft er ook mee te maken dat voor een netwerk omgeving (Novell bv.) Win95 nog steeds het beste werkt. Kijk maar naar de meeste netwerken (en zeker Novell). Daar zijn de werkstations over het algemeen nog win95.... Iedereen wacht gewoon totdat win2k redelijk tot goed werkt.... Het is overigens zeker in de automatiseringswereld heel normaal dat je een release overslaat.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:47

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op woensdag 27 december 2000 20:05 schreef Oviparous het volgende:
[knip]

Als je Novell draait kun je alle user settings met NAL op de server bewaren, en is het onderhoud van een workstation niets meer dan een unattended setup draaien 1x in de maand.
Ik ben het met je verhaald eens.
Alleen het is niet de NAL die voor je Win-instellingen zorgt, dat zijn je policy's.
NAL is alleen icoontjes meesturen. En het mooie is ze repareren zichzelf. Gooit een user een aantal lokale bestanden weg? De NAL stuurt ze de volgende keer gewoon weer mee!
Hufter-proof heet dat ;)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Op donderdag 28 december 2000 12:24 schreef Myrdhin het volgende:
Dat ze nog steeds Win95 gebruiken heeft er ook mee te maken dat voor een netwerk omgeving (Novell bv.) Win95 nog steeds het beste werkt. Kijk maar naar de meeste netwerken (en zeker Novell). Daar zijn de werkstations over het algemeen nog win95....
Inderdaad, de meeste werkstations zijn in het bedrijfsleven nog win95. Dit heeft echter meer met geld te maken dat met de support van novell op andere OS-en. De meeste bedrijven willen niet veel geld uitgeven om 1000 licenties te kopen voor win98 als dat maar minimaal beter is dan win95.
Iedereen wacht gewoon totdat win2k redelijk tot goed werkt....
De meeste bedrijven die naar win2k gaan zijn bedrijven met winNT. Win2k heeft zich nu al bewezen dat die als werkstation vele malen beter is dan winNT. Echter betekend dit wel dat winNT er meestal helemaal uitgaat omdat het wel te beheren is, maar dat het toch altijd veel geld kost om alle OS-en naast elkaar te blijven draaien.
Het is overigens zeker in de automatiseringswereld heel normaal dat je een release overslaat.
Je bekijkt hoelang het duurt voordat er een nieuwe servicepack of bugfix verschijnt. Komen deze snel achter elkaar dan wacht je nog even want dan is het produkt dus te vroeg op de markt gebracht. Komen er bijna geen fixes en servicepacks dan zal het produkt wel goed zijn en kun je het zelf ook aanschaffen.

• dreambofh
  • Laatst online: 21-07 20:08
Ik kan b=me best voorstellen dat de systeembeheerders daar geen Win 95 PC's meer willen op het netwerk. Niet omdat het niet goed werkt ofzo... Maar ze zullen wel een standaard hebben bedacht ofzo waar alle PC's aan moeten voldoen.

Dat is bij ons ook. Als er een PC bij komt waar bijvoorbeeld windows 95 op staat en niet genoeg geheugen in zit dan gaan we dat ding upgraden en standaariseren voordat ie aan het net werk gaat.

Verwijderd

Precies.
Alleen hebben de systeembeheerders voor win95 gekozen als standaard. Win98 gebruikt idd. mer geheugen. Dat kan dus een reden zijn om voor win95 te kiezen en niet voor win98. Dan kun je kiezen om beide te keizen maar dan is het toch weer meer onderhoud.

Dus de systeembeheerders zijn goed bezig. Eerst zorgen dat alles onderhouden kan worden daarna maar weer verder kijken

Verwijderd

Van de TUE hebben we als studenten eigen laptops gekocht, maar kunnen alleen win98 draaien, omdat we anders t netwerk niet opkunnen...

Policies :r

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik ben helpdeskmedewerker op de TUE, en we hebben 99 procent Win95, 0,9 procent Win98 bakken en een enkele losse NT4-bak (ivm applicaties die dat moeten hebben). Binnenkort gaan we een pilot voor Windows 2000 houden op onze eigen afdeling (kleine 35 PC's), en ik kan je vertellen : je word er niet goed van als er zoveel OS-en actief zijn, dan is DIT weer anders, dan DAT weer... aaaarggghhhh. Als het aan mij lag : ALLES Windows 2000. Iets anders ? Jammer dan, krijg je geen support. Maar ja, wie ben ik ?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Het verschil tussen win95 en 98 is niet zo groot. Ik snap alleen niet dat BBL the 2nd zegt dat ie alleen met win98 op het netwerk mag en dat vervolgens wildhagen zegt dat zij 99% win95 supporten.

WinNT en Win2k zijn inderdaad helemaal andere produkten. Maar als studenten zelf met een laptop komen zou ik ze de problemen die ze daarmee kunnen krijgen ook mooi zelf laten oplossen. Iedere laptop is immers weer anders/andere software geinstalleerd.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zaterdag 30 december 2000 19:29 schreef mozeskriebels het volgende:
Het verschil tussen win95 en 98 is niet zo groot. Ik snap alleen niet dat BBL the 2nd zegt dat ie alleen met win98 op het netwerk mag en dat vervolgens wildhagen zegt dat zij 99% win95 supporten.

