nforce2 ondersteuning in linux

Pagina: 1
Acties:

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:20
Het is weer eens tijd om een nieuw moederbordje aan te schaffen, omdat het huidig bordje van mij een nette mATX bord is maar geen overclocking kan waarmaken. Tsja sta je dan als tweaker.
Nu ben ik aan het twijfelen tussen twee soorten asus moederborden, de ene met de nieuwe kt880 chipset of toch een nforce2 chipset.

Nu schijnt het zo te zijn dat er een aantal "problemen" zijn met linux en nforce2 ondersteuning.

Nu heb ik de search gebruikt, maar deze doet het niet naar behoren en krijg ik daarnaast geen recente ervaringen van de nforce chipset in samenwerking met linux.

Dus mijn vraag wat is de (recente) ervaring over het algemeen van de nforce chipset in samenwerking met linux? Of uiteindelijk toch maar verder met de via chipset?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Zelf heb ik 2 PCs staan; 1 met VIA chipset en 1 met NForce chipset, beide Asus bordjes.

Ik moet zeggen dat ik met een 2.4.x kernel nog wel eens ruzie had met de NForce2 chips. De NVidia drivers kreeg ik ook niet goed aan de praat, maar sinds ik de 2.6 kernels gebruik draaien de NForce chipjes heel erg fijn. Met de ingebakken support in de 2.6 kernel heb ik nog nooit problemen gehad en volgens mij draaien de chips gewoon op volle snelheid enz. Ik kan iig geen verschil merken met de Windows installatie die er ook nog heel even op heeft gestaan.
De VIA chips zijn, ook onder de 2.4 reeks, nooit een probleem geweest en draaien gewoon lekker.

Als ik jou was zou ik als je een 2.6 kernel wilt gaan draaien gewoon kijken welk moederbord je zelf het prettigst vind en welke chipset je fijn vind werken en die nemen.
Als je 2.4 gaat gebruiken zou ik toch voor de VIA gaan. Zelf heb ik onder 2.4 kernels te veel problemen met NForce chips gehad om dat nog te willen proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mac_Cain13 op 18-08-2004 12:19 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:09
Ik heb ook een nforce chipset en onder zowel 2.4 (met backports voor de nforce ide) en 2.6 draait het prima (msi k7n2 delta), ik heb wel begrepen dat er bepaalde nforce bordje zijn die wat problemen geven (asus d8 ik)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
blouweKip schreef op 18 augustus 2004 @ 12:42:ik heb wel begrepen dat er bepaalde nforce bordje zijn die wat problemen geven (asus d8 ik)
Die van mij niet iig (Asus A7N8X-E deluxe).
Draait prima! :)

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

A7N8X-Deluxe Rev 2.0 meldt ;). Voor de 2.6 kernel zijn nu ook officiele drivers van nVidia uit, om onboard te regelen (OSS). Echter doet ALSA dit ook al tijden. Redhat komt met de ethernetdrivers (Forcedeth), dus als de nVidia nvnet drivers niet compilen werken die ook altijd nog. De IDE controller werkt idd met sommige 2.4 kernels niet goed (Peanut Linux :X), drivers zijn gewoon niet meegebakken. De grotere distro's hebben daar echter geen last van :).

[ Voor 12% gewijzigd door RSpliet op 18-08-2004 12:49 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:43
Mijn Soltek (75FRN2-L) werkt ook perfect onder Debian Unstable (2.6 kernel). Maar ook onder de 2.4 kernel die er standaard opstond werkt hij perfect. Alleen geluid weet ik niet, ik heb een losse. Maar netwerk en IDE werkt iig.

Onder 2.4 moest ik wel als bootparameter noapic invoeren, dat is toch ook voor IDE?

• RD
ok! Ik ben van plan om Asus A7N8X-E deluxe (of zijn andere borden beter m.b.t. overclocken?) aan te schaffen. Het lijkt goed te gaan met de 2.6 kernell. Nu heb ik hier Suse9.0 liggen en Fedora2, dus dat moet ook geen probleem worden.

