Toon posts:

Computer geen stroom, brand luchtje

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vorige avontuur met mijn pc kan je in deze topic vinden:

OM na herinstallatie wordt deel HD niet meer herkent 29-07-2004 09:30

Het komt erop neer dat ik mijn compu weer gemaakt had, alleen wilde ik mjin kleine HD eruit halen, omdat die toch eigenlijk geen nu had en ik had windows al op mijn grote gezet. Dus ik die eruit geplugd en de grote de primairy master gemaakt en mijn dvd-writer de primary slave. Leek mij een goed plan....

Computer opnieuw gestart, windows kon niet worden opgestard, met zo'n mooi blauw scherm erbij. Daar stond dat als dit de eerste keer was dat ik een blauw scherm zag hem gewoon moest herstarten, als dit vaker zou gebeuren dan moest ik alles eruit pluggen en nog wat anders... :?

Zover kwam het helaas niet, na de herstart knop ingedrukt te hebben begon het naar een brandluchtje te ruiken :'( Foute boel dus, en nu doet die niks meer.

Wat kan dit nu zijn? Moederbord? Stroomvoorziening? Ik hoop dat het alleen een zekeringetje is ofzoiets...

Nog 1 ding moet ik vermelden en dat is dat als ik mijn stroomstekker erin doe hij altijd een raar electrisch geluidje maakt en dat die het pas doet als de stroomstekker op een bepaalde hoek erin zit... Dit klinkt heel gaar, dat begrijp ik, maar dat doet die al 3 jaar en desondanks heeft die het altijd gedaan. Dit geluid maakt hij overigens nog steeds, dus denk ik niet dat het aan de stroom toevoer ligt.

specs:
Power: 230W (weet niet 100% zeker, maar veel meer is het niet)
AMD Athlon 2000
512 DDR
TNT2 32 mb (een oudje)
ECS K7S6A
6.4 GB Samsung...
160GB Samsung SP1604N
Windows XP SP1

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer ten eerste een andere voeding. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Verwijderd

dat die het pas doet als de stroomstekker op een bepaalde hoek erin zit
Slecht contact, draadbreuk etc. Vervang de voedingsstekker, én evt. de voeding om het één en ander uit te sluiten.
begon het naar een brandluchtje te ruiken
Uit de voeding, van mobo, videokaart etc?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dat lichte geknetter bij het inpluggen van de stroomkabel in de voeding heb ik ook wel es. Met meerdere PC's zelfs. Ik denk niet dat je daar direct het probleem moet zoeken (ook gezien ie het bij jou al 3 jaar doet). Ws. is dat normaal...

Maar over dat probleem. Het kan van alles zijn... heb je misschien een schroefje op het mobo laten vallen? Master jumpertje verkeerd erin gezet? IDE kabel scheef erin gedaan (voor zover dat kan)?

Voeding kan het natuurlijk ook zijn, maar ik vind dat men hier wel vrij snel altijd naar de voeding begint te roepen. Gezien je net aan de HD hebt zitten knutselen lijkt het me wel heeeel toevallig dat net op dat moment de voeding het ook begeeft... Het kan natuurlijk wel, maar het lijkt mij aannemelijker dat het het moet zoeken bij de harddisk of ide kabels en alles waar je nog meer aan hebt gezeten. Als je echt niks kunt vinden bouw dan es alles uit je PC om te kijken of er niet ergens kortsluiting is (door een schroefje oid).

[ Voor 39% gewijzigd door Palomar op 18-08-2004 09:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het heerlijke luchtje kwam van rond de processor en de koeling die daarop zit.
Aangezien mijn IDE kabels wat los in mijn compu hangen zou misschien 1 van die kabels tegen de koeler aan zijn gekomen en daardoor wat gaan branden... Zou dit dan een reden kunnen zijn dat die helemaal niks meer doet???

Ik denk ook niet echt dat het de voeding zelf is, hij maakt tenslotte nog steeds dat ratel geluid, dus er gebeurt wel iets.

Ik heb er geen schroefje of iets dergelijks in laten vallen, daar ben ik wel vrij zeker van. Jumper setting waren ook goed. Om dit iets te verduidelijken:

Oude situatie:
PM: kleine HD
SM: grote HD
SS: dvd

Toen de IDE kabel van klein naar groot gedaan en de voeding stekker uit kleine gehaald. Bij grote geen jumper gewijzigd, en toen wel de jumper van de dvd op SM gezet.

Nieuwe situatie:
PM: grote HD
SM: dvd

Lijkt mij wel goed gedaan zo...

Ik heb overigens nu alles weer in de oude situatie gezet, maar zonder resultaten, doet dus nog steeds helemaal geen ene ....

Dus, wat zou het geweest kunnen zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 10:05:
Het heerlijke luchtje kwam van rond de processor en de koeling die daarop zit.
Aangezien mijn IDE kabels wat los in mijn compu hangen zou misschien 1 van die kabels tegen de koeler aan zijn gekomen en daardoor wat gaan branden... Zou dit dan een reden kunnen zijn dat die helemaal niks meer doet???

Ik denk ook niet echt dat het de voeding zelf is, hij maakt tenslotte nog steeds dat ratel geluid, dus er gebeurt wel iets.

Ik heb er geen schroefje of iets dergelijks in laten vallen, daar ben ik wel vrij zeker van. Jumper setting waren ook goed. Om dit iets te verduidelijken:

Oude situatie:
PM: kleine HD
SM: grote HD
SS: dvd

Toen de IDE kabel van klein naar groot gedaan en de voeding stekker uit kleine gehaald. Bij grote geen jumper gewijzigd, en toen wel de jumper van de dvd op SM gezet.

Nieuwe situatie:
PM: grote HD
SM: dvd

Lijkt mij wel goed gedaan zo...

Ik heb overigens nu alles weer in de oude situatie gezet, maar zonder resultaten, doet dus nog steeds helemaal geen ene ....

Dus, wat zou het geweest kunnen zijn?
Zou het misschien zo kunnen zijn dat je de voeding stekker van je Floppy drive verkeerd om hebt zitten ? Bij oudere drives gaat dit namelijk erg makkelijk, en je krijgt dan kortsluiting (duurt wel ffies, wordt is gloeiend heet).

Ik zou iig als tip geven om alle bedrading eens goed na te kijken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 12:31:
[...]

Zou het misschien zo kunnen zijn dat je de voeding stekker van je Floppy drive verkeerd om hebt zitten ? Bij oudere drives gaat dit namelijk erg makkelijk, en je krijgt dan kortsluiting (duurt wel ffies, wordt is gloeiend heet).

Ik zou iig als tip geven om alle bedrading eens goed na te kijken
Nee dat kan het niet zijn, want daar heb ik nog nooit aangezeten. Maar de bedrading checken, dat ga ik wel even doen. Ik denk (hoop) dat het mijn IDE kabel is. Maar kan dat de reden zijn dat die uberhaupt niks doet? Ook geen koeling die aanspringt ofzo?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als het luchtje van rond je cpu komt... zou het misschien kunnen dat h-je cpu naar de eeuwige jachtvelden is? stroomkabletje van de cpu fan losgetrokken bij het klooien in je kast? makes sense: je start je pc op, cpu wordt volledig gebruikt, verhit, geeft fout, windows crasht, jij start overnieuw en stookt hem nog een beetje bij... *pets*

is ook maar een idee ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmmm, wordt daar niet echt vrolijk van. :(

Kan hem inderdaad wel zijn, zal eens kijken. iig wordt mijn actieplan om alle draadjes eens te controleren.

• lt_cmd_data
  • Niet online
The_Stickie schreef op 18 augustus 2004 @ 13:01:
als het luchtje van rond je cpu komt... zou het misschien kunnen dat h-je cpu naar de eeuwige jachtvelden is? stroomkabletje van de cpu fan losgetrokken bij het klooien in je kast? makes sense: je start je pc op, cpu wordt volledig gebruikt, verhit, geeft fout, windows crasht, jij start overnieuw en stookt hem nog een beetje bij... *pets*

is ook maar een idee ;)
/offtopic
Dat had ik dus op campzone 4 (outdoor lanparty eind juli t/m begin aug) met vervoeren was de cpu cooler (amd 1800xp) los geraakt. Had ik niet door natuurlijk zet de pc aan.... pc gaat uit (overheating protection) maar ik hoorde de pc niet gillen om help, dus zet vrolijk mijn pc weer aan en toen begon het dus flink maar dan ook flink te stinken in de tent ;). Pc open geschroefd en jahoor cooler lag er naast. Cpu eruit gehaald en die was op aantal plekken zwart :). Zelfde dag nieuwe cpu boxed versie gehaald en systeempje draait weer als een zonnetje.

• the_stickie
lt_cmd_data schreef op 18 augustus 2004 @ 14:46:
[...]

