25 pins serieel naar 9 pins serieel?

Pagina: 1
Acties:

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:03

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Ik heb hier een oude computer (386) waar een trekbank-meetapparaat aangekoppeld zit (met bijbehorende software). Nu is die 386 niet meer zo lekker dus ik heb alles overgezet naar een "nieuwe" Pentium 166 B)

Probleem is dus dat die nieuwe PC alleen een 9 pins seriële poort heeft, terwijl die stekker van het meet apparaat een 25 pins seriële aansluiting is.

Nu heb ik van onze leverancier een koppelstuk van 25 pins naar 9 pins gekregen, maar daar zit aan de 9 pins kant nog een zgn. Gender Changer.

De software heb ik net uitgeprobeerd, maar de meet-software lijkt het meet-apparaat niet te herkennen.

Lijkt me dat deze manier van aansluiting (ook door die Gender Changer) niet correct werkt. Kan iemand dit bevestigen?

Schema:
code:
1
2
3
4
meetapparaat (female 25 pins) --> 
  (male 25 pins) koppelstuk (male 9 pins) --> 
  (female 9 pins)(female 9 pins) --> 
  (male 9 pins) computer

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 10:17 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Gender changer moet volgens mij niet het probleem zijn, het gaat erom dat de goede pinnummers naar elkaar doorverbonden zijn, en dat zou volgens mij wel goed moeten zijn zo.
Je kan eventueel checken (met evt een multimeter) of de pinout klopt, schema's staan er wel genoeg op het internet.
Is het niet zo dat de configuratie van je hardware anders kan zijn, ik denk dan aan de poortadressen of iets dergelijks. Wellicht is het poortadres niet goed en kan daarom de software niet met die trekbank communiceren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je leverancier je al een koppelstuk geeft (maar dus kennelijk wel het verkeerde anders had je die gender changer niet nodig) mag je IMHO toch aannemen dat zo'n ding ook op een 9-pins aansluiting moet kunnen werken :)
Als ik jou was zou ik even naar de winkel lopen voor een normaal koppelstuk van 25 pins female naar 9 pins female. Die zou je vrij makkelijk moeten kunnen vinden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Meet het even na:

Seriëel PC (9 en 25 pin)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsub9m.gif (9 pin D-sub male aan de PC)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/dsub25m.gif (25 pin D-sub male aan de PC)
9 Pin25 PinNaamOmschrijving
18CDCarrier Detect
23RXDReceive Data
32TXDTransmit Data
420DTRData Terminal Ready
51GNDGround
66DSRData Set Ready
74RTSRequest to Send
85CTSClear to Send
922RIRing Indicator