Toon posts:

zwarte banden op scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De ontspanning van sommige games neemt tegenwordig wat af. Ik erger mij wat aan de zwarte banden die verzekerd bij sommige spellen tevoorschijn komen. Zo gebeurt dat bijvoorbeeld bij Pro Evolution Soccer 3 en Commandos 3. Met veranderen van de resolutie in de game zelf (wat bij Commandos al niet gaat) kan ik de banden wel wat klijner maken maar er blijft meestal toch een band van 3 cm over. In windows (XP) zelf zijn de afmetingen ok, het begint pas als ik een spel opstart. Zou het mss aan men scherm kunnen liggen?

Mijn specs:
P IV 2.8
512 Mb Apacer (3200)
Asus P4P800 Deluxe

Sapphire 9600 XT
Scherm: Sony Trinitron 17" Multiscan A230

Zelf al wat geknoeid met de instellingen van beeldscherm zodat ik Commandos 3 nu al kan zien (ervoor enkel geheel zwart scherm)
Het kan natuurlijk altijd dat zo'n oudere games wat moeilijkheden geven met de nieuwe drivers (of anders om).

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
Bedoel je dan van die zwarte veiligheidsstroken (of zo), die je soms ook op tv ziet?

Verwijderd

instelling van je scherm tov de resolutie en opbouwfrequentie..
Kwestie van afstellen.. ( of via het menu van je monitor of je videokaart ) zodat je beeld weer helemaal uitgevuld is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 11:31:
Kwestie van afstellen.. ( of via het menu van je monitor of je videokaart ) zodat je beeld weer helemaal uitgevuld is.
^^^ Met stom :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn geen stroken aan boven- en onderkant. Meestal zitten ze enkel links in het scherm.
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 11:31:
Echt de resolutie veranderen? Ik ben vrij tevreden met mij resolutie van 1024*768. Liefst zou ik hierop blijven werken. Mijn scherm kan wel hoger aan maar dat is in windows minder aangenaam naar mijn mening.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 11:52:
Het zijn geen stroken aan boven- en onderkant. Meestal zitten ze enkel links in het scherm.
mis je dan echt een deel van het scherm of is het een beetje in elkaar gedrukt zeg maar ?
WTF bedoel jij dan :?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik mis niet echt iets, het is idd enkel wat ingedrukt. Dus wat spelen met de monitor zelf zal ook niets uithalen. En dan zou ik hem telkens weer in windows kunnen veranderen.

Verwijderd

waarschijnlijk verandert je opbouwfrequentie tijdens het spelen...

met dxdiag kan je op het laatste tabblad "meer help " met de optie vernieuwingsfrequentie van directdraw evt. je opbouw forceren zodat in je game je de zelfde opbouw hebt als in windows ;)

suc6

edit:

ik weet niet of je een informatie menu in je monitor hebt zodat je dit kan controleren ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste heb ik nu nog niet geprobeerd, maareu... er is een 2de probleem. Nu heb ik bij Commandos geen zwarte banden meer maar is heel men scherm zwart. Ik hoor het spel wel opstarten en de muziek bij het menu, maar géén beeld. Enkel als ik de ctrl-Alt-Del doe kan ik een fractie van een seconde het menu zien van Commandos. Kan het zijn dat Powerstrip hier iets mee te maken heeft? Ik heb al wel geprobeerd met Powerstrip zelfs af te zetten maar dat geeft niet van resultaat.
Ik heb ook de laatste nieuwe Catalyst, dus update is geen optie meer.

En dan denkt ne mens zich te kunnen ontspannen ;(
iop tha man schreef op 18 augustus 2004 @ 13:58:

gewoon instellingen met knoppen op monitor veranderen m8
En dan terug in windows weer verzetten. Zo er nog weinig fun aan games eh.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 14:00 ]

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 21:08

iop

heel snel je monitor naar rechts rukken :+

gewoon instellingen met knoppen op monitor veranderen m8

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 13:55:
Dat laatste heb ik nu nog niet geprobeerd, maareu... er is een 2de probleem. Nu heb ik bij Commandos geen zwarte banden meer maar is heel men scherm zwart. Ik hoor het spel wel opstarten en de muziek bij het menu, maar géén beeld.
valt je resolutie/opbouwfreq. buiten de specs van je monitor waarschijnlijk...
de instellingen van het spel resetten ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 14:16:
[...]

valt je resolutie/opbouwfreq. buiten de specs van je monitor waarschijnlijk...
de instellingen van het spel resetten ?
Zou me vrij sterk lijken omdat men monitor tot 1280*1024 aankan en dat tegen 75 Hz. Commandos 3 heeft als standaard waarden 800*600 en kan niet veranderd worden. Daar ligt het probleem mijns inziens dus niet. :'(

Verwijderd

heb je wel de juiste INF(driver) file voor je monitor geladen in windows ?