/offtopic
Dat had ik dus op campzone 4 (outdoor lanparty eind juli t/m begin aug) met vervoeren was de cpu cooler (amd 1800xp) los geraakt. Had ik niet door natuurlijk zet de pc aan.... pc gaat uit (overheating protection) maar ik hoorde de pc niet gillen om help, dus zet vrolijk mijn pc weer aan en toen begon het dus flink maar dan ook flink te stinken in de tent ;). Pc open geschroefd en jahoor cooler lag er naast. Cpu eruit gehaald en die was op aantal plekken zwart :). Zelfde dag nieuwe cpu boxed versie gehaald en systeempje draait weer als een zonnetje.
jij geluk dat je mobo niet mee verfikt is! :)

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond een kleine draadjes check gedaan:

1 geel rood draadje zat er niet in. Die kwam van de voorkant van mijn pc (dus waar de powerknop zit etc), en die heb ik er weer in gedaan.

Nog een ander draadje, maar die kwam van mijn dvd speler af en zag er niet belangrijk uit. Maar wel er weer in gedaan.

En dan de zeer waarschijnlijke oorzaak van het probleem: Het stekkertje van de CPU koeling lag er voor 90 % uit. Dus lijkt het mij logisch dat dus de CPU is doorgebrand. Ik heb de koeling er afgehaald (waarbij een wit palletje van de cpu afbrook... |:( ), maar ik zag geen brandvlekken of iets dergelijk. Nu weet ik niet of dat dan ook wel moet, maar het zag er volgend mij vrij normaal uit. Hij was wel helemaal licht bruin maar dan hoort volgens mij ook zo... De cooler is van het merk Coolermaster, weet verder niet meer welk type.

Ik heb toen nog geprobeerd een "koude start" te doen, met alleen:
voeding
moederbord
cpu + cooler

Maar niks gebeurde.

Ik kan wel de conclusie trekken dat ik een nieuwe cpu + cooler moet kopen, toch???

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Brand=rook, en electronica werkt op rook, als de rook eruit is werkt het dus niet meer :P

Serieus:

Heb je geen mogelijk om de onderdelen in een andere PC te testen? Verder kan je ook nog proberen met een moederbord + videokaart te booten, dus zonder CPU en geheugen. Dan weet je of je moederbord niet gaar is (ik heb weleens hetzelfde gehad met zo'n stekkertje van de CPU-koeler, alleen maakte het bij kortsluiting en was het bord dood :X)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• the_stickie
als je cpu er nog ok uit ziet, kan het idd ok nog je mobo zijn (of iets anders :) )
Gebeurt er echt _niks_? geen fans die beginnen draaien, harde schijven die opspinnen... niks niks niks? dan zou ik vooral de voeding niet uitsluiten. Die kan stuk gegaan zijn door een kortsluiting van een van de losse draadjes.

Verwijderd

.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op 19 augustus 2004 @ 09:03:
Brand=rook, en electronica werkt op rook, als de rook eruit is werkt het dus niet meer :P

Serieus:

Heb je geen mogelijk om de onderdelen in een andere PC te testen? Verder kan je ook nog proberen met een moederbord + videokaart te booten, dus zonder CPU en geheugen. Dan weet je of je moederbord niet gaar is (ik heb weleens hetzelfde gehad met zo'n stekkertje van de CPU-koeler, alleen maakte het bij kortsluiting en was het bord dood :X)
In andere PC testen gaat niet echt makkelijk, omdat ik even niet in NL ben voor een tijdje...

Om alleen moederbord en videokaart te booten, moet ik dus mijn cpu eruit neem ik aan? Of kan je die op een andere manier "uit" zetten? Ik vraag dit maar ff voor de zekerheid, want als ik die CPU eruit moet halen ben ik bang dat ik en de CPU en mijn moederbord ga slopen. 8)7

• the_stickie
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 09:13:
[...]

In andere PC testen gaat niet echt makkelijk, omdat ik even niet in NL ben voor een tijdje...

Om alleen moederbord en videokaart te booten, moet ik dus mijn cpu eruit neem ik aan? Of kan je die op een andere manier "uit" zetten? Ik vraag dit maar ff voor de zekerheid, want als ik die CPU eruit moet halen ben ik bang dat ik en de CPU en mijn moederbord ga slopen. 8)7
je cpu moet er idd uit. Hoe heb je kunnen zien dat er niets vreemd is aan de cpu als je hem er niet hebt uitgehad????

EDIT: wacht ff STOP STOP STOP dat witte palletje is waarschijnlijk je koelpasta klevertje! Je moet nieuwe koelpasta op je cpu doen voor je het koelblok weer zou installeren (ik hoop eigenlijk dat je dàt al wist :| )!!! Anders is de kans groot dat je na de eerste bootpoging er zeker van mag zijn dat je cpu kapot is...

EDIT2: ik heb nog een handige link voor je: PMG FAQ

[ Voor 28% gewijzigd door the_stickie op 19-08-2004 09:23 ]

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 09:13:
Hmmm, ik vraag me af of je niet beter van computers af kunt blijven in het vervolg, intern dan.

Maar goed. Het eerste wat je nu moet doen is ALLES wat je niet nodig hebt er uit halen en met een minimale config proberen of er beeld komt. Dus ALLEEN: Mobo, geheugen, CPU+Cooler, Videokaart en de voeding. Als dat het niet doet, en je bent niet aan de jumpers op je mobo geweest, dan is er iets defect! Maar dus wel alles wat je niet nodig hebt los halen! IDE kabels er af, spanningsstekkers uit je drives, alle kaarten er uit, stekkertjes naar je frontpanel er uit behalve power-up.

Oh ja, een PC werkt ook prima met de kast open! Handig, want dan kun je zien of een CPU cooler draait.

Mocht hij piep toontjes geven (morse), post dat dan hier incl. merk/type mobo.

nb. ik geloof nog niet dat er iets defect is.
Van computers afblijven, na dit avontuur dan, had ik allang besloten... ;)

Maar goed. Ik heb getest met een cpu, cooler, voeding en videokaart: niks, nada, noppes. Geen bliepjes, piepjes, draaiende dingen. En uiteraard laat ik die kast open staan als ik er de hele tijd aan kloot... dat weet ik dan nog wel..

Heb alleen nog niet alle draadjes van de frontpanel eruit gehaald. Dan nu weer even laten zien dat ik er geen verstand van heb: Wat zit de frontpanel precies (ik neem aan waar alle stekkertjes van de voorkant van je pc naar toe gaan)? Ik kan dan wel na gaan wel draadje van mijn powerknop komt en de rest eruit halen, maar betwijfel of alles dan ineens gaat draaien.

Kan je nou werkelijk testen zonder cpu trouwens??

Verwijderd

Als ik hoor dat je moeite hebt met het 'aansluiten' van je apparaten op je IDE-kanalen en pootjes afbreekt bij het loshalen van je cpu, lijkt het mij in jouw geval toch het beste om geen advies meer van GoT'ters op dit onderdeel op te volgen, maar gewoon met je PC naar een fatsoenlijke winkel gaan en het daar laten verhelpen.

Ik probeer niet lullig te doen, maar trust me, als ik zo eens lees hoe/wat jij aan je PC doet en wat daar allemaal bij sneuvelt, lijkt het me ECHT verstandiger om het aan een beroepsmatige PC-nerd over te laten. Ik bedoel, al zeggen we je hier wat je moet doen, dan nog is er (uit je verhaal op te maken) kans dat je andere dingen sloopt 'in the process' dus ga nou maar gewoon naar de PC boer, dat kost je op de lange termijn denk ik minder dan dat je het zelf probeert op te lossen, want zo help je alleen maar meer om zeep.

Ontopic, ik denk dat je CPU misschien ook je mobo wel mee heeft genomen, aangezien het beestje niet eens piept dat 'ie een CPU mist. Nog meer reden om naar de PC-boer te gaan, want die kunnen dat zo voor je controleren met andere onderdelen.
Succes!

//edit//
Ja je kunt testen zonder CPU, geen probleem.
Als het goed is krijg je dan gewoon een piepcode....

Daarnaast, je frontpanel zit (als je recht tegen je moederbord aankijkt) rechtsonder.
Maar neem nou eens van mij aan dat je gewoon met je vingers uit je systeem moet blijven. Zegt de term 'Schoenmaker blijf bij je leest' je iets?
Het witte palletje zal een stukje van de socket geweest zijn, niet koelpasta.
Dat witte palletje, zat dat aan dat grote vierkante vlak waar je CPU inzat?
Als dat zo is, dan is het maar weer de vraag of je nog een CPU koeler fatsoenlijk op dat bord kan vastzetten, afhankelijk van welke bevestiging dat ding gebruikt.

MAAR PLEASE BRENG JE PC NAAR EEN WINKEL OF NAAR EEN BEKENDE (IN DE BUURT VAN EINDHOVEN WIL IK JE NOG WEL HELPEN) WANT ANDERS SLOOP JE MISSCHIEN ALLEEN NOG MAAR MEER. STOP WORKING ON THAT PC BRO!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 09:35 . Reden: Stukje frontpanel + smeekbede ]

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 19 augustus 2004 @ 09:19:
[...]

je cpu moet er idd uit. Hoe heb je kunnen zien dat er niets vreemd is aan de cpu als je hem er niet hebt uitgehad????