Hij is student, wij doen alleen medewerkers. Officieel supporten we Win98 niet, officieus wel. Dit omdat onze nieuwere systemen wat probleempjes hebben met Win95. En het verschil tussen Win95 en Win98 is idd niet wereldschokkend

WinNT en Win2k zijn inderdaad helemaal andere produkten. Maar als studenten zelf met een laptop komen zou ik ze de problemen die ze daarmee kunnen krijgen ook mooi zelf laten oplossen. Iedere laptop is immers weer anders/andere software geinstalleerd.

Ja, en daar komt voor ons op de TUE nog eens bij dat we een 'master domain model' gebruiken. Dan heb je dus een resource en een user-domain. De computers hangen in het resource-domain, en de users... nou ja, vul maar in. Dat is dus ook de reden dat studenten niet met hun Win2K-laptop het netwerk opkomen, want voor dat resource-domain moet je admin-rechten hebben om een PC te mogen toevoegen.
(antwoorden zijn vet gedrukt)

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

90 procent van de systeembeheerders weet erbarmelijk weinig van systemen af, zelfs het meest simpele lossen ze niet snel op, en daarbij zijn ze lui (werken nooit over en beginnen altijd later dan de rest)..
gewoon een luizenbaan..

als je slim bent instal je zelf winnt op je systeem, komen ze niet eens achter waarschijnlijk

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zaterdag 30 december 2000 20:20 schreef CB het volgende:
90 procent van de systeembeheerders weet erbarmelijk weinig van systemen af, zelfs het meest simpele lossen ze niet snel op, en daarbij zijn ze lui (werken nooit over en beginnen altijd later dan de rest)..
gewoon een luizenbaan..

als je slim bent instal je zelf winnt op je systeem, komen ze niet eens achter waarschijnlijk
Zeg, ben je nu zo dom of lul je nu alleen maar dom?

Systeembeheerders werken dus echt wel hard hé, enig idee wat er allemaal bij komt kijken. En als er dan ook naar eens zeikertjes komen van 'ik wil een ander OS': laat die dan lekker in de stront zakken.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 20:20 schreef CB het volgende:
gewoon een luizenbaan..
Systeembeheerders werken harder dan je denkt. Voor alles wat ze uitvoeren moeten eerst een plan van aanpak geschreven worden. Er moet een pilot gemaakt worden. Deze moet dan getest worden. Dan moet er bekeken worden hoe en wanneer het geimplementeerd moet worden in het bestaande netwerk. Dan moet er ook een mogelijkheid zijn om het terug te draaien. Vervolgens moeten ze het daadwerkelijk implementeren en de gebruikers begeleiden. Daarna moet alles gedocumenteerd worden en kan het volgende project gestart worden.

Dit kan sneller als je een paar stappen overslaat maar dan ben je niet goed bezig als systeembeheerder.

Bovendien moet een systeembeheerder ook nog een hoop preventief onderhoud plegen. Als een systeembeheerder dit goed doet heeft ie het inderdaad niet druk. Doet een systeembeheerder dit slecht dan zie je hem altijd voorbij rennen als er ergens een server crashed.
Dit is net door wildhagen uitgelegt waarom dit niet gaat. Let eens op

Verwijderd

Lijkt mij toch een beetje luiheid. WIN95 veroorzaakt namelijk meer problemen op je netwerk, dan alles door elkaar. Ik zou het niet willen ondersteunen. Waarom er geen echt 32 bits wordt gedraaid zal wel met de licenties hebben te maken.(8>

• pimlie
Als die netwerk beheerders nou zoveel werk hebben en alles, waarom gooien ze dan in godsnaam niet een OS erop dat (stabiel) USB ondersteunt? USB werkt stukken eenvoudiger dan SCSI of wat dan ook. Het kost wel wat meer, maar ja iemand iets laten fixen kost ook geld :)

Verwijderd

gewoon questie vvan poen :), licenties voor 100 pc's zijn ERG duur :), en win98 draagt nix bij tot 95

• pimlie
En die versie van Win95 die USB ondersteunt? Is dat niks?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zaterdag 30 december 2000 22:39 schreef pimlie het volgende:
En die versie van Win95 die USB ondersteunt? Is dat niks?
OSR2.5 bedoel je ? Die ondersteunt alleen de root-usb-hub, en geen USB-devices.
Op zaterdag 30 december 2000 22:35 schreef voxell het volgende:gewoon questie vvan poen :), licenties voor 100 pc's zijn ERG duur :), en win98 draagt nix bij tot 95
Inderdaad, systeembeheerders gaan helaas niet over het budget.

Verder is Windows 98 (ook, of vooral, Second Edition ja) minder stabiel dan Windows 95. (ja, dat is echt zo, wij merken het als helpdesk). Misschien niet voor simpele thuisgebruikers, maar WEL voor kantoortoepassingen met bijbehorende applicaties. Windows 95 (OSR2.5) is van alle Win9x nog altijd de stabielste.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1