Verwijderd

Topicstarter
En hoe moet ik dit doen? :? Het scherm heb ik gewoon gekregen zonder cd. Het is een gewoon crt-monitor, moet er dan nog wel iets geïnstaleerd worden?

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Veelgebruikte uitdrukking in de HK (waar je overigens toegang tot kunt vragen), om aan te geven dat ie het eens is met z'n voorganger. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 16:27:
En hoe moet ik dit doen? :? Het scherm heb ik gewoon gekregen zonder cd. Het is een gewoon crt-monitor, moet er dan nog wel iets geïnstaleerd worden?
iemand??? :/ Het begint behoorlijk om mijn zenuwen te werken die zwarte schermen. Heb het nu ook bij de demo van Rome total war.

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu heb ik dxdiag geopend en gemerkt dat directdraw en direct3D wel ingeschakeld staan maar als ik het wil testen er sommige testen niet lukken. Zo kan ik geen 2de keer een stuiterend wit vlak zien, en de direct3D testen lukt geen van allemaal.

Geen problemen gevonden.
DirectDraw-testresultaten: Fout bij stap 7 (Gebruikerscontrole van botsen op volledig scherm): HRESULT = 0x00000000 (Foutcode)
Testresultaten van Direct3D 7: Fout bij stap 32 (Gebruikersverificatie van Direct3D-beeldopbouw): HRESULT = 0x00000000 (Foutcode)
Testresultaten van Direct3D 8: Fout bij stap 32 (Gebruikersverificatie van Direct3D-beeldopbouw): HRESULT = 0x00000000 (Foutcode)
Testresultaten van Direct3D 9: Fout bij stap 32 (Gebruikersverificatie van Direct3D-beeldopbouw): HRESULT = 0x00000000 (Foutcode)

Voor iemand die er mss wat mee is. Kan ik deze dan best uitzetten? Ik kan aan het probleem kop nog staart krijgen.

En wat de INF betreft. Ik heb hem geprobeerd te instaleren maar dat gaat niet echt. Er is namelijk geen INF te vinden op de site van sony. Ik heb een HMD-A230. Er zijn enkel drivers voor de 220 en de 240.

plz iemand die er iets meer van af weet?

Verwijderd

mobochipset driver voor p4p800 in windows Xp -----> http://downloadfinder.int...t_autol.exe&ProductID=816

al geinstalleerd? wordt de monitor wel herkend door xp? er zijn alternatieve sites waar je monitor drivers kan halen

nieuwe verse Dx9c overnieuw geinstalleerd?

CAT 4.8 overnieuw geinstalleerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net allemaal gedaan, heeft niets opgeleverd :'( . Ik heb nu wel gemerkt dat ik bij het draaien van de programma's die een zwart scherm veroorzaken, heel licht het menu te zien is. Door gewoon t kijken kan je het niet zien, maar je kan na ff zoeken wel zaken zoals "eidos" ontdekken. Er komt dus als het ware een donkere waas over het scherm. :/ :?

Verwijderd

het lijkt erop dat je kaart stuk is? heb je nog garantie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 23:01:
het lijkt erop dat je kaart stuk is? heb je nog garantie?
Kan ook het scherm zijn lijkt me...

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 14:01
Met de knoppen op de monitor kun je je scherm resizen en verpaatsen, probeer dat eens. Klinkt misschien stom, maar het kan het wel zijn. Ik heb zelf eens gehad dat als ik een spel opstartte alles zwart werd, toen ik op een gegeven moment de verplaatsknop omhoog indrukte, komt na een tijdje ineens m'n spel in het beeld, erg vreemd. Te horen aan de zwarte balk die links in beeld zit en nu helemaal geen beeld zou het dat best kunnen zijn.

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

Verwijderd

maarem ik vroeg al eerder of de monitor nou wel of niet werd herkend door windows?