EDIT: wacht ff STOP STOP STOP dat witte palletje is waarschijnlijk je koelpasta klevertje! Je moet nieuwe koelpasta op je cpu doen voor je het koelblok weer zou installeren (ik hoop eigenlijk dat je dàt al wist :| )!!! Anders is de kans groot dat je na de eerste bootpoging er zeker van mag zijn dat je cpu kapot is...

EDIT2: ik heb nog een handige link voor je: PMG FAQ
Ik heb de koeler van de cpu gehaald, dus de cpu zelf nog niet. Op de bovenkant van de cpu zag ik geen brand vlekken.

Dat witte palletje zit op de zijkant van mijn cpu en die dient om de koeler op te bevestigen. Die is afgebroken, dus dat is niet handig :P

En ik wist dan nog net wel dat ik nieuwe koelpasta zal nodig hebben..

Die link heb ik doorgenomen, maar echt veel heb ik er niet aan gehad, dat kom ook door mijn beperkte kennis, want dingen als: "VCore iets verhogen" en "spanningsbruggen verbinden" gaat mij boven de pet. :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 09:28:
Als ik hoor dat je moeite hebt met het 'aansluiten' van je apparaten op je IDE-kanalen en pootjes afbreekt bij het loshalen van je cpu, lijkt het mij in jouw geval toch het beste om geen advies meer van GoT'ters op dit onderdeel op te volgen, maar gewoon met je PC naar een fatsoenlijke winkel gaan en het daar laten verhelpen.

Ik probeer niet lullig te doen, maar trust me, als ik zo eens lees hoe/wat jij aan je PC doet en wat daar allemaal bij sneuvelt, lijkt het me ECHT verstandiger om het aan een beroepsmatige PC-nerd over te laten. Ik bedoel, al zeggen we je hier wat je moet doen, dan nog is er (uit je verhaal op te maken) kans dat je andere dingen sloopt 'in the process' dus ga nou maar gewoon naar de PC boer, dat kost je op de lange termijn denk ik minder dan dat je het zelf probeert op te lossen, want zo help je alleen maar meer om zeep.

Ontopic, ik denk dat je CPU misschien ook je mobo wel mee heeft genomen, aangezien het beestje niet eens piept dat 'ie een CPU mist. Nog meer reden om naar de PC-boer te gaan, want die kunnen dat zo voor je controleren met andere onderdelen.
Succes!

//edit//
Ja je kunt testen zonder CPU, geen probleem.
Als het goed is krijg je dan gewoon een piepcode....
Hmm, de harde waarheid waarschijnlijk. Ik moet zeggen die koeler eraf halen was best lastig hoor, dus dat neem ik me zelf niet kwalijk ;)

Zit er ander sterk over na te denk om een nieuwe kast, met voeding (want 230 is niet echt genoeg), moederbord en cpu te kopen. Dan laat ik mijn grote HD en de dvd-writer erin zetten.

Maar ja als ik dan toch dat nieuw ga kopen, kan ik net zo goed ff zelf gaan kloten. :)

• the_stickie
jongen er is iets flink nar de haaien!
kan je je koeler nog wel serieus bevestigen?

ik denk dat je idd missch best ff ieand opzoekt die er wel wat van kent, liefst nog iemand de het je allemaal kan laten zien, da lukt het je volgende keer wel.

btw: als je aan een pc gaat werken, doe het dan in de eerste plaats rustig, snel snel lukt echt niet (ik kan het weten :/)

• the_stickie
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 09:35:
[...]

Hmm, de harde waarheid waarschijnlijk. Ik moet zeggen die koeler eraf halen was best lastig hoor, dus dat neem ik me zelf niet kwalijk ;)

Zit er ander sterk over na te denk om een nieuwe kast, met voeding (want 230 is niet echt genoeg), moederbord en cpu te kopen. Dan laat ik mijn grote HD en de dvd-writer erin zetten.

Maar ja als ik dan toch dat nieuw ga kopen, kan ik net zo goed ff zelf gaan kloten. :)
of je kan eerst ff uitzoeken wat er nog werkt... dan hoef je niet zoveel nieuw spul te kopen

Verwijderd

[//edit//
Daarnaast, je frontpanel zit (als je recht tegen je moederbord aankijkt) rechtsonder.
Maar neem nou eens van mij aan dat je gewoon met je vingers uit je systeem moet blijven. Zegt de term 'Schoenmaker blijf bij je leest' je iets?
Het witte palletje zal een stukje van de socket geweest zijn, niet koelpasta.
Dat witte palletje, zat dat aan dat grote vierkante vlak waar je CPU inzat?
Als dat zo is, dan is het maar weer de vraag of je nog een CPU koeler fatsoenlijk op dat bord kan vastzetten, afhankelijk van welke bevestiging dat ding gebruikt.

MAAR PLEASE BRENG JE PC NAAR EEN WINKEL OF NAAR EEN BEKENDE (IN DE BUURT VAN EINDHOVEN WIL IK JE NOG WEL HELPEN) WANT ANDERS SLOOP JE MISSCHIEN ALLEEN NOG MAAR MEER. STOP WORKING ON THAT PC BRO!
[/quote]

Even de vorige aangepaste post hier neergezet in de hoop dat je dat leest.
Please, probeer niet verder te knutselen, dit is gewoon meer 'advanced' computergefrut, en daar ben jij voor zover ik kan zien (aan topics die je opende) nog niet aan toe. Geef gewoon een bekende iets voor de moeite en laat 't daar opknappen. Dan leer je ook meteen wat. Of breng 't naar de winkel...

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 19 augustus 2004 @ 09:38:
jongen er is iets flink nar de haaien!
kan je je koeler nog wel serieus bevestigen?

ik denk dat je idd missch best ff ieand opzoekt die er wel wat van kent, liefst nog iemand de het je allemaal kan laten zien, da lukt het je volgende keer wel.

btw: als je aan een pc gaat werken, doe het dan in de eerste plaats rustig, snel snel lukt echt niet (ik kan het weten :/)
Normaal gesproken had ik er ook wel een vriend met behoorlijk veel verstand van bij, maar dat is nu een beetje lastig. Ik heb wel veel geleerd de afgelopen weken, dus dat is wel een licht puntje :)

Dus die koeler bevestigen dat wordt hem niet meer echt.

Mijn orginele pc is overigen uit 1997 (niet schrikken) en sinds dien nieuwe shit erin gedaan:
moederbord
harde schijf
geheugen
cpu + koeler
netwerk kaart
tv kaart
videokaart

Er is dus niks meer orgineel behalve de voeding... :P

Verwijderd

Houdt er rekening mee dat je, wanneer je een nieuw mobo en cpu koopt, je waarschijnlijk ook je geheugen moet vervangen.
Koop trouwens meteen een GOEDE voeding, ook al lijken die krengen duur, je hebt er echt way veel meer rendement van, want tegenwoordig (met die snelle/stroomvretende PC's) is een voeding-probleem vaker voorkomend dan andere problemen. Waar woon je trouwens?
Als dat omgeving Eindhoven ofzo is, wil ik je best adviseren / helpen ofzo, free of charge natuurlijk. Dan kun je in elk geval wat leren en het wellicht de volgende keer zelf oplossen. Voorlopig moet je je daar gewoon nog niet aan wagen.

Als je een nieuw systeem (of onderdelen) gaat kopen, hoeveel is je budget dan?
Wellicht kunnen we je hier een goede configuratie van de hand doen, waarmee je in elk geval geen miskoop doet.

Verwijderd

Topicstarter
Even de vorige aangepaste post hier neergezet in de hoop dat je dat leest.
Please, probeer niet verder te knutselen, dit is gewoon meer 'advanced' computergefrut, en daar ben jij voor zover ik kan zien (aan topics die je opende) nog niet aan toe. Geef gewoon een bekende iets voor de moeite en laat 't daar opknappen. Dan leer je ook meteen wat. Of breng 't naar de winkel...[/quote]

Ik heb hem gelezen hoor. Je hebt waarschijnlijk wel gelijk.

Actieplan wordt:

Zodra ik weer in NL ben, naar de compu winkel, mijn pc tonen (gelach in ontvangst nemen), vragen wat er nog werkt en de rest nieuw kopen en door hun laten installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 09:46:
Houdt er rekening mee dat je, wanneer je een nieuw mobo en cpu koopt, je waarschijnlijk ook je geheugen moet vervangen.
Koop trouwens meteen een GOEDE voeding, ook al lijken die krengen duur, je hebt er echt way veel meer rendement van, want tegenwoordig (met die snelle/stroomvretende PC's) is een voeding-probleem vaker voorkomend dan andere problemen. Waar woon je trouwens?
Als dat omgeving Eindhoven ofzo is, wil ik je best adviseren / helpen ofzo, free of charge natuurlijk. Dan kun je in elk geval wat leren en het wellicht de volgende keer zelf oplossen. Voorlopig moet je je daar gewoon nog niet aan wagen.