[ Voor 13% gewijzigd door RD op 18-08-2004 15:59 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37

sphere

Debian abuser

RD schreef op 18 augustus 2004 @ 13:00:
ok! Ik ben van plan om Asus A7N8X-E deluxe (of zijn andere borden beter m.b.t. overclocken?) aan te schaffen. Het lijkt goed te gaan met de 2.6 kernell. Nu heb ik hier Suse9.0 liggen en Fedora2, dus dat moet ook geen probleem worden.
Neem gewoon de nieuwste stabiele 2.6 kernel, sinds 2.6.7-rc1 is de irritante lockup bug gefixed.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Ik heb al zonder problemen Debian op mijn bak gegooid, en die loopt op een A7N8X Deluxe (rev 2.0). Enige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen is de RAID ondersteuning op de SATA. Er zit namelijk een Silicon Image chip op dat ding. Hij herkent de chip wel, en ook de disks erop, maar niet de raid set die ik probleemloos onder windows gebruik. Er is trouwens een sata_sil module in kernel 2.6, die zit trouwens ook in de laatste (RC1) Debian installer van Sarge, maar ik heb zelf nog niet getest of die ook met RAID werkt.

Hoe dan ook denk ik ooit eens al mijn stuff te backuppen en geen raid meer te gebruiken, ik merk er toch zo goed als geen snelheidsverschil mee. En dan kan ik tenminste wel probleemloos linux op mijn bak gooien.

Anyways, geluid en onboard lan zouden moeten werken. Al moet je misschien wel een beetje klooien.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37

sphere

Debian abuser

Ajunne schreef op 18 augustus 2004 @ 20:38:
Ik heb al zonder problemen Debian op mijn bak gegooid, en die loopt op een A7N8X Deluxe (rev 2.0). Enige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen is de RAID ondersteuning op de SATA. Er zit namelijk een Silicon Image chip op dat ding. Hij herkent de chip wel, en ook de disks erop, maar niet de raid set die ik probleemloos onder windows gebruik. Er is trouwens een sata_sil module in kernel 2.6, die zit trouwens ook in de laatste (RC1) Debian installer van Sarge, maar ik heb zelf nog niet getest of die ook met RAID werkt.

Hoe dan ook denk ik ooit eens al mijn stuff te backuppen en geen raid meer te gebruiken, ik merk er toch zo goed als geen snelheidsverschil mee. En dan kan ik tenminste wel probleemloos linux op mijn bak gooien.

Anyways, geluid en onboard lan zouden moeten werken. Al moet je misschien wel een beetje klooien.
Heb je het al geprobeerd met siimage? Andere driver voor dezelfde sjip.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• RD
Ik denk toch dat ik ga voor de nieuwere chipset KT880. Heeft iemand daar al ervaringen mee?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ajunne schreef op 18 augustus 2004 @ 20:38:
Werkt hier anders perfect, ik boot zelfs van dat array.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

blouweKip schreef op 18 augustus 2004 @ 12:42:
Ik heb ook een nforce chipset en onder zowel 2.4 (met backports voor de nforce ide) en 2.6 draait het prima (msi k7n2 delta), ik heb wel begrepen dat er bepaalde nforce bordje zijn die wat problemen geven (asus d8 ik)
Ik heb een Asus a7n8x-X bordje, buiten wat problemen met het geheugen (dit bord ondersteund geen dual-channel) heb ik er geen ruzie mee gehad.

Bij mij draait ie zowel onder de 2.4 als de 2.6.7 kernel ok.

edit:

Sorry Valium, de 2.6.7 kernel... :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 16:24 ]

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:51:
[...]

Bij mij draait ie zowel onder de 2.4 als de 2.7 kernel ok.
Wow, 2.7. Da's wel heel erg nieuw ;)
Bedoel je geen 2.6.7 o.i.d.?
Pagina: 1