Verwijderd

Topicstarter
Herkend door windows als plug and play monitor. Ik heb geprobeerd om de INF te instaleren maar dit geeft ook weinig resultaat.

Heb nu een driver gevonden. (http://www.sony-cp.com/drivers/archive/a220.exe) maar die is na openen blijkbaar enkel voor windows 9x, 2000 en Me terwijl ik XP heb. Dan maar is geprobeerd met die van 2000. maar dan weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen. er staan 3 "ICC-profiel"-bestanden, één Beveiligingscatalogus en een kladblok met setup-gegevens waar ik geen raad mee weet. Er staat:

[Version]
signature="$CHICAGO$"
Class=Monitor
ClassGuid={4D36E96E-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Provider=%SONY%
CatalogFile=SNYMON22.cat
DriverVer=08/29/2000,1.00

[ControlFlags]
ExcludeFromSelect.nt=Monitor\SNY1970

[ClassInstall32]
AddReg=ClassAddReg32

[ClassAddReg32]
HKR,,,,%MonitorClassName%
HKR,,Icon,,"-1"
HKR,,NoInstallClass,,1

[DestinationDirs]
DefaultDestDir=11

HMD-A220.Copyfiles=23

[SourceDisksNames]
1=%DISK%,,,

[SourceDisksFiles]
sony_d93.icm=1
sony_d65.icm=1
sony_d50.icm=1

[Manufacturer]
%SONY%=SONY

[SONY]

%HMD-A220%=HMD-A220.Install, Monitor\SNY1970

[HMD-A220.Install]
DelReg=DEL_CURRENT_REG
AddReg=HMD-A220.AddReg, 1280, DPMS
CopyFiles=HMD-A220.Copyfiles

[DEL_CURRENT_REG]
HKR,MODES
HKR,,MaxResolution
HKR,,DPMS
HKR,,ICMProfile

[1280]
HKR,,MaxResolution,,"1280,1024"

[DPMS]
HKR,,DPMS,,1

[HMD-A220.AddReg]
HKR,"MODES\1280,1024",Mode1,,"30.0-70.0,48.0-120.0,+,+"
HKR,,ICMProfile,0,"sony_d93.icm"

[HMD-A220.Copyfiles]
sony_d93.icm
sony_d65.icm
sony_d50.icm

[Strings]
DISK="SONY Monitor Information Disk"
MonitorClassName="Monitor"
SONY="SONY Corporation"

HMD-A220="SONY HMD-A220"
Cold_Phoenix schreef op 29 augustus 2004 @ 23:14:
Met de knoppen op de monitor kun je je scherm resizen en verpaatsen, probeer dat eens. Klinkt misschien stom, maar het kan het wel zijn. Ik heb zelf eens gehad dat als ik een spel opstartte alles zwart werd, toen ik op een gegeven moment de verplaatsknop omhoog indrukte, komt na een tijdje ineens m'n spel in het beeld, erg vreemd.
Had wel mooi geweest, maar helaas. Heb zelfs eens heel het menu gereset maar dit hielp niets.
Naar men garantie ben ik op zoek geweest maar helaas niets gevonden. De factuur heb ik nog wel, alleen weet ik nu niet hoelang ik garantie heb. Ik hoop een jaar want de Pc is nog "maar" 9 maanden oud.

En excuseer voor de buitensporige post ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 23:56 ]

Verwijderd

jij hebt net als een andere topicstarters ongeveer hetzelfde probleem en jullie hebben exact zelfde videokaartje
Bij Dxdiag heb ik de testen gedaan. Bij test directdraw heeft hij geen probleem gevonden. Bij test Direct3D, geeft hij geen foutmelding maar. Bij testen van Direct3D 7 interfaces wordt de scherm eerst zwart en daarna geeft hij de melding :"you cancelled the test by pressing a button" maar ik heb niks gedrukt. Bij testen van direct3d 8 en 9 interfaces geeft hij hetzelfde bericht aan. Wat kan er fout zijn????

En catalyst 3.9 heb ik ook geprobeerd maar het werkt ook niet. Nog steeds hetzelfde foutmelding.
als jullie in elkaars topic reageren kunnen jullie mekaar beter helpen dan wij jullie, ik denk zelf dat jullie kaart gwoon stuk is.... kort door de bocht maar ja....

Probleem Sapphire 9600XT

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 08:16 ]

Pagina: 1