Als je een nieuw systeem (of onderdelen) gaat kopen, hoeveel is je budget dan?
Wellicht kunnen we je hier een goede configuratie van de hand doen, waarmee je in elk geval geen miskoop doet.
Dat is zeer vriendelijk van je, helaas is Eindehoven niet de goede richting.

Ik heb 2 reepjes van 256 MN DDR (van een goed merk, welke weet ik alleen niet meer), dus ik hoop dat die nog wel mee kunnen.

Budget, tja, als ik die HD, DVD-writer en geheugen kan houden denk ik aan de 400-500 euro.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ja, is wel leuk 2 reepjes 256 MB overhouden, maar dat zegt niets over de snelheid van het geheugen. Als je een nieuwe cpu en nieuw mobo moet kopen, kan het best wel is nodig/verstanding zijn om ook nieuw geheugen te kopen, tenzij je natuurlijk van plan bent ongeveer hetzelfde systeem aan te schaffen, maar ik zou wat upgraden als ik jou was. Het is nu toch stuk, anders kan je over een tijdje weer alles vernieuwen.

[ Voor 31% gewijzigd door Hann1BaL op 19-08-2004 09:53 ]

• the_stickie
dat DDR-geheuegn is warschijnlik eigenljk ook al te traag voo moderne pc's...
voor 400-500 euro kan je jezelf een mooie pc bouwen!

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op 19 augustus 2004 @ 09:52:
ja, is wel leuk 2 reepjes 256 MB overhouden, maar dat zegt niets over de snelheid van het geheugen. Als je een nieuwe cpu en nieuw mobo moet kopen, kan het best wel is nodig/verstanding zijn om ook nieuw geheugen te kopen, tenzij je natuurlijk van plan bent ongeveer hetzelfde systeem aan te schaffen, maar ik zou wat upgraden als ik jou was. Het is nu toch stuk, anders kan je over een tijdje weer alles vernieuwen.
256 DDR PC 2700, volgens mij van Samsung, weet niet 100% zeker. Maar ja, dat moet goed genoeg zijn voor mijn nieuwe systeem, vind ik zelf. Ik zou wel graag een nieuwe videokaart ook willen btw. Maar niet de allersnelste, een middenklasse 128 mb, vind ik goed genoeg.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
mensen die roepen dat bobbelbox niet meer aan z'n pc mag kloten moeten eens gauw bij zichzelf te rade gaan. Hoe ben jij begonnen? Kast openschroeven en aankloten maar ..... ok, de een doet het voorzichtiger dan de ander (NIET bruteforcen is het devies)..... maar om dan maar te zeggen dat hij moet stoppen met klooien? Laat het hem de hard way leren dan? Als je zo omgaat met je spullen gaan ze kapot... nou, kost je flinke dot met duiten, maar dan heb je wel weer wat geleerd.

Tis ook zo'n dooddoener hoor, "stop met klooien! je sloopt alles".... en dan later zeggen tegen hem "wat een kneus! wat een n00b! Kan je niet eens een pci kaartje installeren?" ... mooi zijn jullie.

@bobbelbox: Lees de aangedragen topics goed door, en wees voorzichtig met het testen van je apparatuur ...... niet gaan trekken doen en sjorren tenzij je er van overtuigd bent dat het geen kwaad kan. Op sommige plekken op je mobo moet je idd flink wat kracht zetten wil het los gaan (bijv. de koeler eraf halen ... maar dan nog, voorzichtig blijven. Gedoseerd kracht geven.... en niet gaan duwen rukken trekken etc... EN ZORG DAT JE OP EEN OF DE ANDERE MANIER niet statisch geladen bent :P)

Goed, ik heb het niet helemaal meer gevolgd na de eerste paar posts: maar je voeding ratelt? Klinkt mij als een lurpe koeler ...... dus kan best dat je voeding doorgefikt is ook nog (naast het feit dat je cpu koeler-voeding eraf lag ....) ...

magoe..... op het gemakje testen... that's all. ....

Verwijderd

Als je een budet van 500 hebt;

Een 9800Pro 128mb kost rond de 180
Voeding (480watt Tagan is aan te raden) kost zo'n 90
Een AMD 2600+ kost zo'n 90
Asus A7N8X Deluxe (met 2xlan, firewire en SATA en sound onboard) is ook 90.

Dan heb je nog 50 euro over voor geheugen...
Aangezien je waarschijnlijk niet zo veel met je PC doet, zou een 256mb reepje voorlopig voldoende zijn, op PC3200. Dat kost zo'n 40 euro.
Liever dus meteen 512 erin, maar dan zit je 40 euro boven je budget.

Ervan uitgaande dat je de rest kunt houden.
Denk ook echter nog aan de kast, die zal ook wel een (tenminste) 60 euro zijn ofzo. Dus 600 komt meer in de richting, maar daar kun je ook andere dingen voor kopen.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 09:57:
[...]

256 DDR PC 2700, volgens mij van Samsung, weet niet 100% zeker. Maar ja, dat moet goed genoeg zijn voor mijn nieuwe systeem, vind ik zelf. Ik zou wel graag een nieuwe videokaart ook willen btw. Maar niet de allersnelste, een middenklasse 128 mb, vind ik goed genoeg.
Als je dat gaat gebruiken in je nieuwe systeem ben je niet verstandig bezig denk ik. Dat haalt de snelheid uit je systeem. Nogmaals, het is natuurlijk wel eerst van belang wat je nog meer haalt. Wat voor cpu denk je aan en wat voor mobo?

Middenklasse 128 MB videokaart. Dat is een heerlijk niets zeggende term :) Weet je hoeveel kaarten er 128 MB hebben en wat de performanceverschillen tussen die kaarten zijn? :D

Ook daar moet je je gewoon is rustig in gaan verdiepen. Middenklasse is nu ongeveer bijv. een Radeon 9800 pro voor +/- 200 Euro.
Suc6

Verwijderd

komakeef schreef op 19 augustus 2004 @ 10:01:
mensen die roepen dat bobbelbox niet meer aan z'n pc mag kloten moeten eens gauw bij zichzelf te rade gaan. Hoe ben jij begonnen? Kast openschroeven en aankloten maar ..... ok, de een doet het voorzichtiger dan de ander (NIET bruteforcen is het devies)..... maar om dan maar te zeggen dat hij moet stoppen
Een of ander lang verhaal.
Ga jij eens bij jezelf te raden (moralistisch gezien).
Natuurlijk zijn we geen van allen geboren als 'hardware-pros'. Sterker nog, er zijn niet veel tweakers die echte hardware-pros zijn, maar een cpu insteken kunnen ze allemaal wel.
Moralistisch gezien vind ik het niet verantwoord om lijdzaam toe te zien hoe iemand met 0,0 ervaring in hardwareland zijn PC naar z'n grootje helpt.
Dan kun je beter suggereren dat de persoon in kwestie stopt met zelf friemelen, zeker als hij/zij niet weet welke onderdelen er aangeraakt worden, en aanraden om naar een bekende of anders een winkel te gaan, want anders zadel je iemand indirect misschien met honderden euro's onnodige onkosten op.

Voorbeeld: Als jij een blonde slet (no offence:)) langs de benzinepomp aan een auto ziet knutselen zonder dat ze weet wat ze doet en er ook niet het juiste gereedschap voor heeft, zeg je dan 'ga maar gerust verder' of ga je haar helpen of adviseren dat ze even wacht 'op de professionals' ?

Lijkt me redelijk duidelijk.

Ik stimuleer juist dat mensen lekker zelf aan de gang gaan, maar sommige dingen kun je nou eenmaal zelf niet oplossen. Je kunt best een groot gedeelte van je huis zelf bouwen, maar als je nog nooit een fundering hebt gestort en een gasleiding hebt aangelegd, moet je toch om hulp van professionals vragen. Dat is toch geen schande? Liever 75 euro arbeidskosten kwijt en een werkende PC + uitleg, dan een factor x van dat bedrag door onwetendheid. Sommige dingen kun je mensen uitleggen, maar zonder een beetje basiskennis moet je dit soort dingen gewoon niet doen, je maakt het alleen maar erger. Ik ben nu ruim 15 jaar beroepsmatig bezig met hardware, dit zijn dingen die ik in de loop der jaren wel heb geleerd. Je moet sommige dingen gewoon niet doen als je blauw niet van rood kunt onderscheiden.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 10:19 ]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 10:15:
[...]

Een of ander lang verhaal.
Ga jij eens bij jezelf te raden (moralistisch gezien).
Natuurlijk zijn we geen van allen geboren als 'hardware-pros'. Sterker nog, er zijn niet veel tweakers die echte hardware-pros zijn, maar een cpu insteken kunnen ze allemaal wel.
Moralistisch gezien vind ik het niet verantwoord om lijdzaam toe te zien hoe iemand met 0,0 ervaring in hardwareland zijn PC naar z'n grootje helpt.
Dan kun je beter suggereren dat de persoon in kwestie stopt met zelf friemelen, zeker als hij/zij niet weet welke onderdelen er aangeraakt worden, en aanraden om naar een bekende of anders een winkel te gaan, want anders zadel je iemand indirect misschien met honderden euro's onnodige onkosten op.

Voorbeeld: Als jij een blonde slet (no offence:)) langs de benzinepomp aan een auto ziet knutselen zonder dat ze weet wat ze doet, zeg je dan 'ga maar gerust verder' of ga je haar helpen of adviseren dat ze even wacht 'op de professionals' ?

Lijkt me redelijk duidelijk.
Ik ben geen blonde slet hè, laat dat even duidelijk zijn ;)

Ik heb een nieuwe kast, voeding en videokaart zowiezo nodig dus dat ga ik dan gewoon kopen. Ik hoef niet een extreem snel computer systeem, ik heb het voornamelijk voor muziek, films en af en toe een spelletje.

Nu wil ik alleen graag nog achter komen of mijn cpu en/of mijn moederbord naar de tering zijn. Kan ik dit makkelijk zelf testen of beter bij de computer winkel. Ik heb overigens hier wel iemand die mij kan helpen, maar hij is geen die-hard tweaker, maar weet er wel meer van af dan ikzelf.

Verwijderd

bobbel, kun je misschien een foto maken van je moederbord en dat hier posten?
Of kun je me vertellen welk type moederbord je hebt?

Kijk even welke kabel er vanuit de voorkant van je kast (de schakelaar) loopt.
Daar staat waarschijnlijk PWR of iets dergelijks op. Dat is dus de power-knop van je kast. Zoek ook even die van de RESET op.

Heb je het boekje van je moederbord nog? Daar staat een schema in van je frontpanel connectors (dat ding rechtsonder op je moederbord waar je al die stekkertjes op kunt prikken).
Nu is het een kwestie van even kijken in je moederbordboekje (of het type hier even roepen) om het kabeltje aan te sluiten. Misschien werkt het dan weer. Als dat niet zo is, moet je toch even 'tweaker' hulp hebben van iemand uit de buurt die kan zien hoe 't eruit ziet. Dat werkt gewoon beter dan via een forum uitleggen hoe 't werkt.

Als je die dingen hebt aangesloten zou 't in principe weer moeten werken.
In case not, dan kun je beter naar de PC-winkel gaan, je moet dan eigenlijk even testen met een andere CPU en een ander mobo (onafhankelijk testen) om te zien welk van de twee er eventueel overleden is.

p.s. Wel jammer dat je geen lekkere blonde slet bent _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 10:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 10:20:
Nog even een puntje waar kennelijk iedereen zo maar overheen gaat!

TS heeft zijn power-on kabeltjes los gehad! Als deze niet goed zit nu dan heb je exact hetzelfde symptoom als hij nu heeft, namenlijk een compleet dood systeem!

Dus ik denk nog steeds dat er niets defect is! Waarschijnlijk alleen een power-on verbinding die niet goed is!
Verklaart dat dan ook de brand lucht?? Ik hoop dat je gelijk hebt...

Verwijderd

Iedereen moet het leren, maar waarom dan niet op een ouwe fiets zoals de rest? Al je aan pc's friemelen leuk vind, tja, wie ben ik om dan te zeggen dat je dat moet laten? Maar doe dat dan met wat ouwe troep!

Verwijderd

Brandlucht kwam op het moment dat de 'herstart' knop ingedrukt werd.
Oftewel de resetknop.

Heeft dan niemand door dat Bobbel zijn resetkabeltje op de verkeerde aansluiting gezet heeft? :?

Moederbord is nu daardoor waarschijnlijk wel verkloot. Afhankelijk WAAR hij de reset geplaatst heeft. Op 1 of ander LED aansluiting?
Ik denk dat de processor waarschijnlijk nog wel goed is.

Bobbel.. als je in de buurt van Rotterdam zit heb ik wel een nieuwe kast incl. 300 watt voeding voor je voor 25 euro.
Ik wil eventueel ook wel voor je testen wat er nog werkt..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 10:25:
bobbel, kun je misschien een foto maken van je moederbord en dat hier posten?
Of kun je me vertellen welk type moederbord je hebt?

Kijk even welke kabel er vanuit de voorkant van je kast (de schakelaar) loopt.
Daar staat waarschijnlijk PWR of iets dergelijks op. Dat is dus de power-knop van je kast. Zoek ook even die van de RESET op.

Heb je het boekje van je moederbord nog? Daar staat een schema in van je frontpanel connectors (dat ding rechtsonder op je moederbord waar je al die stekkertjes op kunt prikken).
Nu is het een kwestie van even kijken in je moederbordboekje (of het type hier even roepen) om het kabeltje aan te sluiten. Misschien werkt het dan weer. Als dat niet zo is, moet je toch even 'tweaker' hulp hebben van iemand uit de buurt die kan zien hoe 't eruit ziet. Dat werkt gewoon beter dan via een forum uitleggen hoe 't werkt.

Als je die dingen hebt aangesloten zou 't in principe weer moeten werken.
In case not, dan kun je beter naar de PC-winkel gaan, je moet dan eigenlijk even testen met een andere CPU en een ander mobo (onafhankelijk testen) om te zien welk van de twee er eventueel overleden is.

p.s. Wel jammer dat je geen lekkere blonde slet bent _/-\o_
Foto zit er niet in helaas. Ik heb een ECS K7S6A, maar ik heb geen boekje bij mij.... Dus ik was al op internet aan het zoeken naar een handleiding, maar helaas nog niks gevonden...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 10:34:
Brandlucht kwam op het moment dat de 'herstart' knop ingedrukt werd.
Oftewel de resetknop.

Heeft dan niemand door dat Bobbel zijn resetkabeltje op de verkeerde aansluiting gezet heeft? :?

Moederbord is nu daardoor waarschijnlijk wel verkloot. Afhankelijk WAAR hij de reset geplaatst heeft. Op 1 of ander LED aansluiting?
Ik denk dat de processor waarschijnlijk nog wel goed is.

Bobbel.. als je in de buurt van Rotterdam zit heb ik wel een nieuwe kast incl. 300 watt voeding voor je voor 25 euro.
Ik wil eventueel ook wel voor je testen wat er nog werkt..
Ik heb inderdaad de resetknop ingedrukt, en er lag daar wel een kabeltje uit, dus dat klinkt niet gek. Ik heb dat stekkertje terug gedaan waar het mij logisch leek.. maar ja dat belooft natuurlijk alleen weinig goeds.

Door mijn lompe actie om de koeler eraf te halen ben ik nu dus wel zo'n pinnetje kwijt, die inderdaad aan mijn socket van de CPU zit. Is het dan nog wel mogelijk om een koeler erop te zetten??

Ik woon helaas niet in Rotterdam, dus ik moet ergens anders de kast vandaan zien te halen.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 10:39:

Door mijn lompe actie om de koeler eraf te halen ben ik nu dus wel zo'n pinnetje kwijt, die inderdaad aan mijn socket van de CPU zit. Is het dan nog wel mogelijk om een koeler erop te zetten??

.
Dat hangt er vanaf. Mijn koeler valt over de 3 pinnetjes die mijn socket heeft. Dus 1tje missen zou nog wel gaan denk ik. Dat hangt dus alleen van je koeler en socket af.

Verwijderd

Bobbel,

als je een koeler hebt die aan twee kanten van de socket met een haakje wordt vastgemaakt, heb je wel een probleem.
Als ik hoor dat je 1 zo'n ding hebt afgebroken, dan is dat waarschijnlijk het geval.
Sommige coolers worden op 3 haakjes vastgezet, dan is er geen probleem.

//edit//
Probeer 't eens op de KCS site, daar staat ie gewoon tussen;
http://www.ecs.com.tw/download/manual_k7s.htm
//edit//

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 11:01 ]

Verwijderd

Boekje kan je hier downloaden.

http://www.ecsusa.com/downloads/manual/k7s6a10eng.zip

oeps! Net te laat! :)

Edit:
Vreemd.. beide sites werken bij mij.
En als ik op de 2e klik, krijg ik vanzelf een popup met de juiste file.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 11:07 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

ik heb beide sites ook gevonden, maar kan het bestand niet vinden als ik het wil downen. Dus die links zijn niet zo nuttig.

Verwijderd

Hann1, fix je internet :)

Afkomstig uit de manual (zojuist gedownload):

Dit is de moederbord layout:
Afbeeldingslocatie: http://netfeest.opweb.nl/custom/albums/userpics/10010/normal_Panel-layout.jpg

En dan is dit de panel-connector layout:
Afbeeldingslocatie: http://netfeest.opweb.nl/custom/albums/userpics/10010/Panel-connector.jpg

Bobbel, zorg dus dat je stekkertjes op de goede plek zitten.
Als je hier ook niet veel wijzer van wordt, moet je toch echt op zoek naar een bedrijf of fatsoenlijke PC-nerd...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus wel een probleem, want hij is bevestigd met 2 pinnetjes.

Trouwens net op google een 80 pagina's dikke handleiding gevonden. Ik heb dat ene draadje (geel rode) in de LMSG gedaan, zie net in de manual dat dat de Message LED header is. Die kabel lag er dus uit toen ik hem open deed, maar ik weet niet of dat de kabel van de reset knop is. En de stekker van de koeler lag er uit.

Verwijderd

Een Nerd die fatsoenlijk is? Die zijn toch per definitie contactgestoord? :)

[qoute]Ik heb inderdaad de resetknop ingedrukt, en er lag daar wel een kabeltje uit, dus dat klinkt niet gek. Ik heb dat stekkertje terug gedaan waar het mij logisch leek..[/quote]

WAAR heb je die kabeltje ingestoken? Op de voorkant van de computer, of op het moederbord?
In het eerste geval.. heb je waarschijnlijk de resetkabeltje op een ander stroomvoerend jumper gezet buiten het moederbord om, en heb je alleen iets aan de frontpanel verbrand. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn...

Verwijderd

Heb je het nu wel aan de hand van bovenstaande schema's opnieuw aangesloten?
Dan zou het alsnog te testen moeten zijn. Mocht het nou niet lukken, zoek dan iemand op die dit kan repareren voor je, scheelt je veel tijd en wellicht ook veel geld.

Even voor mijn info, waar kom je eigenlijk vandaan? Welk gedeelte v/h land zegmaar? Misschien weet ik nog wel een goede winkel/hobby-bob in je buurt.

• the_stickie
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 10:20:
Nog even een puntje waar kennelijk iedereen zo maar overheen gaat!

TS heeft zijn power-on kabeltjes los gehad! Als deze niet goed zit nu dan heb je exact hetzelfde symptoom als hij nu heeft, namenlijk een compleet dood systeem!

Dus ik denk nog steeds dat er niets defect is! Waarschijnlijk alleen een power-on verbinding die niet goed is!
mja hij is pas in z'n pc gaan klooien op het moment dat hij al niet meer startte toch?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:13:
Heb je het nu wel aan de hand van bovenstaande schema's opnieuw aangesloten?
Dan zou het alsnog te testen moeten zijn. Mocht het nou niet lukken, zoek dan iemand op die dit kan repareren voor je, scheelt je veel tijd en wellicht ook veel geld.

Even voor mijn info, waar kom je eigenlijk vandaan? Welk gedeelte v/h land zegmaar? Misschien weet ik nog wel een goede winkel/hobby-bob in je buurt.
Dat is een klein probleem, ik zit nu in het buitenland. Dat maakt het allemaal niet handiger, maar over 6 weken ben ik weer in NL.

Ik kan vanavond pas weer sleutelen, dus dan ga ik wel even kijken.
Wat er nou precies gebeurde is dat windows een blauw scherm ga, ik op reset knop drukte, brand luchtje, compu dood. Compu bekeken, 2 kabels lagen eruit, de geel/rode en de CPU fan kabel.

Als de reset knop eruit lag kan er toch niks branden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:18:
[...]

Dat is een klein probleem, ik zit nu in het buitenland. Dat maakt het allemaal niet handiger, maar over 6 weken ben ik weer in NL.

Ik kan vanavond pas weer sleutelen, dus dan ga ik wel even kijken.
Wat er nou precies gebeurde is dat windows een blauw scherm ga, ik op reset knop drukte, brand luchtje, compu dood. Compu bekeken, 2 kabels lagen eruit, de geel/rode en de CPU fan kabel.

//edit
Ik had de pc al open gehaald om mijn kleine HD los te koppelen en de jumper van mijn dvd te veranderen en mijn grote HD op de primairy te zetten. Toen heb ik dus misschien een kabel losgetrokken per ongeluk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:18:
[...]

Okay; wat er denk ik gebeurde:

1. Kabeltje van processorkoeler ging los, hierdoor proc-overheat (oude proc dus geen ingebouwde snelheidsverminderaar) en kreeg je een BSOD.
2. Reset ingeduwd, nog steeds hete core, geen koeler, cpu of mobo ging er (al dan niet tijdelijk) dood aan.
3. Jij maakt open en ziet 2 dingen loshangen. Misschien heeft dat geel/rode ding er altijd al uitgehangen, of heb je dat losgetrokken tijdens het ompluggen van je HDD.... In elk geval is je probleem ontstaan door oververhitting van je CPU en niet door doorbranden van het Frontpanel.
4. Met het terugsteken heb je misschien wel/niet het FP beschadigd en heb je misschien een tweede probleem gecreëerd, anders is dus toch alleen je CPU of in het slechte geval je mobo overleden.

Hoe dan ook, ik denk dat je hiermee naar de PC-boer moet, om even te kijken welk onderdeel nu d00d is, je CPU of je mobo.
Ik zou voorlopig geen nieuw systeem aanschaffen, maar gewoon een reparatie uitvoeren. Een nieuw systeem (een goede) is gewoon te duur.
Je bent nu in het buitenland. Waar woon je normaliter dan?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 11:26 ]

Verwijderd

mja hij is pas in z'n pc gaan klooien op het moment dat hij al niet meer startte toch?
Goed lezen... Hij kreeg slechts een blauwe windowsmelding. Dus de PC was al opgestart, alleen Windows niet.
Er brandde pas iets door toen hij de resetknop indrukte. NADAT hij drives enzo verwisseld had.

En ja, er kan zeker wel iets branden als de resetkabel eruit ligt.. in feite heb je de reset niet eens nodig. Er zijn genoeg computers, zoals Compaq, die helemaal geen reset hebben.
Alleen.. ik dacht dat reset Blauw wit was, normaal?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:25:
[...]

Verschilt per merk kast. Vaak gaat onderstaande op:

Power: zwart-wit/rood
Speaker: zwart-rood
Power_led: groen-zwart/wit
Reset: oranje-wit / blauw-wit
HDD_led: rood-wit

Edit: en nu ga ik ff eten, anders denkt m'n baas helemaal dat ik niets doe :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:28:
[...]

Verschilt per merk kast. Vaak gaat onderstaande op:

Power: zwart-wit/rood
Speaker: zwart-rood
Power_led: groen-zwart/wit
Reset: oranje-wit / blauw-wit
HDD_led: rood-wit

Edit: en nu ga ik ff eten, anders denkt m'n baas helemaal dat ik niets doe :P
Mijn kast is dus uit 1997, ik ben er wel vrij zeker van dat het een geel rode was, kan het vanavond ff checken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:33:
[...]

Mijn kast is dus uit 1997, ik ben er wel vrij zeker van dat het een geel rode was, kan het vanavond ff checken.
//edit: kap er ook ff een paar uur mee, moet idd wat werk verrichten. Eet smakelijk.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:39 ]

Verwijderd

Doe dat, want ik ken die kleuren helemaal niet!

Anders denk ik toch dat het een Turbo draadje was, die had je nog in die oude kasten. Die was geel en.. eh.. weet ik niet meer. Zwart geloof ik, maar geen rood durf ik me te herinneren...
Ik heb in iedergeval nog nooit meegemaakt dat een verkeerd aangesloten reset knop een brandlucht/schade veroorzaakte. Ik probeer die fronpanel kabels altijd net zo lang uit tot het eindelijk werkt. Gaat altijd goed.
Maar ik wel!!

De reset is een enkelpolige schakelaar. Als je die aansluit op een LED-jumper, heb je kortsluiting.

Je hebt tot nu toe altijd massel gehad dus!!! :D

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 11:40 ]

Verwijderd

Turbo is inderdaad geel-zwart normaliter.
Hasse_m heeft potjandikkie wel een hoge 'geluksfactor' als 'ie nog nooit iets heeft kortgesloten. Misschien eens een Lucky Day lot kopen? :X

enige wat ik me overigens kan bedenken dat geel-rood is, moet wel een fan-connector zijn :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 12:18 ]

• the_stickie
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 11:25:
[...]

Goed lezen... Hij kreeg slechts een blauwe windowsmelding. Dus de PC was al opgestart, alleen Windows niet.
Er brandde pas iets door toen hij de resetknop indrukte. NADAT hij drives enzo verwisseld had.

En ja, er kan zeker wel iets branden als de resetkabel eruit ligt.. in feite heb je de reset niet eens nodig. Er zijn genoeg computers, zoals Compaq, die helemaal geen reset hebben.
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 08:57:
Gisteravond een kleine draadjes check gedaan:

1 geel rood draadje zat er niet in. Die kwam van de voorkant van mijn pc (dus waar de powerknop zit etc), en die heb ik er weer in gedaan.

Nog een ander draadje, maar die kwam van mijn dvd speler af en zag er niet belangrijk uit. Maar wel er weer in gedaan.

En dan de zeer waarschijnlijke oorzaak van het probleem: Het stekkertje van de CPU koeling lag er voor 90 % uit. Dus lijkt het mij logisch dat dus de CPU is doorgebrand. Ik heb de koeling er afgehaald (waarbij een wit palletje van de cpu afbrook... |:( ), maar ik zag geen brandvlekken of iets dergelijk. Nu weet ik niet of dat dan ook wel moet, maar het zag er volgend mij vrij normaal uit. Hij was wel helemaal licht bruin maar dan hoort volgens mij ook zo... De cooler is van het merk Coolermaster, weet verder niet meer welk type.

Ik heb toen nog geprobeerd een "koude start" te doen, met alleen:
voeding
moederbord
cpu + cooler

Maar niks gebeurde.

Ik kan wel de conclusie trekken dat ik een nieuwe cpu + cooler moet kopen, toch???
kan ik hier dan niet uit afleiden dat hij a) eerst de shijven gewisseld heeft b) daarbij een paar dingen heeft losgetrokken c) de pc heeft opgestart d) bluescreen e)reset d)niks meer? e)tweakers.net f)kabeltjescheck

dus kan het feit dat dat kabeltje misschien niet juist teruggestoken is, niet de oorzaak geweest zijn van het probleem (misschien wel van nieuwe problemen btw).

mij lijkt het of de voedig het begeven heeft (kan best zijn een 230 watt voeding in zo'n systeempje?), of het mobo (zonder mobo start de voeding ook niet).

[ Voor 16% gewijzigd door the_stickie op 19-08-2004 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 19 augustus 2004 @ 12:39:
[...]

[...]

kan ik hier dan niet uit afleiden dat hij a) eerst de shijven gewisseld heeft b) daarbij een paar dingen heeft losgetrokken c) de pc heeft opgestart d) bluescreen e)reset d)niks meer? e)tweakers.net f)kabeltjescheck

dus kan het feit dat dat kabeltje misschien niet juist teruggestoken is, niet de oorzaak geweest zijn van het probleem (misschien wel van nieuwe problemen btw).

mij lijkt het of de voedig het begeven heeft (kan best zijn een 230 watt voeding in zo'n systeempje?), of het mobo (zonder mobo start de voeding ook niet).
Je abc-verhaaltje klopt wel (hoewel punt B niet bewezen kan worden)

De PC was al compleet dood toen ik die kabel eruit zag hangen, toen heb ik die in de LMSG gestopt, en toen mijn PC ontdaan van HD, netwerk kaart etc en weer opnieuw geprobeerd, maar toen nog steeds compleet dood.

Verwijderd

Dat kan het zijn, Baronekke! De cooler.
Al bestaan die gewoonlijk uit 3 connectors tegenwoordig.. (zwart ook).
Ik geloof dat zwart voor 5 volt staat, kan zijn dat de fan van Bobbelbox alleen op 12 volt draait.

Ik geloof niet dat de voeding het begeven heeft, anders zou het systeem 0,0 doen. En die indruk krijg ik niet.
Groot kans dat de AMD ieg wel opgeblazen is...

hm..
ik heb nog wel een 2200+ liggen hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 13:17:
Dat kan het zijn, Baronekke! De cooler.
Al bestaan die gewoonlijk uit 3 connectors tegenwoordig.. (zwart ook).
Ik geloof dat zwart voor 5 volt staat, kan zijn dat de fan van Bobbelbox alleen op 12 volt draait.

Ik geloof niet dat de voeding het begeven heeft, anders zou het systeem 0,0 doen. En die indruk krijg ik niet.
Groot kans dat de AMD ieg wel opgeblazen is...

hm..
ik heb nog wel een 2200+ liggen hoor :)
Ik verzeker je dat die 0,0000 doet als je de powerknop indrukt. Geen bliep, fliep miep, niks! Hierbij 1 kanttekening, waarvan ik niet weet of die relevant is, het beeldscherm kan op stand-by staan en dan zie je een zwak lampje branden, dit zie ik nog steeds branden.

dus je hebt een kast, voeding en cpu, begint interessant te worden :)

• the_stickie
probeer misschien eerst ff uit te zoeken wat er aan de andere kant van dat draadje zit.
er zijn 2 mogelijkheden: of het is je voeding, of het is je mobo/cpu

het handigst zou alleszins zijn dat je je voeding zou kunnen testen door hem aan een andere pc te koppelen.
haal echt alles van je mobo behalve je cpu in je powerbutton. haal ook alle schijven/cd-roms etc los van de voeding (je cpu fan niet natuurlijk) en dan nog eens starten.
als het dan nog _niks_ doet, zou ik toch een gaan controleren hoe het nu met die cpu zit: haal 'm uit z'n socket, en kijk er goed naar, ruik er aan! verbrande electronica STINKT. check ook het socket en de condensators in de buurt van de voedingskabel op je mobo. en alles wat er ok uit ziet kan je testen in een ander systeem of 't werkt
ziet dat er ok uit, mja dan kan je je cpu nog gaan testen in een ander systeem om te weten of ie werkt.

Verwijderd

Ik nam tot nu toe aan dat het een AT kast en mobo was.. omdat het uit 1997 stamt..

maar ik zie aan de manual dat het een ATX board is...
Dus dan moet de kast ook ATX zijn..
vreemd.. bestonden die al in 1997???

In ieder geval..
als je geen power hebt, kan het ook zijn dat de aan-knop draadje niet aangesloten is....

• lt_cmd_data
  • Niet online
Als je geen zin hebt in verder knutselen breng hem naar een computer zaak zei hebben meestal standaard tarieven voor onderzoek. Na het onderzoek kennen zei jou precies vertellen wat er verrot is.
Ik wil geen reclame maken maar waar ik aantal jaren gewerkt heb powerline (zuid holland) hebben ze standaard tarieven. Ik zou gewoon eens een computer zaak in de buurt bellen.

Verwijderd

als je geen reclame wilt maken, moet je meerdere zaken noemen. :)

Mycom bijvoorbeeld zit over het hele land verspreid, en rekent ook niet al te dure tarieven.

Overigens heb ik zelf ook een vrij landelijk netwerk. Alleen geen standaardtarieven...

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen (eigenlijk verboden om te zeggen hier, maar vooruit)

Gister vrij weinig tijd gehad om te kijken, maar wel even gecheckt wel draadje het was. Het was dus een geel-zwarte :P, en die ging naar een ledje in de vorokant van mij kast. Volgens mij had dat ledje het al heel lang niet gedaan, en lag dat stekkertje er dus al heel lang uit.

Er was nog wel een ander draadje los, die kwam van mijn dvd-drive, uit de geluid uitgang, en die lag naast de cdrom uitgang van mijn moederbord, dus die heb ik er maar weer in gedaan. Vreemd dat die eruit lag want het geluid deed het wel vlak daarvoor nog.

En dan natuurlijk nog de stekker van de cpu-fan die eruit lag.

Nu heb ik een kleine theorie, want het lijkt me heel sterk dat ik tijdens het verwisselen van de HD's 2 stekkers eruit heb getrokken. Het was toch een heel makkelijk klusje en was in 3 minuten gepiept, zonder hard trekken of wilde bewegingen. Mijn theorie is dat mijn PC na het verwisselen van de HD's niet trok (waarom weet ik niet) en toen zijn er 2 stekkers uitgeknald.... Het is maar een ideetje.

Andere theorie is dat de stekker van de cpu-fan er langzaam maar zeker uit is gegaan in de loop van de tijd, door kleine aanpassingen in mijn pc, en dat die er opeens helemaal uit lag.

Verder heb ik nog wel even lopen ruiken in de kast voor specifieke brand luchtjes, maar niks geroken. Moet ik zeggen dat ik niet heel lang de tijd heb genomen, maar aan de cpu kon ik niks ruiken, ik heb hem er niet uit gehaald, dus ik stak mijn neus er heel diep in :P

Verwijderd

Goat Moaning inderdaad.

Je theorie over het 'uitknallen' van kabeltjes zou ik maar even snel weg-editen, dat is namelijk wel een HEEELE vette 'not-possible'.

Ik blijf bij mijn oorspronkelijke idee.

1. PC aan, koeler valt uit (stekkertje zit los genoeg)
2. CPU wordt heet, Windows blue-screen.
3. Jij reset, CPU nog steeds heet (en wordt heter) en er fikt iets door (socket/cpu)
4. Jij kijkt in kast, kabeltjes los, post op GoT.

Nu is de hamvraag (of de kaasvraag), heb je gisteren je PC aan kunnen zetten toen de koeler weer aangesloten was of deed 'ie niks meer?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 08:55:
Goat Moaning inderdaad.

Je theorie over het 'uitknallen' van kabeltjes zou ik maar even snel weg-editen, dat is namelijk wel een HEEELE vette 'not-possible'.

Ik blijf bij mijn oorspronkelijke idee.

1. PC aan, koeler valt uit (stekkertje zit los genoeg)
2. CPU wordt heet, Windows blue-screen.
3. Jij reset, CPU nog steeds heet (en wordt heter) en er fikt iets door (socket/cpu)
4. Jij kijkt in kast, kabeltjes los, post op GoT.

Nu is de hamvraag (of de kaasvraag), heb je gisteren je PC aan kunnen zetten toen de koeler weer aangesloten was of deed 'ie niks meer?
Ik dacht met mijn theorie de "onderzoeks-doelstelling" van GOT te helpen :) , maar helaas

Koeler aansluiten kan dus niet meer. Ik heb dus zo'n pinnetje vakkundig eraf gesloopt |:( en hij kan maar aan 2 pinnetje vast... Of jij moet een briljant idee hebben hoe ik er weer een pennetje eraan zet.

Ik heb overigens voordat ik mijn koeler eraf had gesloopt wel nog een keer geprobeerd om hem aan de praat te krijgen met een 'koude start':
- moederbord
- ccu (+koeler)
- vouding
- videokaart

Nu las ik dat ik ook een start kan doen met alleen voeding en moederbord, want dan zou ik op z'n minst een geluidje horen dat mijn cpu er niet is... Dit is de laatste optie die ik nog zie... Maar ja, dan moet ik die cpu eraf halen, en dat is niet mijn sterkste kan ;) Ik zal dat wel kunnen doen met de handleiding.

Verwijderd

Ik had al verwacht dat je een koeler had met 1 beugeltje, in plaats van de 3 die nu gewoon zijn. Dat komt door de leeftijd van je koeler.
Er is bij mij geen mogelijkheid bekend om dat weer goed erop te krijgen, maar wat je wel zou kunnen doen is gewoon in de dichtsbijzijde PC-shop een koelertje kopen met een 3-clips bevestiging. Die zet je dus aan beide kanten van de socket op 3 punten vast. Dat je dan 1 zo'n ding mist maakt niet meer veel uit.

Verder kun je inderdaad 'kaal' posten, als je een cpu-error hebt zou je mobo inderdaad moeten gaan piepen. Koeler verwijderen ben je inderdaad (voor zover ik begrepen heb) geen ster in, dus misschien is het toch iets om in het buitenland naar een computerzaak in de buurt te gaan? Als je daar dan een simpele, eenvoudige koeler koopt (omgerekend ongeveer 10-15 euro) dan zetten zij 'm er voor jou vast wel op.

Je cpu eruit is niet zo moeilijk, gewoon je koeler eraf pakken, dan zit er een hendeltje aan het socket (meestal opgepoetst RVS, maar soms ook plastic. Die moet je omhoog trekken (als het goed is zie je dat het hendeltje vergrendeld wordt door een lipje) en dan kun je je cpu eruitpakken. Hendeltje dicht, pc aan en kijken wat er gebeurd. Als echter je mobo stuk zou zijn (in plaats van, of samen met je cpu), dan zal je mobo ook niet piepen.

//edit//
Je moet natuurlijk als je een kale boot doet wel even je PC-speaker goed aansluiten op dat Lpanel of panel, anders zul je geen piepjes horen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 09:38 ]

Verwijderd

eenvoudige koeler voor 10 a 15?

Ik verkoop superstille Arctic coolers 2TC, revision 2, voor 9 euro! incl. tube cooling pasta! :)

En inderdaad, met 3 gaatjes aan beide kanten.

Maar als zijn voeding al niets meer doet.. dan zal van booten toch ook niets komen, denk ik...

nogmaals: is de on-schakelaar wel aangesloten?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 09:59 ]

Verwijderd

Marius; hij zit in 't buitenland, prijzen liggen daar wat anders, dus 10-15 lijkt me redelijk. Zeker als je bijv. in de UK zit, want daar is computerspul toch nog wel duur...

Daarnaast; we weten niet of zijn PSU niet meer werkt.
Dat is nog niet getest door bobbel (via de 'kale boot'). Lijkt me logisch om dan even verder te kijken dan panel-connectors.
Daarbij hoeft de on-schakelaar niet aangesloten te zijn, een schroevendraaier doet wonderen, en anders een paperclip tussen die pinnen... hopsa...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 10:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 10:11:
Marius; hij zit in 't buitenland, prijzen liggen daar wat anders, dus 10-15 lijkt me redelijk. Zeker als je bijv. in de UK zit, want daar is computerspul toch nog wel duur...

Daarnaast; we weten niet of zijn PSU niet meer werkt.
Dat is nog niet getest door bobbel (via de 'kale boot'). Lijkt me logisch om dan even verder te kijken dan panel-connectors.
Daarbij hoeft de on-schakelaar niet aangesloten te zijn, een schroevendraaier doet wonderen, en anders een paperclip tussen die pinnen... hopsa...
Het draadje van de on-schakelaar zit gewoon vast, die heb ik nog nagelopen.
Ik ga vanavond wel ff kijken of ik de cpu eraf kan halen. Ik zag inderdaad al een hendeltje dus die zal ik VOORZICHTIG omhoog doen en dan kijken of ik wat geluid hoor. Vervelend is wel dat ik het weekend geen gebruik kan maken van een compu dus kan ik ook niets posten. Dus dat wordt maandag weer.

Verwijderd

Ach, dat het maandag pas is maakt ook niet uit.
Misschien kan ik dan ook eens wat werk verzetten ipv de hele dag GoT-ten....

Verwijderd

Maar als hij in Duitsland zit, is het weer goedkoper als in Nederland..

zullen we een quiz doen? Waar zit Bobbel! :)

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Dit lijkt heel veel op een probleem dat ik sinds begin deze week heb. De PC van mijn broer heb ik geupgrade, en ook daar was na enkele dagen een brandlucht te ruiken. Toen er ook wat rook uitkwam kwam de PC spontaan tot stilstand.

Ik weet bijna zeker dat het de voeding is. 235 Watt voor een 2000+ met wat additionele hardware gaat echt niet lukken. Die AMD procs vreten stroom. Dat had ik natuurlijk moeten voorzien. Komend weekend een nieuwe voeding kopen, en dan moet het allemaal weer draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem ligt toch wat anders omdat mijn systeem al meer dan een jaar loopt in deze configuratie, dus lijkt het wel erg sterk als de voeding kapt op hetzelfde moment als er een draadje uit mijn cpu-fan ligt.

Voor de quiz, mooi idee, maar de echte Bobbelbox-fan die weet het al, want er zijn al duidelijke hits geveven. ;)

Verwijderd

frankrijk dan?
Of een ander franstalig land?

Je post in elk geval ergens 'vouding' dus dat leek me franstalig :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 01:30:
frankrijk dan?
Of een ander franstalig land?

Je post in elk geval ergens 'vouding' dus dat leek me franstalig :P
Jij wint de hoofdprijs... ;)

Maar goed, gister even getest met alleen moederbord en voeding. Niks, geen piepje, lampje, rateltje, niks. CPU eruit halen was overigens heel eenvoudig. Ik heb het powerknopje nog gecheckt, maar alle draadjes zitten er braaf in.

Verwijderd

Dan scoor ik punten met de opmerking: Je mobo = overleden.
(that is, als je PSU wel aangaat :X )

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zou heel goed kunnen idd.

Zodra ik terug ben ik NL breng ik hem gewoon naar een winkel en laat ff checken wat er allemaal kapot is, dan vervang ik dat wel. Dus nu een tijdje zonder pc, lekker rustig :O

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 08:44:
Dan scoor ik punten met de opmerking: Je mobo = overleden.
(that is, als je PSU wel aangaat :X )
Volgens mij heeft TS nog steeds niet uitgesloten dat de PSU werkt! Omdat je niet kan uitgaan van een werkend moederboard moet je je PSU standalone testen. Dat lukt alleen als je een paar watt vermogen kan dissiperen uit de voeding. Als je een 10 Ohm, 5 Watt weerstand aan de voeding hangt, zou die gewoon aan moeten gaan. De weerstand zal dan redelijk snel warm worden. Dan weet je dat de voeding werkt. Zet de voeding dan maar weer uit want anders wordt de weerstand erg heet. Als de weerstand niet warm wordt is wsl de voeding overleden.
je kan natuurlijk ook een andere werkende voeding gebruiken om te testen of het mobo overleden is.

Verwijderd

Topicstarter
suntsu schreef op 24 augustus 2004 @ 14:36:
[...]

Volgens mij heeft TS nog steeds niet uitgesloten dat de PSU werkt! Omdat je niet kan uitgaan van een werkend moederboard moet je je PSU standalone testen. Dat lukt alleen als je een paar watt vermogen kan dissiperen uit de voeding. Als je een 10 Ohm, 5 Watt weerstand aan de voeding hangt, zou die gewoon aan moeten gaan. De weerstand zal dan redelijk snel warm worden. Dan weet je dat de voeding werkt. Zet de voeding dan maar weer uit want anders wordt de weerstand erg heet. Als de weerstand niet warm wordt is wsl de voeding overleden.
je kan natuurlijk ook een andere werkende voeding gebruiken om te testen of het mobo overleden is.
Ok, bedankt voor de tip. Wordt nu alleen lastig om uit te voeren, maar zodra het kan, zal ik het proberen.
Pagina: 1